Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 11 Guests: 11 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
20,21,22,23,24.poglavlje
Napomena: Slijedi nekoliko poglavlja koja se bave Katolickom crkvom u
Sjedinjenim Drzavama i koja obiluju podacima o tome, a za koje sam
pretpostavila da nece biti posebno zanimljivi hrvatskom citateljstvu.
Stoga su ta poglavlja skracena na nacin da su izneseni samo neki
najzanimljivi podaci, kao i izostavljeni oni dijelovi gdje se autor
ponavlja. A s time knjiga nimalo ne gubi na informativnosti i
zanimljivosti. Prevoditelj.(Jasna A. V.)
20. Poglavlje ZAŠTO JE KATOLIČKA CRKVA NAJBOGATIJA CRKVA U AMERICI
Sjedinjene Države su nominalno protestantska zemlja koja je ponosna na svoje temeljno
ustavno načelo – Odvojenost Crkve i Države. Ona je utočište brojnim
protestantskim zajednicama, kao i sektama od kojih su neke gotovo na
granici ludila. Ipak, Katolička crkva je najveća pojedinačna religiozna
jedinica u Sjedinjenim Drzavama. Ona je ujedno i najzatvorenije "klupko”
sa izuzetkom židovske zajednice. Ona je društveno i politički
najmoćnija, ali i najbogatija od svih crkava u USA. I ne samo u USA,
nego i u cijeloj sjevero-zapadnoj hemisferi.
Njezin spektakularan status u tom podrucju nije moguce shvatiti tek
jednim brzim pogledom ili pregledom. Iako najveca pojedinacna religija,
ona je brojcano manjina sa oko 50 milijuna pripadnika u populaciji
daleko iznad 200 milijuna. Objasnjenje se svakako moze naci u
elementarnoj formuli: – Podjela stvara slabost, a jedinstvo jakost! Cak i
kad prihvatimo istinitost ovoga, katolicki fenomen uopce nije lako i
jednostavno razumjeti. Ovdje se sada bavimo blagom kojeg je Katolicka
crkva nagomilala u USA. Taj proces , instrumenti u njemu koristeni i
njegovi rezultati zahtijevaju pojasnjenje. Jer, Katolicka crkva osim sto
je korporacija, ili bolje receno multi-korporacija po uobicajenom
znacenju te rijeci, ona je istovremeno i Crkva i zgrtanje njenog
bogatstva proizlazi naprosto iz toga sto je – Crkva. Religija jos uvijek
izuzetno prozima drustvo. USA iako najprosperitetnija zemlja svijeta
vrlo duboko su prozete religioznoscu. Puno vise nego Evropa.
Religioz-nost u Sjedinjenim Drzavama, iako ideoloski, teoloski i crkveno
raznovrsna i cak kontradiktorna ima jedan zajednicki nazivnik. A to je,
najveci utrosak energije na zgrtanje materijalnog blaga i vjestog
stjecanja brojnih, skupih zdanja, eksploatacija urbanih podrucja, te
stalno ubiranje dolara i investiranje na ogromnom trzistu po cijeloj
zemlji. Ove poslovne i financijske operacije su pokretane, sprovodjene i
vrsene od raznih "vjera” koje djeluju u okviru tzv. organizirane
religije. Ovaj fenomen fantasticnog bogatstva americkih crkava ipak ne
moze biti potpuno razumljiv i shvacen. Doduse, on je prisutan i u
Evropi, ali u njoj su trebala stoljeca da bi organizirana religija
stekla kontrolu nad vecim dijelovima kolektivnog blaga raznih evropskih
naroda. Kako je to onda u SAD koje su mlada "jucer rodjena” drzava bilo
moguce da Crkve postignu takav nivo bogatstva, kojim mogu posramiti
velike industrijske i financijske korporacije na njihovu terenu i u
njihovoj igri? Odgovor je dvostruk: On se moze naci u temeljnim
karakteristikama americkog covjeka: a) – energija, poduzetnost,
produktivnost, zedj za uspjehom, ali i velika darezljivost u isto
vrijeme. b) – nasljedna sentimentalnost i religiozna naivnost. A sve to
je rezultiralo stvaranjem Homo Americanusa koji je najdarezljiviji
dobrotvor svojoj Crkvi. On je spreman identificirati sebe i svoj osobni
uspjeh sa onim svoje Crkve. Prema tome, ako je on postao bogat, zasto i
njegova Crkva ne bi imala udjela u tome? Institucije su ogledalo drustva
koje ih stvara. Pa tako i Crkve. Medjutim, one maksimalno i nemilosrdno
iskoristavaju elementarnu emocionalnost americkog vjernika. Ako tomu
dodamo jos i veliku dozu patriotizma, razboritosti, zatim klanizma i
osjecaja posebnosti, tada sve skupa cini neiscrpan izvor za
eksploataciju. A to donosi fantasticnu dobit americkim crkvama.
Primjerice, godisnjak americkih Crkava biljezi za 1966.g. biljezi da su
Protestantske crkve prijavile oko 3 milijarde dolara
godisnjeg prihoda. Katolicka crkva po svom starom obicaju ne objavljuje
svoje sluzbene bilanse americkoj javnosti, a ni zidovske zajednice.
