O desetku - 9 February 2014 - Blog - UDARNA SNAGA ISTINE
 
Thursday
2016-12-08
0:09 AM
Welcome Guest
RSS
 
My site
Main Registration Login
Blog »
Site menu

Our poll
Rate my site
Total of answers: 33

Statistics

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Login form

Main » 2014 » February » 9 » O desetku
9:10 AM
O desetku
Ante-Irena Tomasović Pred objavom Zakona desetina je bila dobrovoljna.Patrijarh Abraham (Abram) je Melhizedeku Salemskom, kralju-svećeniku, dao desetinu od plijena iz pobjede nad Hodorlahomorom i njegovim saveznicima (1. Mojsijeva 14:18-20; Jevrejima 7:4-10). Kasnije je Jakov zavjetovao dati desetinu svog materijalnog posjeda Bogu (1. Mojsijeva 28:20-22). U svakom slučaju, davanje desetine bilo je dobrovoljno, jer te rane Hebreje nije nijedan zakon obavezivao na plaćanje desetaka.
Kao Jehovin narod, Izraelci su dobili zakone o desecima. Ti su zakoni jasno obuhvaćali izdvajanje dviju desetina od godišnjeg prihoda, iako neki izučavatelji misle da je postojao samo jedan godišnji desetak. Tijekom sabatne godine nije se plaćao desetak, budući da se nije očekivao nikakav prihod (3. Mojsijeva 25:1-12). Deseci su se davali uz prve plodove prinašane Bogu (2. Mojsijeva 23:19).
Jedna desetina proizvoda zemlje i voćaka i očito od prirasta stoke i ovaca donašala se u hram i davala Levitima koji nisu dobili zemlju u nasljedstvo. Oni su pak davali desetinu onoga što su primili za podupiranje Aronovog svećenstva. Očito je prije davanja desetka žito bilo vršeno i plod vinove loze i maslina pretvoren u vino i ulje. Ako je Izraelac želio dati novac umjesto proizvoda mogao je to učiniti pod uvjetom da je dodao petinu vrijednosti (3. Mojsijeva 27:30-33; 4. Mojsijeva 18:21-30).
Čini se da se odvajao i drugi desetak. Obično ga je obitelj davala kad se narod okupljao na praznike. No, što ako je udaljenost do Jeruzalema bila prevelika da bi se taj desetak mogao otpremiti bez većih poteškoća? Tada su se žito, novo vino, ulje i životinje pretvorile u novac koji se mogao lako nositi (5. Mojsijeva 12:4-18; 14:22-27). Na kraju svake treće i šeste godine sedmogodišnjeg sabatnog ciklusa stavljao se na stranu desetak za Levite, strance, udovice i dječake bez oca (5. Mojsijeva 14:28, 29; 26:12).
Pod Zakonom nije bila ustanovljena kazna za zatajivanje desetka. Umjesto toga, Jehova je stavio narod pod strogu moralnu obavezu davanja desetaka. Povremeno su morali pred njim izjaviti da je plaćen cijeli desetak (5. Mojsijeva 26:13-15). Sve što je protuzakonito zadržano smatralo se kao da je ukradeno Bogu (Malahija 3:7-9).
Priprema plaćanja desetka nije bila teret. Ustvari, kad su se Izraelci pridržavali tih zakona više su napredovali. Desetak je unapređivao pravo obožavanje bez nepotrebnog prekomjernog naglašavanja njegovog materijalnog podupiranja. Dakle, priprema desetka bila je za dobro svih u Izraelu. No, trebaju li kršćani plaćati desetak?

