Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 5 Guests: 5 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Jarac za Azazela. Pažnja je onda bila us me -rena na preostalog jarca koji je stajao na poslepodnevnomsuncu, nervozno tresući svojim uši -ma i gledajući u mnoštvo. Prvosveštenik je staviosvoje ruke na njegovu glavu i ispovedio grehenaroda nad njim. Ovaj jarac je zatim, od stranesveštenika, izveden kroz istočna (glavna) vrataviše od 15 kilometara u pustinju, i nikada više nijeviđen.U danima Drugog Hrama, ovaj jarac je oči -gled nobio bio ubijen, jer on (noseći grehe Izra -ilja) nije mogao da dođe u naseljeno mesto. Dabi se sprečila eventualna tragedija, ovaj jarac jebio odvođen do litice stene i bacan u ambis odstrane sveštenika.Dok je jarac za Azazela bio odvođen u pusti -nju, a narod očekivao vest da je to učinjeno, pos -le podnevna služba se nastavljala. Prvosveštenikje završavao sa žrtvovanjem teleta i jarca na ol -taru, i njihovi preostali delovi bili su izneti vangra da gde su spaljeni.Tada se prvosveštenik obratio narodu. On ječi tao tekstove o Danu očišćenja iz 3. Knjige Mojsi -jeve i citirao tekstove iz 4. Knjige Mojsijeve na -pamet, da bi se potvrdilo da su sve zapovestiadekvatno ispunjene.Konačno, ostale žrtve za Dan očišćenja bile suprinete.I dok je toplo poslepodnevno sunce blistalona zapadu, prvosveštenik je ulazio u Svetinju nadSvetinjama (g) poslednji put, da bi uklonio ka -dionicu i posudu sa tamjanom. Onda se on okupaopo peti put u toku dana i preobukao u svojezlatno odelo. Kako se hladna jesenja noć brzo približavala,on je obavio regularnu večernju službuu Hramu i tako priveo kraju Dan očišćenja.Buduće ispunjenjeKao i ostali jesenji praznici, Dan očišćenjapro ročki ukazuje na buduću aktivnost Mesije ve -zano za Izrael. Ti događaji će se desiti na krajuistorije kada Mesija bude došao da uspostavi svojpresto.Pokajanje Izraela. Jevrejski prorok Daniloje zapisao mnoštvo proročkih događaja o Izraeluu svom izveštaju o "sedamdeset sedmica”. Oveproročke "sedmice”, u istorijskoj perspektivi (apostoji i buduća perspektiva), predstavljaju periodeod sedam godina, umesto sedam dana. Mno -gi biblijski tekstovi to potvrđuju. Na drugim mestima,poslednja polovina sedamdesete sedmice jeopisana kao 3,5 godine (Danilo 7,25; 12,7; Otkri -ve nje 12,14), ili 42 meseca (Otkrivenje 11,2; 13,5), ili 1260 dana (Otkrivenje 11,3; 12,6). Periodod sedam godina veoma je blizak Izraelu zbogŠabatne Godine.Zajedno, ovih sedamdeset "sedmica” daju490 godina (70 x 7 godina).Danilo je predvideo da će biti period od 69sedmica (483 godina) od kad "izađe reč da seJerusalim opet sazida do pomazanika vojvode(Mesije)” (Danilo 9,25). On je prorekao da ćeMesija biti ubijen ("pogubljen”, Danilo 9,26) posle69. sedmice. Tih 69 sedmica u Danilovom proročanstvusu sada prošlost. One su započele kadaje persijski car Artakserks izdao zapovest da seJerusalim ponovo sazida (Jezdra 7,6-7; 9,9; Ne -mija 2,5) u 4. veku pre naše ere (pre Hrista), izavršile se pre nego što je Mesija razapet odstrane Rimljana 31. godine naše ere.Danilo je dalje prorekao da će posle razapi -nja nja Mesije postojati neodređeni vremenski pe -riod nakon što istekne sedamdeseta sedmica(pos lednji period od sedam godina). Tokom togperioda vremena, neznabošci će razoriti Jerusalimi Hram (Danilo 9,26). To se ispunilo kada je Tit sarimskom vojskom razorio Drugi Hram 70. godinenaše ere. Osija je prorekao da će se tokom togperioda Mesija vratiti na Nebo i čekati do danapokajanja Izrailja: "Otići ću i vratiću se na svojemesto dokle ne priznaju svoju krivicu i potraželice moje. Kad budu u nevolji, tražiće me” (Osija5,15).U budućoj perspektivi, Danilovih sedamdesetsedmica je pred nama. Biblija uči da će ona za -početi kada se uspostavi vladar ovog zlog svetana kraju istorije. U jevrejskoj teologiji on je poznatkao Armilus. U hrišćanskoj teologiji on je poznatkao Antihrist. U sredini sedamdesete sedmi -ce, on će oskvrnuti Hram svojim prisustvom i uki -nuće žrtveni sistem (Danilo 9,27; Matej 24,15; 2.Solunjanima 2,4). On će progoniti Jevreje, teraju -ći ih da pobegnu u pustinju: "I biće žalosno vre -me, kakvoga nije bilo otkako je naroda do ta da”(Danilo 12,1; Jeremija 30,7; Otkrivenje 12,6).Ali Gospod će ustati u svom gnevu da izvršisud nad zlima. Mesija će se suprostaviti svojimneprijateljima i na kraju sedamdesete sedmiceslomiti jaram ugnjetavanja neznabožaca sa vrataIzraela (Psalam 2,9; Isaija 9,4). Tada će biti us -postavljen presto Mesije, "i Gospod će biti Carnad svom zemljom” (Zaharija 14,9; Psalam 2,8).Kada Mesija dođe da uspostavi svoj presto,Izrailj će gledati i Njega (Isusa) kojega probo do -še, i pokajaće se (Zaharija 12,10). Gresi narodabiće izbrisali, i Gospod će zauvek zaboraviti njihovegrehe (Isaija 43,25; Jeremija 31,34). Isaijaje prorekao da će se narod duhovno roditi u jedandan (Isaija 66,8; Rimljanima 11,26). To će bitipro ročko ispunjenje izrailjskog Dana očišćenjakada narod stane u pokajanju licem k licu predsvo jim Mesijom na kraju sedamdesete sedmice(Danilo 9,24). (U ovoj knjizi termin "Izrael” seobično odnosi na državu, a termin "Izrailj” nanarod države Izrael.)Kovčeg zaveta. Kovčeg Zaveta je blisko po -vezan sa Danom očišćenja pošto je prvosveštenikulazio u Svetinju nad Svetinjama jedino na Danočišćenja na bi poprskao krv nad njim. KovčegZaveta je bio viđen samo u izrailjskom danu po -kajanja.Kada je Solomonov Hram bio razoren od stra -ne Vavilonjana, godine 597. pre naše ere, Kovčegzaveta je nestao. On više nikada nije spomenutponovo u Starom zavetu i nikada nije vraćen uDru gi Hram. Neki smatraju da je Kovčeg bio sa -kriven da bi se sačuvao od Vavilonjana, i to navodina mnoge priče u pogledu njegove navodnelokacije. Neki