Slijedece godine prema nesluzbenim vladinim izvorima, suma je gotovo
udvostru-cena sto je nevjerojatan rast u tako kratkom vremenu koji nije
nikada nigdje za-biljezen. Prava majstorica na tom polju, kao i na
mnogim drugima, upravo je Katolicka crkva. Vec smo ranije spomenuli kako
je 1942. papa Pio XII. osnovao Instituto (ili Vatikanska Banka drugim
imenom) sa preciznom zadacom, a to je slanje novca preko Atlantika u
USA. Zasto je on izabrao bas Sjedinjene Drzave? Ne toliko zbog
udaljenosti i sigurnosti SAD od boljsevicke armije i evropskih crvenih
bukaca poslijeratnog vremena. Pio XII. je poslao vatikanske
milijune u SAD, posto je Katolicka crkva tamo vec bila ekonomska i
politicka sila sa svojim pravima koja se infiltrirala u drzavne
strukture poistovjecujuci interese Crke sa interesima drustva. Dakle,
jedan od glavnih razloga zasto je Vatikan izabrao SAD kao svog bankara
bio je taj, sto je Crkva tamo vec bila milijarder i kao takva imala je
autoritet na financijskom polju. Novac je moc. Upravo to dvoje imala je
Katolicka crkva u Sad. A ovo dvoje je cvrsto prozeto i jedno gura drugo
uvijek prema gore. Iako je Vatikan stalno i dosljedno podrzavao hitlera,
on se nakon rata okrece ka pobjedniku – Sjedinjenim Drzavama i ubrzo
konsolidira svoju poziciju. Osovina Vatikan – Washington sve se vise
ucvrscuje, osobito ona ekonomska u jedno veliko i mocno financijsko
partnerstvo. (dobri poznavaoci prilika kazu, da su se SAD zbog toga
oglusile na zahtjeve koji su se tada mogli cuti, naime, da i Pia XII.
kao Hitlerovog suradnika treba suditi kao radnog zlocinca…). Ali sada e
Vatikan bio na pravoj strani i sredio je svoj polozaj. I zgodna
predstava je pocela…! Vatikan je poslao milijune u SAD, a one su
"posudile” milijune Vatikanu! Sve je uglavnom bilo dobro kamuflirano, po
starom obicaju "svete Stolice”, pa su tako pojedinci, banke i
korporacije sluzili kao statisti koji su stitili Crkvu od mogucih
poteskoca i zapreka. Poslovi su obavljani kao privatni i tajni dogovori
izmedju visokih drzavnih sluzbenika i katolicke hijerarhije. Radi
ilustracije, navest cemo samo jedan primjer poznat kao "vatikansko
zlato”; prve vijesti o toj slavnoj kupo-prodaji zlata pojavile su se
1952. u United Nations World Magazine. Napis je tvrdio, da je Vatikan
kupio u mnogomilijunskoj vrijednosti zlatne poluge od SAD zlatnih
rezervi. U Evropi su se cule glasine, da je papi omogucena kupovina tog
skupocjenog metala dolar jeftinije (po unci) negoli je bila njegova
cijena na trzistu, pa je tako Vatikan bio izuzetno povlasten u tim
transakcijama. Zatrazeno je objasnjenje u SAD i ubrzo je potvrdjeno, da
se radi o kupo-prodaji teskoj oko 22 milijuna dolara. Uslijedila su
negiranja, demantiji, sutnja…. da bi konacno Ministar financija izjavio,
da nije istina da je zlato prodano po nizoj cijeni. Ovaj slucaj je
otkrio, kako je Vatikan kupovao jeftinije zlato i onda ga prodavao
skuplje stekavsi tako veliku dobit. Takva praksa je postala dominantna u
biznisu izmedju Vatikana (Crkve) i americke drzave. Otkrilo se
takodjer, da su dijelovi drzavne administracije bili pod utjecajem i
kontrolom izvjesnih americkih gradjana -katolika, koji su djelovali kao
agenti Vatika-na. Glasnogovornik Crkve biskup McShea to je otvoreno
priznao za samog sebe. Medjutim, on je negirao da Vatikan ulaze u
americku industriju. Iako su cinjeni veliki napori da to ostane u
tajnosti, ipak je to procurilo u javnost i bilo poznato, ali samo onako
opcenito. Kasnije su se pojavile i precizne detaljizirane informaci-je.
Ovaj opisani slucaj je samo jedan od mnogih kojima obiluje partnerstvo
Vati-kan – Sjedinjene Drzave. Sveta Stolica je vazan dionicar u mnogim
americkim kompanijama i korporacijama, spomenut cemo samo neke: Americka
Banka, Sinclair Oil Co., Anaconda Copper Co.(bakar), Baltimore –Ohio
RR., Seabord, Firestone, US Rubber (kaucuk, gume), Bethlehem Steel
(zeljezo), Brooklyn Edison, Pacific Gas/Electric, Montana Power Co.,
Squire Building (gradjevinarstvo), Fox Theatar, Fox Playhouses, Savoy
Plaza Hotel (zabava i razonoda)…. itd,itd. Sve moguce djelatnosti i
Crkva tu nije birala u koju ce vrstu poduzetnistva investirati. Tako se
ona duboko penetrirala u financijski i industrijski kostur americkog
drustva. Ona je prakticki postala jedan od glavnih faktora u vecini
velikih americkih korporacija, trustova, banaka, industrijskih kolosa.
Njezina financijska moc je zapanjujuca, a njezin utjecaj ogroman, cak i u
najdemokratskijoj zemlji svijeta.
*****
21. Poglavlje
ČLAN KLUBA MILIJARDERA U USA.
Katolicka crkva u Americi je pravi ekonomski div, ne toliko zbog toga
sto se uvukla u ekonomske zile divovskih korporacija, trustova i
banaka, koliko zbog nagomilanog i zgrnutog blaga u obliku zemljista,
nekretnina, te kontrole institucija cija materijalna vrijednost cini od
nje ekonomskog diva. Sintagma "sto je dobro za Katolicku crkvu, dobro je
za SAD” i obratno, iako nikada izrecena otvoreno, ipak je realnost u
ekonomskom i politickom zivotu zemlje. Katolicka crkva je postala
najveci institucionalizirani skupljac blaga u zemlji.
To je uistinu nevjerojatno ekonomsko cudo za jednu religioznu
organizaciju koja je stigla na sjeveroamericki kontinent "siromasna ko’
crkveni mis”. Najvece cudo u stoljecu spektakularnih cuda svake vrsti.
