KOŠER ISHRANA – MINIMUM POTREBNOG ZNANJA
Hebrejska reč "košer" doslovno
znači "pripremljeno’’. Hrana koju dopušta Tora i koja
je pripremljena u skladu s jevrejskim zakonom je košer.Košer vrste
1) Životinje
Tora (Levitski zakonik 11:3) daje popis
osobina dozvoljenih životinja i kaže da se radi o životinjama sa
potpuno rascepljenim kopitima koje preživaju pojedenu hranu
(preživači).
Košer životinje su uvek sisari i biljojedi. Košer životinje koje
se danas obično jedu su goveče, koza i ovca – ponekad i jelen i bivo.
2) Ptice
Tora nabraja 24 zabranjene vrste ptica
a Talmud objašnjava da, između ostalih znakova, sve su ptice
grabežljivice
(strvinar, jastreb, orao) zabranjene. Danas se uobičajilo jesti samo
one ptice za koje po utvrđenoj tradiciji znamo da su košer – na
primjer pile, ćurku, patku i gusku. Što se tiče "košer jaja"
ona moraju poticati od košer ptice (npr. kokoši).
3) Ribe
Tora (Levitski zakonik 11:9) nas uči
da košer ribe moraju imati i peraje i ljuske. Čak ako riba ima samo
jednu ljusku ili jednu peraju, ona je dopuštena. Tuna, na primjer,
ima mali broj ljuski no ipak je košer. Druge popularne košer ribe
su brancin, šaran, bakalar, iverak, haringa, lokarda, pastrva i losos.
Školjkaši (poput jastoga i raka) i
drugi ljuskari (poput mekušaca) nisu košer jer nemaju ljuske. Osim
toga, svi morski sisari (npr. kitovi i delfini) nisu košer.Košer klanje
Osim što mora biti od košer životinje,
da bi meso bilo košer, životinja ili ptica mora biti zaklana onako
kako to zapoveda Tora (Šehita). Za ribu ovakvi propisi ne postoje.
Postupak zahteva da posebno obučen košer koljač (šohet) prereže
dušnik i ezofagus životinje posebnim, poput britve oštrim nožem.
Tim postupkom reže se i karotida te životinja istoga trena bezbolno
umire.
Nakon što je životinja/ptica zaklana
na ispravan način, njezini se unutarnji organi pregledavaju i traže
se mogući dokazi bilo kakve fiziološke nenormalnosti zbog koje bi
životinja mogla biti proglašena ne-košer (treif). Pogotovo
se detaljno moraju pregledati pluća kako bi se utvrdilo da ne postoje
nikakve priraslice (sirhot) koje mogu ukazivati na naprsline na plućima.
Tora zabranjuje jedenje krvi životinje
ili ptice (Levitski zakonik 7:26); kod riba ova zabrana ne postoji.
I zato, kako bi iscedili krv, cela površina mesa mora biti pokrivena
grubom solju. Zatim se tako zasoljeno meso ostavlja sat vremena na
nagnutoj
ili perforiranoj podlozi kako bi se krvi omogućilo da slobodno isteče.
Nakon toga se meso temeljito ispire kako bi se odstranila so. Meso
se mora košerizirati unutar 72 sata od klanja kako se krv ne bi uspela
zgrušati. (Drugačiji način odstranjivanja krvi je prženje na
perforiranoj
rešetki nad otvorenom vatrom).Telo životinje sadrži mnoštvo vena (npr. Gid HaNaše) i masnoća (helev) koje Tora zabranjuje i koje se moraju ukloniti. Postupak uklanjanja naziva se ''nikur'' i vrlo je slozen.
4) InsektiMnogi su ljudi iznenađeni kada otkriju da postoje četiri vrste skakavaca koje su košer (Levitski zakon 11:22). Ipak svi ostali insekti nisu košer.
