Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 5 Guests: 5 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Da li je papa promenio subotu?
|
|
|
|
Prevod 11-tog poglavlja knjige D.M.Canright-a "SDA Renounced".
Autor ovde razotkriva kako Adventisti pogrešno interpretiraju
rimokatoličko učenje da bi opravdali svoja neosnovana tvrđenja, zatim
iznosi niz istorijskih dokaza da su Hrišćani od apostolskog vremena
imali nedeljno bogosluženje. Time opovrgava bajku o tome da je "papa
promenio subotu".
Zahvaljujemo bratu S. na trudu
|
|
|
Jedna od glavnih tacaka u vezi
Subote, koju Adventisti Sedmog Dana posebno naglašavaju, na kojoj
najviše insistiraju i koju ponavljaju najcesce i najubedljivije, jeste
tvrdnja da je rimski papa promenio subotu sa sedmog, na prvi dan. Oni
tvrde da je to sav autoritet za slavljenje nedelje koji imaju postovaoci
tog dana. Nedelja je za njih papin šabat, a drzanje nedelje - znak
zveri (Otk. 14: 9-12).
Oni tvrde da je drzanje Nedelje doslo iz paganstva preko pape u Crkvu. Zato kazu: ”ime, poreklo, autoritet i svetost Nedeljne institucije je sveukupno iskljucivo pagansko”. Replies to Elder Canright, strana 133. Onda tvrde da je papa promenio šabat u Nedelju. Mrs. White je rekla: ”Papa je promenio šabat od sedmog dana u prvi dan nedelje” Ponovo: ”Papa je promenio dan odmora od sedmog u prvi dan”. Early Writings, strane 26, 55. Ponovo: ”Ovde mi nalazimo znak zveri. Akt menjanja šabata u Nedelju, kao udeo Katolicke crkve, bez ikakvog autoriteta u Bibliji”. The mark of the beast, strana 23.” Postovanje Nedelje, mora biti znak zveri”.
The Marvel of nations, by U. Smith, strana 183. Sledece tvrdjenje
gospodja Vajt je objavila kao bozanski inspirisano. Ona kaze: ”Promena šabata je znak autoriteta Rimske crkve.” ”Postovanje falisifikata šabata je primanje znaka”. Great Controversy (Velika Borba), Vol. 4, strana 281.
Šta zaista tvrde rimokatolici?
"Nedelja je bila prvi dan
sedmice po jevrejskom načinu računanja, ali za Hrišćane ona je počela da
zauzima mesto jevrejske subote u apostolsko vreme kao
dan odvojen za javno i svečano služenje Bogu. Praksa zajedničkog
okupljanja u prvi dan sedmice za svetkovanje evharistijske Žrtve
nagoveštena je u Delima 20:7, 1.Korinćanima 16:2, a u Otkrivenju 1:10
naziva se dan Gospodnji."
Katolička Enciklopedija, "Nedelja" |
Ovo je stanovište svakog Adventiste
sedmog dana. Moje iskustvo govori da ovo verovanje utice vise od ostalih
argumenata Adventista na ljude da odustanu od Nedelje i predju na
Subotu. Ubediti coveka da je drzanje Nedelje jedino Katolicka
institucija, protivnik Gospodnjeg šabata i omrazenost kod Boga, i
naravno, ako on ima imalo savesti, nece je vise drzati. Svaki od njih
prihvata ovo kao istorijsku cinjenicu izvrsenu u Danilu 7:25. Svakako,
ovo je glavni stub njihovog citavog sistema, od kog zavisi ostatak.
Ukoliko oni u ovoj tacki grese, njihov citav sistem je takodje pogresan,
sto ce oni lako priznati. Na ovo starešina Waggoner kaze: ”starešina Canright nije preterao kad je rekao da mi smatramo da je ovo pitanje kljucno. Mi ga svakako smatramo za takvo.”
Replies to Elder Canright, page 165. Dakle, oni bi trebali biti u
stanju da dokazu ispravnost svog verovanja jednostavno. Oni tvrde da su
uzdignuti da propovedaju protiv promene šabata koju je uveo papa.