Cuda cine sveci ili sam Bog, sto ovisi o velicini necije vjere. Ili vrlo
cesto o iznosu koji se stavlja u kotaricu. Katolicka crkva je postigla
svoje americko cudo majstorskom kombinacijom protestantske teoloske
naivnosti i katolickog jednoumlja predanih, revnih religioznih
mjesecara. I dok su protestantske Crkve ostale stabilna i pouzdana
ekonomska snaga u zemlji, Katolicka crkva zahvaljujuci svojoj strukturi i
vjestim manevrima postala je najbogatija vjerska organizacija, ne samo u
SAD, nego i u svijetu. Ono za sto su joj u Evropi trebala stoljeca,
postigla je u SAD u najkracem mogucem vremenu. Kako je to bilo
postignuto? Bilo je to napravljeno po kombiniranom obrascu drzanja vjere
istom i nepromijenjenom + prozelitizmom (pridobijanje novih
sljedbenika) + njenom silnom zedji za dominacijom i moci + vjerovanjem
da kao jedina prava crkva ima duznost i obavezu obratiti SAD na
rimokatolicizam. Ovi i drugi faktori doprinjeli su jedinstvu raznorodnih
katolickih manjina koje su imale jednu zajednicku kariku – njihovo
katolicanstvo i pripadnost "svetoj majci crkvi”. A rezultat je bio,
povezivanje njihovih religioznih i ekonomskih snaga zajedno. Katolicke
emigrantske grupe koje je Evropa slala u Sjevernu Ameriku bile su
siromasne, nepismene, praznovjerne i ignorirane od drugih dijelova
drustva, te su se osjecale manje vrijednima. Katolicanstvo je
nerazvijenoj katolickoj zajednici davalo i jacalo osjecaj jedinstva. No,
u slobodi i demokraciji Anglo-Amerike oni su ubrzo stekli sigurnost i
samopouzdanje. I kad su jednom katolicki imigranti pustili svoje
korijenje i poceli postizati prve uspjehe, njihovo samopouzdanje i
sigurnost se preokrenulo u agresivnost. Taj proces se jos uvijek
primjecuje, jer u 70-tim godinama polovica katolicke populacije odraslih
u SAD su imigranti ili njihova djeca. Katolicka crkva jedina moze dati
taj osjecaj jedinstva kao vrstu duhovnog veziva i to najraznolikijim
grupama i interesima. Takvo vezivo-cement je sastavljeno od 2 glavna
sastojka: a) – univerzalni protektorat Crkve, b) – granitno vjerovanje
da je jedino Katolicka crkva, prava crkva. U tome lezi snaga ove Crkve.
Kada 50 milijuna ljudi ima takav stav i vjerovanje, a njima manipulira
hijerarhija iz jednog centra –Rim – onda dobijamo jedan veliki dinamican
i kljucali katolicki sistem, koji se tvrdoglavo odbija integrirati u
vecinsko nekatolicko drustvo. Naprotiv, on ga zeli integrirati u svoju
zajednicu. Misionarski nadahnut sistem je sposoban za neogranicenu
ekspanziju. Njegova temeljna strategija nije samo katolike odrzati
katolicima, nego i napraviti katolike od nekatolika i to na sve nacine.
Glavno obiljezje USA katolicizma je fenomenalan rast njegovog bogatstva,
a s bogatstvom i njegove moci, utjecaja i sirenja. Ovaj sistem je
postao egocentrican i okrenut i okrenut samom sebi na svim razinama i
svim poljima, religioznom, kulturnom, financijskom. Otuda jedna gotovo
mahnita potreba Katolicke crkve u USA da kontrolira svoj vlastiti
kulturni sistem. Ona to cini osnivanjem i otvaranjem vlastitih skola,
instituta i sveucilista. Zato je njena trka, pohlepa i agresivnost za
nekretninama, zgradama i imanjima postajala sve veca i veca. To ju je
ubrzo ucinilo jednim od najvecih urbanih vlasnika u Sjedinjenim
Drzavama. Osim posjedovanja i kontrole svog vlastitog obrazovnog sistema
(mlade narocito treba katolicki usmjeravati) Crkva je htjela imati i
kontrolirati i svoj medicinsko-zdravstveni sustav, svoje bolnice i
klinike. Za taj cilj je kupovala zemljista i podizala gradjevine. Osim
toga, buduci zivimo u doba vladavine masmedija Crkva je zeljela zadobiti
nadmoc i kontrolu i na tom polju, sto je i postigla s velikim uspjehom.
Takav crkveni divovski sistem, obrazovni, medicinski i dr. dakako
zahtijeva i divovska sredstva i novac. I opet Crkva postaje veliki
poduzetnik. Kupuje dionice u najprosperitetnijim granama i djelatnostima
i sudjeluje u transakcijama i biznisu koji donose najvece dobiti.
