Wednesday
2017-08-23
7:33 PM
Welcome Guest
RSS
 
My site
Main Registration Login
Шта Библија каже о разводу и поновном ступању у брак? »
Site menu

Our poll
Rate my site
Total of answers: 33

Statistics

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Login form

Вечерашња тема на скајп конференцији носи наслов:

Шта Библија каже о разводу и поновном ступању у брак?

 


 

Питање: Шта Библија каже о разводу и поновном ступању у брак?

Одговор:
Прво, без обзира какав поглед на развод неко има, битно је да се сетимо Библијских речи из Малахије 2:16а: “Господ Бог Израиљев вели да мрзи на пуштање.” Према Библији, Божији је план да брак буде посвећење за цео живот. “Тако нису више два него једно тело. Што је дакле Бог саставио, човек нека не раставља” (Матеј 19:6). С обзиром да брак подразумева две грешне особе, Богу је јасно да ће се развод ипак дешавати. У Старом завету, Он је поставио неке законе да би заштитио права оних који се разводе, посебно жена (Пета Мојсијева 24:1-4). Исус скреће пажњу да су ови закони дати због тврдоће људских срца, а не зато што је то била Божија жеља. (Матеј 19:8).

Када год се поведе разговор о браку редовно се осетим непозваним, а и стид ме је да било шта прозборим о томе. А када се у такав разговор упустим просто самом себи изледам глуп ко ћускија. Често се и уплашим од помисли да би ме неко могао спуцати речима: ма шта ти знаш о браку када никада ниси био у њему? Али ипак имам нешто да кажем о брачним односима са светописамске тачке гледишта.

Желео бих сада да вам прочитам неколико пасуса из једног чланка који сам нашао на интернету, а које сам преуредио за наше потребе.


Полемика око тога да ли су развод и поновни брак дозвољени према Библији се врти углавном око Исусових речи у Матеју 5:32 и 19:9. Реченица “осим због блуда” је једина ствар у Писму која даје Божије допуштење за развод и поновни брак. Многи тумачи разумеју овај "изузетак који потврђује правило" као да се односи на "брачну прељубу" током "заручничког" периода. По Јеврејском обичају, мушкарац и жена су сматрани за венчане чак и током периода вереништва тј. “заручништва.” Неморалност током овог периода би онда била једини валидан разлог за развод.

Међутим, Грчка реч преведена са “брачна прељуба” (“блуд”) је реч која означава сваку врсту сексуалне неморалности. Може да значи, секс пре брака, проституцију, прељубу, итд. Исус говори да је развод дозвољен ако је почињена сексуална прељуба. Сексуални односи су нераздвојан део брачне везе “двоје ће бити једно тело” (Прва Мојсијева 2:24; Матеј 19:5; Ефесцима 5:31). Самим тим, кидање те везе сексуалним односима ван брака, је допустив разлог за развод. Исус такође говори о поновном ступању у брак у овом стиху. Израз “и ожени се другом” (Матеј 19:9) указује на то да су развод и поновни брак дозвољени једино као "изузетак који потврђује правило." Важно је напоменути да је једино невиној страни дозвољено да се поново венча. Иако се изрично не каже у тексту, дозвола за поновни брак после развода је Божија милост према ономе према коме је згрешено, а не према оном ко је починио сексуални грех. Можда постоје посебни случајеви када је "грешној страни" дозвољено да се поново венча – али такав концепт не постоји у овом тексту.

Овде ћу за тренутак да прекинем са читањем да бих дао свој коментар управо прочитаног пасуса, а коментар гласи овако: можда не постоји такав концепт у самом том тексту, али када се погледа шире, јасно се види да Писмо научава да је прихватљивије да се и ''грешна страна'' поново венча после развода јер то дестимулише даљње курвање, него да остане невенчана. Јер, ако је неко у пожуди, а није ожењен то га наводи на грех блуда, а Писмо има за циљ да људе одврати од таквог понашања.

Настављам са читањем још једног пасуса.

Други тумаче 1 Коринћанима 7:15 као други “изузетак,” дозвољавајући поновни брак ако се супружник који не верује разводи од верника.  Други верују да је злостављање (супружника или детета) ваљан разлог за развод иако се то не спомиње као такво у Библији.


