Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 9 Guests: 9 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Prvine u Novom zavetu. Mada nije naročitonaglašen u Starom zavetu kao ostali Levitskipraznici, Praznik Prvina ima veliki uticaj na uče njeNovog zaveta. On je direktno spomenut ne manjenego sedam puta u Novom Zavetu.Pavle govori o Epenetu kao "prvini iz Ahaje”(Rimljanima 16,5). To jest, Epenet je bio prvi odmnogih koji su prihvatili Hrista u zapadnoj MalojAziji. Pavle kasnije spominje dom Stefanov kao"prvinu od Ahaje” (1. Korinćanima 16,15). Oni sutakođe bili neki od prvih koji su prihvatili Hrista utoj velikoj žetvi u Maloj Aziji.Takođe, Pavle je primenio koncept prvina i naispravnu nauku: "Ako je prvi hleb svet, sveto je isve testo” (Rimljanima 11,16). Pod tim je on mislio,ako je Bog izabrao i prihvatio patrijarhe, ondasvo testo (Izrailj) pripada Njemu. Dakle, "ne od -baci Bog naroda svojega” (Rimljanima 11,2). Go -voreći o religioznim ljudima kao onima koji su od -vojeni za Gospoda, Jakov kaže:"Jer nas dragovoljno porodi rečju istine, dabu demo prvina od Njegovog stvaranja” (Jakov 1,18).Pavle ponovo koristi ovu sliku kada govori ospasenju kao "prvini od Duha” (Rimljanima 8,23).Pod tim on podrazumeva da je posedovanje DuhaBožjeg garancija, ili zalog, da će doći do konač -nog otkupljenja. Naša tela će biti obnovljena inovo stvaranje biće realizacija otkupljenja od pro -kletstva greha. Sadašnja realnost posedovanjaSvetog Duha od strane religioznih ljudi obezbeđujeili garantuje ispunjenje obećanja vezanih zabu dućnost.U knjizi Otkrivenje, Jovan opisuje posebnugru pu od 144.000 Jevreja. Tu će biti 12.000 odsva kog plemena Izrailja, zapečaćenih i zaštićenihod Božjeg gneva na Dan Gospodnji. Kasnije,Jovan opisuje ovih 144.000 kao "one koji idu zaJagnjetom kud god ono pođe. Oni su kupljeni odljudi, prvenci Bogu i Jagnjetu” (Otkrivenje 14,4).Govoreći o Božjoj žetvi među ljudima u njegovovreme, Pavle govori o sebi kao o "ne do -noščetu” (1. Korinćanima 15,8). Ovo slikovito iz -ra žavanje ukazuje na smokvu koja nekada dajezrele plodove van sezone. Tih ranih smokvi imamalo i retke su. Pavle je video sebe kao jednogod onih koje je Bog predivno spasio pre konačnežetve.IspunjenjeKao i drugi izrailjski prolećni praznici, PraznikPrvina nalazi svoje proročko ispunjenje u životuMesije prilikom Njegovog prvog dolaska. Pavle toopisuje u sedmom i najznačajnijem izveštaju oprvinama u Novom Zavetu sa svečanom izjavom:"Ali Hristos usta iz mrtvih i bi prvina onima kojiumreše” (1. Korinćanima 15,20; Otkrivenje 1,5).Ali kako je to Mesija naša prvina? Isus je us -tao iz groba trećeg dana, na dan Praznika Prvina.Ali Njegovo vaskrsenje ima dalekosežne imlikacije.Pavle objašnjava: "Jer kako po Adamu svi umi -ru, tako će i po Hristu svi oživeti” (1. Korinćanima15,22). Isusovo vaskrsenje je garancija i početak(prvina) konačne žetve, ili vaskrsenja, celog čo -večanstva. Mesija je ispunio proročko značenjeovog svetog dana ustajanjem iz smrti kao prvinaod vaskrsenja, i On je to bio na taj posebni danPrvina.Biblija jasno uči da postoji život nakon smrti.