veruju da je odnešen u Etiopiju,neki veruju da je sakriven u pećini u Jordanu,drugi veruju da je sakriven na svetom mestuispod brda gde je bio Hram i da čeka izgradnjuTrećeg Hrama. U konačnim analizama, ni Biblijani istorija ne beleže šta se desilo sa Kovčegom.Međutim, Biblija uči da su zemaljski Hram ipredmeti u njemu bili samo slika nebeskog Hrama(Jevrejima 9,23-24). Pravi Kovčeg zaveta postojidanas na Nebu. Veoma je značajno da će na kra -ju sedamdesete sedmice nebeski Hram biti otvo -ren i Kovčeg zaveta će moći da se vidi (Otkrivenje11,19). To će biti budući izrailjski Dan očišćenja,jer će narod pre toga jednodušno reći: "Hodite dase vratimo ka Gospodu” (Osija 6,1).PrimenaZahtev za krvlju. Krvna žrtva je bila potrebna,prema Bibliji, i veoma je povezana sa problemomgreha. Otkupljujuća smrt nevinog bila je ne -ophodna zato što je očišćenje (pokrivanje) grehamoglo biti učinjeno jedino preko krvi (3. Mojsijeva17,11). Novi zavet takođe kaže: "Bez proljevanjakrvi nema oproštenja” od greha (Jevrejima 9,22).Taj koncept je nastavio da se iznosi od stranerabina jedan vek nakon Isusa. U Talmudu, jevrej -skom komentaru verovanja i običaja, stoji: "Nemaočišćenja osim preko krvi” (Joma 5a). Rešenje zaproblem greha je uvek povezan sa otkupljujućimprolivanjem krvi.Biblija uči da je Bog - Bog apsolutne pravde.On će uvek učiniti ono što Njegova čista pravdazahteva. Njegova pravda operiše sa dvojnim principom,da će On osuditi neposlušnost (greh) i na -graditi poslušnost (pravednost). On ne može, ine će, da pređe preko greha. Prorok kaže: "Čistesu oči Tvoje da ne možeš gledati zla, i bezakonjane možeš gledati” (Avakum 1,13). Kazna za krše -nje Božjeg zakona je smrt (prolivanje krvi). Nje -gova pravda to zahteva, ali u svojoj milosti On jedao mogućnost zamene. To jest, za pojedinca kojise iskreno kaje, onaj koji je nevin može poslužitikao zamena. Pošto "nema nikoga dobro da tvori,nema nijednoga” (Psalam 14,3), Bog je zapovedioda se žrtvuju jaganjci, junci i jarci kao slikaza veta.Stari i Novi zavet. Prorok Jeremija je pro -rekao Novi zavet koji će Bog uspostaviti sa svojimnarodom: "Evo idu dani, govori Gospod, kad ćuučiniti s domom Izrailjevim i s domom Judinimnov zavet... metnuću zavet svoj u njih, i na srcunjihovom napisaću ga, i biću im Bog i oni će mibiti narod... jer ću im oprostiti bezakonja njihovai greha njihovih neću više pominjati” (Jeremija31,31-34).Sigurnost. U trenutku kada neko prihvatiMe sijinu žrtvu na krstu, pitanje greha je rešenozauvek. To omogućava veliku mogućnost svakomčoveku danas da zna da Njegova žrtva nije bilasamo savršena i prihvaćena od Boga, već je ta -kođe bila i dovoljna, jednom za sve. Ne može bitiveće sigurnosti od ove.Mi ne treba da se pitamo svake godine da lisu naša imena zapisana u Knjizi života. Biblija nasuverava da mi možemo znati da imamo život - nesamo u toku naredne godine, već za večnost (1.Jovanova 5,13).ZaključakGodinu za godinom, zvuk ovnujskog roga po -ziva Izrailj na pokajanje, iako danas nema očiš -ćenja. Ne postoje krvne žrtve, nema hrama, ne -ma sveštenstva, i nema ispunjavanja levitskih re -gulativa.U grudima mnogih ljudi postoji želja za pra -vim pokajanjem pred Bogom. Ali ono se nikadane će postići kroz ljudsku tradiciju. Ono može doćijedino kroz prihvatanje velike žrtve Isusa Hrista,Jagnjeta Božjeg.Tekst Starog zaveta nam kaže da je Bog obez -bedio da Mesija bude Njegov "prinos za greh”(Isaija 53,10). On je danas jedina žrtva za greh.Ako se Njegova žrtva odbaci, ostaje samo jednajedina tragična alternativa: ljudi moraju podnetikaznu za svoje vlastite grehe. Ta kazna je smrt ivečno odvajanje od Boga (Isaija 59,2; Rimljanima6,23). Ali onima koji ga prihvate, On kaže: "I gre -ha njihovih više neću pominjati” (Jeremija 31,34).PRAZNIK SENICASedmi i poslednji praznik dat Izrailju poznat jekao Sukot ili "Praznik Senica”. To je najradosnijiod svih biblijskih praznika. To je takođe najistak -nutiji praznik, koji se češće spominje u Bibliji ne -go bilo koji drugi praznik. Ovaj praznik je takođeslužio kao istorijska pozadina važnog učenja Me -sije, koje je zapisano u Jevanđelju po Jovanu, od7. do 9. poglavlja.Biblijski stavZnačenje Praznika Senica. Praznik Senicaje poznat pod najmanje dva imena u Bibliji. Naj -češće je označen kao Sukot ili "Senice”. Reč "se -nica” označava kolibu ili šator. Ovaj praznik je do -bio to ime na osnovu biblijskog zahteva da svi Iz -railjci žive pod šatorima ili u privremenim skloništimatokom ovog praznika. To je bilo godišnjepodsećanje na Božju brigu tokom 40-godišnjegboravka u pustinji kada je Izrailj živeo u sličnimskloništima. Ovaj poslednji praznik u godini ta -kođe je poznat u Bibliji kao "Praznik žetve” (2.Mojsijeva 23,16; 34,22), jer je proslavljan nakonšto su svi usevi bili požnjeveni i prikupljeni.Ovaj praznik je proslavljan sa velikom ra -došću. Radost je bila dvostruka - zbog uspomenena Božju dobrotu iz prošlosti i brigu tokom njihovogboravka u pustinji, i zbog sadašnje Božjedobrote i brige u vezi sa završetkom žetve.Vreme Praznika Senica. Praznik Senica pa -da u jesen. Prema biblijskom kalendaru on se od -vija 15. Tišrija, sedmog meseca (obično krajemseptembra do sredine oktobra), samo pet dananakon svečanog Dana očišćenja.Praznik Senica traje sedam dana. Prvi dan idan nakon Praznika Senica (osmi dan, poznat kaoŠemini aceret ) bili su sveti sabori ili Šabati (3.Mojsijeva 23,36.39). Kao takvi, nijedan posao nijebio dozvoljen tim danima.Zapis o Prazniku Senica. Tri teksta u Biblijiopisuju biblijski pogled na Praznik Senica. Narodje živeo pod šatorima i radovao se pred Gospo -dom sa granama u rukama (3. Mojsijeva 23,33-43). Tada je bilo više dnevnih, žrtvenih prinosa(4. Mojsijeva 29,12-39). Šabatne godine, Zakonje bio