Meso i mleko
Tora zabranjuje konzumaciju mesa i mleka
zajedno te zabranjuje čak i njihovo zajedničko kuvanje (kao i dobijanje
koristi iz takve mešavine). Kao zaštitnu meru Mudraci su zabranili
jedenje mesnih i mlečnih proizvoda u istom obroku kao i pripremanje
takvih obroka uz pomoć istih kuhinjskih potrepština. Zbog toga košer
kuhinja mora imati dva seta posuda, lonaca, tanjira i pribora za jelo
– jedan set za mesna a drugi za mlečna jela.
Nakon konzumacije mesnih proizvoda mora
se čekati šest sati da bi se smelo jesti mlečne proizvode. Ali,
meso se sme jesti nakon mlečnih proizvoda (osim tvrdih sireva u
slučaju kojih se također mora čekati šest sati).Zašto uvažavati košer?U današnjem modernom svetu zašto bi se trebali pridržavali propisa o košer hrani?Naravno najvažniji odgovor na ovo pitanje jest: ''Zato što nam je Bog tako rekao.''Osim toga postoji i praktična, jasno vidljiva korist od držanja propisa o košer hrani u današnje vreme. 1) Duhovnost
Tora nas uči da nekošer hrana ima negativan uticaj... Uzimanjem nekošer hrane, smanjujemo sposobnost duše da ''se poveže sa duhovnim.'' Ova se šteta može popraviti kada osoba ponovo počne da jede košer hranu. 2) Vlastiti rast
Ako se osoba može disciplinovati da pripazi šta i kada jede, moći će se disciplinovati i u mnogim drugim područjima života. Sve ovo usađuje samodisciplinu i pomaže nam da uzdignemo svoju duhovnu stranu tako što će mo izabrati svesno, a nećemo poslušati životinjske instinkte. 3) Zdravstveni razlozi
Zahvaljujući posebnoj kontroli, košer hrana se smatra zdravijom i čišćom. Posle klanja proverava se postoje li upalni procesi na plućima životinje ili neki drugi zdravstveni problemi. Krv koja je idealan medijum za razvoj bakterija se uklanja, isušuje. Mekušci, školjke, jastozi i rakovi u prošlisti su širili tifus i izvor su urtikarije (bolest kože). Mleko i meso se probavljaju nejednakom brzinom i (stoga) opterećuju telo. I, naravno, svinje su prenosnici trihinoze. 4) Moralne pouke
Učimo da ne smemo biti okrutni - ni prema žovotinjama. Zabranjeno je zaklati majku i njeno mladunče tokom istoga dana i naravno ''ne kuvamo jare u mleku njegove majke''. Kada koljemo zivotinju, to moramo ućiniti izazivajući najmanju moguću bol. Jednako tako, zabrana jedenja okrutnih ptića grabežljivica uči nas da ne smemo biti okrutni. Na koncu konca, ne možemo do kraja pojmiti dubinu zapovesti držanja košer. Jer, kao što kaže poslovica, ''Kod držanja košer nije sve u ukusu...''
Prema tekstu rabina Shraga Simmons prevela Dubravka Pleše a prilagodio Miloš Popadić (celi tekst mozete naći u magazinu
Ruah hadaša broj 8 i 9)--------------------------------------------Košer tržište
Coca-Cola, Procter & Gamble, Frito Lay, Kraft, Nabisco, General
Mills…
Činjenica da skoro svi giganti industrije u Americi poseduju Košer
sertifikat
dovoljno govori o značaju ovog tržišta.
U poslednjih 25 godina potražnja za Košer proizvodima beleži značajan
porast, koji u poslednjih nekoliko godina iznosi oko 15%. Samo u SAD
posluje
oko 8.100 kompanija čiji su proizvodi proizvedeni u skladu sa Košer
standardom,
a oko 7 miliona Amerikanaca redovno kupuje Košer hranu i za to troši
godišnje
oko 3 milijarde dolara. Tržište raste po stopi od 11%, za razliku od
prehrambene
industrije uopšte, koja raste samo 1-2%.
Košer hrana nije namenjena samo onima koji nastoje da žive po Košer
pravilima.