Понекад се у полемици око "изузетка који потврђује правило" изгуби чињеница, без обзира шта “брачна прељуба” значи, да се ради о дозволи за развод а не о наредби за развод. Чак и када се прељуба догоди, брачни пар, по Божијој милости, може да опрости и почне да гради свој брак изнова. Бог нам је опростио много више. Ми сигурно можемо да следимо Његов пример и чак да опростимо грех прељубе (Ефесцима 4:32). Међутим, у многим случајевима супружник се не каје и наставља да живи у прељуби. То је оно где се Матеј 19:9 може применити. Бог понекад позива особу да буде сама да би њена пажња била неподељена (1. Коринћанима 7:32-35). Поновно ступање у брак може да буде опција у неким околностима, али не значи и једину могућност.

Жалосно је да је број развода код номиналних Хришћана скоро подједнако висок као у неверном свету. Библија је више него јасна да Бог мрзи развод (Малахија 2:16) и да помирење и опраштање треба да буду део живота верника (Лука 11:4; Ефесцима 4:32). Међутим, Бог је свестан да ће се развод дешавати чак и међу Његовом децом. Разведена особа или особа која је поново ступила у брак не треба да се осећа мање вољеном од Бога, када развод и/или поновни брак нису у оквиру" изузетка који потврђује правило", у Матеју 19:9. Бог често користи грешну непослушност Хришћана да постигне велике ствари.
+++++++++++++++++++++

Да ли Свето писмо допушта развод?

Одговор из Светог писма

Свето писмо допушта развод. Међутим, Исус је навео само један прихватљив разлог за раскид брака, рекавши: „Ко се разведе од своје жене, осим због блуда [полног односа ван брака], и ожени се другом, чини прељубу“ (Матеј 19:9).

Бог мрзи развод до ког је дошло због преваре и неверства. Он ће лично позвати на одговорност оне који олако напуштају брачног друга, посебно када то чине да би били с неким другим (Малахија 2:13-16; Марко 10:9).
++++++++++++++++++++++++

12  Све ми је дозвољено, али није све корисно. Све ми је дозвољено, али нећу допустити да било шта овлада мноме.
======================

 

28  No ako i stupiš u brak, ne činiš grijeh. I ako onaj tko nije u braku stupi u brak, ne čini grijeh. Ali takvi će imati tjelesnu nevolju. A ja bih vas htio poštedjeti.
========================================

1. Korinćanima 7,6 Ali to velim kao dopuštenje, ne kao zapovijed.
1. Korinćanima 7,6 Govoreći tako, ja vam dajem jedan ustupak, ja vam ne dajem zapovijed.
1. Korincanima 7,6 Ali ovo govorim po svjetu a ne po zapovijesti;

1. Korincanima 7,40 Ali je blaženija ako ostane tako po mojemu svjetu; jer mislim da i ja imam Duha Božijega.
1. Korincanima 7,9 Ako li se ne uzdrže, neka se žene i udaju; jer je bolje ženiti se negoli upaljivati se.
Jovan 4,18 Jer si pet muževa imala, i sad koga imaš nije ti muž; to si pravo kazala.
++++++++++++++++++++++++++
Сада бих прешао на централно излагање. Па ево да кренем.
Пошао бих од става да су сви људи рођени једнаки у правима пред Богом. То значи да сви ми имамо право на срећу и на некакав свој живот. Па пошто је овде тема брак и брачни односи у ту сврху прикупио сам одређени број стихова из светог Писма који управо то и доказују, а које ћу навести нешто касније.

Хегел је рекао: ''Највећа потреба сваког људског бића је да други признају његову људскост.'' Другим речима, није срећа резервисана само за неке, али ми видимо да у свету постоје снаге које би хтеле управо то да успоставе као трајни поредак. Наравно људи се разликују по много чему, по изледу, интелигенцији, способностима, друштвеном статусу и другим датостима, што су све фактори који могу да утичу на способност некога да се оствари у овом животу. Међутим, погрешно је то што владајући елементи у свету узимају те разлике као оправдање и мотив да спрече појединце да се самореализују и око тога се води прикривена али жестока борба. У тој борби са предрасудама које постоје у свету и доминантне су, слабији не успевају да се испоље. То вам је као у животињском царству, јаче животиње преживљавају и остављају потомство, слабије бивају уништене, али ми нисмо животиње и зато нам се то може обити о главу, јер изнад слабих и јаких стоји неко ко је јачи и од најачег.
Посматрао сам на улици чопор паса, мислим да их је било осморо. Један од њих је био пас инвалид. Они су се играли на травњаку, а он је подаље од њих посматрао како се његови другари забављају и сваки пут када је хтео да им се приближи они су га отеривали даље од себе режећи на њега. Е тако вам је и у људском друштву. Шта је ту проблем? Проблем је у томе што такав систем није осмишљен горе него доле овде на земљи, али се он приказује путем пропаганде као да је такво устројство дошло од Бога.