Gnev Boziji ce uskoro biti izliven na sve one koji nastave da
svetkuju Nedelju, ”Papin šabat”. Izgleda da bi tako radikalna tvrdnja
trebala imati najjasnije dokaze. Oni tvrde da je istorijska cinjenica da
je negde za vreme prvih 5 vekova posle Hrista, papa promenio Subotu u
Nedelju. Ako je to tako, oni bi trebalo da su u stanju da daju
istorijski dokaz ovoga, tako sto ce dati VREME, NAČIN, MESTO, OSOBE,
CINJENICE i RAZLOGE za ovako narocit dogadjaj. Imam ispred sebe 2 knjige
napisane sa svrhom da specijalno dokazu ovu tvrdnju. To su: ”WHO
changed the Sabbath? ” 24 strane, i "Marvel od nations”, 282 strana. Ali
jedini direktan dokaz koji je ponudjen je prosto citiranje iz
Katolickog katehizisa, koji tvrdi da je ta crkva napravila promenu! I da
li je ovo citav istorijski dokaz koji oni mogu izneti u vezi ove
stavke? Da, sve sto su subotarski pisci i ucenjaci za poslednjih 200
godina bili u stanju da nadju, jeste samo ovo i nista vise. Cak nijedan
istoricar u svim svetskim analima nije nikada tvrdio da je papa promenio
šabat. Za 28 godina i ja sam samo citirao ovaj katehizis kao dokaz one
tvrdnje.
Na moj poziv da pronadju neki dokaz
ove teze, Adventisti su izabrali starešinu Waggoner-a da odgovori, da
pronadje nekog autora koji kaze da je papa promenio šabat. On je
napravio ocajnicki pokusaj, na citavih 48 odstampanih strana. On je
pretrazivao biblioteke Amerike i Evrope. Sta je pronasao? Da je pronasao
potvrdu teze, mogao je citirati samo nekoliko redova. Ali on nije imao
nijedan. Nijedan jedini autor kojeg je citirao ne tvrdi da je papa
promenio šabat. Tako da ostaje jedino tvrdnja Katolickog katehizisa.
Dakle, ukoliko priznamo jedino razmetljive tvrdnje Katolika da su oni
promenili šabat, zasto onda isto tako ne priznamo da je papa nepogresiv,
da on ima kljuceve Svetog Petra, apostolsku stolicu, jedino apostolsko
prejemstvo, itd? Adventisti brzo odricu sve druge tvrdnje Katolika, ali
revnosno priznaju njihovu tvrdnju da su oni promenili šabat, prosto jer
je to podesno za njihovu teoriju, za koju ne mogu da pronadju drugi
dokaz. Oni optuzuju Katolicke pisce da su falsifikatori, varalice,
obmanjivaci i lazovi, onda, ukoliko je to podesno za njihovu svrhu,
okrecu se i citiraju upravo takve tvrdnje kao neprikosnovenu istinu.
Stavise, tvrdnje Katehizisa su lazno predstavljene. Njihova teorija
je da je neki papa nekoliko stotina godina posle Hrista, svojevoljno,
promenio šabat, i Katehizis je protumacen kao da uci ovu ideju. Medjutim
niko u njima nije tvrdio cak ni slicno ovome. Svaki od ovih Katolickih citata, stoji na jasnoj poziciji da je promena sabata napravljena, ne od strane pape, vec od strane crkve u dane Hrista i Apostola, ne stotinama godina kasnije. Dakle: ”Pitanje:
gde su dani koje crkva naredjuje da budu drzani kao sveti? ”Odgovor: 1.
Nedelja, tj. Dan Gospodnji, koji svetkujemo na osnovu apostolske
tradicije, umesto šabata”. Catholic Christian Instructed, strana 209.
Iz istog dela, mi uzimamo sledece: ”Pitanje:
Sta opravdava drzanje Nedelje, koja ima prednost u odnosu na drevni
šabat, koji je bio Subota?” ”Odgovor: mi imamo za autoritet Katolicku
crkvu, i apostolsko predanje.”