javno čitan tokom Praznika Senica (5. Moj -sijeva 31,10-13).Važnost Praznika Senica. Zato što je ra -dost bila povezana sa Praznikom Senica, on jepostao najpoznatiji izrailjski praznik. On je jednostavnooznačen kao "praznik” od strane starihrabina.Važnost Praznika Senica se takođe vidi u njegovomuključenju kao jednog od tri hodočasnapraznika. Tri puta tokom godine, svi jevrejskimuš karci trebali su da se pojave pred Gospodomu Hramu (Praznik Beskvasnih hlebova, PraznikSed mica i Praznik Senica - 2. Mojsijeva 23,17;34,22-23; 5. Mojsijeva 16,16). Oni su bili poznatikao hodočasni praznici jer su zahtevali dolaženjeu Jerusalim. Tokom Praznika Senica, narod je trebaoda donese svoje desetke i prinose u Hram,"da niko ne dođe prazan pred Gospodom” (5.Moj sijeva 16,16).Dalji značaj je viđen u velikom broju potrebnihžrtava tokom sedmice praznika. Svakog danajedan jarac, 14 jaganjaca, dva ovna i više junaca(13 prvog dana, a svakog narednog dana po je -dan manje) bilo je prinošeno u Hramu. Svaka odžrtvi bila je prinošena sa svojim odgovarajućihjes tivim prinosima (brašno i ulje) i prinosima zapi će (grožđani sok). Sva 24 reda sveštenika učes -tvovala su u žrtvenoj službi tokom sedmice.U danima Hrama, Praznik Senica je bio posmatransa velikim strahopoštovanjem, jer je naPraz nik Senica Solomon odlučio da izgradi noviHram za Gospoda. Prilikom tog davnog proslav -lja nja Praznika Senica (2. Dnevnika 5,3), slavaGos podnja se spustila sa neba i upalila vatru naoltaru (e) i ispunila Svetinju nad Svetinjama (g)(1. Carevima 8, 2. Dnevnika 7,1-10).Molitva na Praznik Senica. Praznik Senicase odvijao tokom promene sezone u Izrailju i oz -načava početak zimske kišne sezone. Neki se mo -gu iznenaditi kad čuju da Jerusalim prima tolikopuno padavina svake godine. Padavine u Jerusa -limu su u periodu od novembra do marta. Oveosvežavajuće kiše daju neophodnu vlažnost zaob rađivanje tla i sejanje novih useva. Ako su izod ređenih razloga vremenske prilike takve da ne -ma padavina nekoliko sedmica, može doći dokob ne oskudice u vodi koja bi se odrazila na use -ve u sledećoj godini. Pošto je Praznik Senica pros -lavljan u tom važnom trenutku kada su padavinekiše trebale da dostignu vrhunac, ova dva do -gađaja su bila nerazdvojivo povezana. Čak i da -nas, molitve za kišu ostale su važan deo obeležavanjaPraznika Senica.Služba na Praznik Senica. U danima Hra -ma, na Praznik Senica jevrejski hodočasnici su sesakupljali u Jerusalimu. Oni su dolazili iz svakogsela u državi i iz mnogih stranih država, veomačesto u velikim karavanima zbog zaštite. To je bilougodno putovanje uz mnoštvo pesama duž puta.Prilikom dolaska u Jerusalim, hodočasnici suusmerili svoje snage na izgradnju kolibe za praz -nik. Poslepodne 14. Tišrija, hiljade i hiljade lisna -tih koliba formiralo je ulice i zauzimalo okolna po -lja i brežuljke. Sve su bile precizno locirane unu -tar dnevnog putovanja na Šabat (oko 700 me -tara) do Hrama.Prilikom zalaska sunca, zvuk trube šofar (ov -nujskog roga) iz Hrama objavio je početak praznika.Osećanje povećanog uzbuđenja spuštalo senad gradom kako je padao mrak. Mnoštvo svetlucavihlogorskih vatri sijalo je na celom okolnompodručju kao mnoštvo malih dragulja na izve ze -nom platnu. Kako se noć spuštala, mogli su se ču -ti tihi razgovori i šaputanje koji su bili nošeni noć -nim povetarcem.Ceremonija prolivanja vode. Tokom Praz -ni ka Senica, služba u Hramu je ukazivala na in -ten zivne padavine kiše. Svakog jutra tokom Praz -nika Senica, prolivanje vode (žrtveno izlivanjeteč nosti) činjeno je pred Gospodom kao vizuelnamolitva za kišu.Ubrzo nakon svanuća svakog jutra, dok sumnoge žrtve bile pripremljene, prvosveštenik sezajedno sa radosnom povorkom muzičara i ljudispuštao do Banje Siloamske. Prvosveštenik je no -sio zlatan bokal koji je bio u stanju da primi okojedan litar vode. On je polagano spuštao bokal uvodu i vraćao ga nazad na Svetu Goru gde je bioHram.U isto vreme, druga povorka je išla dole doobližnje lokacije, južno od Jerusalima, koja se216zvala "Moca”, gde su vrbe kraj potoka rasle uvelikom izobilju. Ovde su oni uzimali duge, tankeštapove i odnosili ih u Hram. U Hramu, štapovi subili smešteni na stranama oltara tako da su njihovivrhovi formirali pokrivač od nagnutih granaiznad oltara.U međuvremenu, prvosveštenik sa vodom izBanje Siloamske je ušao na južna vrata Hrama.Ona su bila poznata kao Vodena Vrata (h) zbogove ceremonije. Kada je ušao, tri zvuka srebrnihtruba čulo se u Hramu, a sveštenik je pri svakomzvuku ponavljao reči proroka Isaije: "S radošćućete crpsti vodu iz izvora ovoga spasenja” (Isaija12,3).Prvosveštenik je polako išao ka velikom ka -menom oltaru (e) u unutrašnjem delu Hrama ipe njao se desnom stranom strme ravni. Na vrhu,on se okrenuo na levo, gde su bila dva srebrnabasena koja su oticala do osnove oltara. Jedan jeslužio za regularne prinose od pića (prolivanjegrožđanog soka), a drugi za prolivanje vodetokom ovog praznika.Kada je prvosveštenik podigao zlatni bokal daizlije vodeni prinos, narod je uzviknuo: "Podigniruku!” Kao odgovor, prvosveštenik je podigaosvo ju ruku još više i izlio vodu, omogućavajućinarodu da to vidi.Kada je prvosveštenik izlio vodu pred Gos po -dom, prinos od pića je istovremeno bio izlivan udrugi basen. Tri piska srebrnih truba je odmahpra tilo izlivanje, i označilo početak muzike u Hra -mu. Narod je slušao hor Levita koji je pevao Halel(to jest, zahvalnost iz Psalama 113-118).U odgovarajuće vreme, skup je mahao svojihpalmovim granama u smeru oltara i zajedno pe -vao: "O Gospode, pomozi! O Gospode, daj da bu -de u napredak!” (Psalam 118,25). U isto vreme susveštenici, sa palmovim granama u rukama, išlioko oltara.Psalam 118 je smatram mesijanskim psal -mom i kao takav je davao