AKO POSTOJI BOG, ZAŠTO ONDA NEVINI STRADAJU?
Po
mom iskustvu mi se čini da je ovo najkompleksnija tema. Znam da su mnogi ljudi
išli stazom ka Bogu do jedne određene granice, a kad se razgovaralo o ovoj temi
vrlo često su odustajali. Najveći skeptici i kritičari hrišćanstva su upravo
navodili ove argumente u prilog činjenice da Bog ne postoji. Argumenti idu
otprilike ovako: ako postoji Bog koji je svemoguć, zašto onda nevina deca
stradaju, zašto nevini ljudi stradaju? Ako je on sveznajuć, zar nije mogao
pronaći neko drugo rešenje za situaciju na ovoj planeti? I problem postoji i do
današnjeg dana. Sve dok je u pitanju život nekog drugog, mi vrlo malo o tome
razmišljamo, ali kada smo mi u pitanju, kada se bolest ili smrt nađe u našoj
porodici, onda ljudi sasvim drugačije razmišljaju. Hiljade uzvika: "O, zašto
Bože, ako te ima? Zašto?", svakog dana su upućeni Bogu. Mi ćemo zato pokušati
ovde da pronađemo koliko je to moguće biblijski odgovor. Ja ne tvrdim da ćemo mi
doći do apsolutnog saznanja, međutim, verujem da ćemo bar delimično moći da
shvatimo Božji odgovor na ovaj problem.
Ja se
sećam kada sam još studirao u Francuskoj, možda je to bilo pre dvadesetak
godina, i sećam se jednog jutra, krenuo sam na doručak, bilo je proleće. Inače,
fakultet gde sam studirao nalazio se u podnožju jedne planine, iznad njega se
dizala jedna stena 1500 metara visoka, a dole u podnožju se nalazila Ženevska
dolina i grad Ženeva. Dakle, to je bilo na samoj francusko‑švajcarskoj granici.
Uvek kad je sunce izlazilo leti, onda je izlazilo iza planine. Obično smo mi do
10, 11 sati bili u senci, a onda bi sunce obasjalo nas, obično je Ženevska
dolina bila obasjana. I sećam se tog jutra, proleće, vrlo lep prolećni dan,
ptice su pevale na sve strane, pupoljci na drveću su se pojavili, jednom rečju
život u svoj svojoj snazi se mogao videti u prirodi. I dok sam hodao od zgrade
studentskog doma do trpezarije, zapazio sam jednog čoveka kako vozi veliki
valjak. Nisam često viđao takve mašine. Prečnik tog valjka koji je išao ispred
bio je negde možda moje visine. Vrlo veliki valjak. A iznad, gore, je sedeo
šofer. I zapazio sam kako ide, verovatno je i on bio oduševljen tim jutrom, tom
lepotom prirode i zapazio sam kako zvižduće ustima, i verovatno je krenuo na
posao. Ja sam otišao na doručak i posle doručka vraćao sam se, dosta je nizbrdo,
i vidim tamo malo dalje jedna velika grupa ljudi se sakupila. Pitao sam se, šta
je to sad tako rano, kako to da se skupila tolika grupa ljudi. I kada sam malo
bliže prišao i kada sam malo bolje video šta se događa, video sam, ne znam kako
do današnjeg dana, da je ovaj čovek nekako pao sa tog svog sedišta gde je sedeo,
ispred valjka. Ono što se moglo videti na putu, to je bila jedna koža, jedna
strašna scena koju nikada neću zaboraviti. Od tada sam razmišljao uvek, i zbog
mnogih drugih scena, kako je život jedna kompleksna realnost. S jedne strane
život buja, proleće, ptice, pupoljci, drveće, s druge strane čelična ruka smrti
je prisutna u toj krasoti prirode. Šta se to dogodilo, odakle smrt? Ako te ima,
o Bože, zašto? I možda se sećate da je prva knjiga koja je napisana u Bibliji
Knjiga o Jovu, verujemo da je ona prva. Ona upravo tretira problem ljudske
patnje i ljudskog bola. Mi ćemo ovde pokušati polako da otvaramo ovaj predmet i
da vidimo šta nam Biblija o tome kaže. Vi koji imate posebne rane i nosite ih u
svom srcu i u svom životu, verujem da ste jako zainteresovani za ovu temu. Možda
je dobro da krenemo od činjenice da, kada je Bog stvarao svet, da je pred sobom
imao dve mogućnosti, ja vas molim da ovo zapazite. Dakle, prilikom stvaranja
sveta verujemo na osnovu Biblije da je Bog imao dve mogućnosti. Prva mogućnost
je bila da bića koja će stvoriti budu roboti. Šta to znači? Vi znate šta su
roboti. Pritisnete dugme i robot reaguje i deluje kako god to vi zamislite.
Postojala je i druga mogućnost koju je Bog imao, verujemo na osnovu Biblije, a
to je da stvori bića sa slobodnom voljom odlučivanja. Međutim stvaranje bića sa
slobodom odlučivanja uključuje u sebe rizik, veliki rizik. Ako stvorite robota,
vi znate da možete upravljati njegovim komandama. Ako stvorite bića sa slobodom
odlučivanja, postoji rizik da to biće u jednom trenutku svoga postojanja može
jednostavno reći Bogu: "Ja želim ići nekim svojim vlastitim putevima. Tvoji
putevi, o Bože, mene više ne interesuju."