Katolici tvrde da njihova "crkva” potiče još iz doba apostola, i
svaka promena koju je uvela apostolska crkva, po njima je promena od
strane Katolicke crkve. Odatle oni tvrde da je "katolicka crkva”
promenila šabat u apostolsko vreme. Adventisti koristeci ove citate iz
Katehizisa objasnjavaju kako je promena uvedena od strane pape otpadnika
stotinama godina nakon apostola. Ali Katehizis ne tvrdi nista takvo,
kao sto se vidi iz citata. dakle, cak i Katehizis, kad se nepristrasno
procita, uci da je Nedelja obicaj Hriscanske crkve Iz apostolskih dana.
Katolički katihizis
„2177 Nedeljno svetkovanje
dana Gospodnjeg i njegova Evharistija je u srcu života Crkve. ”Nedelja
je dan u koji se slavi pashalna tajna u svetlu apostolskog predanja i treba da se svetkuje kao najsvetiji obavezni dan u katoličanskoj Crkvi.„
„2178 Ova praksa okupljanja Hrišćana datira od početka apostolskog doba.”
Katolički katihizis: "Nedeljna Evharistija"
|
Da Adventisti pogresno predstavljaju ucenja Katolika pokazano je u sledecem svedocenju Katolickog svestenika: ”Kao
neko ko je ziveo godinama medju Adventistima sedmog dana, upoznat sam
da njihovim tvrdnjama da je rimski papa promenio šabat od sedmog dana u
prvi dan nedelje. Takve tvrdnje su potpuno neosnovane. Katolici ne tvrde
nista takvo, ali smatramo da su apostoli licno ustanovili obicaj Nedelje i da smo primili to tradicijom od njih. sabori i pape kasnije potvrdjuju svetkovanje dana primljenog od apostola.” John Meiler, Rector od St. John`s Church, Headlsburg, Cal.”
"Katolicki recnik”, od Adiss-a i Arnolda, nakon citiranja Otk. 1:10; Dela 20:7; Kor. 16:1-2 kaze: Ovi tekstovi ”izgleda
da ukazuju da je Nedelja vec sveti dan u koji su dela ljubavi bila
narocito podesna. Jev. 10:25 pokazuje sledece: da su Hriscani, kada je
poslanica bila napisana, imali ustaljene dane okupljanja. Zapisane reference date ovde pokazuju da Nedeljni obicaj nastaje u apostolsko vreme; ali i bez zapisa, usmeno predanje stavlja ovu tacku izvan svake sumnje”.
John Ankatell, A. M. , svestenik u Nju Jorku, pise u Outlook-u, Jul, 1889, misljenje o Nedelji, Danu Gospodnjem: ”Mi mislimo da je dato od strane naseg Gospoda apostolima u toku 40 dana nakon Njegovog vaskrsenja, ali mi ne mozemo da to tvrdimo.”
On izražava Katolicku doktrinu sasvim precizno: ta promena je
napravljna od strane Hrista i apostola, ali spisi nisu dovoljni da se
ova tvrdnja dokaze; stoga mi se oslanjamo na Katolicki autoritet koji
kaze da je to ucinjeno u vreme Novog zaveta. Svi Katolici i svi njihovi
katehizisi govore isto. Ali ovo je potpuno drugacije od tvrdnje da je
papa izvrsio promenu stotinama godina nakon Hrista. Ovo je primer kako
Adventisti izvrcu zapise u njihovu korist.
Mi cemo sada prezentovati istoriske činjenice, koje dokazuju da je
držanje prvog dana nedelje kao dana bogosluženja bilo univerzalno medju
Hriscanima u vremenu neposredno nakon apostola. Ako je izvor
svetkovanja Nedelje ovde, onda ovo nema izvor u papstvu, koje dolazi
stotinama godina kasnije. |
|
|
Plinijevo pismo, 107. nakon Hrista
Plinije
je bio guverner Vitanije, Mala Azija, posle Hrista 106-108. On je pisao
107. Trajanu, imperatoru, o svojoj zabrinutosti zbog Hriscana. dakle: ”Oni
imaju obicaj da se nalaze, na UTVRDJEN DAN pre nego osvane, i pevaju
himnu Hristu kao Bogu… Kada su ove stvari zavrsene, njihov je obicaj da
se odvoje i onda ponovo skupe na obrok koji pojedu zajedno bez nereda.” Horn`s introduction, Vol. 1, chapter 3, section 2, page 84. To da je ovo bila Nedelja je evidentno.