Neko vrijeme je plaćanje desetka bilo uobičajeno na području tzv. kršćanstva. The Encyclopedia Americana piše: ”To je (...) postupno postalo uobičajeno u 6. stoljeću. Crkveni sabor u Toursu 567. i Drugi sabor u Maconu 585. zastupali su plaćanje desetka. (...) Zloupotreba je postala uobičajena, osobito kada se pravo na sabiranje desetka često davalo ili prodavalo laicima. Počevši od pape Grgura VII, takvo je postupanje bilo proglašeno protuzakonitim. Mnogi laici su tada svoja prava na sabiranje desetka predali samostanima i kaptolima. Reformacija nije ukinula plaćanje desetka i s tim se običajem nastavilo u Rimokatoličkoj crkvi i u protestantskim zemljama." Desetak je bio ukinut ili postupno zamijenjen u raznim zemljama, no nekoliko ga religija ubire i sada.
Dakle, trebaju li kršćani plaćati desetak? Alexander Cruden kaže u svojoj biblijskoj konkordanci: ”Ni naš Spasitelj, ni njegovi apostoli nisu ništa zapovijedili u vezi desetka." Uistinu, kršćanima nije zapovijeđeno plaćanje desetka. Sam Bog je učinio kraj Mojsijevom zakonu i njegovim pripremama za plaćanje desetka, prikovavši ga na Isusov mučenički stup (Rimljanima 6:14; Kološanima 2:13, 14). Stoga, umjesto da bi se od njih zahtijevalo davanje određenog iznosa za pokrivanje skupštinskih izdataka, kršćani daju dobrovoljne priloge.
--------------------------
Eliyahu Yardeni Creation Sixday Desetak ne dajes nikome, jer ne postoje Leviti koji sluze u Hramu... pa da nemaju nasljedstvo, da ne mogu da zarade za zivot, egzistenciju i sl.

Da zivis u Tora drzavi i da sve to postoji, onda bi davao 10% od plodova zemlje Levitima
(i to samo ako zivis u Izraelu a na u Srbiji, i ne u novcu nego striktno u plodovima od zemlje), a onda bi oni od tog desetka davali 10% Bogu u vidu zrtvenog prinosa.

To je onako uopsteno, da ne pricam kako se dio desetka svake trece godine odvajao i za sirotinju, udovice, stare, nemocne itd itd, i opet sve se to davalo u plodovima zemlje a ne u zlatu, srebru ili novcu kako to danas mnogi misle da treba.

To je jedan kompletan sistem zakona, a ne samo da neko lupi 10% od prihoda i zdravo zivili. To je povrsno i u suprotnosti sa Torom!

Tako da si desetak bio obavezan davati, a preko tih 10% si mogao da pomazes u skladu sa potrebama onima u potrebi, ili da je im das novac i sl. Pored toga bilo je jos dosta socijalnih zakona u vezi sa ovim, sto je jedna sira tema kako je Tora brinula o socijalno ugrozenim slojevima drustva.

Ma'aser se daje u plodovima zemlje Izraela i obavezan je, a Teruma ili prilog se daje i u plodovima i u novcu, zlatu, srebru... kako ti volja.

----------------------
Eliyahu Yardeni Ne mozes NIKOME davati Ma'aser osim prvenstveno Levitima, pa onda i sirotinji, udovicama, dosljacima i sl. I opet sve to u zemlji Izraela od plodova zemlje Izrael! Nema sta da komplikujes.

Ako vec hoces nekoga da pomognes za koga smatras da vrsi sluzb
u za Boga, mozes i treba da odvojis 5%, 10%, 20%... koliko mozes da pomognes nekome i to je jako lijepo i plemenito.

Ali svejedno, ne mozes to zvati zapovjescu desetka jer to je brkanje baba i zaba. To je prilog koji ti dajes za osobe koje po tebi rade ozbiljan duhovni posao i svojim prilogom (teruma) ti zelis da pomognes te osobe, jer preko njih ti ucis i sl.

Hipoteticki... Kao npr. kada bi sada meni dao jedan evro (nije da trazim ) zato sto smatras da sam ti razjasnio neke stvari oko Tore, i toliko si sretan sto si nesto novo naucio da zelis da pomognes tu osobu kako bi i dalje mogla da odvaja vrijeme za istrazivanja i sirenje tih informacije, jer za sve treba vrijeme a vrijeme je novac.