Bog
se ipak odlučio, kao što znamo iz Biblije, da stvori bića sa slobodnom voljom
odlučivanja. Zašto? Ako imate dva bića, i dan danas, da bi postojala radost u
tom odnosu, na primer između muža i žene, između dva bića, da bi taj odnos bio
smisaon, da bi postojala radost, da bi postojala sreća, mora postojati
kategorija koju mi nazivamo sloboda. Vi jednostavno znate da i dan danas u braku
gde recimo nema slobode, vrlo često nema ni radosti ni ljubavi ni sreće. Zbog
toga na osnovu biblijskog izveštaja sloboda je neophodni uslov da bi postojala
radost, ljubav i sreća. Pitanje koje se često postavlja: zašto je Bog odlučio da
stvori čoveka, konačno? Mi nemamo konkretan i tačan biblijski odgovor, ali
možemo na osnovu različitih indikacija na primer reći ovako: zašto roditelji
odlučuju da imaju decu? Da li u današnjim uslovima roditelji imaju neku korist
od te svoje dece? U većini slučajeva nemaju koristi. Zašto roditelji ipak žele
da imaju decu? Da im se raduju, da uživaju u zajednici sa njima. Na osnovu svog
vlastitog iskustva, ja sam duboko ubeđen da nije bilo većeg događaja i
radosnijeg u mom životu od onog kada sam dobio sina. I dan danas to je najdraže
biće koje mi pričinjava veliku radost u životu. Ja verujem, ako postoji ljubav u
roditeljima, u nama, da je to samo bleda slika ljubavi koju je Bog imao prema
stvorenjima kada je On stvarao, jer mi smo stvoreni prema slici Božjoj. Kada je
dakle Bog stvarao ljude, stvorio ih je da se raduje, da uživa u zajednici sa
njima, da postoji ljubav u tom odnosu. To je jedini racionalni odgovor koji
možemo dati. Da bi postojala ljubav, još jedanput, da bi postojala sreća u tom
odnosu, morala je da postoji sloboda. Ali sloboda uključuje rizik, rizik da biće
može reći: "Ja želim ići svojim vlastitim putem."
Biblija govori o tome da je Bog u jednom trenutku svoga postojanja, ako
to uopšte možemo reći, stvorio biće koje se zove ili zvalo Lucifer. "Lucifer"
dolazi od dve reči: "luks" što znači "svetlo" i "fero" što znači "nositi". Reč
"Lucifer" znači "svetlonoša". Ovo je svakako smisaono ime kao i mnoga druga
imena u Bibliji, i označava kakvo je to biće bilo. To je bilo biće koje je
održavalo svetlost. Svetlost je simbol jasnoće, čistote, ljubavi. Bog je stvorio
jedno sjajno biće. Međutim, Lucifer, taj koga je Bog stvorio, na osnovu
biblijskog teksta, u jednom trenutku istorije svemira je odlučio da više ne živi
u zajednici sa Bogom. Hajde da čitamo kako Biblija objašnjava taj svemirski
događaj. Prvi izveštaj koji ćemo čitati nalazi se u knjizi proroka Jezekilja,
28. glava, od 12. stiha: "Sine čovečiji, nariči za carem Tirskim, i reci mu",
odmah da kažem ovde se spominje car Tirski, vi se sećate da smo govorili o
proročanstvu o Tiru. Car Tirski u biblijskoj literaturi predstavlja Lucifera. To
je česti slučaj da određene istorijske ličnosti ili događaji ili institucije
postaju "tipos". Car Tirski postaje tipos jedne druge realnosti, kao što ćete
videti iz teksta, postaje tip samoga sotone. Zanimljivo je da Biblija govori o
tome da i mi ljudi danas u sebi možemo imati dva lika. Na primer, kada Hristos
govori o očinstvu, On kaže: "Vi ste sinovi đavola." Drugima kaže: "Vi ste sinovi
Božji." Dakle i danas postoji to dvostruko očinstvo. U istoriji su takođe
postojali događaji ili ličnosti koji su tipos nekih drugih realnosti, u ovom
slučaju samoga sotone ili Lucifera.
Pogledajte tekst: "Sine čovečiji, nariči za carem Tirskim, i reci mu:
ovako veli Gospod Gospod: ti si pečat savršenstva, pun si mudrosti i sasvim si
lep." Ti si Lucifer, drugim rečima, ti si pečat savršenstva, vrhunac
savršenstva, pun si mudrosti i sasvim si lep. 13. stih: "Bio si u Edemu vrtu
Božjem, pokrivalo te je svako drago kamenje", i onda se nabraja, da ne čitamo
simbolički jezik koji pokazuje lepotu, svetlost, mudrost, savršenstvo tog bića
koje je Bog stvorio. 14. stih: "Ti si bio heruvim, pomazan da zaklanjaš",
heruvim je jedna kategorija anđela. Znači ovde nam se kaže ko je bio taj
Lucifer, da je on bio heruvim, pomazan da zaklanja. Heruvimi zaklanjači, na
osnovu drugih tekstova Biblije, su bili anđeli ili bića Božja koja su bila u
samoj prisutnosti Božjoj. "I ja te postavih, ti beše na svetoj gori Božjoj",
sveta gora Božja je mesto u svemiru gde živi Bog. "Ti beše na svetoj gori
Božjoj, hođaše posred kamenja ognjenoga." Zatim, 17. stih, prvi deo: "Srce se
tvoje ponese lepotom tvojom, ti pokvari mudrost svoju svetlošću svojom." Vrlo
zanimljivo, bio si mudar, bio si savršen, ali ti pokvari mudrost svoju svetlošću
svojom. Još jedanput da ponovim, ovde nam se govori o biću koje se zove Lucifer,
za sada je to car Tirski, koji je očito ovde simbol nekog drugog. Zašto mi ovde
smatramo da nije reč o caru Tirskom, nego da je reč o jednom drugom biću koje mi
zovemo Lucifer, na osnovu čega, da li imamo pravo na jednu takvu interpretaciju?