1) oni dolaze da zajedno obozavaju Hrista
2) oni se skupljaju da pojedu obrok zajedno, Gospodnja vecera. Mi smo vec dokazali da je "utvrdjeni dan” bio Nedelja.” Na prvi dan nedelje kada se ucenici okupljaju da zajednicki lome hleb.” Dela 20: 7. ovo je tacno istovetno onome sto tvrdi Plinije.
Jevsevije, istoricar, 324. godine kaze: ”Ja
mislim da je on (psalmopojac) opisao jutarnje okupljanje na koje imamo
običaj da se sabiramo širom sveta” ”Ovim je prorocki naznacena sluzba
koja je izvodjena veoma rano svakog jutra dana vaskrsenja po citavom
svetu”. Sabbath Manual, strana 125. Ovo je bas ono sto Plinije
kaze: ”Oni se nalaze zajedno” svakog utvrdjenog dana pre nego sto
svane”, oni se okupljaju da zajedno pojedu obrok. Jevsevije kaze da je
to bio obicaj svih Hriscana "da se nadju jako rano i svakog jutra
vaskrsnjeg dana.” Očigledno, Plinijev utvrdjeni dan bio je Nedelja. To
je bila ista oblast u kojoj su apostoli ucili, i to samo JEDANAEST
godina nakon smrti Svetog Jovana. Starešina Andrews, subotar, kaze: ”Ovo
Plinijevo svedocanstvo je bilo napisao nekoliko godina nakon apostola.
Ono pripoveda o crkvi koju je verovatno osnovao apostol Petar.” Hist. Sab. , strana 237. To pokazuje da su apostoli ucili o drzanju Nedelje.
|
|
|
VARNAVA, 120-ta posle Hrista.
(Kompletan tekst Varnavine Poslanice)
Ova
poslanica je bila visoko cenjana u najranijoj crkvi, citana u nekim kao
deo Pisma, i pronadjena u najstarijim rukopisima Pisma, nazvanim
Sinajski. To da je napisana od strane poboznog coveka, ne moze biti
dovedeno u sumnju. Starešina Andrews, Adventisti 7-od dana, priznaju da
je poslanica Varnavina "bila u upotrebi polovinom drugog veka, I, kao "apostolska pravila”,
jeste od vrednosti za nas sto nam daje neke dokaze o misljenjima koja
su preovladavala u regionu gde je pisac ziveo.” Svedocanstvo otaca,
strana 21.
Shchaff-Herzog Encyclopedia kaze: ”Poslanica je verovatno napisana u Aleksandriji pocetkom drugog veka od strane uglednog Hriscanina”.
Enciklopedija Britanika, najvisi kriticki autoritet, kaze: ”Ovaj rad se
jednodusno pripisuje Varnavi, saputniku Sv. Pavla, od strane ranih
Hriscanskih pisaca… Ali najveci broj kritika dodeljuje je vladavini
Hadrijana negde izmedju 119. i 126. nakon Hrista.” Smitov Biblijski
recnik kaze: ”Veruje se da je poslanica napisana u ranom drugom veku.” Johnson`s new universal cyclopedia kaze: ”prema
Hefel-u, trebalo bi da je zapisana izmedju 107-120 g…. Ona je najcesce
citirana od Otaca, i bila je postovana od crkvenih autoriteta; neki su
cak trazili da udje u kanon svetih knjiga.”
Ovo je pregled najboljih modernih kritika vremena, karaktera i
autoriteta Varnavine poslanice. Postovana i citana u crkvi pre 120-te,
ili u granicama 24 godine od smrti Sv. Jovana, pokazuje sta su Hriscani
verovali i praktikovali neposredno nakon apostola. U ovoj poslanici mi
citamo: ”Miris vaseg tamjana je gadost preda mnom, i vase mladine i subote ja ne mogu podneti”.