P.S. i u Tora vrijeme se od sviju ocekivalo da budu "carsko svestenstvo" ali opet nisi mogao svakome da dajes desetak niti ga je svako mogao uzimati. Razmisli malo o tome...

-----------------
Eliyahu Yardeni Pravo da ti kazem mene to puno ne zanima... Imam dosta dobrih poznanika i prijatelja u crkvi ASD... To je njihov problem koji treba da rjesavaju.

U svakom slucaju mislim da clanstvo koje daje legitimitet crkvi u koju ide i od koje uci, treba da daje
dio prihoda toj zajednic I TO JE POSTENOi, kako bi se sistem odrzao, pa nek to bude i 10%, ali to nikako ne treba da se zove "Biblijski desetak" niti se na to treba pozivati.

Dalje, nikada mi nije bilo jasno na koji nacin njihovi pastori koji sebe smatraju za "danasnje Levite" daju "desetak od desetka" koji prime od clanstva.

U Bibliji pise da taj desetak od desetka treba da se "podize pred Bogom" u vidu zrtvenog prinosa, pa bi bilo zanimljivo cuti kako ispunjavaju tu zapovjest?

--------------------
Yirmiyahu HaRo'eh Mala digresija - veliko je pitanje da li je Avram dao desetak Melhisedeku. U 1. Moj 14:20 u originalu pise da mu je ON (ne pise Avram) dao desetak od svega. Kad se pogleda kontekst, mnogo je logicnije da je Melhisedek dao Avramu desetak, a ne obrnuto. Ubacivanje Avrama u ovaj stih je pocelo valjda negde u 19. veku (Septuaginta isto prevodi on, ne Avram), zbog ucenja koje postoji u Jevrejima. S tim je povezan i problem Melhisedekovog svestenickog reda, kao i par drugih ucenja zasnovanih na citatima iz SZ, na koje se pisac JP - koji ne poznaje hebrejski original, vec samo Septuagintu - oslanja. Ali, o tome neki drugi put

--------------------

Eliyahu Yardeni Yirmiyahu, u pravu si.

Hebrejski tekst je tu dosta cudan, i zato u odgovoru i nisam govorio da je Avram dao desetak (vise sam pricao o Avramovoj situaciji).


I jedna i druga opcija je po meni moguca, mada gramaticki gledano dosta je logicnije da je to bio Melhisedek i sa mnogo manje natezanja se uklapa u tekst. Ima tu zanimljivih stvari za proucit i istrazit ali cijela situacija je dosta cudna i ne bih se usudio da stavim ruku za to... ali definitivno je tako u hebrejskom logicnije.

Ono sto je interesantno jeste da je tradicionalno rabinsko shvatanje identicno septuaginti, tako da i oni misle da je ipak Avram dao desetak (na stranu gramatika i sto to nigdje ne pise). Koliko sam mogao da razumijem to je zbog toga sto je postojalo uvrezeno misljenje da samo veci blagosilja manjeg, i onda na osnovu te ideje gdje Melhisedek blagosilja Avrama doslo se do toga da je Melhisedek "veci" od Avrama (Shem) i da je onda tom linijom "logicnije" i da prima desetak a ne da daje.

Naravno ovo je tradiocionalno rabinsko shvatanja, pa i ne cudi da to Pavle korist u raznim svojim midrasima gdje stihove totalno prevrce od glave do pete (sto je paradoks protestantizma jer Pavle cesto puta zanemaruje sola scriptura i cak mjenja izvorno znacenje stihova u svrhu midrasa ili price kojoj dokazuje poentu)i, jer po NZ i on je bio ucenik Gamalila pa mu valjda taj midraski pristup ostao kao profesionalna deformacija.

----------------

Muzicar Lazo ***Milan: Analiza se čini u redu, ali je ipak trebalo uzeti u obzir kontekst 110.psalma, koji počinje sa: "Jahve reče mome Gospodu (Adonaj)" 1.stih***

Diskusija mi je zanimljiva, pa sam se morao javiti, a i jer hebrejski tekst Psalma 110:1 dosta toga
govori, pa mozda nekome bude od koristi.