Imamo pravo. Na primer, car Tirski nikada nije bio u Edemu, vrtu Božjem, nikada
nije bio heruvim, nikada nije hodao po svetoj gori Božjoj, nikada nije bio
savršen na putevima svojim. Očito je dakle, da biblijski pisac polazi od
lokalnog i govori o univerzalnom. Lokalni car, jedna istorijska ličnost, postaje
simbol ili tipos samoga Lucifera ili sotone. To je prvi
tekst.
Drugi
tekst je zapisan u Knjizi proroka Isaije. Dakle, iz Knjige proroka Jezekilja smo
saznali da Lucifer, ili car Tirski koji predstavlja Lucifera, je pokvario
mudrost svoju svetlošću svojom. Možda ćemo iz Knjige proroka Isaije dobiti još
kompletniji odgovor. Knjiga proroka Isaije, 14. glava, 12., 13.i 14. stih: "Kako
pade s neba, zvezdo Danice, kćeri zorina? Kako se obori na zemlju, koji si gazio
narode? A govorio si u srcu svom: 'Izaći ću na nebo, više zvezda Božijih
podignuću presto svoj, i sešću na Gori zbornoj, na strani severnoj, izaći ću u
visine nad oblake, izjednačiću se s Višnjim.'" S kim? S Višnjim, dakle, s Bogom.
Ovde saznajemo nešto više o tom prvom grehu koji je nastao u svemiru, grehu za
koji verujemo da je prouzrokovao sve druge probleme u svemiru. Postoji dakle na
osnovu Biblije Bog, Bog koji je apsolutan na svim poljima, koji je garancija
stabilnosti, harmonije i postojanja svemira. Druga bića koja je Bog stvorio
nazivamo stvorenja. Stvorenja nikada ne mogu biti Stvoritelj, jer stvorenja, kao
što smo kazali, nemaju apsolutnu slobodu, stvorenja nisu sveznajuća, ja ću malo
kasnije govoriti o stanju stvorenja, ali stvorenja mogu biti savršeno srećna u
stanju u kome se nalaze. Međutim, za Lucifera se kaže da je u jednom trenutku
pokušao da on sam bude Bog, da se izjednači s Višnjim. Možda vam se čini da je
ovo stari izveštaj. Ja bih vas podsetio da se to događa svakoga dana u našim
životima, svakoga dana. Prvobitni greh koji se dogodio u svemiru, u srcu
Lucifera, zbiva se svakodnevno u tvom i mom srcu, svakodnevno. Uvek kada želimo
da mi sami budemo kreatori svoga života i zanemarujemo u potpunosti ono što je
Bog kazao, mi stavljamo sebe na mesto Boga. Ja bih vas podsetio, ja sam čini mi
se citirao veliku krilaticu koja je postojala za vreme Fojerbaha i Marksa: "homo
homini deus est", "čovek je čoveku Bog". Sve je u rukama čoveka. Čovek je u
stanju da reši svoje probleme, čovek će ih rešiti. Sada se možda o tome više ne
govori, ali do pre samo dvadesetak godina: "Tehnika će rešiti probleme čoveka,
nauka će rešiti sve probleme ljudskoga bića", da bi čovek na kraju ovoga veka
stajao umoran, začuđen, ne samo da mu nauka i tehnika nisu doneli rešenja, nego
su doneli mnogobrojne probleme. Nije čovek čoveku Bog. Da bi čovek bio srećan u
svom životu, on mora poštovati Božje postojanje, i samo u jednom takvom odnosu
on može biti srećan.
Prvobitni greh o kome se ovde govori jeste želja čoveka ili bića,
stvorenja, za autonomijom, nezavisnošću od Boga. Čovek, dragi moji prijatelji,
ne može postojati nezavisno od Boga. To je pusta želja za autonomijom, koja vodi
u tragediju, u smrt i u propast. To je biblijski stav. Dakle, evo kako Biblija
objašnjava prvu pojavu zla u svemiru. I šta se dogodilo u svemiru? Otkrivenje
Jovana Bogoslova, poslednja knjiga u Bibliji, 12. glava, 7. stih: "I posta rat
na nebu. Mihailo i anđeli njegovi udariše na aždahu, i bi se aždaha i anđeli
njezini." Mihajlo, verujem da u Bibliji predstavlja samoga Isusa Hrista. To je
jevrejska reč koja znači "ko je kao Bog." "Mikael" znači "ko je kao Bog". U
Knjizi proroka Danila, to ćemo kasnije proučavati, to je poslednji krik
spašenih. Kada zla nestane, onda će svi oni koji će biti spaseni kazati: "Ko je
kao Bog?" ("Mikael?!") U ovom tekstu "Mikael" verujemo da predstavlja samoga
Isusa Hrista. Tekst kaže: "I posta rat na nebu. Mihajlo i anđeli njegovi udariše
na aždahu, i bi se aždaha i anđeli njezini." Ja se sećam, ovde imam jednog
dobrog prijatelja, astronoma u Beogradu, koji radi gore na Zvezdari. Jednom
prilikom na jednom predavanju koje je on imao, ja sam ga pitao: "Otkud asteroidi
u svemiru, ako je Bog stvorio svemir?" Onda je on kazao: "U Bibliji piše da je
bio rat na nebu, ko zna kako su oni vodili taj rat?" Dalje, 8. stih: "I ne
nadvladaše, i više im se ne nađe mesta na nebu." Kome se to nije našlo mesta na
nebu? Aždahi i anđelima njezinim. 9. stih: "I zbačena bi aždaha velika, stara
zmija, koja se zove đavo i sotona, koja vara sav vasioni svet, zbačena bi na
zemlju, a i anđeli njezini zbačeni biše s njom." 12. stih: "Zato veselite se
nebesa i vi koji živite na njima", ovde Biblija jasno kaže da postoje i druge
planete u svemiru na kojima žive stvorenja Božja. "Veselite se nebesa i vi koji
živite na njima. Teško vama koji živite na zemlji i moru, jer đavo siđe k vama,
i vrlo se rasrdio, znajući da vremena malo ima." Dakle, Biblija jasno kaže da je
došlo do rata na nebu, kada je došlo do sukoba između Boga i jednog stvorenja
koje se zvalo Lucifer, da je došlo do sukoba; kakve je prirode taj rat mi ne
znamo. Biblija dalje kaže da je aždaha ili sotona ili Lucifer bio zbačen na ovu
Zemlju sa svojim anđelima. Biblija kaže: "Teško vama koji živite na zemlji i na
moru, jer đavo siđe k vama i vrlo se rasrdio, veselite se vi koji živite na
drugim planetama." Eto toliko o ratu u svemiru, o pojavi greha u
svemiru.
