Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 23 Guests: 23 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
13. i 14. Poglavlje
KATOLIČKA CRKVA I BASNOSLOVNO BLAGO ŠPANJOLSKIH KOLONIJA
Putovi Providnosti su nepredvidljivi, neispitljivi i neshvatljivi
ljudskom umu. Jer dok se oplakuju gubici prividno apokaliptičkih
razmjera, nacrti neizmjernog značenja i nesagledivih posljedica se
stavljaju u pokret bez i najmanjeg upozorenja o njihovoj znakovitosti za
vrijeme koje dolazi. Sa raskolom Katoličke Evrope na dva neprijateljska
tabora (1054.g) crkveno, duhovno i svjetovno uzdizanje premješteno je
na Zapad gdje je napredovalo neslućenom snagom. U 16. stoljeću samo
nekoliko decenija nakon što je Kolumbo stao nogom na novo tlo, a Evropa s
Reformacijom skoro samljela stari Katolički Svijet, pape su krenule u
osvajanje novih bezgraničnih horizonata.
Samo godinu dana nakon otkrica Amerike, papa je napravio prvi
odlucujuci korak u tom pravcu. On je izdao slavni dokument – Bula
(upucena) Kastilji o Novom Svijetu -1493.g. kojom daje Amerike
iskljucivo dvjema katolickim zemljama, Spanjolskoj i Portugalu. Ta
koncesija dvama iberijskim narodima bila je uskoro pretvorena u ono sto
je zapravo i bila, naime u monopol Crkve za evangelizaciju novog
kontinenta preko dvije katolicke nacije. Uspjeh je bio fantastican. Za
samo jedno stoljece papinski simboli su se kocoperili od vrha
Kalifornije do repa Juzne Amerike. Konkvistadori su dobro obavili posao.
Amerike su odista postale ogroman papinski leno i to visestruko veci
nego je to bila Stara Evropa. Zadatak naravno ne bi mogao biti obavljen
bez pune suradnje i podrske svjetovnih vladara. Od samog pocetka Crkva i
drzava (kraljevstva) bile su medjusobno povezane i ovisne. Njihova
suradnja, iako neizmjerno korisna za obje strane, vodila je neizbjezno u
sukobe kao sto je to bilo i u Staroj Evropi. A to je znacilo ucestale
trzavice i medjusobne svadje. Naime, od vremena Reformacije cak i
katolicki kraljevi sve su cesce trazili svoju neovisnost od papa i
oslobodjenje od papinskog jarma. Takvi vladari, ako bi se i borili za
interese Crkve, ne bi propustili priliku da interese svoje krune stave
ispred one papinske, a sto je naravno izazivalo silnu srdjbu papa. I
tako su se americke kolonije ubrzo nasle izmedju dvije vatre, izmedju
dva sukobljena gramziva autoriteta – crkvenog i svjetovnog (civilnog). I
dok je Crkva u to vrijeme u Evropi bila na gubitnickoj strani, ovdje je
bila na pobjednickoj, jer je prakticki cijeli americki kontinent
uspjela pretvoriti u prostrani katolicki imperij u kome je njezina uloga
bila superiorna. I tako dugo dok je spanjolska kruna suradjivala nije
bilo vecih problema, ali kad to ne bi, sukob je bio neizbjezan. A
izbijao je uvijek kadgod bi ekonomski interesi Katolicke crkve bili
ugrozeni. Moc Crkve lezi u rukama njezine hijerarhije. A ona je uvijek
bila preokupirana zgrtanjem blaga, ne samo za Crkvu kao ustanovu, nego i
za sebe. Takovu njezinu aktivnost civilni autoriteti su tolerirali
dotle, dok su imali podjednaku korist. No, kad bi crkvena hijerarhija
postala pregramziva, tada bi izbio sukob. A posljedice bi osjetio i
Madrid i Rim, koji su u to vrijeme bile dvije najutjecajnije sile na
americkom kontinentu. Opisat cemo ukratko velike pobune koje su
zahvatile grad Meksiko 1624.g. Iskra koja ih je zapalila bila je naoko
banalna. Nadbiskup grada Perez de la Sena trosio je velik dio svoje
energije za napredak svojih osobnih interesa i svog materijalnog stanja.