Po nekim procenama, samo 29% konzumenata Košer hrane su Jevreji, a
ostatak čine
druge religijske grupe (19%) i oni koji se ne izjašnjavaju da Košer
hranu konzumiraju
iz verskih razloga. Dakle, ova hrana je zanimljiva i pripadnicima druge
veroispovesti,
vegetarijancima i ljudima koji su alergični na razne vrste hrane. Sa
jedne strane, ovo
je rezultat percepcije potrošača da se Košer hrana priprema i proizvodi u
rigoroznim
higijenskim uslovima i da je zbog toga „bezbednija" od ostale, a sa
druge, rezultat
načina na koji se obeležava Košer hrana pružajući kompletnu informaciju o
njenom
sadržaju što je jako bitno za mnoge kategorije potrošača. Košer sertifikat svedoči
upravo da je proizvod proizveden uz striktno poštovanje svih propisanih
pravila i da
je bezbedan za upotrebu od strane pripadnika jevrejske vere. Kao i
Halal, Košer je
hrana koja je za sve ljude zdrava i korisna, a za jevrejske vernike
jedina ispravna. Kako do sertifikata?
Da se Vaša proizvodnja obavlja u skladu sa košer
prvilima, posvedočiće i sertifikat izdat od ovlašćenog
rabina. Kako Košer, iako manje zastupljen od Halal
sertifikata nije tako retka pojava kod nas, možete se
raspitati među preduzećima iz Vaše branše za način kako
da dođete do rabina.
Naravno, u zavisnosti od karakteristika samog proizvodnog
procesa, verifikacija usaglašenosti sa Košer standardom
može biti zahtevnija ili manje zahtevna - za mesnu
industriju je potrebna detaljna kontrola, te je verifikacija
dugotrajnija i skuplja. Takođe, posedovanje drugih
standarda i sertifikata poput HACCP i Halal znatno
olakšavaju uvođenje Košer standarda. Reč košer se ne koristi samo kada je u pitanju hrana,
već ima mnogo širu primenu. Čak je ušla i u američkižargon kao reč koja
označava nešto što je odgovarajuće,
ispravno, adekvatno, pa čak i legitimno.
Ovo je samo delić pravila koja se nameću kao imperativ
za košer hranu. Da bi se lakše identifikovala hrana koja je
košer, takva informacija se stavlja na pakovanje proizvoda
u vidu Kashrut sertifikata. Kašrut sertifikat se obično
identifikuje natpisom ''Paerve" ili samo slovom ''K".Posedovanje Košer sertifikata Vam može doneti nova tržišta
i nove klijente, a nikako ne može oduzeti postojeće. Ukoliko želite da
širite svoje ciljno tržište u ovom smeru, onda je
ekonomski logično da postojeću proizvodnu liniju prilagodite
košer zahtevima, pre nego da uvodite novu liniju.
------------------------------------- Parshat Tzav
12 Nisan 5764 - March 12, 2004
In the course of teaching about the sacrifices, the Torah also
delineates certain general rules governing food. Among these are the
prohibitions against eating blood and the fat called chelev:
And Hashem spoke to Moshe saying: Speak to the Children of
Israel, saying: All suet (CHELEV) of ox, or sheep, or goat you shall not eat.
And the suet (CHELEV) of an animal that dies of itself (NEVELAH) and the suet
of a fatally injured animal (TEREFAH) may be used for any work, although you
shall not in any way eat it. Because anyone who eats suet (CHELEV) from the
animal of which he offers a fire-offering to Hashem, the soul that eats shall
be severed from its nation. And all blood you shall not eat, in all your
dwellings, of fowl and of animals. Any soul that eats any blood, that soul
shall be severed from its nation (Vayikra 7:22-27).
Chelev refers to the outer layer of fat, also called suet. The prohibited
chelev is the abdominal fat on the stomach, kidney and flank. It can be peeled
away like a skin. When kosher meat is purchased the chelev has already been
removed. The rest of the fat, which is permissible, is called shuman.