Mnogobrojne zupe i biskupije te lokalna hijerarhija aktivno se ukljucuju
u tu shemu stjecanja vlasnistva i sudjelovanja u raznovrsnim prijektima
i poslovima, a koji su donosili ogromne profite. Oni su se nanovo
investirali i donosili nove dobiti.. i tako u beskraj. Vrlo brzo Crkva
je postala multi-milijuner u raznim sektorima. I dok je tako stjecala na
stotine milijuna dolara uz pomoc lokalne, drzavne i federalne
administracije nekatolickih Vlada, ona istovremeno nije placala nikakve
poreze. To joj je davalo izuzetnu prednost u odnosu na njene poslovne
partnere. Oni su morali placati velike poreze i to ih je tjeralo na
stalnu aktivnost, dok je Crkva mogla ostati i neaktivna, a da se njeni
milijuni i dalje umnozavaju. Ali, ona naprosto nije mogla mirovati u
tako izazovnom okruzenju. Zaronila je u ekskluzivan bazen
multi-milijunskih poslova odlucna da uveca svoj kapital na ovaj ili onaj
nacin. Bez poreznog tereta to je bilo jos lakse i jednostavnije. Crkva
se nije puno brinula sto milijuni poreznih obveznika nekatolika svojim
porezima potpomazu njezino od poreza oslobodjeno poduzetnistvo sirom
SAD. Rezultat je bio taj, da je Crkva u najkracem vremenu iz kluba
milijunera presla u puno ekskluzivniji klub milijardera. Postavsi
njegovim clanom, ona je pocela kampanju kako bi taj klub prikljucila
sebi. To je cinila na 3 nacina: a) – konstantnom finom manipulacijom
religioznim osjecajima katolickih clanova divovskih korporacija (poput
Henry-ja Forda), b) – svojim vjestim prodiranjem u poslovne krugove
"milijarderskog bratstva” kao partner sa "svojim posebnim pravima”, c) –
poistovjecivanjem opcih interesa velikih korporacija sa svojim
vlastitim interesima, osobito onim ideoloskim i politickim. Krajnji
rezultat je bio potpuna uzajamna identifikacija interesa, a to je
znacilo – ekstremno bogata Katolicka crkva pronalazi sebe u profitu i
ekspanziji ekonomskih divova, a oni zauzvrat pronalaze sebe u K.crkvi
kao vodecoj religioznoj i po-litickoj sili u americkom drustvu. A to ce
imati dalekosezne i nesagledive pos-ljedice po to drustvo, ali i mnogo
sire. Jedan aspekt takovog uzajamnog povezivanja i pomaganja u praksi je
izgledao tako, da vecina korporacija daje doprinose za Katolicku crkvu,
a ova zauzvrat investira svoje milijune u te iste korporacije – "ja
tebi, ti meni i obratno”. To uzajamno prepoznavanje interesa nije ostalo
samo na tlu i u granicama SAD, nego se rasirilo i izvan, jer su oba
partnera istovremeno i medjunarodni entitet. Tako je taj njihov
zajednicki internacionalizam izvanredno koristan i blagotvoran za oba
partnera – crkvenog i svjetovnog. I tako je cudesna ekspanzionisticka
energija USA korporacija postala zlatna lokomotiva za poslovnu Katolicku
crkvu. S druge strane, ogromne religiozne, politicke i drustvene
mogucnosti i utjecaj Katolicke crkve u svijetu, postao je zlatni kljuc
za korporacije izvan USA jer je ona "pravna osoba s svojim posebnim
pravima”. Spomenut cemo samo neka – suverenitet Vatikana kao jedine
religiozne (crkvene) drzave na svijetu, imunitet njezine hijerarhije,
izuzece od oporezivanja… itd. Kljucevi sv. Petra nisu samo kljucevi
riznica i trezora, nego otvaraju i mnoga vrata zatvorena svim drugim
kljucevima. Zbog svega toga, americka Katolicka crkva djeluje kao
divovska korporacija, kao financijaki div, koji zdruzen sa sebi ravnima
uvelike utjece na ekonomski zivot zemlje, ali i kao moguci podrzavatelj
ili rusitelj politicara na svim razinama, od lokalne do federalne.
*****
22. Poglavlje KARDINALI – BURZOVNI MEŠETARI USA
Hijerarhija – vodstvo Katolicke crkve u Sjedinjenim Drzavama je novi
fenomen u analima katolicizma. O teologiji ona zna malo, ali zato o
biznisu zna izuzetno mnogo. Njezini clanovi su vrhunski racunovodje i
knjigovodje svoje Crkve i prava su crkvena kopija najuspjesnijih
financijskih operatera divovskih korporacija. Na tom polju oni su stekli
veliki ugled i reputaciju i to potpuno opravdano. Ova cinjenica
izuzetne poslovnosti (biznis iznad svega) prozima cijelu strukturu
crkvene masinerije americke Katolicke crkve i to od vrha do dna. Nijedna
druga korporacija ne moze racunati s tako brojnim, privrzenim i
odusevljenim osobljem. Na tisuce svecenika, biskupa, kardinala,
redovnika, redovnica, ucitelja i raznih pomocnih djelatnika motivirano
je jednim ciljem, a to je – uspjeh i napredak Crkve, ne samo na
religioznom polju, nego i materijalnom i politickom. Rezultat ovog
ekstremnog naboja kolektivne energije usmjerene ka jednom cilju jeste
taj, da je Crkva stekla status ekonomskog mastodonta. I ne samo to, ona
je prestigla i nadmasila sve ostale. Jedan visoki crkveni prelat mogao
se zato ponosno i oholo pohvaliti: -Mi smo veci nego Ford Motori, Shell
Nafta i Bethlehem Celicane zajedno! Americka hijerarhija je uistinu
jedinstvena i nenadmasna u izuzetno vjestoj promociji i ostvarenju
svojih svjetovnih-opipljivih interesa u ime duhovnihneopipljivih. To joj
fantasticno uspijeva zbog dobrih "veza” u elitnim visokim krugovima i
ogromne kolektivne energije koja se na to trosi. Vjerojatno najslavniji
slucaj krajnje uspjesnog crkvenjaka i biznismena u istoj osobi, bez
sumnje je kardinal Spellman. On je bio nesluzbeni Primat americke
Katolicke crkve za vrijeme pontifikata Pia XII., Ivana XXIII. i Pavla
VI. Spellman je imao ogroman utjecaj, ne samo u americkim politickim i
vojnim krugovima, nego i u samom Vatikanu. Osim sto je bio glavni
diplomatski savjetnik Vatikana u bezbrojnim diplomatskim misijama, on je
bio podjednako vrijedan Rimu i na financijskom polju. Zahvaljujuci
svojim vezama s visokom drzavnim sluzbenicima i financijskim magnatima
Spellman je dolazio do povjerljivih informacija u svijetu velikog
biznisa, daleko prije negoli bi one dospjele u javnost. Tako je Crkva
mogla profitabilno ulagati u najunosnije poslove sto je i njoj i
Vatikanu donijelo mnoge milijune dolara. Koliku je vaznost imao Kardinal
Spellman zgodno ilustrira ova mala epizoda. Jedan dopisnik NBC-a
posjetio je Radio Vatikan gdje mu je vodic objasnio da se putem radija
svakodnevno salju kodirane poruke kardina-lima, nuncijima i svecenicima
sirom svijeta. Na to je dopisnik u sali upitao: -Dakle tako kardinal
Spellman dobiva naredbe iz Vatikana? Nasto mu je vodic ma-lo podrugljivo
odgovorio: -Ne gospodine, nego obratno! A ovaj mali vic odrazava opce
visoko misljenje o kardinalovim poslovnim sposobnostima. Kad je dosao u
raj (umro je 1967.) pregledao je redove blazenih, otisao medju njih,
izabrao stolicu i sjeo. Sveti Petar je namrstio obrve i rekao: Zao mi je
vasa Eminencijo, ali vase mjesto je tamo prijeko.- I pokazao na red
burzovnih agenata. Kardinal Spellman je bio Veliki Mestar Velikih
Poslova Velike Crkve. Svojim spretnim transakcijama, kupo-prodajama i
investicijama dao je silan doprinos povecanju imovine i bogatstva Crkve.