Medju raznim poslovi-ma kojima se bavio bila je i njegova klaonica u
pomocnim prostorijama nadbiskupske palace. To je bilo nezakonito i
potkralj je naredio zatvaranje. Nadbiskup je odbio rekavsi da potkralj
nema vlast nad vrhom hijerarhije. Zatim se ljutito okomio na kolonijalnu
vlast.
Dok se ovo dogadjalo, jedan poznati profiter i trgovac hranom
osumnjicen je za nezakonite poslove. Kaznjen je novcano, a prijetio mu
je i zatvor. Ali desilo se, da je trgovac bio blizak s nadbiskupom i
ovaj ga je pred policijom sklonio u jedan dominikanski samostan.
Potkralj se nije usudio upasti u samostan, pa je naokolo rasporedio
oruzanu gardu da bi sprijecio bijeg krivca. Nadbiskup je svaki dan
posjecivao svog prijatelja, podbadao ga u pruzanju otpora i cak planirao
njegov bijeg. U svome bijesu optuzio je potkralja za povredu "svetista
samostana” i prava Crkve, kao i njegovog religijskog autoriteta. Ali
vlada nije popustila. Onda je nadbiskup izopcio potkralja, suce,
vojnike, gardu i cijelu Vladu. Potkralj nije htio pogorsavati situaciju i
obratio se apostolskom sucu, koji je naredio da nadbiskup povuce sve
ekskomunikacije. Nadbiskup nije poslusao, nego je dao zakljucati sve
crkve u gradu i proglasio interdict. Sve crkvene sluzbe i sakramenti su
bili zabranjeni. Kler je grmio anateme, a sva zvona su zvonila polako i
potmulo, kao da obznanjuju najvecu nesrecu. Ljudi su se uplaseno
okupljali na ulicama pitajuci sto se dogadja kad sva zvona tako zlokobno
zvone. Odgovor je dat tako sto su svecenici isli u procesijama noseci
veliki kriz omotan u crno i svijece, pojajuci korale i obiljezavajuci
kuce izopcenika. Nitko nije smio razgovarati, druziti se ili pomoci
onima koje je nadbiskup izopcio. Pucanstvo se silno uplasilo. Kad su im
svecenici rekli da bi i oni mogli biti osudjeni na vjecne muke u paklu,
to je izazvalo opci uzas. ("Pasi ovce moje” –rece Isus Petru, a ne
"plasi ovce moje”). Kada konacno uzasnuti puk to vise nije mogao
izdrzati i kad je nadbiskup bio siguran da ce on uciniti sve sto mu on
kaze, rekao im je da budu spremni krenuti s njim protiv onih koji su
navukli prokletstvo na grad. I poveo je puk ka Vrhovnom sudu, te poceo
provocirati i poticati na nasilje. Tada ga je sud dao uhititi, oglobiti i
protjerati iz grada. Ali, nadbiskup je zedjao za osvetom i nije
mirovao. Ponovo je izopcio cijelu Vladu i stavio grad pod novi
interdikt. To je bio pocetak otvorene pobune, jer je praznovjeran puk u
strahu od novih izopcenja i anatema stao na stranu religije, a protiv
potkralja i civilne vlasti. palaca potkralja je bila opkoljena, a
kamenje i cigle su pljustali po njoj. Jedan svecenik na konju je vikao –
Zivio Krist! Smrt hereticima! Potom su krenuli u napad na sjediste
Vlade i zapalili zgradu. Garda je otvorila vatru i mnogi su poginuli.
Potkralj je morao spasavati glavu i sklonio se u jedan prijateljski
franjevacki samostan. Pobijedivsi tako "neprijatelje Crkve” nadbiskup je
trijumfalno usao u grad nocu i u pratnji velikog mnostva koje je nosilo
goruce baklje. U dalekoj Spanjolskoj pobune su izazvale veliku
uznemirenost. Kralj je poslao istrazitelje i nakon provedene istrage,
pet svecenika je osudjeno na galiju. Potkralj je bio potpuno opravdan i
rehabilitiran, a arogantni nadbiskup smijenjen. Tako je ovaj problem
morao biti rijesavan autoritetom samog kralja, sto pokazuje izuzetnu
aroganciju crkvene hijerarhije koja je manipulirala uplasenim i
praznovjernim pukom za svoje ciljeve i interese. Borba izmedju Crkve i
drzave u Meksiku i diljem spanjolske Amerike nastavljala se i dalje.