Ako
idemo malo dalje, postavićemo sebi pitanje: "Kako je došlo do pojave zla na ovoj
našoj planeti?" Ja se sećam jednog čoveka s kojim sam proučavao Bibliju i kada
smo čitali ovaj tekst on kaže: "Zašto je Bog smatrao da je ova planeta smetlište
na koju je bacao sve ono što nije valjalo u svemiru?" Bog nije arbitrarno zbacio
sotonu na ovu planetu. Prva knjiga Mojsijeva, 3. glava, prve stranice Biblije
govore o tom dramatičnom događaju. Od prvog stiha tekst kaže: "Ali zmija bijaše
lukava mimo sve zveri poljske, koje stvori Gospod Bog, pa reče ženi: 'Je li
istina da je Bog kazao da ne jedete sa svakoga drveta u vrtu?' A žena reče
zmiji: 'Mi jedemo roda sa svakoga drveta u vrtu. Samo sa onoga drveta usred
vrta, kazao je Bog, ne jedite i ne dirajte u nj, da ne umrete.' A zmija reče
ženi: 'Nećete vi umreti, nego zna Bog da će vam se u onaj dan kad okusite s
njega otvoriti oči, pa ćete postati kao bogovi", ponovo želja da čovek postane
Bog, "i znati što je dobro, što li zlo.' I žena videći da je rod na drvetu dobar
za jelo i da ga je milina gledati i da je drvo vrlo drago radi znanja, uzabra
roda s njega i okusi, pa dade mužu svojemu, te i on okusi. Tada im se otvoriše
oči i videše da su goli, pa spletoše lišća smokova i načiniše sebi pregače. I
začuše glas Gospoda Boga, koji iđaše po vrtu kad zahladi, i sakri se Adam i žena
mu ispred Gospoda Boga među drveta u vrtu. A Gospod Bog viknu Adama i reče mu:
'Gde si?' A on reče: 'Čuh glas tvoj u vrtu pa se poplaših, jer sam go, te se
sakrih.'" Evo ovaj tekst je pun dubokog smisla. Ovde je zmija medijum ili
predstavnik samoga sotone i ovaj dijalog koji se vodio između Eve i sotone je
vrlo ovde značajan. Postoje mnogobrojni detalji o kojima ja nemam vremena da
sada govorim, međutim dozvolite mi da pokušam da rezimiram ove
misli.
Prvo:
svi hrišćanski teolozi, pravoslavni, katolici, protestanti, gledaju na ovaj greh
koji se dogodio u Edemskom vrtu kada je Bog stvorio Adama i Evu, kao na neku
vrstu pada. Naime čovek se nalazio u jednom drugom stanju savršenstva. Posle
greha protiv Boga, čovek je pao na jedan niži stepen postojanja. On je izgubio
ono što se u teologiji naziva "prvobitna pravednost". Čovek se nalazio u stanju
prvobitne pravednosti. Željom da on bude Bog, da se izjednači s Višnjim, čovek
gubi tu prvobitnu pravednost i pada na jedan niži nivo postojanja. To je prva
misao.
Druga: pre nego što je čovek sagrešio, okolina u kojoj se čovek nalazio,
taj Edemski vrt, prostor koji je Bog stvorio za čoveka je bio savršen. Ništa
nije bilo oko čoveka ili u samom čoveku što bi ga navelo da učini ovaj greh.
Jedan teolog kaže: "Nije postojao ni jedan 'ton skandalon' (što znači 'kamen
spoticanja') koji je Bog namerno stavio pred čoveka da bi učinio greh. Sve je
bilo savršeno." Kada Biblija opisuje Božje stvaranje kaže: "I sve beše veoma
dobro." Zatim, dobro je naglasiti da je ljudska priroda bila savršena, ništa joj
nije nedostajalo, sve je odlično funkcionisalo. Biblija kaže da je čovek bio
načinjen po slici Božjoj, po svojoj spoljašnjosti i po svojoj unutrašnjosti.
Zapovesti Božje nisu bile strane ljudskoj prirodi. One su bile deo čoveka, deo
njegove prirode. Njegove racionalne snage, kaže jedan autor, su bile svete i
sretne. Dakle danas kada mi razmišljamo i koristimo svoj um, imamo često
problema da dođemo do pravih zaključaka. Kada je Bog stvorio čoveka, njegove
umne moći su bile savršene. Međutim, postoji nešto što nije bilo savršeno, ja
bih kazao, svršeno. To je bio ljudski karakter. Naime, možda je dobro da kažemo
sledeću stvar, da je ljudska priroda bila savršena, međutim čovek nije imao
svršen karakter. Šta to znači? Znači: priroda savršena i možda svršena, dok je
njegov karakter trebao da se razvija, nije bio svršen. Ovde treba napraviti
jednu malu razliku. Dakle, okolina je bila izvanredna, ljudska priroda duhovna i
fizička je bila savršena, ali čovek je trebalo da svoj odnos sa Bogom razvija.