Do 1964. izgradio je 130 katolickih skola, 37 crkava i 5 velikih
bolnica. Godisnje je papi donosio milijun dolara od tzv.”Petrovog
novcica”. Spellmanove nadbiskupije donosile su godisnji prihod od 150
milijuna dolara, pa je taj covjek u Vatikanu dobio nadimak
-Kardinal+Vreca-S-Novcem. On je stoga imao izuzetno veliki utjecaj u
Vatikanu, a americkoj je hijerarhiji priskrbio poseban status unutar
Vatikana. Zivot i karijera jednog drugog americkog prelata kardinala
Cushing-a je slicna i gotovo tipicno americka. Njegov uspjeh je mozda
bio pretjerano uvelicavan od strane ulizivackog katolickog i
nekatolickog tiska. Ipak, i on i Spellman su postali legende fantasticno
uspjesnog biznisa i proizvodnje novca, kojima se divio i sam Rim.
Cushing je bio blizak klanu Kennedy i osobni prijatelj predsjednika
Kennedyja. Poceo je kao zupnik, a zbog svojih poslovnih sposobnosti brzo
je napredovao na hijerarhijskoj ljestvici. Od 1944. do 1969. njegova
nadbiskupija povecala se na 2 milijuna katolika, pa je bila treca po
velicini nakon cikaske (Chicago) i njujorske (New York). Osnivao je nove
zupe, crkvene redove, a osobito je davao puno novca Jezuitima
(Isusovacki red). Zbog toga je svaki Jezuita u provinciji Nova Engleska
bio obavezan odsluziti tri mise za Cushingovu dusu. Pod njegovom
kontrolom bilo je vise od 250 milijuna dolara vrijednosti nekretnina
ukljucujuci 4 moderne bolnice, 90 zupa i oko 130 osnovnih i visokih
katolickih skola. Godine 1963. na podsticaj senatora Roberta Kennedy-ja,
Chushing je skupio milijun dolara u samo nekoliko dana. On je takodjer
slao milijune dolara u Vatikan. Cjelokupna americka katolicka
hijerarhija djeluje poput crkvenih brigada u stalnim marsevima stjecanja
novca i zarade. U tome ju potpomazu bezbrojni pojedinci i organizacije –
religiozne i laicke, a koje rade za Crkvu, no ne mogu biti potpuno pod
nadzorom. Ako tomu dodamo prakticki neogranicene mogucnosti i dimenzije
za poslovanje ipoduzetnistvo, onda imamo situaciju u kojoj katolicka
crkvena i ekonomska hobotnica operira na svim poljima i razinama
americkog ekonomskog ustrojstva. Stoga je vjerojatno tocna tvrdnja
jednog katolickog financijskog autoriteta, da je Katolicka crkva najveca
korporacija u SAD, te da je po bogatstvu koje posjeduje i kontrolira –
druga, odmah poslije same Drzave. Neovisno o vladajucem papi, Vatikan je
najvise orijentiran upravo prema Sjedinjenim Drzavama. Financijsko
carobnjastvo americke Crkve narocito zadivljuje njegovu administraciju.
Drzavni sekretar pape Pia XII. Msgr. Dell’ Acqua slusajuci o
spektakularnim uspjesima Crkve u SAD, nije mogao sustegnuti dva uzvika
koja se najrijedje cuju u Vatikanu: – Cudesno! Nevjerojatno! I bio je u
pravu.
*****
23. Poglavlje
KATOLIČKO URBANO ŠIRENJE U USA
Desilo se tako da su tri klerika jednom zajedno
rucala: protestantski pastor, katolicki svecenik i zidovski rabin. I
razgovor je zapoceo: "Recite mi gospodine Smith, kako i sto vi cinite s
prikupljenim novcem –pitao je otac O’Brien. "Podijelim ga na tri jednaka
dijela. Jedan dio dajem siromasnima, jedan dio Crkvi i jedan ostavim
sebi – odgovorio je gosp. Smith. – A vi? "Ja ga podijelim na dva jednaka
dijela. Jedan dam Crkvi, a drugi zadrzim za sebe. – odgovori otac
O’Brien. – A vi rabine? "Ja podignem uvis cijelu kolekciju i izmolim
molitvu: – O Boze, uzmi koliko trebas, a ostatak ostavi meni! – objasnio
je rabin. U nasem kontekstu ovaj mali vic ima znacenje utoliko, sto su
sudionici zamijenili mjesta. Sada rabin postavlja ovo vitalno pitanje i
prikupljeno dijeli na tri dijela. Gospodin Smith ostaje na istom mjestu.