Čovek se sastoji od "praha zemaljskog” i "duhaživotnog” koji zajedno sačinjavaju čoveka ili "du -šu živu” (1. Mojsijeva 2,7). Kada čovek umre, duhživotni se vraća Bogu, prah ide u zemlju, a dušane postoji. Ona ne luta po nebu kao deo "kosmičkogjedinstva”, niti reinkarnira. Čovekovo sta -nje nakon smrti je opisano kao spavanje, sve dotrenutka kada dođe do vaskrsenja, ponovnogspajanja "praha zemaljskog” i "duha životnog”.Bib lija uči da će svi ljudi biti vaskrsnuti:"I mnogo onih koji spavaju u prahu ze malj -skom probudiće se, jedni na život večni, a dugi nasramotu i prekor večni” (Danilo 12,2).Mesija dalje objašnjava: "Ne divite se ovome,jer ide čas u koji će svi koji su u grobovima čutiglas Sina Božjega. I izići će koji su činili dobro uvaskrsenje života, a koji su činili zlo u vaskrsenjesuda” (Jovan 5,28-29).Kao što postoje dva dela od žetve, zrnevlje ipleva, tako će biti i dva dela u konačnoj žetvi(Matej 3,12; 13,37-43). Jedni će naslediti večniži vot i stanovaće u domu Gospodnjem zauvek.Drugi će naslediti večno odvajanje od Boga i bićezauvek uništeni u Jezeru ognjenom. Oni koji pripadajuMesiji, koji su ga verom prihvatili, bićevas krsnuti u život prilikom Njegovog dolaska (1.Korinćanima 15,23; Isaija 25,8; 1. Timotiju 4,16).Isus je obezbedio sigurnu garanciju za to kada jeustao iz mrtvih. To se dogodilo, i mi u to možemobiti sigurni: "Hristos usta iz mrtvih, i bi prvina oni -ma koji umreše.”PRAZNIK SEDMICAPraznici se skoro uvek praznuju u određenedane po kalendaru. Isto tako, negde se ponekadbroje dani između praznika. Međutim, postoji205neš to potpuno drugačije u vezi sa biblijskim Praz -nikom Sedmica - četvrtim svetim danom u Iz ra -ilju. Nijedan datum nije povezan sa njim u Bibliji.Ipak, ako bismo pitali bilo kog Jevrejina koji pros -lavlja Praznik Sedmica, dobili bismo odgovor dase on uvek proslavlja 50 dana nakon PraznikaPrvina.Biblijski stavZnačenje Praznika Sedmica. Kod starihJev reja imena su bila veoma značajna. Ona suobično odražavala karakter, bila su vezana za is -toriju, odnosno značila su ono na šta su bila primenjivana.Tri odvojena imena bila su korišćenau Starom zavetu za Praznik Sedmica ili Šavuot(jev rejski "sedmice”). Svako ime je naglašavaloraz ličite aspekte njegovog svetkovanja.Najčešći jevrejski termin u vezi ovog praznikaje bio Hag hašavuot, što znači "Praznik Sedmica”(2. Mojsijeva 34,22; 5. Mojsijeva 16,10; 2. Dnev -ni ka 8,13). Šavuot je bio nazvan Praznikom Sed -mica jer je sedam sedmica bilo odbrojavano odPraznika Prvina do obeležavanja ovog praznika.Primarno značenje ovog praznika bilo je izra -ženo jevrejskim imenom Jom habikurim ili "DanPrvina” (4. Mojsijeva 28,26), pošto je PraznikSed mica bio dan kada su prvine od letnjih pše -ničnih useva bile donošene u Hram. Tako je Praz -nik Sedmica označavao početak letnje pšeničnežetve kao što je ranije Praznik Prvina označavaopočetak prolećne žetve ječma u Izrailju.Treći termin, Hag hakacir ili "Praznik Žetve”(2. Mojsijeva 23,16), odražavao je činjenicu da jeovaj praznik bio zvanični početak letnje sezonežetve.U grčkom jeziku, Praznik