Kao na primer ako govorimo o odnosu dvoje mladih. Oni se upoznaju, oni su
savršeni u svojoj ljubavi, ali to međusobno poverenje će se izgrađivati
postepeno kroz život, putem različitih sukcesivnih malih ispita. Čovek je mogao
da izgrađuje svoj karakter i ovde bi kazao ono što sam napomenuo u nekom od
predhodnih predavanja, da čovek nema zatvorenu prirodu. Bog ga je tako stvorio
da može da se razvija kroz celu večnost. Cilj ljudskoga života, na osnovu
Biblije, jeste putovanje, putovanje koje je ispunjeno novim saznanjima kroz celu
večnost. Čovek je dakle mogao da razvija svoje umne moći, mogao je da razvija
svoj odnos sa Bogom, taj odnos je mogao da bude sve kompletniji i kompletniji,
savršeniji, njegov karakter je mogao biti bolji.
Dakle, ljudska bića nisu bila zaključana u savršenstvo. I sećate se ovde
smo čitali da je Bog postavio jedan test. To je bilo drvo poznanja dobra i zla.
Postoji i drugo drvo, ali o tome ćemo govoriti drugom prilikom. Mnogi smatraju
da je to bio kamen koji je Bog namerno postavio da bi naši praroditelji
pogrešili. Ja ne verujem u to. Neki teolozi pretpostavljaju da su još mnoga
drveta bila takva, ista drveta u vrtu. Problem nije bio u drvetu, problem je bio
u ljudima, u njihovom odnosu prema Bogu. Ako posmatramo taj problem greha, i to
je sada suština onoga što želim u ovom predavanju da kažem, zašto je onda čovek
pogrešio? Ako je sve bilo savršeno, ako je sve dobro funkcionisalo, šta je to
onda što je prouzrokovalo želju čoveka da se izjednači sa Bogom? Prva stvar koju
bih želeo večeras da naglasim, prva pretpostavka kada govorimo o grehu ili zlu
jeste, da mi pretpostavljamo da zlo ili greh ima neku vrstu zakonitosti u sebi.
Mi obično tražimo zakonitosti u realnostima koje nas okružuju. Na žalost, zlo
nema u sebi zakonitosti. Zlo je jedna čudna realnost.
Drugo: mi takođe, kada govorimo o ovom prvobitnom grehu koji su učinili
Adam i Eva, mi smatramo da taj greh možemo shvatiti svojim racionalnim
kategorijama, da ga možemo razumeti. Nažalost, stotine hiljada teologa tokom
vekova su shvatili da zlo nije racionalna kategorija i ne može se objasniti
umnim putem. Neko je kazao: "Ako bismo mogli da putem logike objasnimo zašto je
Lucifer, ili zašto su Adam i Eva pogrešili, mi bismo mogli opravdati to njihovo
zlo koje su učinili. Ne postoje racionalne strukture u samom činu greha." Kada
govorimo o zlu, mi često smatramo da zlo pripada uzročno‑posledičnom polju
realnosti. Mi bismo želeli da kažemo: "Nešto je postojalo u Edemskom vrtu, neki
uzrok je postojao u čoveku ili u vrtu, koji je učinio da jčovek pogreši."
Nažalost, biblijski gledano, zlo nema uzrok svog postojanja, ne pripada
uzročno‑posledičnom redu stvari. Jedan autor kaže: "Greh je zagonetka, tajna."
Jedan drugi autor kaže da je greh realnost "sui dženeris", što znači jedina
takva realnost u svemiru. Greh se ne može uporediti ni sa čim i ni sa kim. Greh
takođe nema ontološku realnost, mi ne možemo reći da je greh sto ili mikrofon.
Greh je realnost "sui dženeris", ona ne pripada uzročno‑posledičnom redu stvari,
ona je neuporediva ni sa čim i ni sa kim.
Ja
sam imao priliku da slušam jednog profesora u Čikagu koji se zove Pol Rikar. On
je inače Francuz koji je dobar deo svoga života posvetio izučavanju fenomena
greha ili zla. Šta je to greh? On je došao do sledećih zaključaka, ja bih želeo
da zapamtite, ovo je vrlo, vrlo važno, možda nije atraktivno, ružno je u sebi,
ali je bitno za svakodnevni život. Pol Rikar kaže ovako: "Greh je razaranje."
Pol Rikar kaže: "Kada je Bog stvarao svet, Bog je stvarao svet 'eks nihilo', on
je ni iz čega stvarao nešto." Greh je obrnuti proces, greh od nečeg stvara ništa
i zato on kaže: "Greh je razaranje, greh je aktivni razarajući princip koji
razara čoveka, on je suprotni princip stvaranju." Na primer kada čitamo prve
stranice Biblije, onda nalazimo te poznate reči: "I reče Bog: 'Neka bude
svetlost.'" To su te čuvene reči u teologiji: "Dabar Elohim". Kada Bog nešto
kaže, ono postaje, ni iz čega postaje nešto. "Dabar Elohim", i postaje svetlost.
Greh, na osnovu Pola Rikara, je suprotni proces, greh od nečeg što je Bog već
stvorio stvara ništa.