Ја бих сада оно што сам изнео илустровао примером из живота, а таквих примера има у нашем свету сијасет и вероватно да нема човека који није чуо за такве случајеве. Замислимо у својим главама једну младу жену која је имала шест неуспешних бракова иза себе и жељу да се уда по седми пут. Назвао сам те бракове неуспешним јер су се свих шест окончали разводом. Она сада те бракове носи на својим лећима као нежељену хипотеку из своје прошлости. То њу оптерећује, јер би желела да се поново нађе у брачном односу, али је у недоумици да ли Свето Писмо одобрава или забрањује вишеструке бракове у низу. Према мом разумевању стихова из Библије који се односе на брак и развод брака, ја бих рекао да дотична особа има право на срећу и има право да се поново уда. Ево стихова који то доказују:


1. Korinćanima 7,6 Ali to velim kao dopuštenje, ne kao zapovijed.
ЈБ
1. Korinćanima 7,6 Govoreći tako, ja vam dajem jedan ustupak, ja vam ne dajem zapovijed.
ТД
1. Korincanima 7,6 Ali ovo govorim po svjetu a ne po zapovijesti;
ДК

1. Korincanima 7,40 Ali je blaženija ako ostane tako po mojemu svjetu; jer mislim da i ja imam Duha Božijega.
1. Korincanima 7,9 Ako li se ne uzdrže, neka se žene i udaju; jer je bolje ženiti se negoli upaljivati se.
Jovan 8,11 A ona reče: nijedan, Gospode! A Isus joj reče: ni ja te ne osuđujem, idi, i otsele više ne griješi.

Jovan 4,16 Reče joj Isus: idi zovni muža svojega, i dođi ovamo.
Jovan 4,18 Jer si pet muževa imala, i sad koga imaš nije ti muž; to si pravo kazala.

Дакле, Христос у овом задњем стиху који сам навео каже да у случајевима када нека жена има иза себе више бракова и тренутно се налази у недозвољеном односу са неким човеком треба да се венча са том особом и онда би се то превело у исправан брачни однос. Другим речима, Исус очекује од ње да се заустави у том понављању удавања и да се скраси са задњим човеком у том низу склапања бракова.
Извесне особе тврде да је Исус рекао жени самарјанки да доведе свог првог мужа, а не шестог који јој и није био муж, заправо она прву петорицу мужева и није могла довести јер се ни једном од њих није вратила, али мени се чини да је њој доступнио био шести, потенцијални муж, него онај први. Зашто тако мислим? Руку на срце први је био по библијском идеалу али у новонасталим околностима он је за њу био најудаљенији од свих других њених мужева.  Међутим, пре ће бити да је Христос тој жени наложио да доведе свог мужа знајући да га она заправо нема и кроз то је добила једну поуку. По мом разумевању Христу је било важно да она доведе мужа без обзира који је он по реду. Само је било релевантно да је дотични њен муж, то јест да га она призна и уважи као таквог. Нажалост, он није био њен муж и она је то отворено признала Исусу.

А сада бих наставио са навођењем следећих стихова из Светог Писма које сам одабрао:

Matej 19,3 I pristupiše k njemu fariseji da ga kušaju, i rekoše mu: može li čovjek pustiti ženu svoju za svaku krivicu?
Напомена: овде у неким преводима уместо ''за сваку кривицу'' стоји ''због било којег разлога.''
Matej 19,4 A on odgovarajući reče im: nijeste li čitali da je onaj koji je u početku stvorio čovjeka muža i ženu stvorio ih?
Matej 19,5 I reče: zato ostaviće čovjek oca svojega i mater, i prilijepiće se k ženi svojoj, i biće dvoje jedno tijelo.
Matej 19,6 Tako nijesu više dvoje, nego jedno tijelo; a što je Bog sastavio čovjek da ne rastavlja.
Matej 19,7 Rekoše mu: zašto dakle Mojsije zapovijeda da se da knjiga raspusna, i da se pusti?
Matej 19,8 Reče im: Mojsije je vama dopustio po tvrđi vašega srca puštati svoje žene; a iz početka nije bilo tako.
Matej 19,9 Nego ja vama kažem: ako ko pusti svoju ženu, osim za kurvarstvo, i oženi se drugom, čini preljubu; i koji uzme puštenicu čini preljubu.
Matej 19,10 Rekoše mu učenici njegovi: ako je tako čovjeku sa ženom, nije se dobro ženiti.
Напомена: овде у неким преводима уместо ''није се добро женити'' стоји ''боље је не женити се.''
Matej 19,11 A on reče im: ne mogu svi primiti tijeh riječi do oni kojima je dano.
Matej 19,12 Jer ima uškopljenika koji su se tako rodili iz utrobe materine; a ima uškopljenika koje su ljudi uškopili; a ima uškopljenika koji su sami sebe uškopili carstva radi nebeskoga. Ko može primiti neka primi.
Напомена: овде бих навео један другачији превод овог стиха а гласи овако:
Matej 19,12 Doista, ima za ženidbu nesposobnih koji se takvi iz utrobe materine rodiše. Ima nesposobnih koje ljudi onesposobiše. A ima nesposobnih koji sami sebe onesposobiše poradi kraljevstva nebeskoga. Tko može shvatiti, neka shvati.
1. Korincanima 7,1 A za ono što mi pisaste: dobro je čovjeku da se ne dohvata do žene:
1. Korincanima 7,2 Ali zbog kurvarstva svaki da ima svoju ženu, i svaka žena da ima svojega muža;
1. Korincanima 7,3 Muž da čini ženi dužnu ljubav, tako i žena mužu.
1. Korincanima 7,4 Žena nije gospodar od svojega tijela, nego muž; tako i muž nije gospodar od svojega tijela, nego žena.
1. Korincanima 7,5 Ne zabranjujte se jedno od drugoga, već ako u dogovoru za vrijeme, da se postite i molite Bogu; i opet da se sastanete, da vas sotona ne iskuša vašijem neuzdržanjem.
Напомена: код овог стиха у грчким рукописима се не наводи реч ''пост.''
Rimljanima 7,1 Ili ne znate, braćo (jer govorim onima koji znadu zakon), da zakon vlada nad čovjekom dokle je živ?
Rimljanima 7,2 Jer je udata žena privezana zakonom za muža dokle god on živi; a ako li muž njezin umre, razdriješi se od zakona muževljega.
Rimljanima 7,3 Zato dakle dok joj je muž živ biva preljubočinica ako pođe za drugog muža; a ako joj umre muž prosta je od zakona da ne bude preljubočinica ako pođe za drugoga.
1. Korincanima 7,25 A za djevojke nemam zapovijesti Gospodnje, nego dajem svjet, kao koji sam pomilovan od Gospoda, da budem vjeran.
1. Korincanima 7,26 Mislim dakle ovo da će biti dobro za sadašnju nevolju da je čovjeku dobro tako biti.
1. Korincanima 7,27 Jesi li se privezao za ženu, ne traži da se razdriješiš; jesi li se odriješio od žene, ne traži žene.
1. Korincanima 7,28 A ako li se i oženiš, nijesi sagriješio; i djevojka ako se uda, nije sagriješila: ali će imati takovi nevolje tjelesne; a ja vas žalim.
Код овог стиха постоји једна недоумица. Наиме, да ли апостол Павле ту мисли на разведеног човека који се поново жени са девојком или на некога ко никада није био ожењен? Сматрам да претходни стих, то јест ужи контекст, даје одговор на то питање. Наиме, држим да се ту ради о разведеној особи која би се оженила са девојком. Јер, зашто би апостол Павле написао овако нешто: ''A ako li se i oženiš, nijesi sagriješio;'', па зар се то не подразумева будући да је  Бог на самом почетку Светог Писма заповедио ово:
1. Mojsijeva 1,28 I blagoslovi ih Bog, i reče im Bog: rađajte se i množite se, i napunite zemlju, i vladajte njom, i budite gospodari od riba morskih i od ptica nebeskih i od svega zvjerinja što se miče po zemlji.
1. Korincanima 7,29 A ovo govorim, braćo, jer je ostalo vrijeme prekraćeno, da će i oni koji imaju žene biti kao oni koji nemaju;
1. Korincanima 7,32 A ja hoću da ste vi bezbrižni. Ko je neoženjen brine se za Gospodnje, kako će ugoditi Gospodu;
1. Korincanima 7,33 A koji je oženjen brine se za svjetsko, kako će ugoditi ženi. Drugo je žena, a drugo je djevojka.
1. Korincanima 7,34 Koja je neudata brine se za Gospodnje, kako će ugoditi Gospodu, da bude sveta i tijelom i duhom; a koja je udata brine se za svjetsko, kako će ugoditi mužu.
1. Korincanima 7,36 Ako li pak ko misli da je sramota za njegovu djevojku kad ostane usidjelica, i ne može drukčije biti, neka čini šta hoće, ne griješi ako se uda.
1. Korincanima 7,37 A koji stoji tvrdo u srcu, i nema nevolje, a ima vlast nad svojom voljom, i ovo je rasudio u srcu svojemu da zadrži djevojku, dobro čini.
1. Korincanima 7,38 Tako i onaj koji udaje svoju djevojku dobro čini; ali koji ne udaje bolje čini.
1. Korincanima 7,39 Žena je privezana zakonom dokle joj god živi muž; a ako joj umre muž, slobodna je za koga hoće da se uda, samo u Gospodu.