Otac O’Brien je sada taj koji podize kotaricu uvis uz malu molitvu: –
Gospodine, uzmi koliko trebas, a ostatak ostavi meni! A to je slogan
Katolicke crkve u Sjedinjenim Drzavama. Da li je Svemoguci zadovoljan s
ovakvom raspodjelom, nije poznato. Ali nekako izgleda, da On svoj dio
konstantno daje njoj (hijerarhiji) i jos s kamatama, a ona ga neprekidno
dalje uspjesno umnozava. Za nevjerne Tome dokaz vise je i to, sto
Njegov predstavnik na Zemlji – papa nikada nije imao prigovor toj
rastucoj plimi dolara. Ustvari, on je jedan od glavnih korisnika
americkog crkvenog financijskog cuda. Za vrijeme svoje posjete New
Yorku, papa Pavao VI. drzao je misu na cuvenom Yankee Stadionu, sto je
izazvalo veliko iznenadjenje i cudjenje. " Sto? Zar vi ne znate da je
Stadion takodjer nas?! – rekao je jedan americki prelat zacudjenim
evropskim novinarima. I zaista, transakcije Svete Matere Crkve u
Sjedinjenim Drzavama nemaju granica. Njezin kler je specijaliziran u
individualnom i kolektivnom dodvoravanju i zadobijanju naklonosti
prominentnih licnosti na kljucnim polozajima u javnom ekonomskom i
politickom zivotu, na lokalnoj i drzavnoj razini. Mnogi od tih
podmicenih i oni koji ih podmicuju su katolici laici i zahvaljujuci
tome, americka hijerarhija i njeni laicki agenti imaju priliku za nadzor
cjelokupne situacije. Cini se da svi tabui nestaju, gdjegod se moze
napraviti dobar profit. Navest cemo nekoliko primjera koji pokazuju
tipican model za poslove i spekulacije u stjecanju nekretnina i
zemljista. Primjeri su dokumentirani. Rimokatolicka strast za stjecanjem
vrijednog javnog zemljista najbolje se moze vidjeti u samom New Yorku.
Tu je izvanredno vrijedan i atraktivan prostor na Lincoln Squaru pripao
jezuitskom sveucilistu Fordham. Skola je platila samo dio vrlo povoljne
cijene ovog atraktivnog zemljista i onda dobila federalnu pomoc za
ostalo. Manhattan College koji pripada Krscanskoj braci, poznatoj po
njihovu vinu i konjaku, dobio je veliku tvornicu i sredstva za njezino
preuredjenje za potrebe koledja. Kardinal Spellman je svojim spretnim
umijecem i vezama pribavio Crkvi mnoge hektare vrijednog urbanog
zemljista. Po svemu sudeci, najuspjesniji u stjecanju vrijednog
zemljista su americki Jezuiti (isusovci). U Chicagu su trazili i dobili
najatraktivniji prostor za svoje Loyola sveuciliste, a uz pomoc
pro-katolickih senatora u Kongresu- Paul Douglasa, Everett McKinley-ja.
To je puklo u javnosti koja je burno reagirala, a je projekt bio
povucen. Kasnije je sve sredjeno na diskretniji i tisi nacin. U
St.Louisu Mo. veliki projekt gradnje jeftinih kuca preusmjeren je u
korist St.Louis sveucilista (opet Jezuitskog) i kampusa u njegovu
sastavu. Ovo sveuciliste i jos 27 drugih Jezuitskih koledja u SAD
organizirani su na isti nacin, sto znaci da su im upravitelji jezuitski
svecenici i djelovanje im je pod strogom katolickom kontrolom. Da bi
povecao upis kardinal Ritter je izdao odredbu, koja zahtijeva da
katolicki studenti pohadjaju samo katolicke koledje.
Boston u Massachusettsu je poznat kao utvrda Katolicke crkve u SAD.
Kardinal Cushing je dobio 40 akri javnog zemljista za gradnju crkve i
skole, a svi financijski poslovi su vodjeni zatvoreno i u tajnosti.
Dijeljenje i prodaja javnog zemljista Katolickoj crkvi po cesto tek
simbolickim cijenama, zatim ustupanje javnih skola i bolnica postalo je
gotovo uobicajena pra-ksa. Cak je i Kongres (1987.) darovao Katolickoj
crkvi jednu povrsinu koja je pripadala rezervatu Chippewa Indijanaca.
Nagon Katolicke crkve za stjecanjem i zadobijanjem vrijednog zemljista,
pogotovo urbanog, rastao je sve vise i vise, a sto potvrdjuje staru
izreku da "apetit raste s jelom”. Jer sto je vise imala, to je vise
htjela imati. Ovaj proces se ubrzava i kao svi slicni procesi,
vjerojatno ce imati i svoj dramatican kraj. Takav kraj koji ce doci
neocekivano i uzrokovat ce tragedije, kao sto se to cesto dogadjalo u
Evropi. Jer, kad je imala previse, onda je gubila najvise. Americka
Katolicka crkva nesumnjivo ide ka svojoj duhovnoj rusevini. Kolosalna
materijalna dobra i prevelika financijska moc strovalit ce ju u konflikt
s drustvom. Hoce li ona zastati u toj ludoj trci za dobicima? Sudeci po
njenim aktivnostima, odgovor je prilicno zvucno – NE!