Poglavlje II. starešina Andrews priznaje da "on tvrdi ukidanje šabata
Gospodnjeg”. ”Testimony”, itd. Strana 22. Dolazeci u prvi dan nedelje,
Varnava kaze: ”Odatle, isto tako, mi drzimo osmi dan sa radoscu, dan, na
koji je, isto tako, Isus ustao iz mrtvih.” Poglavlje 15.
Sta starešina Andrews kaze
na ovo svedocanstvo? On priznaje da ono uci o ukidanju Jevrejskog šabata
i drzanje Nedelje. Ali on tvrdi da je takva doktrina u suprotnosti sa
biblijom; zapravo, sa NJEGOVOM idejom Bilbije. Dok sam jos uvek bio
vernik sedmog dana, dok sam citao ovu knjigu, bio sam šokiran cinjenicom
da starešina Andrews, kroz citavu njegovu knjigu mora da pobija i bori
se sa ucenjima svih ranih otaca! Razlog je ocigledan: on drzi jednu
doktrinu a oni drze drugu. On veruje u 7-mi dan, a oni veruju u 1-vi
dan. Neki od njih su ziveli toliko rano da su razgovarali sa apostolima
licno, dok on zivi 18 vekova kasnije! Ko bolje zna od njih?
U njegovoj knjizi "Istorija šabata”, strana 308, on kaze: ”Razlozi
ponudjeni od ranih otaca za nemarnost prema obicaju šabata, pokazuje da
oni nisu imali narocitu jasnocu povodom subjekta, jer su ziveli u prvim
vekovima, koje mi u ovim kasnijim vremenima ne posedujemo.”
Kakvo priznanje od strane najsposobnijeg istoricara kojeg su Adventisti
imali ikada! On priznaje da su "rani oci” "u prvim vekovima” zanemarili
"obicaj šabata”. Kakav ocigledniji dokaz od ovoga mi treba da trazimo da
7-mi dan nije bio postovan u prvim vekovima? Ali kako to ide sa
tvrdnjom da je šabat promenjen od strane pape nekoliko stotina godina
kasnije? Verovatno da rani oci nisu bili dobri teolozi, niti dobri u
rasudjivanju;nisu li mogli svedociti tako jednostavnu CINJENICU? Nisu li
mogli izloziti da li su ili nisu drzali Subotu? Naravno da su znali
dovoljno o tome, i to je sve sto mi zelimo da pitamo.
Mi ne citiramo ove oce da bismo dokazali doktrinu; za to cemo
koristiti samo Bibliju. Mi njih citiramo samo da bismo dokazali prostu,
istorijsku CINJENICU, tj: da su rani Hriscani drzali Nedelju, stoga to
nije moglo zapoceto sa papama vekovima kasnije.
|
|
|
Učenje svetih apostola, 125. god.
Ovo
nije napisano od strane apostola; ipak, poreklo mu je iz ranog perioda.
Neki ga smestaju u vreme pre 80-te godine. Profesor Harnack iz Berlina,
kaze da ga mnogi svrstavaju izmedju 90-te i 120-te. To je period koji
mnogi favorizuju. Ne moze biti mnogo kasnije. New York independent kaze
za ovo: ”Od svih nezvanicnih spisa, ovaj je najvazniji”. Proefesor
Dungan, Predsednik Drake univerziteta, kaze: ”Evidentno je da nije daleko od smrti Sv. Jovana”. Slavni naucni, Wilbur Crafts, u njegovoj "šabat za coveka”, strana 383, kaze: ovo je ”napisano,
po jednodusnoj oceni najboljih naucnika, ne kasnije od 40 godina nakon
smrti poslednjeg apostola, i u vremenu svih onih koji su culi Jovanovo
ucenje.” U predgovoru ovog znacajnog dokumenta, urednici, prof. Hitchcock i Brown u Union theological seminary, N. Y. kazu: ”Autenticnost ovog dokumenta tesko moze biti osporena”.” Dokument bez sumnje pripada drugom veku;verovatno pre 120-te. tesko nakon 160-te.” Uvod.