Drugo, kaže Pol Rikar: "Greh je samoubilačka sila." Šta to znači? To
znači da on jede sam sebe. Kada završi da uništava samoga sebe, on umire, i to
je najveća kontradikcija greha. Neko je kazao, jedan drugi pisac, da se greh u
istoriji čovečanstva množio kao lančana reakcija, i neko je dobro zapazio da
proces degradacije čovečanstva ide uzlaznim putem. Ako je evolucija tačna, onda
bi čovečanstvo trebalo da ide uzlaznim putem. Na žalost, Biblija a i konkretni
rezultati ljudskog života pokazuju da čovečanstvo ide na dole. Greh se množio u
istoriji čovečanstva. Neko je kazao da je greh kao grudva snega, koju čovek baci
sa vrha planine, a u podnožju čitava avalanša. Greh je samoubilačka sila. Još
jedanput da citiramo Pola Rikara, ja sam to spominjao u nekom od prošlih
predavanja. "Dakle mržnja ne uništava samo objekat mržnje nego uništava i
subjekat mržnje. Prekršaj, bilo kakav prekršaj moralnih zakona, ne uništava samo
okolinu nego jede samoga čoveka. Bilo kakav greh ili bilo kakvo zlo koje čovek
čini deluje samoubilački na njega samoga."
Pol
Rikar spominje takođe i jednu drugu dimenziju greha, a to je dimenzija prljanja.
Evo šta on kaže: "Kada ljudska bića postanu svesna da su učinila greh, u njima
se javlja želja za očišćenjem." Ne znam da li se to vama dogodilo, kada ste
svesni da ste učinili nešto što nije dobro, jednostavno osećate u sebi, mi to
kažemo grižu savesti, nezadovoljni ste, osećate da ste prljavi, želite da se
očistite od toga što ste učinili. To znači da čovek ima bitnu strukturu, ima
duhovni skelet, ima prirodu koju je Bog ugradio u njega koja je ili oslabljena
ili je u boljem stanju i koja reaguje kada čovek učini greh. Greh je prljanje,
dakle i čovek ima želju ili potrebu za očišćenjem. Na žalost, nema andola u
apotekama za očišćenje od greha, ne možete otići u apoteku i očistiti se, popiti
lek i reći "sve je u redu". Postoji samo jedno biće u svemiru koje vam može dati
lek da biste se očistili.
Drugo, Pol Rikar kaže da je druga dimenzija greha, dimenzija zaveta. Evo
šta on kaže, jednu zanimljivu misao. On kaže ovako: "Biti čovek ‑ biti u stanju
zaveta prema Bogu." To znači, biti čovek znači postojati u jednom određenom
odnosu prema Bogu. Samim tim što sam ja čovek, to znači da ja posedujem u svom
biću tu bitnu srtukturu ili skelet duhovni. Na sam taj način ja težim Bogu,
samim rođenjem obećavam nešto Bogu. Biti čovek znači obećati nešto Bogu, biti u
stanju zaveta. Biti Bog znači biti u stanju zaveta prema čoveku. Bog je obećao
nešto čoveku. Kada čovek čini greh on jednostavno kida te veze sa Bogom i zato
se oseća prljavim, zato se oseća nelagodno u svojoj koži, zato želi da pobegne,
zato oseća neurozu, zato oseća nemir i jednostavno želi da reši taj problem koji
nosi u sebi. Greh je, kaže Rikar, uljez u ljudsku
realnost.
Dozvolite mi da još jednom preciziram dva termina koja su ovde bitna.
Svaki greh je zlo, ali svako zlo nije greh. Šta to znači? To znači: ako sam ja
imao roditelje koji su bili hronični alkoholičari, ja sam nasledio bolest ili
sklonost, ja nisam kriv, ja nosim to zlo u sebi, ja učestvujem u tom zlu, ja
patim zbog tog zla ako sam se rodio sa određenim nedostacima, ali ja nisam kriv.
To nije greh, to je zlo, ali ja nisam prekršio nešto ili učinio nešto što bi me
učinilo krivim. Zato, svaki greh je zlo, ali svako zlo nije greh. Evo kako
Biblija opisuje greh. Prvi izraz koji Biblija koristi, recimo u Starom Zavetu,
za greh je reč "het", što znači "promašiti, doživeti neuspeh", to je akcija koja
ne dostiže cilj. Drugim rečima, ako čovek kao ljudsko biće greši, to znači da je
on promašio smisao svoga života, nije stigao na cilj, doživeo je neuspeh kao
ljudsko biće. Drugi izraz koji Biblija koristi jeste "avon", što znači
"iskrivljenje, perverzija, distorzija" ili kako god hoćete. Znači, postoji bitna
priroda u čoveku, čovek nešto iskrivljuje, ide drugim putem od onoga kojim bi
trebalo da ide. Ili npr. "paša" je druga reč koju biblijski pisci koriste.
"Paša" znači "kršenje zavetnog obećanja"; biti čovek znači obećati Bogu, biti
Bog znači obećati čoveku. Biti Bog znači biti u stanju zaveta prema čoveku, biti
čovek znači biti u stanju zaveta prema Bogu. Iluzija je verovati da mi kao
ljudska bića možemo biti slobodni, živeti svoj život, i mnogi ljudi kažu: "Ja ne
želim služiti ni Bogu, ni nikome." To nije moguće. Za čoveka ne postoji srednji
put. Čovek je stvoren da bude sa Bogom, čovek je stvoren da bude u zavetnom
odnosu sa Bogom. Onoga trenutka kada pokida taj zavet, čovek učestvuje u onome
što Biblija naziva "paša", kršenje zaveta, distorzija, perverzija, promašaj,
potpuni promašaj života, ne stiže čovek do cilja.