mesijanski naglasakprazniku. To je razlog zašto je Isus dočekan odstra ne mnoštva uzvikivanjem Osana (jevrejskareč za "spasi” u Psalmu 118,25) i mahanjem palmovimgranama pri Njegovom trijumfalnom ulas -ku u Jerusalim (Matej 21,8-9; Luka 19,38; Jovan12,13). Oni su u Njemu videli Cara Mesiju koji jedošao da oslobodi ("spasi”) Izrailju kao ispunje -nje 118. psalma. Oni su ga obasipali, u mesijanskojslici, palmovim grančicama iz Praznika Se ni -ca. Ova ista slika se nalazi u Otkrivenju 7,9-10gde se otkupljeni ljudi, sa palmovim grančicamau rukama, nalaze pred Božjim prestolom i predJagnjetom.Svetlosna ceremonija u Hramu. Proslav -lja nje izlivanja vode (nasuprot ceremoniji ) bilo jevršeno tokom večeri praznika impresivnom svetlosnomceremonijom u Hramu. Ona je poznatakao Simkat bet hašoava ("Radost kućnog primanja(vode)”).Kako se drugo veče Praznika Senica pribli ža -valo, narod se skupljao u širokom spoljnom deluHrama, poznatom kao "Odeljenje za žene” (j).Tom prilikom, bila je podignuta ograda koja jeodvajala muškarce od žena. U centru odeljenjasta jale se četiri izdignute menore (svećnjaci),sva ka sa 4 grane uljanih lampi. Njihovi fitilji su bilinapravljeni od iznošenih lanenih odela sveštenika.Svaka menora je imala 4 duge merdevine kojesu vodile do lampi, a koje su periodično popunjavaneod strane mladih sveštenika koji su nosili ve -like bokale sa maslinovim uljem.Praznik Senica je počinjao sredinom lunarnogmeseca kada je Mesec bio pun, a jesenje nebovedro. Obrisi okolnih jevrejskih brda bili su jasnovidljivi pod mesečevom svetlošću. Nasuprot tojpozadini, svetlo u hramskoj svečanosti bilo je ve -ličanstveno. Tokom cele noći, plamen menorinihulj nih lampi je ispunjavao Hram i ulice u Jeru sa -limu predivnom svetlošću.Dok je proslava bila u toku, grupa Levita seprikupila u unutrašnjem odeljenju poznatom kaoOdeljenje za Izrailjce (d). Pošto se skupila, grupaLevita je prošla kroz Nikanor Vrata (i) stojeći nastepeništu od 15 stepenika, okrenuti prema doleka Odeljenju za Izrailjke. Zvuh flauta u Hramu,tru ba, harfi i drugih instrumenata pojačavao sekako su Leviti pevali Psalme penjanja (Psalmi120-134). Sa svakim novim psalmom oni su sespuštali po jedan stepenik.Ova proslava je bila ponavljana svake večeriod drugog do poslednjeg dana kao uvod za uzimanjevode ujutru. Svetlosna svečanost podse -ćala je na spuštanje Božje slave u vreme Solo mo -na i ukazivala da povratak te slave u danima Me -sije (Jezekilj 43,1-6).Jovan je zapisao da je to bio dan nakon Praz -nika Senica (osmi dan), koji je smatran Šabatom,kada se Isus vratio sa Maslinske Gore da pro po -veda u Hramu (Jovan 8,2; 7,2.37). Kada su farisejidošli da ga uhvate, Isus je kazao: "Ja sam videlosvetu. Ko ide za mnom neće hoditi po tami,nego će imati videlo života” (Jovan 8,12). Farisejinisu razumeli značenje Njegovih reči. Oni su znalida je to mesijanska tvrdnja i odmah su ga nazvalilažljivcem. Oni su bili upoznati sa mnogim tekstovimau Bibliji koji pripisuju svetlo Mesiji. On jenazvan "Zvezda iz Jakova”, "Svetlost Izrailja”,"Svet lost narodima (ne-Jevrejima)”, "Sunce prav -de”, itd.Nakon tog dana, Mesija je naglasio ovu istinukada je izlečio slepog čoveka. Kada je to učinio,ponovo je kazao: "Dok sam na svetu videlo samsvetu” (Jovan 9,5). Fariseji su se ponovo okomilina Isusa. Pitanje Njegovog mesijanstva bilo jenas tavljeno (Jovan 9,14). Mada nije postojao ni -217jedan Mojsijev zakon protiv isceljenja na Šabat,tradicija fariseja je to označila kao rad i tako gazabranila.Više od same mesijanske tvrdnje, Isusovatvrdnja da je "svetlost svetu” potiče od svetlosneproslave u Hramu. Ova proslava je još bila živa unjihovim umovima. Oni su hteli da je proslavljajusamo u nizu od 6 noći. Svetlost koju je On po -nudio (to jest, spasenje - Isaija 49,6) bila je svetlostne samo za ljude u Hramu, već za ceo svet.On sam je bio izvor te svetlosti.Ceremonija "Hošana raba”. Sedmog iposlednjeg dana Praznika Senica, služba u Hramuje dostigla vrhunac. Padavine od kiše su trebaleda dostignu svoj maksimum. Jevrejska tradicija jesmatrala da tog dana Bog odlučuje da li će bitikiše za useve u sledećoj godini. Vezano sa tim,tog poslednjeg dana praznika ritual izlivanja vodeu Hramu imao je veliki značaj. Voda je bila najvažnijamisao u svačijem umu.Tokom ostalih šest dana praznika, srebrnetru be su tri puta trubile. Ovog dana, trube su trubiletri puta po sedam puta. Ostalim danima praz -nika sveštenici su pravili samo jedan krug okooltara. Ovog dana, sveštenici su pravili sedamkru gova. Dok su išli oko oltara, oni su pevali stihoveOsane (Psalam 118,25), a narod je mahaopalmovim grančicama. Iz tog razloga, ovaj dan jepoznat kao Hošana raba, ili "Velika Osana”. Misaoo kiši za nastupajuću godinu i svetlosti Mesije(Psa lam 118) bila je na prvom mestu.Bila je to oko 30. godine naše ere. Bio je Ho -ša na raba, poslednji dan, veliki dan Praznika Se -nica. Sjajno jutarnje sunce postajalo je sve toplijekako je mnoštvo ulazilo u odeljenja Hrama zaslužbu na Hošana raba. Dok je narod pažljivopos matrao sveštenike, snažan glas se pročuomnoš tvom. Sveštenici su bili preneraženi, a narodse okrenuo u velikom iznenađenju da vidi ko iza -ziva prekid službe. Videli su mladog Galilejca usvojim tridesetim godinama, za koga su mnogismatrali da je veliki učitelj, prorok ili čak Mesija.On je uzviknuo: "Ko je žedan neka dođe k meni ipije. Koji me veruje kao što Pismo reče, iz njegovatela poteći će reke žive vode” (Jovan 7,37-38;4,14). Drugim rečima, On je rekao: Ja sam od go -vor na vaše molitve. Ja sam Mesija. Ja vas sadamo gu spasiti da više nikada ne osetite žeđ zaspa senjem.Zvuk Njegovih reči prošao je njihovim umovimau trenutku tišine koja je usledila. Ova tišina jeonda bila prekinuta. Religiozne