*****
24. Poglavlje
NAJBOGATIJA DIVOVSKA TEOKRACIJA
Katolička crkva u SAD je "nacija unutar nacije”. I
to nije samo figurativni govor, nego cvrsta i nepobitna cinjenica
americke stvarnosti. Kada primjerice americki katolici govore o
americkoj slobodi i demokraciji, oni uvijek misle na katolicku slobodu i
"demokrscansku demokraciju”, a kojoj je konacni cilj Katolicki Americki
Ustav kao zadnji stadij ka totalnoj Katolickoj Americi. To vise nije
samo apstraktno razmisljanje posto je proces u toku i dobiva sve veci
zamah. Katolicka crkva gradi svoje carstvo u SAD i vise niti nema
ozbiljne opozicije koja bi ugrozila njezinu ekspanziju i konacnu
prevlast. Rezultat njezinih aktivnosti na svim razinama americkog
drustva jeste taj, da su prakticki sve drustvene strukture prozete
katolickim elementom i katolickim strukturama, direktno ili indirektno.
Poput divovskog hrasta koji je isprepleten cvrstim zilavim brsljanom.
Taj brsljan cine bezbrojne katolicke organizacije i institucije,
navedimo samo neke: Katolicka Legija Cudoredja, Katolicki Tisak,
Katolicki Radio i TV, Katolicka Osiguravajuca Drustva, Katolicki
Klubovi, Katolicka Majka Godine, Katolicki Ratni Veterani…….. i
bezbrojne slicne. A sve su one potpomagane na razne nacine i po
religioznoj osnovi. Najimpresivnije su rimo-katolicke obrazovne i
medicinske ustanove. Njezina obrazovna masinerija obuhvaca sve, od
djecjih vrtica do sveucilista (temeljita indoktrinacija mladih), a
medicinska od najmanjih ambulanti do najvecih i najmodernijih bolnica i
sanatorija. Njihova financijska vrijednost dosize na milijarde
dolara. To je postignuto zaobilazenjem Ustava, legalnim i polulegalnim
manipulacijama i pritiscima prikrivenih katolickih grupa u drzavnoj
administraciji, a koje sve rade u korist Katolicke crkve. Primjerice,
pod administracijom L. Johnsona (1963-69.) na stotine federalnih
programa pribavilo je ogromne svote drzavnog novca crkvenim agencijama,
vecinom katolickim. Milijuni dolara su prosli kroz crkvene kase, a mnogi
i ostali u njima. Od 1947. do 1964. preko 7000 projekata je odobreno,
pretezno medicinskih ustanova. Samo za jedan projekat Katolicka crkva je
dobila 305 milijuna dolara, dok su sve ostale protestantske i zidovska
dobile 168 milijuna. Katolicke obrazovne ustanove obuhvacaju oko 2500
skola, 300 koledja, seminara i sveucilista. Za odrzavanje i financiranje
istih Crkva prima zamasne svote od Drzave. Broj zupnih crkvenih skola
raste brze od drzavnih, sto znaci da Katolicka crkva dobiva sve vece
donacije od i sredstva od vecinski protestantske zemlje. I to one koja
se ponosi svojim dva stoljeca uzdizanim Ustavnim nacelom o potpunoj
Odvojenosti Crkve od Drzave (a sto podrazumijeva sve religije).
Zapanjuje cinjenica, da pod kapom raznovrsnih federalnih programa i
projekata milijuni americkih nekatolika doprinose milijune dolara za
kupovinu, povecavanje i odrzavanje imovine Katolicke crkve. Cini se kao
da americki gradjani nisu uopce svijesni ove tako ocite anomalije. Vatikanske
financijske aktivnosti i unosna poduzetnistva su isto tako raznovrsni
kao i ona najuspjesnijih svjetskih poslovnih korporacija. Nino Lo Bello,
novinar "New York Herald Tribune”-a i strucnjak za ekonomska podrucja,
liberalni katolik, nakon visegodisnjeg istrazivanja vatikanske ekonomske moci, morao je priznati "da su vatikanske
investicije tako velike, rasprostranjene i kompleksne, da je potpuno
nemoguce dobiti jasnu sliku o tome” (citat iz knjige "Vatikansko
carstvo”). Vecina vatikanskog novcanog kapitala je deponira-na u
americkim i svicarskim bankama i nitko ne zna o kolikom se kapitalu
radi. Za razliku od vecine velikih koncerna Evrope i Amerike koji su pod
kontrolom svojih drzava i Vlada, Vatikan je potpuno slobodan da
prebacuje ogromna sredstva gdjegod zeli i kadgod zeli, vec prema
najpovoljnijim prilikama. Zahvaljujuci tome, kao i famoznom "izuzecu od
oporezivanja po religijskoj osnovi” imovina Katolicke crkve je u
neprekidnom porastu. Poseban fenomen su razne i mnogobrojne katolicke
grupe – Akcije, koje su intimno udruzene s Crkvom i koje takodjer imaju
svoja posebna prava. One se takodjer bave biznisom i ostvaruju profit.
Zasigurno najpoznatija od tih grupa je – Opus Dei –(Djelo Bozje). Vecina
ovih kvazi-religioznih grupa bavi se raznovrsnim komercijalnim
poslovima, najcesce izdavastvom i osiguranjima. Nadalje, nije nikakova
tajna da se neki crkveni redovi bave proizvodnjom alkoholnih pica, kao
napr. Krscanska braca (brandy), Kartuzijanci super liker Chartreuse itd.