Doduse, pobune u gradu Meksiku pokazale su civilnim vlastima da je
mudrije dijeliti vladanje s Crkvom, nego ju imati protiv sebe. Crkva je
to iskoristila tako, sto je prijetnjama i ucjenama zadobila golemi
utjecaj u spanjolskim kolonijama sve dok konacno nije preuzela kontrolu u
svim sferama zivota. Drzava se nasla u udavskom zagrljaju koji je
onemogucavao svaki razvitak i napredak. Posljedice takove visestoljetne
taktike bile su te, da je Katolicka crkva diljem spanjolske Amerike
imala bezgranicnu moc, ne toliko politicku, koliko ekonomsku. Crkva iako
bescutna i nemilosrdna, bila je dovoljno lukava i mudra da ostavi
drzavu u uvjerenju, kako u njoj vladaju civilni autoriteti. Populacija
je bila koristena i upotrebljavana za odredjene ciljeve vec prema
potrebama i okolnostima. To je bila taktika na "duge staze” koja se
pokazala izu-zetno uspjesnom. Ekonomsko bogatstvo Katolicke crkve je
rapidno raslo zbog njenog povlastenog drustvenog statusa. Od samog
pocetka kler je bio povlastena klasa, koja je dobijala prostrana
zemljista i posjede, kao i druge poklone od darezljive spanjolske krune.
Osim toga, Crkva se bogatila i na razne druge nacine – neprekidne razne
"desetine”, darovi i zavjestanja u novcu i nekretninama, crkvene takse
prilikom vjencanja, krstenja, pokopa, raznih prigodnih skupljanja,
mirazi dati zenskim samostanima, prihodi od svakodnevnih misa…..itd.
itd. Treba dodati i to, da su crkveni prihodi i kapital bili oslobodjeni
od svih poreza. Osim toga, svi crkveni objekti i sve sto pripada Crkvi
gradilo se obaveznim dobrovoljnim radom pucanstva, a drzava i narod su
sve opremali i snabdijevali sa svime. I tako, dok se Crkva enormno
bogatila stanovnistvo je siromasilo, a to je uzrokovalo stalne bune i
ustanke.
Pri kraju kolonijalnog perioda Katolicka crkva je posjedovala i
kontrolirala polovinu totalnog blaga Meksika, Perua, Kolumbije,
Paragvaja i Ekvadora. Slicno je bilo i u ostalim latinoamerickim
zemljama u kojima je ta ista Crkva bila neosporna gospodarica njihovih
dusa, a s time i njihovog blaga.
*****
14. Poglavlje
REVOLUCIJE I CRKVENI PRIHODI
Na kraju 18. i pocetkom 19. stoljeca tri velika
uragana uzdrmala su crkveno grandiozno gomilanje blaga i to u kratkom
vremenu od samo jedne ljudske generacije, a to su: SjevernoAmericka
Revolucija, Francuska Revolucija i Spanjolsko-Americki rat. To nisu bili
samo znameniti dogadjaji u povijesti zapadne civilizacije. To su
takodjer bila tri zlosutna kamena medjasa u povijesti Katolicke crkve.