vođe su bile ogor -čene. Ko je on da prekida službu u Hramu i odaklemu autoritet da se naziva Mesijom? On očiglednonije bio neko koga su oni prihvatali, niti seobazirao na njihove sankcije. Oni su ga smatralioz biljnim izazovom svom religioznom autoritetu."A neki od njih šćadijahu da ga uhvate, ali niko nemetnu ruku na Njega” (Jovan 7,44).Nastala je oštra debata među ljudima. Oni ganisu smatrali ni ludim ni nečistim. Autoritativnatvrdnja Njegovih reči bila je potpuno shvaćena.Ali debata je nastala po pitanju Njegovog identiteta.Neki su smatrali da je On "prorok” (Jovan7,40) koga je Mojsije prorekao da će se pojaviti uIzrailju (5. Mojsijeva 18,15). To je bio On. Me đu -tim, u svojoj teologiji, oni su verovali da taj prorokneće biti ista ličnost kao i Mesija (Jovan 1,19-21). Neki su smatrali da je Mesija - i zaista, to jebila istina. Međutim, drugi su o tome raspravljali:"Ne kaže li Pismo da će Hristos (Mesija) doći odse mena Davidova, i iz sela Vitlejema odakle bešeDavid?” (Jovan 7,42).Oni su ignorisali da je Isus bio, zaista, po to -mak Davida, i da je Njegovo mesto rođenja bioVit lejem. I Jovan je to zapisao: "Tako raspra pos -tade u narodu Njega radi” (Jovan 7,43).U jeku ovih iznenadnih događaja, religioznevo đe su sazvale hitan tajni skup. To je bio skupsvešteničkih vođa, onih 24 sveštenika koji supred vodili 24 grupe sveštenika (1. Dnevnika 24,1-19). Tu su bili aristokratski sadukeji koji su nadgledalislužbu u Hramu. Takođe su bili prisutni ifariseji. Oni su bili prenosioci usmene, vanbiblij -ske tradicije u Izrailju. Oni su nadgledali službu usinagogi. Ove dve grupe, obično u velikoj suprotnostipo pitanju teologije i u borbi za religioznuvlast, bili su jedinstveni u svojoj mržnji premaIsusu.Oni su pozvali službenike da im podnesu iz -veš taj zašto nisu sprečili Isusa. Službenici su biliLeviti koji su se šetali u prostoru Hrama i prime -njivali zakon u Hramu. Oni su bili snaga bezbednosti,čuvari u Hramu, čija je obaveza bila daspreče Isusa da prekida službu. Nekoliko dana ra -nije, službenici su naredili da se Isus spreči u svojojaktivnosti (Jovan 7,14,30-32), ali sada su propustilida to učine. Službenici su, takođe, bili podutiskom Njegovih reči i odgovorili su u svojoj od -brani: "Nikada čovek nije tako govorio kao ovajČovek” (Jovan 7,46). Nakon što su bili žestokoukoreni, službenici su oterani.Buduće ispunjenjeŽetva. Biblija često govori o konačnom sudukao o žetvi (Osija 6,11; Joil 3,13; Matej 13,39;Otkrivenje 14,15). To je budući Dan žetve kadaće Bog prikupiti svoj narod za sebe i uništiti zlekao plevu i strnjiku (Malahija 4,1-2). Tako da nijeiznenađenje da Praznik Senica povezuje buduć -nost Izrailja sa njegovom prošlošću.Kada Mesija uspostavi svoje Carstvo, On ćepri kupiti ostatak Izrailja u njegovoj zemlji. Isaijaopisuje taj događaj kao žetvu maslina. Grančice218drveća biće utabane sa prutevima i maslinovimplodovima, prikupljenim kada budu pali nazemlju: "I u to će vreme Gospod ovijati od obalereke do potoka Misirskoga, a vi sinovi Izrailjevi,sabraćete se jedan po jedan. I tada će se zatrubitiu veliku trubu, i koji se behu izgubili u zemljiAsirskoj i koji bijahu zagnani u zemlju Misirsku,doći će i klanjaće se Gospodu na svetoj gori u Je -ru salimu” (Isaija 27,12-13; Isaija 11,11-12; Je re -mi ja 23,7-8).Pravedni među ne-Jevrejima, takođe, bićepri kupljeni ka Gospodu. Tog dana, ne-Jevreji ćese moliti u Jerusalimu. Zaharija je prorekao: "I kogod ostane od svih naroda koji dođu na Je -rusalim, svak će dolaziti od godine do godine dase pokloni caru, Gospodu nad vojskama, i dapraz nuje Praznik Senica. I ako koji od plemenazemaljskih ne bi došli u Jerusalim da se poklonecaru, Gospodu nad vojskama, na njih neće bitidažda” (Zaharija 14,16-17).Ovaj stih nudi biblijsku osnovu za tradicijumo ljenja tokom Praznika Senica.Senica (koliba). Gospod neće samo prikupitisvoj narod, već će ih nastaniti u svojim sredinamato kom dolazećeg mesijanskog carstva: "Išator će moj biti kod njih, i ja ću im biti Bog i oniće mi biti narod. I narod će poznati da sam jaGospod koji posvećujem Izrailja, kad svetinjamoja bude us red njih doveka” (Jezekilj 37,27-28;Otkrivenje 21,3).Znak Božje prisutnosti, Njegova slava, bićeponovo vidljiva u Sionu (Isaija 60,1.19; Zaharija2,5). Ona će izgledati kao sjaj vatre nad celomplaninom Sion. Ona će biti kao senica, obezbeđujućizaštitu i zaklon za narod nakon više vekovaprogonstva i vremena muke Jakovljeve: "Gospodće stvoriti nad svakim stanom na Gori Sinajskoj inad zborovima njezinim oblak danju s dimom, isvetlost plamena noću, jer će nad svom slavombiti zaklon. I biće koliba (senica), da senom zaklanjadanju od vrućine i da bude utočište i zaklonod poplave i od dažda” (Isaija 4,5-6).PrimenaSvetlost. Kada je Mesija govorio o sebi kaosvetlosti svetu, On je mislio na spasenje i opro š -tenje greha koje je On ponudio svakome koji gaprihvati. To isto je govorio i Gospod preko prorokaIsaije: "Nego te učinih videlom neznabošcima,da budeš moje spasenje do krajeva zemaljskih”(Isaija 49,6). On nudi tu svetlost ljudima i danas:"Ko ide za mnom neće hoditi po tami, nego ćeimati videlo života” (Jovan 8,12).Voda. Postoje tri tipa izvora vode u izrailjskojzemlji. Veliki, u steni isklesani rezervoari, poznatikao cisterne, korišćeni su za prikupljanje kišetokom kišnih meseci. Masivne cisterne, sposobneda drže milione litara vode, i danas postoje kodtvrđave Masada. Međutim, cisterne su najmanjecenjeni i vrednovani izvor vode u Izrailju - one la -ko mogu da se zagade i ne mogu da se obnavljajusve do sledeće kišne sezone. Bunari su mnogovažniji izvor vode. Oni obezbeđuju svežu, tekućuvo du, ali i oni mogu presahnuti tokom suše. Naj -važniji izvor vode u Izrailju jesu potoci i reke kojise