Једна напомена: код стиха 1 Коринћанина 7,5 изгледа да постоји преводилачка недоумица. Наиме, у неким преводима се глагол ''постити'' не наводи. Ако и у грчком рукопису немамо ту реч, онда би то значило да пост не треба везивати за сексуалне активности у браку.

Шта нам ови стихови казују? Жена у браку мора да буде сексуално задовољена. Међутим, шта ако је рецимо супруг импотентан? Па добро има прстe и језик. Мора се потрудити да јој пружи задовољство како зна и уме иначе неће бити мира у кући. Ако пак потентни супруг не жели да има сношај са својом женом у том случају она има право да се од њега растави, јер је тиме наводи да пожудно гледа на друге мушкарце, а то је исто као да је учинила прељубу.  Изволите стих који то доказује:

Matej 5,28 A ja vam kažem da svaki koji pogleda na ženu sa željom, već je učinio preljubu u srcu svojemu.

Даље, учињена прељуба као што смо видели кида брачну везу. Али немојмо сметнути са ума да то може бити и последица околности када је страна која је учинила прељубу била наведена на то. Међутим, ту Божија милост ступа на сцену и нуди решење кроз онај уступак о коме смо говорили. Тај уступак по мом схватању обухвата и ''грешну страну.''

Можда би неко ставио примедбу на схватање које сам изнео тврдећи да је Христос навео само један разлог којим се допушта развод брака, а овде смо имали прилике да чујемо и неке друге узроке као што су
злостављање (супружника или детета), затим одвајање неверника од верника, потом одбијање мужа да врши своју брачну дужност па чак и појаву импотенције код супружника. Разлог који је Исус навео обухвата све друге разлоге. Наиме, своди се на тај један једини. Како? Па ево овако: Ако неки муж туче своју жену, зашто он то чини? Не воли је, јер је нашао другу под знацима навода бољу од ње. Дакле, жели да је уклони да би несметано чинио прељубу. Ајмо дање: Ако је потентан, а не жели да има сексуални однос са својом женом шта може да буде разлог? Друга жена. Опет имамо прељубу на видику. И тречи случај је импотенција. Зашто је импотентан? Па може да буде зато јер је престао да воли своју жену, јер машта о другој лепшој, згоднијој. Међутим ако је имопенција органске природе онда треба да се потруди да на други начин то компензује да не би његова жена развила мисао о другом мушкарцу.

Сума сумарум, треба тежити библијском идеалу да сваки човек има своју жену и свака жена да има свог човека. Ако у тим односима постоје проблеми које смо горе навели онда се треба раставити и уз Божију помоћ наћи одговарајућу особу и венчати се са њом, али само у Господу. Амин!

Написао:
Милош Попадић

 

Calendar
«  August 2017  »
SuMoTuWeThFrSa
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Site friends
  • Create your own site


  • Copyright MyCorp © 2017
    Free website builderuCoz