Revolt sjevero-americkih kolonija doveo je do stvaranja Sjedinjenih
Americkih Drzava, ali je istovremeno stavio u prvi plan jedan princip
toliko omrazen Katolickoj crkvi, a to je princip Odvojenosti Crkve i
Drzave. Ovo nacelo ugradjeno u temeljno zakonodavstvo novih Americkih
Drzava postalo je integralni dio jedne nove neovisne protestantske
nacije. Osim toga, to nacelo postalo je uzor za primjenu i drugim
nacijama zapadne hemisfere. S druge strane, Francuska Revolucija dodala
je jos drasticnija nacela i stavila Staru Evropu na vatru i to sa
doktrinama, koje su bile jos neprijateljskoje po ustrojenu i ucvrscenu
religiju kakva je bila katolicka. Osim rusenja prijestolja
uspostavljenih na svetoj formuli o "bozanskom pravu kraljeva” koje je
katolicka crkva tako dugo blagosiljala, oni su trazili razvlastenje
Crkve od njenog nagomilanog bogatstva. Poruka Sjeverno-americke i
Francuske revolucije nije mogla mimoici najmonolitniji i najjzaostaliji
dio Novog Svijeta, a to je Spanjolsko– Americki-Ibero-Katolicki
zatvoreni prostor koji se protezao od Kalifornije i Floride do Ognjene
Zemlje. Spanjolske kolonije pod utjecajem revolucionarnih principa
pocele su zbacivati evropski jaram s razlicitim uspjehom. Ali, ako su se
i otresli monarhije nisu se mogli otresti i Katolicke crkve. Ona nije
mogla biti neutralizirana, a pogotovo zatrta. Usprkos razvlastenju Crkve
kojeg su sprovele nove centralno i juznoamericke republike, ostaje
cinjenica, da se katolicka crkva nakon "mirovanja” od nekoliko
desetljeca pocela opet dizati i oporavljati ubrzanim tempom. U Evropi je
proces razvlastenja Crkve bio drasticniji nego drugdje. Francuska
Revolucija lisila je "Petrovu stolicu” najveceg dijela kolosalnog
bogatstva. Mnogobrojni samostani, opatije i biskupije bili su reducirani
ili ukinuti. Njihova prostrana imanja i zgrade vraceni su drzavi i
narodu. Ne treba zaboraviti, da je Crkva u Francuskoj prije Revolucije
bila najveci zemljoposjednik u zemlji. Kada je Napoleon postao carem on
je smeksao takvu politiku spram Crkve, posto je trebao crkvenu podrsku
svojim politickim i dinastickim ambicijama. I tako se Crkva poput
Feniksa opet oporavila i dosegla svoj zenit pod Napoleonom III. koji je
bio karikatura Napoleona I. (Bonaparte). Oporavak Crkve bio je moguc ne
toliko zbog briljantne osrednjosti i nesposobnosti Napoleona III, koliko
zbog religiozne lakovjernosti i zatupljenosti njegove zene carice
Eugenije. Crkva je u tome vidjela svoju veliku i sretnu priliku i
maksimalno ju je iskoristila. Stara dobro isprobana i djelotvorna
politika stavljena je u puni pogon: cuda, ukazanja, nova svetista i
unosna hodocasca. Ubrzo je Crkva u Francuskoj zaljecila rane i
nadoknadila gubitke koje joj je zadala Revolucija. Vrijedno je spomenuti
jedan primjer takove crkvene politike i prakse, a ciji je glavni cilj
bio prikupljanje franaka, sterlinga, dolara i drugog dobrog novca, zlata
i srebra. Ovaj primjer je bio tipicna pilot-shema za one druge koji ce
doci.
Redovnica Catherine Laboure vidjela je jednog suncanog dana u lipnju
1830.g. djevicu Mariju u jednom ovalnom okviru. S druge strane dodatno
su se pojavila srca Isusa i Marije. Onda je Djevica rekla Catherini da
treba napraviti medalje sa takovim otisnutim srcima. Svatko tko bude
nosio takvu medalju, bit ce posebno zasticen. Dosjetljivo! Tko bi odolio
tome, a da ne zrtvuje nesto novca za takovu divnu zastitu? I desilo se
tako, da je 1832. bilo napravljeno 1500 takvih medalja. Dva crkvena reda
– Kceri Milosrdja i Lazaristi naslucujuci zamasan financijski profit,
postali su sponzori i propagatori novog kulta. A rezultat? U prve cetiri
godine proizvodnje ove medalje prodano je preko 10 milijuna komada i to
samo u Evropi! A ovaj biznis i dandanas dobro ide u katolickim
zemljama. Inace, cudotvorna medalja bila je samo uvod u zapanjujuci udar
samo dva desetljeca kasnije.