Evo odmah cu napisati tacan prevod pa cu onda da objasnim:
Psalam 110:1 Jahve[YHWH] je rekao mom gospodaru[adoni]: „Sedi meni s desne strane, dok ne položim neprijatelje tvoje za podnožje nogama tvojim.”

Znaci prva rijec je Jahve, tu se nema sta reci, sve je jasno, ali druga rijec je "adoni", i nije "Adonai" kako mnogi namjerno ili slucajno iskrivljuju.

Ovaj oblik rijeci "adoni - gospodar" nedvosmisleno u svih 195 pojavljivanja oznacava nebozanske osobe u Tanahu[SZ].
"Adoni" se mora pazljivo razlikovati od "Adonai", jer "Adonai" u svih 449 pojavljivanja u Tanahu[SZ] oznacava Bozanstvo.

"Adonai" - odnosi se na Boga: Gospod
"adoni" - odnosi se na ljude [ljudska titula]: gospodar

Oblik "adoni" - gospodar je ljudska i kraljevska [carska] titula (1. Sam. 29:8), i treba je razlikovati od bozanske titule "ADONAI" - Gospod, koja se koristi za Jahve-a.

"Na hebrejskom jeziku "Adonai" iskljucivo oznacava Boga Izraela. To je posvjedoceno 449 puta u Tanahu[SZ]...
Dok "adoni" se odnosi na ljudska bića (1. Moj. 44:7, 4. Moj. 32:25, 2. Car. 2:19 ITD).

1 Mojsijeva 44:7 A oni su mu rekli: „Zašto naš gospodar[adoni] tako govori? Tvoje sluge nikada ne bi učinile tako nešto.

4 Mojsijeva 32:25 Tada su Gadovi i Rubenovi sinovi ovako rekli Mojsiju: „Tvoje će sluge učiniti kao što naš gospodar[adoni] zapoveda.

2 Carevima 2:19 Posle nekog vremena ljudi iz grada rekli su Jelisiju:„Gospodaru[adoni], grad je na dobrom položaju, kao što i sam vidiš, ali je voda loša i uzrokuje pobačaje u zemlji.”

1 Samiulova[Samuelova] 29:8 Tada David reče Ahisu: „Zašto? Šta sam učinio i šta si našao na svom sluzi od onog dana kad sam došao da ti služim pa sve do danas, pa ne mogu da idem i da se borim protiv neprijatelja svog gospodara[adoni], cara?

ITD

Oblik "gospodar" - "adoni" se nigdje u Tanahu[SZ] ne koristi za oznacavanje bozanstva...

Znaci da rezimiramo:

Psalam 110:1 Jahve[YHWH] je rekao mom gospodaru[adoni]: „Sedi meni s desne strane, dok ne položim neprijatelje tvoje za podnožje nogama tvojim.”

"Adonai" nije rijec koja se pojavljuje u Psalmu 110:1. Ova bitna razlika izmedju Boga i covjeka je vitalni dio svetog teksta.

Treba da znate da Bozji izabranik dobija titule "pomazanik" i "gospodar".

A sada u skladu sa tim, da se kratko osvrnem na hriscanske spise radi hriscana koji vjeruju u Isusa kao mesiju-pomazanika, znaci tamo gdje u Jevandjeljima i na drugim mjestima citate kako kao ljudi zovu Isusa - Gospodom, tu bi trebalo pravilno da se prevede sa "gospodar".

Djela 2:36 Zato neka sav Izraelov dom pouzdano zna da ga je Bog učinio i gospodarom i pomazanikom, tog Isusa koga ste vi razapeli.”

Views: 207 | Added by: bibleboy | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]
Calendar
«  February 2014  »
SuMoTuWeThFrSa
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728

Entries archive

Site friends
  • Create your own site


  • Copyright MyCorp © 2016
    Free website builderuCoz