Novi
Zavet koristi drugačije izraze. Vi znate da je Novi Zavet pisan na grčkom, i
izraz koji se koristi za greh jeste "adikia", što znači "činiti zlo, činiti
nepravdu, činiti nešto što je suprotno od pravde". Drugi izraz je "hamartia",
što znači "promašiti cilj, ići stranputicom". To su načini kako Biblija opisuje
zlo. Sada sam pokušao teološkim sredstvima da objasnim fenomen
greha.
E
sad, moramo se vratiti na sam početak. Čovek je učinio zlo, Lucifer je učinio
zlo, čovek je učinio zlo, i s pravom se možemo pitati: zašto je Bog onda stvorio
čoveka, ako je to znao? Bog je znao, Bog zna budućnost. Ako je Bog znao šta će
čovek učiniti, zašto ga je stvorio? Ako je Bog znao da će Lucifer učiniti zlo,
zašto ga je onda stvorio? Druga stvar: zašto Bog odmah nije uništio sotonu?
Jednostavno bi uništio problem svih ubijanja, Aušvica, i svih koncentracionih
logora sveta svih vremena, i ovog što se danas zbiva kod nas. Na drugo pitanje
imamo jednostavniji odgovor, ja bih vas zamolio da zapazite taj odgovor. Kada je
zlo nastalo u svemiru, Bog je mogao odmah uništiti sotonu, međutim, zamislite
jednog oca koji ima petoro dece i jedno od te dece dođe k ocu i kaže: "Tata,
apsolutno me tvoja pravila više ne interesuju, želim da idem svojim putem, želim
da budem isto to što si i ti", iako dete ima tek sedam, osam godina, nesvesno
je, nezrelo je, ali: "Ja želim ići svojim putem, ne želim više da slušam ono što
mi ti govoriš." A tata kaže: "Jel' tako, sine?", "Tako.", i otac uzme sekiru i
odseče mu glavu. Šta mislite šta bi druga deca mislila o tom ocu? Kazali bi:
"Tiranin.", kazali bi: "Zašto mu nije dao neku drugu priliku? On je nepravedan,
bez ljubavi." Ovaj odgovor nam pomaže da shvatimo zašto je Bog dozvolio da šest
hiljada godina zla postoji na ovoj planeti, hiljade ubijene dece, milioni
bolesnih ljudi koji žive na ovoj planeti.
Biblija tvrdi da smo mi gledanje celoga svemira, Bog je jednostavno
dopustio da se zlo razvija lančanom reakcijom, kao avalanša sa vrha planine i da
zlo u potpunosti iskaže svoje pravo lice. Naravno, mi koji živimo na ovoj
planeti, nije nam to tako jednostavno. Međutim, na osnovu Biblije će doći dan
kada će čovečanstvo doći u stanje samouništenja. Znači, zlo će dovesti
čovečanstvo u stanje samouništenja. Kada zlo bude dostiglo tu kulminaciju, dakle
stanje samouništenja, Bog će intervenisati. Mi takođe moramo znati da je pred
Bogom strahovito težak zadatak na kraju istorije sveta. Mi takođe moramo znati
da će Bog morati da uništi hiljade svoje dece, Biblija kaže da će ih biti kao
pesak morski kada dođe sud Božji. Da li će Bog uspeti to da učini, kako će to
učiniti a da ponovo ne bude proglašen diktatorom? Zato je Bog dopustio da zlo se
iskaže, da onog trenutka kada će Bog morati da amputira jedan deo stvorenja i
ljudske rase, jednostavno svi, i oni koji su patili tokom vekova, mogu reći:
"Pravedan si, o Bože."
Drugo
pitanje koje postavljamo sebi: ako je Bog znao da će Adam i Eva pogrešiti, zašto
ih je stvorio? Ovo je vrlo teško razumeti. Mi nemamo racionalan odgovor na ovo
pitanje. Ono što možemo pretpostaviti jeste, da Božje predznanje, ja sam vam to
već jedanput kazao, ne smemo poistovetiti sa jednim unapred razrađenim planom i
reći: "Zato što je Bog znao, Bog je učinio da oni pogreše" i tako dalje. Ovo što
ću vam sada reći je moja teorija, ovo ne piše u Bibliji, molim vas. Znači,
nemojte ovo uzeti kao biblijsko učenje. Ja pretpostavljam, pokušavam, iako se
zlo ne može razumeti, pokušavam ipak da razumem. Ako svemir ima uopšte neku
svoju istoriju (ako je svemir živeo u stanju večnosti, onda je teško govoriti o
istoriji), može biti da se zlo već nekada pojavilo, može biti da je Bog
eliminisao tom prilikom zlo, može biti da je u ovom našem slučaju odlučio da
jednom zauvek dopusti da se zlo iskaže, možda. Zato na osnovu Biblije, svi oni
koji budu pobedili u borbi sa zlom na ovoj planeti će biti najveća dragocenost
svemiru, jer će biti živi svedoci; oni su prolazili kroz patnje, kroz smrt, kroz
bolesti, kroz sve moguće tragedije i oni će znati kroz celu večnost da cene, da
budu živi svedoci potrebe da svemir živi u skladu sa principima koji se u njemu
nalaze. Ja uvek razmišljam, dok sam radio kao sveštenik, sećam se kada sam
posećivao ljude, imam utisak, dragi moji prijatelji, da samo jedan deo ljudi
vidite na ulicama, drugi deo ljudi je u zatvorenim prostorijama, mračnim sobama,
retko kad ih neko obiđe; veliki broj ljudi pati na ovoj planeti već danas, nema
nikog da ih obiđe, da im donese nešto.
