Thursday
2024-03-28
3:00 PM
Welcome Guest
RSS
 
My site
Main Registration Login
Blog »
Site menu

Our poll
Rate my site
Total of answers: 59

Statistics

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Login form

Main » 2013 » August » 12 » DOKLE TRAJE DEKALOG
3:10 PM
DOKLE TRAJE DEKALOG
DOKLE TRAJE DEKALOG - 1.Deo *Atila Ivan

Adventisti tvrde da se važnost Dekaloga kao celine i to doslovno, prenosi na vreme Crkve i još dalje, u večnost, na novo nebo i novu zemlju. Elen Wajt, Velika borba str. 354. Pokazujem da pre nje tako niko nije
pisao i ako danas mnogi tvrde verujemo i bez nje. Šta je istina? Uz pomoć Pisma uverićemo se da je i ovo pogrešno. Kao što nije dat pre Mojsija /neka neko dokaže po pismu da ja dat/, Dekalog se i ne proteže na doba Crkve. No, to ne znači da sada možemo ubiti, činiti preljub i slično. Ali, ono što Novi Zavet jeste da je Dekalog kao i čitav Zakon dat Izraelu kao naciji, i to sa posebnom svrhom. Mi ne tumačimo Novi Zavet u svetlu Starog Zaveta, nego obratno, Stari tumačimo u svetlu Novoga. Nemoguće je živeti pod dva Saveza, jer je sam Bog raskinuo Stari Savez i sklopio Novi.

I. Sam sastav Dekaloga ukazuje da je on dat s jednom ograničenošću s obzirom na vreme, kao i prostor. Dekalog se, kao uostalom ceo Stari zavet, može i treba, vrlo korisno primeniti u Novi Zavet, ali su neophodne izvesne izmene i tumačenja da bi njegova svrha našla pravo mesto u Crkvi.

Ukazaćemo na nekoliko misli koja će potvrditi da je Dekalog namenjen samo Izraelu, a da njegova prvotna namena i doslovna primena nije za Crkvu, ili za večnost.

Što smo spomenuli, Bog je samo Izreala izveo iz Egipta i samo njima se može predstaviti: Ja sam Jahve, Bog tvoj, koji sam te izveo iz Egipta. Grke , Srbe, Hrvate, Makedonce, Slovence, Engleze ili Kineze ili Evropljene nikada nije izveo iz Egipta. Ako želimo tvrditi da je neke ljude iz tih naroda izveo iz Egipta u duhovnom smislu i da smo duhovni Izrael, tada priznajemo da je ipak potrebno tumačenje DEKALOGA ako ga želimo primeniti na Crkvu. A to čine svi kršćani.

2.Treća zapovest kaže: ne izgovaraj uzalud ime Jahve, Boga svoga. 2.Moj 20:7. U Novom Zavetu se to Ime ne spominje, osim prilikom Isusovog čitanja svitka proroka Isaije Lk.4,17-18 gde Iz .61 a u originalu se spominje to ime. Ali, i to je nesigurno. U Novom Zavetu Bog se otkriva novim Imenom. To ime je Isus.I ako se to ime spominje u proročanstvima o Mesiji, ono je u punini tek objavljeno sa dolaskom Isusa. On je to Ima Bozije. Jov 17,3 - Objavio sam ime tvoje ljudima. Dj.4,12: Spasenja nema ni po jednom drugom, jer pod nebom to jedino ime dano ljudima po kojem nam se treba spasiti. Anđeo je rekao Mariji: Rodit ćeš sina, i nadjeni mu ime Isus, jer će on izbaviti svoj narod od greha njihovih /Mat.1,21/. U novom zavetu ime Božije je Isus, a ne Jahve. Prema tome, i ovu zapovest mi ne bismo mogli uzeti bez izvesne dopune i tumačenja.

Osvrnimo se na šestu zpovest. Ne ubij /2.Moj. 20,12/. Oduvek je za pojedine teologe bilo teško uskladiti ovu zapovest sa drugim zapovestima u kojma Bog zapoveda izvršenje mnogih smrtnih kazni za najraznoraznije prekršaje. Često se ta kazna mogla izbeći. Bili su gradovi utočišta, bile su žrtve, ali u mnogo slučajeva, kazna smrti se nije mogla izbeći. Potom se spominje HEREM ili uništavanje čitavih gradova sa stanovništvom. I te zapovesti nisu bile dopuštane zbog tvrdoće njihovih srca. Mak10,4-5 . Mojsijeva dozvola o otpuštanju žene. /nego baš zapovest, čije neizvršavanje je navlačilo Božiji gnjev na narod..ZAKON je propisivao smrt za preljub, idolopoklonstvo, kršenje subote, vračanje, homoseksualnost i mnoge druge prekršaje. Opravdano se pitamo: Kako i zašto? To je bio Božiji hirurški zahvat odstranjivanja greha da se ne bi širio i na druge u Izrealu. Slično čini lekar koji amputira ruku da bi sačuvao život. Žao nam je ruke ali život je sačuvan. Zar je Bog u kontradikciji kad kaže kamenuj i ne ubi? Zar savršeni Bog da izda kontradiktorne zapovesti? Ali Židovima ovo nikada nije predstavljalo problem jer su oni shvatili kontekst i duh ove zapovesti. O čemu se radi?