Poglavlje 14-to Ucenja Apostola kaze: ”Ali svakog Gospodnjeg dana okupljajte se, lomite hleb, i delite blagoslove”, itd. Ovo svedocanstvo je cisto i dokazuje da je Gospodnji dan bio utvrdjen dan svetkovanja, rano tog dana.
|
|
|
Justin Mucenik, 140-ta.
Citiram iz knjige "Kompletno svedocanstvo Otaca”, starešine Andrews-a: ”Justinova `apologija` je napisana u Rimu oko 140-te” "I to u razmaku od samo 44 godine od Jovanove vizije na Patmosu.” "Ne
izgleda da je Justin, i oni u Rimu koji su drzali njegovo učenje,
obracali i najmanju paznju na drevni šabat. On govori o njoj kao o
ukinutoj, i tretira je s a prezirom.” Strana 33.
Ovo je priznanje koje cak i istoricari Adventista sedmog dana moraju
priznati. Jevrejski šabat je bio potpuno zanemaren od strane Hriscana
oko 44 godina nakon smrti poslednjeg apostola. i ovo je dokazano
svedocanstvom coveka koji ziveo upravo tamo.
Starešina Andrews ponovo: ”Mi moramo, prema tome,
priznati Justina za coveka koji se drzao ukidanja 10 zapovesti, i da je
šabat bio jevrejska institucija nepoznata pre Mojsija, i bez autoriteta
nakon Hrista. On je drzao Nedelju za najpogodniji dan za javno
svetkovanje.” Strana 44. Ovo je doktrina koju je rana crkva i
koju su oci drzali. Justin u svojoj "Apologiji” imperatoru nepristrasno
reprezentuje sta Hriscani generalno veruju, kao sto bi i on trebao da
cini. Starešina Andrews prenosi utisak da je Justin reprezentovao samo
mali deo otpalih Hriscana u Rimu i da je on nepouzdan. Ali cinjenice su
upravo suprotne. On je bio Grk, rodjen u Palestini i imao je "Dijalog sa
Trifunom”, u Efesu, Mala Azija, u crkvi gde je Sveti Jovan ziveo i
umro, centar Istocne crkve, i to samo 44 godina nakon Jovanove smrti. Za
Justina, Enciklopedija Amerikana kaze: ”Jedan od najranijih i najucenijih pisaca Hriscanske crkve… On je bio takodje jednako revnostan u pobijanju jeretickih tvrdnji.” Schaff-Herzog Enciklopedija kaze: ”U
ovim radovima Justin uci o doktrinama drzanim od strane svih Hriscana i
trazi pravovernost u svim tackama. Jedina razlika koju on primecuje
medju Hriscanima tice se hilijazma. Stoga je Justin neosporno svedok
jedinstva vere crkve njegovog vremena, i cinjenice da je plemenito
Hriscanstvo preovladalo.”
"Jevsevije kaze da on zasenjuje sve velike ljude
koji su osvetlili drugi vek blistavoscu svog imena.” Njegovi spisi su
najvaznije što je doslo do nas iz drugog veka.” Mcclintock and Strong encyclopedia, clanak Justin mucenik.
Dr. Schaff kaze za njega: ”Nakon svog preobracanja
Justin se potpuno posvetio odbrani Hriscanske religije, kao putujuci
propovednik, bez stalnog prebivalista.” Istorija Crkve, Vol. 1,
strana 482. Ne samo da su njegove knjige prihvacene kao izraz crkvene
prakse, nego i njegov putujuci zivot, sada u Palestini, onda u Rimu,
Grckoj, Efesu, osposobio ga je za ovu svrhu, i obelezio njegovo
ispovedanje silom jednako jakom kao i demonstracija. Zato, Justin je
nesumnjivo svedok vere i prakse Crkve nekoliko godina nakon smrti
poslednjeg apostola.