snabdevaju iz izvora. Oni su poznati u Biblijikao "živa voda” ili, drugim rečima, voda u pokretu.Gospod je koristio ovu istinu da bi opisao po -bunu i idolopoklonstvo Izrailja: "Jer dva zla učinimoj narod: ostaviše mene, izvor žive vode, isko -paše sebi studence, studence isprovaljivane, kojine mogu da drže vode” (Jeremija 2,13).Kada se Isus obratio ljudima u Hramu zadnjegdana praznika, On je aludirao na istu stvar. On jekazao: "Koji me veruje kao što Pismo reče, iz njegovatela poteći će reke žive vode ” (Jovan 7,38).To je bila najčistija voda, najvrednija voda, vodakoja nikad ne presušuje.Stara jevrejska teologija povezivala je ceremonijuuzimanja vode sa Svetim Duhom. Isusovopozivanje na vodu bilo je korišćeno u potpunoistom smislu:"A ovo reče za Duha kojega posle primiše onikoji veruju u ime Njegovo” (Jovan 7,39).Izlivanje Svetog Duha u vezi sa spasenjembila je jedna od najviše spominjanih tema od stra -ne starozavetnih proroka (Isaija 32,15; 59,21;Jezekilj 11,19; 36,27; 37,14; 39,29; Joil 2,28-29).Gospod je rekao preko Isaije: "Jer ću izliti voduna žednoga i potoke na suvu zemlju, izliću Duhsvoj na seme tvoje” (Isaija 44,3).Jevrejski prorok Zaharija prorokovao je o bu -du ćem slavnom danu kada će Izrailj pogledati naprobodenog Mesiju i pokajati se zbog svog od ba -civanja Njega. Božji Duh će se izliti na njih i oniće ući u Novi zavet: "I izliću na dom Davidov i nasta novnike jerusalimske Duh milosti i molitava, ipogledaće na mene kojega probodoše, i plakaćeza njim kao za jedincem, i tužiće za njim kao zaprvencem” (Zaharija 12,10).Isus je kazao: "Ko je žedan neka dođe k menii pije” (Jovan 7,37). Postoji samo jedna voda kojamože ugasiti duhovnu žeđ čoveka. To je voda ži -vo ta koju Gospod nudi.JUBILARNA GODINAKao dodatak svetim danima i svetim sedmicama,Bog je takođe odredio i svete godine zaIzrailj. Možda najpoznatija od njih je Jubilarna go -dina. Međutim, biblijski detalji o Jubilarnoj godinise retko diskutuju. Ima malo adekvatnih tekstovao ovom predmetu.Veoma često je konceptu Jubilarne godineda vana veoma mistična konotacija, naročito kakose približava novi milenijum. Na primer, Papa jebrzo nazvao 2000. godinu kao "Jubilarnu godinu”potpunog ekumenskog povezivanja između hriš -ćanstva, islama i judaizma. On je pozvao na is -tovremeno proslavljanje u Jerusalimu i Rimu. Toje veoma drugačiji koncept Jubilarne godine odonoga datog u Bibliji.Postoji takođe mnoštvo špekulacija od straneonih koji pokušavaju da odrede datum sledećeJu bilarne godine, u određivanju dolaska Mesije. Usvetlu današnjeg interesovanja, postavlja se pi -tanje: Šta Biblija uči po pitanju Jubilarne godine,i kada će biti sledeća Jubilarna godina?Biblijski stavŠabatna godina. Da bismo razumeli Ju bi lar -nu godinu, moramo se prvo upoznati sa Šabatnomgodinom. Šabatna godina je poznata podne koliko imena u Bibliji. Svako od tih imena ističeodređeni aspekt njenog proslavljanja. Ona je poznatakao Sedma godina pošto se proslavljala sva -ke sedme godine (2. Mojsijeva 23,11; 3. Mojsi je -va 25,20; 5. Mojsijeva 15,9; Nemija 10,31). Onaje takođe poznata kao Zemljin Šabat, jer se zem -lja nije obrađivala te godine (3. Mojsijeva 25,4.6;26,34.43). Konačno, Šabatna godina je poznatakao Oprosna godina, jer su svi dugovi bilioprašta ni (ukidani) te godine (5. Mojsijeva 15,1-2; 31,10).Zahtevi za Šabatnu godinu. Gospod jenag lasio nekoliko zahteva za Šabatnu godinu. Pr -vo, to je bila Šabatna godina za odmor zemlje (2.Mojsijeva 23,10-11), baš kao što je Šabat dan zaodmor ljudi (2. Mojsijeva 23,12). Šabatna godinaje bila sedma godina u "sedmici” godina. TokomŠabatne godine sve poljoprivredne aktivnosti bilesu zabranjene. Nije bilo oranja, ni sejanja, niti seradilo oko vinove loze ili maslinovih drveća (2.Moj sijeva 23,10-11; 3. Mojsijeva 25,2-5).Gospod je obećao naročito obilnu žetvu u šes -toj godini, tako da se ona mogla uskladištiti kaohrana za sedmu godinu. To je bilo slično duplojpor ciji mane koju je On dao Izrailju u pustinji šes -tog dana, tako da se ona koristila sedmog dana(Šabat). Šabatna godina je obično opominjala Iz -railj da se obraća Gospodu i za najosnovnije ži -votne potrebe.Šabatne godine su započinjale u mesecu Tiš -riju (septembar/oktobar), zajedno sa počet komci vilne Nove godine. Zabrana rada zemlje stupalaje na snagu 30 dana pre toga, pošto su aktivnostiobrađivanja na kraju šeste godine bile pripremaza berbu u sedmoj godini. Zabrana protiv obrađivanjazemlje tradicionalno je primenjivana jedinou izrailjskoj zemlji (3. Mojsijeva 25,2), a ne najev rejskim poljima u stranim zemljama.Drugo, svaki usev koji je prirodno nikao used moj godini bio je dostupan svakome u zemlji(2. Mojsijeva 23,11; 3. Mojsijeva 25,6-7). Pravosvo jine nije se primenjivalo na ovo slobodno uzimanje.Treće, svaki produkt koji je nikao tokom Ša -bat ne godine mogao se jesti samo tokom sezone.On nije mogao biti skladišten za buduće korišće -nje, pošto je kosidba (žanjenje u svrhu skladiš -tenja) bila strogo zabranjena (3. Mojsijeva 25,5).Četvrto, dugovi su bili opraštani u Šabatnojgo dini (5. Mojsijeva 15,1-4). Šabatna godina jebi la poseban period milosti u kojem se dugovi ni -su vraćali. Sami dugovi nisu izbrisivani, već samoplaćanje tokom Šabatne godine. Pošto se poljanisu mogla obrađivati, dohodak se nije mogaosteći od poljoprivrede, i tako, plaćanje dugova jebilo odgođeno. Međutim, dužnici u stranim zem -ljama nisu bili oslobođeni plaćanja dugova Izra -iljcima tokom Šabatne godine (5. Mojsijeva 15,3)pošto su ljudi u drugim zemljama obrađivali svojapolja.