Sedmica bio je poznatkao Pentakost (Dela 2,1), što znači "pedesetnica”,pošto je bio proslavljan pedesetog dana odPraznika Prvina.Vreme Praznika Sedmica. Praznik Sedmicabio je proslavljan krajem proleća, obično krajemmaja ili početkom juna. Prema današnjem jevrej -skom kalendaru, Praznik Sedmica pada 6. danameseca Šivana. Kao što je rečeno ranije, proslav -ljanje Praznika Sedmica nikada nije bilo vezano zaodređeni datum u Bibliji. On je ustvari bio određivanbrojanjem 50 dana (dan koji nastupa poslesedam sedmica) od Praznika Prvina: "Brojte se -dam sedmica punih, do prvoga dana po sedmojsedmici nabrojte pedeset dana” (3. Mojsijeva 23,15-16; 5. Mojsijeva 16,9-10).Zbog zapovesti o brojanju, vremenski periodod Praznika Prvina do Praznika Sedmica bio jepoz nat kao Sefira (jevrejski "brojanje”). Količinaječ ma koja se donosila u Hram kao prvina naPraz nik Prvina bila je poznata kao omer (jevrej ski"mera, snop”). Pošto je ovo brojanje dana za po -činjalo sa prinošenjem omera, ovaj pedesetodnevniperiod takođe je bio nazivan kao "omer”.Zapis o Prazniku Sedmica. Tri biblijskateksta opisuju proslavljanje Praznika Sedmica.Pri nošenje u Hramu opisano je u 3. Mojsijevoj23,15-21 i 4. Mojsijevoj 28,26-31. Pripremanje zapojedinačno proslavljanje opisano je u 5. Moj -sijevoj 16,9-12 gde je naglašeno da je prinoše njedobrovoljno, sa radošću pred Bogom, i da se tre -ba podsećati na to da je Gospod oslobodio Jev -reje egipatskog ropstva.Važnost Praznika Sedmica. U biblijskovre me, Praznik Sedmica bio je naročito važan biblijskipraznik. Sedam božanski objavljenih praznikabilo je dato Izrailju. Od tih sedam, tri su bilaoznačena od strane Gospoda kao "posebni praz -nici” (3. Mojsijeva 23,14-17; 5. Mojsijeva 16,16;2. Dnevnika 8,13; 3. Mojsijeva 34,22-23) zavreme kojih su svi muškarci u Izrailju bili obaveznida budu prisutni u Hramu. Praznik Sedmica bio jedrugi u toj posebnoj grupi od tri praznika, dok sudruga dva bili Pasha i Praznik Senica.Kao Šabat, i većina drugih prazničkih dana,Praznik Sedmica je bio sveti sabor ili dan odmora(3. Mojsijeva 23,21; 4. Mojsijeva 28,26). Dakle,nijedan posao nije bio dozvoljen.Služba na Praznik Sedmica. Prema Bibliji,bilo je zabranjeno jesti nove useve od ječma dokse prvine od ječma (omer) ne prinesu na PraznikPrvina. Isti princip je bio primenjivan i na useveod pšenice. Dakle, razni prinosi u hrani i hlebu uHramu nisu bili pravljeni od novih pšeničnih usevasve dok prvine od pšenice nisu bile prinešene naPraznik Sedmica.Služba u Hramu na Praznik Sedmica imala jeumnogome isti obrazac kao na Praznik Prvina,pošto su oba ova sveta dana bila proslavljana uzprinošenje prvina. Međutim, prinošenje na Praz -nik Sedmica bilo je jedinstveno. Ono je uključivalodva dugačka, ravna, pšenična hleba sa kvas -cem kao što je zapovedio Gospod: "Iz stanovasvojih donesite dva hleba za žrtvu obrtanu, oddve desetine efe beloga brašna da budu, s kvas -cem neka budu pečeni. To su prvine Gospodu” (3.Mojsijeva 23,17).Hlebovi nisu bili spaljivani zato što je Gospodzabranio prinošenje kvasca na oltaru: "Ni kvascani meda ne treba da palite