Americki redovnici i redovnice su vrlo zauzeti stvaranjem profita. Tako
Trapisti opatije Sv.Josip na svojoj velikoj farmi proizvode sireve i
kreme. Redovnici opatije Nasa Gospa od Getsemanije bave se unosnim
poslovima – sirevi, kolaci, kobasice. Cisterciti u Iowi imaju goveda,
mljekaru, ali i pilanu i kamenolom. Kceri Sv.Pavla imaju tiskaru….
itd.itd. Crkveni redovi kupuju i posjeduju zgrade, hotele, dvorane,
magazine, stovarista…. A svi ti mnogobrojni crkveni redovi koji se bave
unosnim poslovima ne placaju ni centa poreza, samo stoga sto su
religij-ske organizacije i nose vjerski predznak. Neke od njih koje su
vise laicke (svjetovne) nego vjerske, pravi su financijski divovi sa
svojim posebnim pravima, kao Kolumbovi Vitezovi cija je imovina u 1966.
premasila 300 milijuna dolara. Inace, najvazniji po svom znacaju i
uticaju je svakako isusovacki red – Druzba Isusova, ili Jezuiti. Drustvo
je mocno na obrazovnom, financijskom i politickom planu. Ono drzi 28
katolickih sveucilista, od kojih neka dobivaju velika sredstva od
drzave, usprkos cinjenici da je Red ukljucen direktno ili indirektno u
vrlo unosne poslove. Osim sto su krupni dionicari u bankama i velikim
kompanijama, oni su i najvazniji suvlasnici u 4 najvece avio-industrije,
imaju veliki interes u 2 naftne kompanije, a kontroliraju i vise TV i
Radio mreza. I naravno, Red ne placa ni centa poreza. Za razliku od
svojih evropskih dvojnika americke redovnicke zajednice "sestrinske i
bratovske”, vise su poslovne nego religiozne. Mnogobrojni sestrinski
redovi posjeduju imovinu u vrijednosti oko 12 milijardi dolara, a
otprilike toliko i muski redovi. Postandardnim proracunima "vrijednost”
katolickih crkvenih redova u SAD iznosi oko 23 milijarde
dolara. Mi smo naveli imovinu religioznih druzbi koje podrazumijevaju
siromastvo. Medjutim, to njihovo "siromastvo” je veliko oko 23 milijarde!
Sto se tice totalne imovine Katolicke crkve u SAD (vlasnistvo,
suvlasnistvo, investicije, prihodi, dionice, obveznice, drzavni
vrijednosni papiri…..) njeno bogat-stvo ograniceno samo na religioznu
funkciju, iznosilo je u 70-tim godinama preko 54 milijarde
dolara. Ali, to je samo dio ledenog brijega iznad vode, dakle onog
vidljivog. Komercijalne aktivnosti Rimo-katolicke crkve u SAD su tako
raznolike, rasprostranjene i tako spretno prikrivene i zatajene od
javnosti, da ih je nemogu-ce sve "izvuci i istjerati” na vidjelo dana.
Novine rijetko spomenu neki mnogomilijunski projekt iza kojega stoji
Katolicka crkva, odnosno njene kompanije i pod-ruznice. Imovina tisuca
katolickih zupa diljem SAD nikada nije objelodanjena. Jedna agencija
koja je istrazivala crkvena poduzetnistva otkrila je, da Katolicka crkva
investira najmanje svog novca u – dobrotvorne svrhe i programe! A
upravo to bi trebalo biti na samom vrhu svih njenih djelatnosti. I to po
uputstvu onog istog Ucitelja na kojeg se ta ista Crkva poziva. No, da
li i koliko ona uopce slusa Isusa Krista? Spomenut cemo dva-tri primjera
onih nevidljivih milijuna Katolicke crkve. Ona primjerice sistematski i
konstantno "podsjeca” (ustvari dodijava i moljaka) svoje vjernike, da
se dobar katolik treba sjetiti svoje Crkve u svojoj oporuci. I to sa
barem 10% od svoje zaostavstine. Posto Amerikanci slove kao vrlo
sentimantelna i darezljiva nacija spram svojih Crkava, ovaj vid "zetve”
takodjer nije nikada u cjelosti razotkriven, ali se racuna s godisnjim
mnogomilijunskim iznosima. Nadalje, rodbina i prijatelji stalno se
podsjecaju na placanje misa-zadusnica za drage pokojnike i njihov brzi
prelazak iz vatre cistilista u blazenstvo raja. Spomenimo jos i Bingo-
igru. Iako je Bingo legalan u 11 saveznih drzava,
Katolicka crkva profitira od toga u svih 50. Dva pouzdana istrazitelja,
Larson i Lowel izracunali su godisnju dobit od igara od oko milijardu
dolara. No, ono sto zaprepascuje u odnosu na toliko bogatstvo jeste to,
da ta kolosalno bogata Crkva dobiva redovno i dodatne porcije kao
"poklon-pomoc” od same Drzave. A ona sve prima, stogod joj se daje. Osim
toga, njoj je izgleda sasma normalno da nekatolici placaju poreze i
tako doprinose bogacenju Katolicke crkve. O moralnosti takvog stanja ona
puno ne brine. Ali najveca anomalija situacije je ipak cinjenica, da
Katolicka crkva iako prima i zaradjuje fantasticne svote novca, ne placa
nikakove poreze na svoju ogromnu imovinu i prihode. Od ukupnog
bogatstva svih crkava u SAD vise od polovice pripada samo jednoj –
Rimokatolickoj. I na to ogromno bogatstvo nikada nije placen bilo kakav
porez, niti je zatrazen bilo kakav financijski izvjestaj. Kao sto je vec
receno, sve religiozne organizacije oslobodjene su od oporezivanja,
federalnog, saveznog i lokalnog. Sve sto nosi naziv – crkveno. Stovise,
one su oslobodjene od toga da prave izvjestaje, da prave svoje budzete,
aktivu i pasivu, prihode i rashode isl. Sve ono sto svi drugi moraju,
njih jednostavno zaobilazi, a zbog jedne jedine rijeci – p r i v i l e g
i r a n i – ili povlasteni!
Uzevsi u obzir sve pogodne faktore Katolicka crkva je postala
najmocnija korporacija u SAD i u kratkom vremenu od samo jedne ljudske
generacije, ona se transformirala u najbogatiju divovsku teokraciju na
svijetu. A sto Krist misli o tome? |
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|