Jednog tmurnog dana 1856.g. dvoje-troje bolesljive
bosonoge djece reklo je, da je culo, vidjelo i govorilo s djevicom
Marijom. Nakon toga, slijedila su uobicajena dogadjanja sumnje,
nevjerica, sugestije, odusevljenje, patnja, varalice i konacno
prihvacanje. Pojava Djevice i njezina cudesna prisutnost bili su
sluzbeno priznati. Hodocasca su krenula, najprije lokalno, a onda i
nacionalno. Najveci promotor novog kulta bila je ona ista lakovjerna
dama najviseg polozaja. Ona je pod vodstvom svog ispovijednika i nekih
osoba sa dvora pozeljela imati bocu vode sa jednog izvora. Ali ne bilo
kojeg, nego sa onog za kojeg je Crkva uvjerila vjernike, da je potekao
iz suhog i tvrdog tla spilje u kojoj je Djevica govorila sa jednom
djevojcicom. Netko je vec imao pripremljenu bocu s takvom vodom, a
plemenita je gospodja obznanila kako je od cudotvorne vode dobila veliki
dusevni i tjelesni mir. Prijatelji su ju slijedili, pa je uskoro "sveta
voda iz spilje” postala najtrazeniji artikal. A Parizanke su umjesto
novog parfema trazile svetu vodu! Naravno da voda nije stizala u Pariz
zabadava. To je kostalo nesto novca. Ali kad se male svote umnoze u
tisucama, one postaju velike. Otada pa nadalje – spilja, izvor, voda,
Djevica i mjesto gdje se pojavila bili su ucrtani na zemljopisnu kartu.
Visoka dama nije bila nitko drugi do carica Eugenija, zena Napoleona
III. a cudotvorno mjesto – L u r d (Lourdes). Ne dugo nakon toga
Napoleon III. je izgubio svoje prijestolje. Crkva je trpjela novi gadan
udarac u Francuskoj, jer je Napoleonovo Carstvo zamijenila
agnosticko-ateisticka neprijateljica Crkve – Francuska Republika. No,
cemu zabrinutost? Lurd, otada cudotvorna tvornica prihoda uspjesno je
pustena u pogon. I jos uvijek dobro radi, bez kvarova i prekida. I nitko
zapravo ne zna, koliko je prihoda i blaga Crkvi donio ovaj kult. Ali u
susjednoj Italiji zbio se dogadjaj od najveceg znacaja. Papinska
teritorijalna drzava koja je utemeljena u 8. i 9.
stoljecu darivanjima Pipina Malog i njegovih nasljednika, a ucvrscena
pomocu krivotvorenih dokumenata (Konstantinova Darovnica), prestala je
postojati. Papinske Zemlje usle su u sastav novo-ujedinjenog Kraljevstva
Italije 1870.g. Jos 1848. rimski narod je svrgnuo papu kao svog kralja i
proglasio Republiku. Papa je apelirao na katolicke narode za "oruzanu
intervenciju i oslobodjenje crkvene drzave od nitkova i sektasa”.
Napoleon III. izgubio je rat s Prusijom i papa je izgubio svog glavnog
zastitnika. Vise nije mogao nista uciniti, pa se demonstrativno zatvorio
unutar vatikanskih zidina, gdje su ostali i njegovi nasljednici bez
"sluzbenog” izlaska i nastupa sve do II. svjetskog rata. Papinska
teritorijalna drzava je tako zauvijek nestala s karte Evrope i sa
povijesne pozornice. Osim Vatikanskog grada povrsine 108 akri (rala),
Crkva vise nije imala svoj zemaljski Dominion. U toj istoj godini u
kojoj je drasticno pao njegov svjetovni ugled i autoritet i izgubivsi
svoje zemaljsko kraljevstvo, papa Pio IX. je sazvao 1. Vatikanski
koncil. I tu je jednim majstorskim udarcem uzdigao sebe iznad svih
ljudi, proglasivsi Dogmu o nepogresivosti pape. Nesto sto se nijedan
covjek nije nikada usudio uciniti. |
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|