U šestoj zapovesti u hebrejskom jeziku imamo reč Rašah. U.Bibliji se spominje relativno svega 40 puta. Postoje dve reči u hebrejskom jeziku sa značenjem ubiti, a to je HARAG koji se spominje 165 puta i MUT - 201 put. Reči harag i mut označavaju ubiti u ratu, ubiti neprijatelje Izraela, kao naprimer David Golijata, ubiti prilikom izvršenja Bozije pravde i sl. Dok reč Rašah se koristi samo za ubistvo bez razloga, ubistvo zbog ličnih interesa, nepravedno ubistvo, ubistvo koje razara život zajednice.
U ovu šestu zapoved nije obuhvaćeno ubijanje u ratu, iz krvne osvete ili kamenovanjem prestupnika Zakona. Ako bi smo prihvatili doslovno Dekalog, tada bismo ga morali i tumačiti tako, i tada bi u ratu mogli ubiti neprijatelje ili izvršiti smrtnu kaznu. Ali hvala Bogu da mi imamo drugačiji Zakon, Zakon ljubavi gde ne postoje neprijatelji nego su nam svi bliznji. Sačuvao nas Gospod od toga da podignemo ruku na bilo koga, pa makar bio i neprijatelj koji nam život želi oduzeti.

Dakle, i ova šesta zapovest upućuje na to da je data prvenstveno Izraelu.

Slično vidimo i u 10 zapovesti, mada ni jedna zapovest po svom sadržaju i duhu ne prelazi u Novi Zavet kao ova. Čitamo: Ne poželi kuće bližnjega svoga, ne poželi žene bližnjega svoga, ni sluge njegove, ni sluškinje njegove, ni vola, ni magarca.... 2.Moj. 20,17.

Formulacija ove zapovedi upućuje da je data narodu kakav je bio Izrael. Izrael je bio narod tvrde šije i srca i Gospod im nije mogao dati savršene zapovedi. U svim narodima oko Izraela čovek je ženu smatrao svojim vlasništvom, mogao je kupiti, a poneke čak i prodati. Zbog duhovne nedoraslosti Bog im čak dopušta, ne zapoveda, da čovek moze ženi dati otpusni list, dok žena to pravo nije imala. Mar.10,1-11

Ukoliko je ova zapovest deo večnog, moralnog i nepromenljivog Božijeg Zakona, kao što tvrde adventisti i njima slični, zar bi je Bog tada zaista formulisao stavljajući ženu, koja je zajedno sa čovekom kruna Bozijeg stvaranja, u red sa ovim ostalim čovekovim vlasništvom. Zapovest kaže: ne poželi ono što pripada bližnjemu tvojemu, a to je: kuća, žena, sluga, sluškinja, vol, magare itd. U Novom Zavetu žena pripada čoveku koliko i čovek ženi /1Kor 7,4/ i u Isusu Kristu nema ni muško ni žensko, nego su svi jedno /u Duhovnom smislu/. Smatramo da Bog nikada ne bi na takav način formulisao jednu Novozavetnu Zapovest ili zapovest namenjenu za večnost.

Posebno je čudna tvrdnje da će Dekalog biti pravilo života i u nebu ili na Obnovljenoj zemlji. Dekalog tamo uopšte ne bi imao svrhe. Kome bi značila nešto zapovest: Ne ubij! kad će svi biti besmrtni i imati duhovna tela, ili zapovest ne čini preljubu kada ćemo biti andjeli i nećemo se zeniti ni udavati. Kakvu svrhu bi imala subota i odmor kada se nećemo umarati? I kako bi se tamo i svetkovala subota kada tamo neće biti dvdesetčetiri časovni dani? U Novom Jeruzalemu gde ćemo biti neće biti Sunca ni Meseca, nego Boziji sjaj Otk. 21:2 i tamo neće biti noći Otk. 21,26. Prema tome i svetkovanje sedmog dana je suvišno i svaka tvrdnja da će se svetkovati subota i tamo, je smešna i naivna, jer se baš subota zasniva na sunčevom ciklusu. S.P.
Views: 625 | Added by: bibleboy | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]
Calendar
«  August 2013  »
SuMoTuWeThFrSa
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Entries archive

Site friends
  • Create your own site


  • Copyright MyCorp © 2024
    Free website builderuCoz