na žrtvu ognjenu Gos -podu” (3. Mojsijeva 2,11). Umesto toga, ovi hlebovii životinje koji su se žrtvovali činili su prinosza Praznik Sedmica. Sveštenik ih je obrtao oko ol -tara. Nakon toga oni su bili odvojeni "za sveštenika”(3. Mojsijeva 23,20) i predstavljali su praz ni -čnu hranu koju su sveštenici jeli nakon tog danau Hramu.206IspunjenjeBilo je to negde oko 30. godine naše ere. Biloje toplo jutro krajem meseca maja kada je nastupaoPraznik Sedmica te godine. Sunce je bilo vi -so ko iznad horizonta već nekoliko sati. Tanki po -krivač niskih jutarnjih oblaka ublažavao je prisu -stvo vrućine, ostavljajući čisto plavo nebo samoiznad Jerusalima.U tišini jutarnjeg vazduha, Šaharit ili jutarnjaslužba u Hramu čula se kako završava - zvuk srebrnihtruba, odjek jedinstvene molitve ljudi,usam ljen glas čoveka koji je čitao tekstove iz knjigaproroka Jezekilja i Avakuma.Mnoštvo Jevreja tiskalo se u predvorju Hra -ma. Pošto je Praznik Sedmica bio hodočasni praz -nik, očigledno je bilo prisustvo mnogih sa Sred -njeg Istoka, iz Severne Afrike, Evrope i Azije.Iznenada, odozgo iz vazduha, čuo se zvuksnažne oluje. Ali kako je to moguće? Nije bilo ob -laka, a ni povetarca. To nije bilo vreme za oluju.Ljudi su bili zbunjeni, posmatrajući vedro nebo upotrazi za uzrokom nepogode.Zvuk je počeo da se menja kako je išao pre -ma zapadu. Nekoliko hiljada ljudi u spoljnompred vorju Hrama pohitalo je kroz jugozapadnipro laz, poslednji branik Hrama, krupnim koracimaspuštajući se dole u grad. U tom posebnom tre -nutku, munje koje su ličile na ognjene jezike,uočene na obližnjoj kući, zaokupile su njihovupažnju. Ljudi su zastali, dok su ćuteći gledali upravcu kuće. Šta ovaj vetar i vatra znače? Da li jeto ono što su upravo čuli iz knjiga proroka Je -zekilja i Avakuma?Mnoštvo je krenulo dalje, smatrajući da zna očemu se radi. Za nekoliko trenutaka oni su stiglido kuće i našli se pred vratima. Da dvanaest ljudikoji su bili unutra nije izašlo na ulicu, vrata odkuće bi verovatno bila odvaljena.Dvanaestorica se odmah obratila ovom uznemirenommnoštvu. Ali na iznenađenje prisutnih,dvanaestorica se obratila ljudima u mnoštvu narazličitim jezicima.To je izazvalo veliku diskusiju. Ova dvana es -torica su bili očigledno Galilejci sa svojim stilomob lačenja. Ali ko je ikada čuo za obrazovane Ga -lilejce? Obrazovanje je imalo svoj centar u Je ru -salimu, a ne u Kapernaumu. Kako su ovi neobrazovaniGalilejci mogli govoriti ne samo različitimjezicima, već i sa naglaskom kao da im je to ma -ternji jezik? Mnogi su tražili odgovore, dok su sedrugi rugali i optuživali ove ljude da su pijani.Reč vetra i vatre brzo se širio ovim mnoštvomljudi koji su upravo napustili službu u Hramu. Uli -ce su brzo bile ispunjene i komunikacije ja postalanemoguća.Jedan od dvanaestorice po imenu Petar, oči -gledno govornik, pozvao je mnoštvo da ga sledido obližnjeg trga pored južnog ulaza u Hram. Ovomesto bilo je poznato po rabinima koji su učilisvoje đake pre nego što su ulazili u Hram. Sa svojimvelikim trgom i niskim, 60 metara širokim stepeništemkoje je vodilo do južnih vrata, ovo mes -to je bilo jedno od najboljih na prostoru Hrama zaobraćanje velikom mnoštvu.Dvanaestorica se popela na bele krečnjačkestepenice, dok je iza njih stajalo Carsko stubišteiz tri reda, izdižuši se 35 metara iznad njih. Po -vremeno je Petar podizao ruke da umiri mnoštvo,dok se veliko mnoštvo ljudi skupljalo na trgu is -pod njega. Lokalni stanovnici su prepoznali oveGalilejce kao sledbenike Isusa Hrista, Onoga kojije bio razapet skoro dva meseca ranije na Pashu.Mnoštvo se umirilo i usmerilo svoje pogledena Petra koji je počeo da govori: "Ljudi Judejci ivi svi koji živite u Jerusalimu! Ovo da vam je naznanje, i čujte reči moje. Jer ovi nisu pijani kaošto vi mislite, jer je tek treći sat dana (devet uju -tro). Nego je ovo ono što kaža prorok Joilo: 'I bićeu poslednje dane, govori Gospod, izliću Duhasvo jega na svako telo, i proreći će sinovi vaši ikćeri vaše, i mladići vaši videće utvare i starci vašisniće snove'.”Bio je u pravu. Oni sami bili su svedoci znakovavetra i vatre, i čuli su kako im ova dvanaestori -ca iznose biblijske tekstove na njihovim mater -njim jezicima. To je sigurno bila Božja ruka.Petar je nastavio da citira jevrejske proroke upogledu dolaska Božjeg gneva i upozorio da samooni koji "prizovu ime Gospodnje spašće se”. Ovomnoštvo pobožnih ljudi ostalo je tiho. Samo semoglo čuti udaljeno blejanje ovce negde iz Hra -ma. Osećala se naelektrisanost u vazduhu, nas -lućivanje, čak i glad od strane mnoštva da Petarnastavi sa svojim izlaganjem.Petar je usmerio svoje reči u pravcu Isusa izNazareta, i u sledećih četvrt sata on je polako,energično i jednostavnim rečima iznosio reči proročanstvacara Davida i Izrailjskih proroka u pog -ledu obećanog Mesije. Kako je iznosio proro čan -stvo za proročanstvom, postajalo je jasno da Bib -lija jasno i uverljivo proriče Mesijinu smrt, vas kr -senje i uznesenje na Nebo. Kako neko može ve -rovati u nešto drugo?Mnoštvo ortodoksnih ljudi bilo je vidljivo uzdrmanoi počelo je da se komeša. Petrove reči za -palile su njihova srca. Neki su bili ganuti do suza.Neki su polako uvukli svoje grudi sa stisnutomrukom, kao znakom bola i kajanja. Neki nisu jošdugo mogli da izdrže i počeli su da uzvikuju: "Štavi to radite?” Sa nabojem emocija u svom glasu,Petar je uzviknuo: "Pokajte se!” Krenuvši na jug upravcu obližnje Banje Siloamske, on je nastavio:"I da se krstite svaki od vas u ime Isusa Hrista zaoproštenje greha, i primićete dar Svetoga Duha.Jer je za vas obećanje i za decu vašu”.207Tokom jutra, na trgu se moglo videti razbacanomnoštvo kako raspravlja i diskutuje sa ne -kim od ove dvanaestorice. Ipak, ono što se zaistamoglo videti, bilo je mnoštvo ljudi koje je dolaziloi odlazilo od mikve (vode za obredno kupanjeili krštenje). Sve u svemu, nekih 3.000 ljudi je prihvatiloGospoda toga jutra.Prethodni izveštaj zasnovan je na istinskomizveštaju očevidaca i zapisan je u Delima apostolskim,2. poglavlju. Tog jutra On je izlio svoj SvetiDuh kao što je prorekao: "I doći će Izbavitelj uSion i k onima od Jakova koji se obraćaju od gre -ha, veli Gospod. A ovo će biti zavet moj sa njima,veli Gospod: Duh