Zlo
je zaista preveliko danas na ovoj planeti i mi imamo prilike da to gledamo
svakoga dana na televiziji. Zašto nevini stradaju? Od kada je sotona zbačen na
ovu zemlju, Hristos je kazao nešto vrlo zanimljivo; Jevanđelje po Jovanu, dakle
Novi Zavet, Matej, Marko, Luka, Jovan, četvrto jevanđelje, 12. glava, 31. stih:
"Sad je sud ovome svetu, sad će biti isteran knez ovoga sveta napolje." Ko je
taj knez ovoga sveta? 14. glava, 30. stih: "Već neću mnogo govoriti s vama, jer
ide knez ovoga sveta, i u meni nema ništa." Na osnovu Biblije, ko je knez ovoga
sveta? Na osnovu Biblije, knez ovoga sveta je sotona. Danas na ovoj planeti, na
osnovu Biblije, vladaju principi sotone. To su principi zla, principi mržnje,
principi nasilja, principi nepravde, principi nemorala. U molitvi "Oče naš", o
kojoj ćemo govoriti u nekom od narednih predavanja, Isus je kazao: "Neka volja
tvoja bude na zemlji kao što je i na nebu." Šta nam govori ova rečenica? Da
danas na ovoj Zemlji nije volja Božja. Zašto nevini stradaju? Zato što na ovoj
planeti danas nema nikakve logike tražiti principe dobra, principe logike gde bi
se sve događalo po uzročno‑posledičnom redu stvari, znači, ako činim dobro
doživeću dobro, ako činim zlo doživeću zlo. Nevini stradaju jer danas na ovoj
planeti nema reda više. Bog je dopustio da se zlo razvija. Svi mi udišemo vazduh
koji više nije čist, pijemo vodu, jedemo hranu koja je dosta zagađena i svi
učestvujemo u patnjama ove planete.
Ja
često pričam događaj koji sam doživeo jedanput u Engleskoj, kad sam bio na
postdiplomskim studijama. Bila nas je jedna mala grupica studenata i profesor je
predavao, bio je vrlo tvrd čovek i vrlo strog u ocenama, onda je govorio o
problemu zla i u jednom trenutku je stao, stavio je svoje ruke na lice i počeo
da jeca. Bili smo svi odrasli ljudi, bili smo se začudili šta se to zbiva, ali
tvrdi čovek, završio je doktorat na Oksfordu, nikada ga nismo videli u takvom
stanju i posle nekoliko minuta on je sklonio svoje ruke i onda je počeo da
priča. Pričao je o tome da je pre tačno 20 godina imao dečaka koji je imao dve i
po godine, dečak se zvao Henri. Vi znate da u Engleskoj kiša pada cele godine i
sve je zeleno i lepo, imaju lepe travnjake svuda koje oni lepo održavaju. I
dečak se igrao na travnjaku iza kuće. Ne znaju ni oni kako, tog jutra je došao
jedan veliki kamion ili buldožer da ne znam šta radi tu iza kuće, i pregazio je
dečaka. Na sahrani koju je obavljao neki sveštenik, on je postavio sledeće
pitanje: "Gde je bio Bog kada se mali Henri igrao na travnjaku iza kuće?" Onda
je odgovorio i kazao: "Bio je na onom istom mestu gde je bio kada je Isus
Hristos razapet na krstu Golgote."
Ono
što možemo znati jeste da Bog pred našim patnjama nije ostao skrštenih ruku
negde na nebu i na dan Velikog Petka mi slavimo taj veliki događaj, da je Bog u
ličnosti Isusa Hrista sišao na ovu planetu i umro smrću, podelio je našu
sudbinu. Ne samo to, omogućio je svima onima koji žele da pronađu spasenje iz
situacije u kojoj se nalaze, da mogu to učiniti. U svakom slučaju, problem će
ostati. Postoje dve reakcije kada nas zlo snađe. Jedna jeste: ljudi odlaze od
Boga kada ih zlo snađe i kažu: "Bože, gde si?" Drugi ljudi reaguju drugačije i
kažu: "Nevolja je tu, danas na ovoj planeti vlada sotona, ja želim još više
služiti Bogu, ja znam da Bog ima rešenje za problem zla."
Čitao bih za završetak čitao tekst koji je meni vrlo drag i koji često čitam. On se nalazi u poslednjoj biblijskoj knjizi. To je Apokalipsa Jovana Bogoslova ili Otkrivenje Jovanovo, 21. glava. Ovde se nalazi čvrsto Božje obećanje da će doći dan kada će nestati zla. Tekst kaže, od početka ćemo čitati: "I videh nebo novo i zemlju novu, jer prvo nebo i prva zemlja prođoše, i mora više nema. I ja Jovan videh grad sveti, Jerusalim nov, gde silazi od Boga s neba, pripravljen kao nevesta ukrašena mužu svojemu. I čuh glas veliki s neba gde govori: 'Evo skinije Božije među ljudima, i živeće s njima, i oni će biti narod njegov, i sam Bog biće s njima Bog njihov. I Bog će otrti svaku suzu od očiju njihovih, i smrti neće biti više, ni plača, ni vike, ni bolesti neće biti više, jer prvo prođe.' I reče onaj što seđaše na prestolu: 'Evo sve novo tvorim.' I reče mi: 'Napiši, jer su ove reči istinite i verne.' I reče mi: 'Svrši se. Ja sam alfa i omega, početak i svršetak. Ja ću žednome dati iz izvore vode žive zabadava. Koji pobedi, dobiće sve, i biću mu Bog, i on će biti moj sin.'" Ako ste, dragi moji prijatelji, žedni Boga, ako u svojoj duši osećate žeđ za Bogom, doći će dan kada ćemo ugasiti tu našu žeđ.