Je li Adam dobio zapovijed da drži dan počinka, pa se stoga ta zapovijed odnosi na sve njegove potomke?
Pripremivši Zemlju za život ljudi, Jehova Bog stao je počivati, odnosno
prestao je s materijalnim stvaralačkim djelovanjem na Zemlji. O tome se
izvještava u 1. Mojsijevoj 2:1-3. No biblijski izvještaj nigdje ne
govori o tome da je Bog zapovjedio Adamu da drži sedmi dan u tjednu kao
dan počinka. 5. Mojs. 5:15: "Sjeti se da si i ti [Izrael] bio rob u
zemlji egipatskoj i da te Jehova, Bog tvoj, izveo odande rukom snažnom i
mišicom podignutom. Zato ti je Jehova, Bog tvoj, zapovjedio da držiš
dan počinka.” (Ovdje Jehova povezuje davanje propisa o danu počinka s
izbavljenjem Izraela iz egipatskog ropstva, a ne s događajima u Edenu.)
2. Mojs. 16:1, 23-29: "Sva zajednica sinova Izraelovih došla je u
pustinju Sin (...) petnaestoga dana drugoga mjeseca nakon izlaska iz
zemlje egipatske. Tada im je [Mojsije] rekao: ‘Ovako je rekao Jehova:
Sutra je dan počinka, sveti dan subotnji posvećen Jehovi. (...) Šest
ćete dana skupljati [manu], ali sedmi je dan dan počinka. Tada toga neće
biti.’ (...) Jehova je rekao Mojsiju: (...) ‘Ne zaboravite da vam je
Jehova dao dan počinka!’” (I prije toga u Bibliji se spominju razdoblja
od sedam dana, no ovdje se prvi put govori o držanju dana počinka.)
Je li Mojsijev zakon bio podijeljen na "obredni” i na "moralni” dio i da
li "zakoni o moralu” (Deset zapovijedi) još uvijek vrijede za kršćane? Da li se iz Isusovih riječi može zaključiti da se Mojsijev zakon sastoji od dva dijela?
Mat. 5:17, 21, 23, 27, 31, 38: "Ne mislite da sam došao obezvrijediti
Zakon ili Proroke. Nisam došao obezvrijediti, nego ispuniti!” Zapazite
što je sve Isus rekao u nastavku: "Čuli ste da je rečeno starima: ‘Ne
ubij!’ [2. Mojs. 20:13; šesta zapovijed]. (...) Ako, dakle, doneseš dar
svoj na žrtvenik [5. Mojs. 16:16, 17; ne spada u Deset zapovijedi].
(...) Čuli ste da je bilo rečeno: ‘Ne učini preljub!’ [2. Mojs. 20:14;
sedma zapovijed]. Osim toga, bilo je rečeno: ‘Tko se razvede od žene
svoje, neka joj da potvrdu o razvodu’ [5. Mojs. 24:1; ne spada u Deset
zapovijedi]. Čuli ste da je bilo rečeno: ‘Oko za oko i zub za zub’” [2.
Mojs. 21:23-25; ne spada u Deset zapovijedi]. (Dakle, Isus je u istom
kontekstu spominjao i Deset zapovijedi i druge dijelove Mojsijevog
zakona te nije pravio razliku između njih. Zar bismo mi trebali
postupiti drugačije?) Je li Isus posebno izdvojio Deset zapovijedi
kad je odgovarao na pitanje koja je najveća zapovijed u Zakonu? Nije,
nego je rekao: "‘Ljubi Jehovu, Boga svojega, svim srcem svojim i svom
dušom svojom i svim umom svojim!’ To je najveća i prva zapovijed. Druga,
slična toj, jest ova: ‘Ljubi bližnjega svojeg kao samoga sebe!’ Na tim
se dvjema zapovijedima temelji sav Zakon i Proroci” (Mat. 22:35-40). Ako
bi se netko i dalje držao Deset zapovijedi (5. Mojs. 5:6-21) tvrdeći da
one, za razliku od ostalog Zakona, još uvijek vrijede za kršćane, ne bi
li time zapravo odbacio Isusovo gledište o tome koja je zapovijed
najveća (kad je citirao 5. Mojs. 6:5; 3. Mojs. 19:18)? |