moj koji je u tebi ” (Isaija 59,20-21).Ali, iako je to obećanje bilo za njih, ono jeujedno i za nas. Svako ko prizove ime Gospodnjespašće se.PRAZNIK TRUBANije neobično za praznike da imaju muzičkeinstrumente uključene u svoje proslave. Retko je,međutim, da smisao i suština proslave praznikasasvim zavisi od muzičkog instrumenta. Ipak, toje slučaj sa izrailjskim petim svetim danom, poznatimkao Dan Truba ili Roš hašana.Biblijski stavZnačenje Praznika Truba. Praznik Trubaima svoje korene čvrsto utemeljene u Bibliji. Us -tvari, on je označen kao Zikron terua ("Spomentrubni” - 3. Mojsijeva 23,24) i Jom terua ("Trubnidan” - 4. Mojsijeva 29,1). Zasnovan na tim biblij -skim opisima, nekadašnje svetkovanje praznikaRoš hašana često je bilo nazivano kao "Prazniktruba”, dan kada su trube trubile u Hramu i u ce -loj izrailjskoj zemlji.Roš hašana doslovno znači "Početak godine”.Međutim, to značenje nije davano ovom praznikusve do drugog veka naše ere, više od 1.500 godi -na nakon uspostavljanja ovog praznika. Nakonra zorenja Hrama 70. godine naše ere, njegovosvet kovanje je radikalno izmenjeno. Praznik jetre balo da se sačuva u ovoj tragičnoj situaciji.Nas tavljanje obeležavanja Praznika Truba bilo jeobavljano u odsustvu Hrama i njegovog žrtvenogsistema. Kao rezultat, služba u sinagogi je pro -širena, nove tradicije su ubačene, a akcenat jestav ljen na druge stvari u pokušaju da se sačuvai prilagodi svetkovanje ovog praznika ljudima kojisu bili rasuti van svoje domovine i bez prisustvaHrama.Vreme nekadašnjeg Praznika Truba ukazivaloje na početak civilne Nove godine u Izraelu. Na -kon razorenja drugog Hrama 70. godine naše ere,dve proslave su postale nerazdvojno povezane.Tokom vremena, Praznik Truba je uveliko zase -njen i umanjen od strane jevrejske Nove godine,pos tajući poznat kao Roš hašana ("Početak go -dine”).Vreme Praznika Truba. Praznik Truba seproslavlja na jesen. Prema biblijskom kalendaru,Praznik Truba se odvija prvog dana meseca Tiš -rija, sedmog biblijskom meseca (obično sredinasemptembra do početka oktobra). Druga dva Iz -ra iljska jesenja praznika odvijaju se nekoliko danakas nije: Dan Očišćenja 10. Tišrija, i Praznik Se ni -ca koji počinje 15. Tišrija.Prema Bibliji, Praznik Truba bio je proslavljankao jednodnevni praznik. U dijaspori (jevrejskina rod koji živi van Izraela) mnogi praznici su bili,i još uvek se, praznuju dodatnog dana. Razlog le -ži u nesigurnosti vezanoj za kalendar. Početaksva kog biblijskog meseca prvobitno je zavisio oduočavanja Mladine. Precizno određivanje Mladinenije uvek bilo lako zbog oblaka ili nedostatka svedoka.Praznik Truba uveliko sadrži ovaj problempošto on pada prvog dana u mesecu. Zbog togašto je Mladinu nekada bilo teško utvrditi od stranejevrejske zajednice, dešavalo se da je Praznik većbio počeo. Da bi umanjili šanse za greškom, Praz -nik Truba se proslavljao dva dana, što predstav ljatradiciju koja i danas postoji u Izraelu.Zapis o Prazniku Truba. Biblijski zapis osvetkovanju Prazniku Truba nije ni dug ni kompli -kovan. Izrailju je jednostavno bilo zapoveđeno daobeležava taj dan