Četvrto, u Šabatnoj godini, Zakon Gospodnjije bio čitan naglas narodu tokom Praznika Senica(5. Mojsijeva 31,10-13, Nemija 8,2.13-18).Sve porodice u ekonomskoj strukturi starogIzrailja imale su malo svojine vezane za posao. Uekstremnim okolnostima, kada bi se stvorili du -govi koji se nisu mogli vratiti, bilo je dopuštenoda dužnik iznajmi sebe u službu kreditoru (oblikropstva) kao krajnja mogućnost. Međutim, u ovojgodini to nije bio slučaj. Biblija kaže da su jevrej -ski robovi bili oslobađani ropstva sedme godine isvog posebnog oblika iznajmljivanja (2. Mojsijeva21,2; 5. Mojsijeva 15,12).Istorija Šabatne godine. Gospod je upozorioda ako Izrailj odbije da drži ove zakone, da ćeih poslati u ropstvo, tako da će "zemlji biti miliŠabati njezini za sve vreme dokle bude pusta ikad budete u zemlji svojih neprijatelja” (3. Mojsi -jeva 26,34). Ranije u istoriji, Izrailj nije izvršavaoGospodnju zapovest da obeležava Šabatnu godi -nu. Kao posledica toga, Bog je dopustio da pos -tanu robovi u Vavilonu tokom sedamdeset godina,"dokle se zemlja ne izdovolji Šabatima svojim”(2. Dnevnika 36,21).Istorija otkriva da je Šabatna godina bilapažljivo proslavljana nakon povratka iz vavilonskogropstva. Izrailj je svečano obećao, u vremeNemije, da će držati Šabatnu godinu (Nemija 10,31). Pod grčkom vlašću, Izrailj je bio oslobođenda plaća danak Aleksandru Velikom tokom Šabatnihgodina. Dva veka kasnije, Šabatna godina sejoš uvek držala tokom jevrejske nezavisnosti.Kas nije, Rimljani su nastavili politiku Grka u odricanjuod danka u Izrailju tokom Šabatnih godina.220Konačno, istorija beleži da je Herodova opsadaJe rusalima bila posebno teška zbog oskudicehrane u Šabatnoj godini.Nakon razorenja Hrama, 70. godine naše ere,Šabatna godina se nije sveobuhvatno obeležavalapošto je većina Jevreja bila rasuta van zemlje Iz -railja. Tako postoji nesigurnost po pitanju vremenaŠabatne godine i postoje mnoge debate međurabinima. Kada ne bi bilo ovih nesigurnosti, mi bii danas mogli da izračunamo kada nastupa Šabatnagodina. Međutim, danas ima malo onih kojitre tiraju ovo pitanje. Ipak, smatra se da je pos -lednja Šabatna godina u 20. veku započela 16.septembra 1993. godine.Jubilarna godinaDruga izrailjska sveta godina bila je Jubilarnagodina. Njeno određivanje po godinama bilo jekao određivanje Praznika Sedmica po danima. Ju -bilarna godina se odvijala svake pedesete godine.To je bila godina nakon sedam Šabatnih godina ilinakon prolaska sedam sedmica godina (3. Moj si -jeva 25,8-11). Praznik Sedmica se odvijao pede -se tog dana, dan nakon što je prošlo sedam sedmicaod Praznika Prvina.Neki smatraju da je Jubilarna godina bila ustvarnosti 49. godina, kao posebna Šabatna godi -na. Međutim, to je u jasnoj suprotnosti sa nadahnutomBožjom Reči koja određuje Jubilarnu godi -nu kao posebnu 50. godinu (3. Mojsijeva 25,10-11). Takođe, Jubilarna godina je bila 50. godina itakođe 1. godina u brojanju u sledećem Šabatnomciklusu.Jubilarna godina je poznata kao Jovel na jev -rejskom jeziku. Mnogi veruju da je poreklo ovogimena od jevrejske reči "ovan” (vidi Isus Navin6,5) pošto trubljenje u ovnujski rog na Dan očiš -ćenja objavljuje početak Jubilarne godine (3.Moj sijeva 25,9). Josif Flavije je smatrao da ovareč znači "sloboda”.Zahtevi za Jubilarnu godinu. Osnovni za -ko ni za Šabatnu godinu takođe važe i za Jubilarnugodinu. Zemlja je trebala da se odmara, pravovlasništva nije važilo ni za jedan produkt na poljima,i proizvodi u Jubilarnoj godini nisu se mogliskla dištiti za buduće korišćenje (3. Mojsijeva 25,11-12). Bog je milostivo obećao trostruke useveu šestoj godini poslednjeg Šabatnog ciklusa da biobezbedio hranu tokom dve godine kada se zem -lja ne bude obrađivala (Šabatna i Jubilarna godina),do "devete godine”, godine nakon Jubilarne(3. Mojsijeva 25,20-22).Biblija daje tri dodatna zahteva za Jubilarnugodinu. Prvo, ovnujski rog (truba šofar) je trubilana Dan očišćenja i objavljivala početak Jubilarnegodine (3. Mojsijeva 25,9).Drugo, svi unajmljeni radnici zbog dugova(ro bovi) bili su oslobođeni (3. Mojsijeva 25,39-54). To je bilo bezuslovno oslobođenje.Treće, sva zemlja je bila vraćana svojim prvobitnimvlasnicima (3. Mojsijeva 25,13.23-28).Ovaj zakon je čuvao identitet plemena i njihovodobijeno nasledstvo (4. Mojsijeva 36,4.7).Glavna svrha Jubilarne godine bilo je sprečavanjeugnjetavanja u Izrailju (3. Mojsijeva 25,14.17). Izrailjci su mogli sebe iznajmiti u službu drugomeda bi izmirili dug, ali oni nisu imali pravo daprodaju sebe ili svoju porodicu zauvek u ropstvo.Sam Gospod je prisvojio za sebe sinove Izrailjevenakon što ih je otkupio od egipatskog ropstva (3.Mojsijeva 25,42.55). Na sličan način, Izrailjac jemogao izmajmiti svoju zemlju tokom određenihgodina, ali on nije imao pravo da zauvek prodasvoje plemensko nasleđe. Sam Gospod je prisvojiozemlju Izrael za sebe (3. Mojsijeva 25,23) i onju je podelio među plemenima. To su bile nepobitnečinjenice. Bog, kao suvereni Vladar univer -zuma, prisvojio je narod i zemlju.Jubilarna godina je ponovo uspostavila eko -nomsku strukturu izrailjskog društva kao što je bi -la kada ih je Bog doveo u ovu zemlju. Identitetplemena bio je očuvan, zemlja je ostala u rukamamalih zemljoradnika i narod je bio slobodan daraz vija svoj vlastiti posao.Istorija Jubilarne godine. Proslavljanje Ju -bi larne godine, kao i Šabatne godine, takođe jebilo zanemareno tokom rane istorije Izrailja. Ustva ri, nema istorijskog zapisa, biblijskog ili vanbiblijskog,da je Izrailj ikada posle proslavljaoJubilarnu Godinu. Josif Flavije često navodiproslavljanje Šabatne godine, ali nikada Jubilarnegodine.Stari rabini su generalno verovali da Jubilarnagodina nije proslavljana nakon odlaska severnihdeset plemena (722. godine pre naše ere) poštoje biblijska zapovest za proslavljanje bila za "svekoji žive u zemlji” (3. Mojsijeva 25,10). Oni verujuda se Jubilarna godina proslavljala samo kadaje sav jevrejski narod bio u