The Torah prohibits the chelev from the animal of
which he offers a fire-offering to Hashem.
At first glance, this seems to restrict the prohibition to the
chelev taken from animals actually offered on the Altar. However, it refers to
the types of animals that can be offered, and whose chelev is offered, namely
the three species in the verse:
ox, or sheep, or goat.
Therefore, while chelev is often spoken of together with the
prohibition against consuming blood, the comparison to blood is not exact.
While the blood of all permitted species � �of fowl and of animals� � is
forbidden, only the chelev of �ox, or sheep, or goat� is forbidden.
The prohibition against chelev applies whether or not there is an active
Temple, and it applies both in the land of Israel as well as outside it.
The fats of all other permitted species, whether non-domesticated animals
(e.g., deer), fish, fowl or kosher locusts, is permitted.
It is also derived from this passage that the chelev of a nevelah (an animal
that died without shechitah) or a terefah (an animal that sustained a
life-threatening injury) is not tamei; such chelev may of course not be eaten.
All chelev, while forbidden for eating, is nonetheless permitted for any other
use, whether privately or publicly, even for holy use. Therefore, chelev may
be made into tallow for candles, and it may even be smeared onto leather for
use in repairs to the Temple!
If these substances are unsuitable for our consumption, why are they the chief
elements of all sacrifices?
Although the prohibitions against chelev and blood are not confined to animals
that were sacrificed, the Torah clearly wishes to draw a connection between
chelev and blood, and the concept of sacrifice. This connection was mentioned
earlier in Parshat Vayikra, after a discussion of the chelev that is offered
on the Altar:
�all chelev is for Hashem. It is an everlasting statute to
your generations, in all your dwellings: all chelev and all blood you shall
not eat (Vayikra 3:16-17).
The proper place for chelev is as an offering to Hashem, not
to be ingested.
It is interesting to note a comparison between these animals and the Covenant
between the Pieces, which Hashem made with Avraham:
And He said to him: �Take for Me three calves and three goats
and three rams, and a turtle-dove and a young dove� (Bereishit 15:9).
Rashi says that these animals are the prototypes of the
sacrifices that the Children of Israel would offer.
Perhaps the Torah wishes to teach that we are to reserve the best for Hashem.
On the verse
And eat the fat (CHELEV) of the land (Bereishit 45:18)
Rashi comments that the term chelev means the best, the choicest part.
A symbolic approach to our question is found in �Shaar Bat Rabim,� by R.
Chayim Aryeh Leib of Yedvabno, Poland. He notes that blood�s effectiveness
occurs only when it flows, while chelev, the thick, weighty outer layer,
accumulates due to inactivity. Therefore, blood is symbolic of zerizut:
motion, alacrity, and readiness; while chelev is symbolic of yetzivut:
stability, inertness, and inaction.
These qualities are not inherently good or bad; everything depends on how they
are used. Zerizut can be enthusiasm, or it can be recklessness. Yetzivut can
be steadfastness and restraint, or it can be sluggishness and stubbornness.
The message of the chelev and blood � which are sacrificed on the Altar, but
not consumed � is to apply these qualities appropriately. Zerizut and yetzivut
should be used only in the service of Hashem, not in satisfying our own
appetites.
A story (taken from �Likutei Chazal�) illustrates this idea. One day, a
merchant sat studying in the beit midrash. A supplier came to his home with a
business deal. His assistant answered the door and said laconically that the
merchant is not home, so the supplier left to find someone else to offer the
deal. When the merchant found out what had happened, he upbraided his
assistant: �This was important! You should have fetched me! Be careful the
next time.�
Some days later, when the merchant was once again in the beit midrash, a tax
collector came to the merchant�s house. This time, the assistant ran to the
beit midrash to bring the merchant home. After dealing with the tax collector,
the merchant said: �Fool! When a good business deal came my way, you were in
no hurry. Now when the tax collector comes, you rush to get me?! You need to
know when to call me, and when not to!�
We also need to learn how to utilize appropriately the abilities that Hashem
has granted us.
|