Sada cujmo sta kaze Justin za prvi dan nedelje: ”Na
dan koji se naziva dan Sunca, svi koji žive u gradovima ili na selu se
sakupljaju na jedno mesto i čitaju se spisi apostola i proroka, koliko
vreme dozvoljava; onda, kada čtec zavrsi, sveštenik propoveda i poziva
na vršenje tih dobrih dela. Tada svi zajedno ustanemo na molitvu i, kao
što smo rekli, kada se naša molitva završi, unose se hleb i vino i voda,
a sveštenik dostojno uznosi molitve i zahvaljivanja, u skladu sa svojim
mogućnostima, a ljudi odgovaraju govoreći: Amin; i onda se deli svakome
i učestvuje se u tome na čemu je zahvaljeno, a onima koji su odsutni
deo se šalje po đakonima. Oni koji mogu i žele daju šta svako misli da
je prigodno; a što se prikupi prilaže se svešteniku koji pomaže sirote i
udovica i onima kojima je, zbog bolesti ili drugog razloga, to
potrebno, i onima koji robuju strancima koji borave među nama, i jednom
rečju stara se o svima kojima je potrebno. A dan Sunca je dan u koji se
svi okupljamo, jer je to prvi dan u koji je Bog, načinivsi promenu u
tami i materiji stvorio svet; a Isus Hristos nas Spasitelj je u taj isti
dan ustao iz mrtvih. Jer je bio raspet na dan pre Saturnovog dana, a u
dan nakon Saturnovog dana, koji je dan Sunca, javivši se svojim
apostolima i učenicima, On ih je naučio ove stvari, koje ti šaljemo na
razmatranje” Justinova Prva Apologija, poglavlje 67.
Razgovor sa Trifunom
Osim dve Apologije,
zanimljivo je i delo sv. Justina "Razgovor sa Trifunom" iz koga
donosimo odlomak u kome Justin svome sagovorniku, jevrejinu, objašnjava
hrišćanski pogled na Stari Zavet, Mojsijev zakon i subotu.
Sv. Justin: "Razgovor sa Trifunom " |
Da li starešina Andrews
osporava autenticnost ovog dokumenta? Ne, ocigledno. Koji odgovor on
daje? Da Justin ne naziva Nedelju Sabbatom ni Gospodnjim danom! Odgovor
je jednostavan, jer cinjenica je da je Justin pisao neznabozackom caru
koji nije imao predstavu sta ta dva termina predstavljaju, ali koji je
bio upoznat sa pojmom "dan Sunca ”. Zato Justin iz neophodnosti koristi
taj naziv. Ali ostaju ogoljene cinjenice, potvrdne i neporecive, da oko
44 godine nakon sto je napisana knjiga Otkrivenja, nije svetkovan 7-mi
dan, ali jeste Nedelja. i Justin tvrdi da je Isus naucio apostole ovome.
Sa ovakvim neospornim cinjenicama, prosto je besmisleno kako bilo koji
covek moze reci da je Sabbat promenjen u Nedelju 3, ili 4 stotine godina
nakon ovoga od strane nekog otpadnika pape. Sto se mene tice, ja sam
potpuno zadovoljan jer su takve tvrdnje potpuno suprotne jasnim
istorijskim cinjenicama, kao sto se moze videti u tekstu Justina
Mucenika, koji se ne dovodi u pitanje.
Nemoguce je da bi svetkovanje Nedelje bilo uvedeno u svim crkvama bez
ijedne reci protiv, ukoliko svetkovanje nije pocelo na samom pocetku,
tj. od samih apostola. Suocimo se sa snagom ove cinjenice: od najranijih
dana, istrazujuci skoro do samih apostola, bilo je podela u crkvi na
sekte, i suprotnosti izmedju njih su cesto bile velike. Pa ipak, svi su
se slagali u slavljenju Nedelje. Pogledajte danas: idite na bilo koji
kraj sveta, gde god mozete pronaci Hriscane bilo koje sekte ili nacije, i
naci cete da svi drze Nedelju. Nekoliko Subotara nedavno nastalih su
jedini izuzeci ovoga. Kako ovako univerzalan obicaj nije imao svoj
pocetak od samih apostola?
|
|
|
|
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|