zemlji, sa svakim plemenomna svojoj vlastitoj teritoriji. Možda je torazlog što je samo Šabatna godina (a ne i Ju bi -larna godina) bila spomenuta tokom svečanogobe ćanja naroda u vreme Nemije (Nemija 10,31).Da ponovimo još jednom: Ne postoje čvrstiistorijski zapisi, do sad otkriveni, na osnovu kojihbi se odredila Jubilarna godina. Ćak i da ih je bilo,konačne kalkulacije bile bi veoma nesigurne zbognarodne katastrofe vezane za asirsko ropstvo, va -vilonsko ropstvo, rimsko razorenje Hrama i rase -ljavanje koje je usledilo. Da li je računanje Ju bi -larne godine nastavljano kada je narod Izrailjabio van zemlje? Ako nije, da li je ciklus nastavljennakon njihovog odlaska, ili je počinjao ispočetkakada se narod Izrailja vraćao? Pošto se to ne zna,221truba šofar (ovnujski rog) trubi u sinagogi kao us -po mena na Jubilarnu godinu na kraju Dana očiš -ćenja svake godine.Dakle, pokušaj određivanja godine Mesijinogdo laska, na osnovu određivanja Jubilarne godine,po mnogima je uzaludan. Većina teologa smatrada je nemoguće danas znati vreme Jubilarne go -dine pošto svako određivanje mora pretpostavitipočetnu godinu.Pored toga, Biblija nigde ne kaže da se Mesijamora vratiti na Jubilarnu godinu.Buduće ispunjenjeIspunjenje Jubilarne godine ne mora da sena lazi u nje nom određivanju, već u proročkoj istinikoju ona prikazuje. Jubilarna godina ukazujena po novno obnavljanje Izrailja od strane Mesijei rezultujućeg mesijanskog Carstva mira. Ali kakoće to biti ostvareno?Ugnjetavanje Izrailja biće okončano. Iz -railj je pod jarmom neznabožačke dominacije jošod vavilonskog ropstva 586. godine pre naše ere(mada se može reći takođe i od odlaska u asirskoropstvo 722. godine pre naše ere). Čak i danas,dva od tri dela jevrejskog naroda živi pod vladavinomneznabožaca. Zbog okolnih naroda, Iz -ra ilj poseduje veoma mali deo Obećane zemlje,nema Hram, i ne može se uvek moliti na gori gdeje bio Hram, koja je bila data caru Davidu u nas -ledstvo.Danilo je prorekao da će ugnjetavanje nez na -božaca postati veoma oštro na kraju istorije ovogsveta. Zli neznabožački vladar će se "podignuti iuzvisiti iznag svakoga boga, i čudno će govoriti naBoga nad bogovima” (Danilo 11,36). Taj vladar ćepreduzeti žestoki progon Izrailja: "I biće žalosnovreme, kakoga nije bilo otkako je naroda dotada,i u to vreme će se izbaviti tvoj narod” (Danilo12,1).Prorok Jeremija takođe govori o tom "vreme -nu muke Jakovljeve” i isto tako obećava da će Iz -ra ilj biti oslobođen (Jeremija 30,4-7). On je pro -rekao:"Jer u taj dan, govori Gospod nad vojskama,slomiću jaram njegov s vrata tvojega, i sveze tvo -je pokidaću, i neće ga više tuđini nagoniti da imslu ži. Nego će služiti Gospodu Bogu svojemu i Da -vidu caru svojemu, kojega ću im podignuti” (Je -re mija 30,8-9).Gospod je slično obećao preko još jednogjevrejskog proroka: "I tada će se skinuti bremenjegovo s ramena tvojega (zlog vladara) i jaramnjegov s vrata tvojega” (Isaija 10,27).Kada Mesija dođe, On će slomiti jaram ugnjetavanjaIzrailja. Ali ovo oslobođenje će doći tekka da se narod bude prvo pokajao za svoje grehe.Narod se mora pokajati pre nego što truba šofarobjavi oslobođenje od njihovog ropstva (Jubilarnagodina). Ovaj deo je važan pošto je greh u ko re -nu ugnjetavanja, kako je Bog rekao: "Koji je iz -me đu rukodavalaca mojih kome vas prodadoh?Gle, za bezakonja svoja prodadoste se” (Isaija50,1). U slavni dan Mesije, Izrailj će se vratitiGos podu, i sledno tome, neće više biti rob međuna rodima, već otkupljeni sluga Živoga Boga. Ug -nje tavanje Izrailja biće okončano.Vlasništvo Izrailja biće vraćeno. KadaMe sija dođe, velika truba šofar će trubiti, a Izra -iljci u drugim zemljama biće prikupljeni u svojuzemlju. Neće biti neslaganja oko pristupa SvetojGori, kao što je jevrejski prorok rekao: "I tada ćese zatrubiti u veliku trubu, i koji se behu izgubiliu zemlji Asirskoj i koji bijahu zagnani u zemlju Mi -sirsku, doći će i klanjaće se Gospodu na svetojgo ri u Jerusalimu (Isaija 27,13). Niti će biti sporaoko vlasništva zemlje, kako je Gospod obećao: "IGospod će zatrubiti u trubu... I Gospod Bog njihovizbaviće ih u taj dan kao stado svojega naroda,jer će se kamenje u vencu podignuti u zemljiNjegovoj ” (Zaharija 9,14-16).Prorok je prorekao da kada Mesija dođe "po -dignuće se pleme Jakovljevo i vratiti ostatak Izra -iljev” (Isaija 49,6). On će takođe učiniti da oni"na s lede opustelo nasledstvo” (Isaija 49,8; Jeze -kilj 47,13 - 48,29; Amos 9,14-15; Avdija 17). Dru -gim rečima, Mesija će raspodeliti zemlju Izrailj(opus telo nasledstvo) i vratiti ih plemenima Ja -kov ljevim. Na kraju, sam Gospod je vlasnik zem -lje, i On je izabrao da je da Avramu i njegovimpo tomcima kao "državu večnu” (1. Mojsijeva 17,8).Ljudi na Srednjem Istku nastavljaju grozničavoda rade po pitanju mirovnih planova, ali nakraju, oni to neće uspeti, jer Bog ima svoj Mirovniplan. On je oličen u Sinu Davidovom, i celokupnaistorija ide ka trenutku povratka Mesije.Tog dana, Sotona će biti isteran (Jezekilj 28,2.8.13-19), i vladavila zlog cara biće prekinuta(Psa lam 2,9). Tog dana, sinovi Izrailjevi će se "uz -dati u ime Gospodnje” (Sofonija 3,12) i "hoditi uime Gospoda Boga svojega uvek i doveka” (Mihej4,5). I tog dana, Mesija će uspostaviti svoj prestoi mesijansko Carstvo zauvek (Isaija 9,7).Konačno, u slavni dan Mesije, biće Jubilarnagodina odmora za zemlju i sloboda za Božji na -rod. Svako će "sedeti pod svojom vinovom lozom... jer usta Gospoda nad vojskama rekoše” (Mihej4,4).(Za tačne podatke o datumima biblijskih praznikau naše vreme, pogledati na internetu izveštaje ouočavanju Mladom Meseca i zrelog ječma u Iz -raelu. Na primer: http://www.karaite-korner.org/holiday_dates.shtml) |
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|