trubljenjem truba i držanjemtog dana kao Šabata, uzrdžavanjem od posla (3.Mojsijeva 23,23-25; 4. Mojsijeva 29,1).Biblijski zapis u pogledu žrtava u Hramu ta ko -đe je jasan (4. Mojsijeva 29,2-6). Posebne žrtvepaljenice bile su prinošene na Praznik Truba, kojesu sačinjavale jedno tele, ovna i sedam jaganjaca.Takođe je i jedan jarac bio prinošen kao žrtvaza greh. Ove žrtve su bile toga dana dodate žrtvamasvagdašnjim, koje su se prinosile svakodnevno(4. Mojsijeva 28,1-8), i onima koje su seprinosile za Mladinu (4. Mojsijeva 28,11-15).Istinsko svetkovanje Praznika Truba zapisanoje samo jednom u Bibliji. Jezdra, koji je bio pisar,spominje da je Praznik Truba bio svetkovan kadaje oltar u Hramu bio obnovljen, i žrtve ponovo us -postavljene od strane onih koji su se vratili iz va -vi lonskog ropstva (Jezdra 3,1-6). Nemija je zabe -ležio da se oživljavanje ovog praznika takođe odigralou Izrailju kada je Jezdra ponovio naroduBož ji zakon (Nemija 7,73-8,13).Važnost Praznika Truba. U vezi sa Mla di -nom, Praznik Truba je jedinstven. To je jedini biblijskipraznik koji se odvija prvog dana u mesecu,na Mladinu, kada je mesec taman i predstavljenmalim tankim srpom. Svi drugi biblijski pranici od -vijaju se kasnije tokom svojih meseci kada je Me -sec sjajan.208Kao i sedmi dan i sedma godina je sveta pre -ma Mojsijevom zakonu (2. Mojsijeva 20,8-10; 3.Mojsijeva 25,4), a mesec Tišri je takođe sedmime sec. Značajno je da se Praznik Truba odvijakao prvi Šabat u mesecu u kojem se odvijaju svatri izrailjska jesenja praznika. U starom Izrailju,Mla dina je normalno bila objavljivana kratkim pis -kom trube, ali Mladina sedmog meseca bila jeobe ležavana dugim piskom, naglašavajući njenusvečanost i jedinstvenost među mesecima.Instrument za Praznik TrubaTipovi Truba. Većina prevoda Biblije ne razlikujejasno različite tipove truba u Bibliji. Haco -cera je bila metalna truba koja se širila na kraju.Bog je zapovedio sinovima Izrailjevim da upotrebljavajudve srebrne trube koje su trebale "ko -vane da budu” (4. Mojsijeva 10,1-2). Sveštenicisu duvali u ove srebrne trube nad žrtvama zaspomen pred Gospodom (4. Mojsijeva 10,10). Pri -likom osvećenja Hrama, u dane Solomona, brojnesrebrne trube trubile su u Hramu sačinjavajućiveliki orkestar od 120 truba (2. Dnevnika 5,12).Prema Josifu Flaviju, jevrejskom istoričaru, sveš -tenici su takođe duvali u svoje trube iz jugozapadnogugla Hrama kada su objavljivali početak ikraj svakog Šabata.Druga jevrejska truba, šofar, bila je zakrivljenatruba napravljena od ovnujskog roga. Na jev -rej skom (ili hebrejskom) jeziku, šofar ("truba odovnujskog roga”) je jasno bila razlikovana od tru -be keren, koja je bila "truba od životinje”, kojanije bila korišćena kao muzički instrument. Trubenapravljene od kravljeg roga bile su odbačenekao opomena zbog izrailjskog idolopokloničkogobo žavanja zlatnog teleta u pustinji. Ovnujski rogje posmatran kao predivna uspomena na Božjeiz bavljenje Isaka uz pomoć ovna koji je svojimrogovima bio zapleten u žbunju.Kada Biblija opisuje 1. Tišri kao "Dan trubni” i"Spomen trubni”, tip trube za Praznik Truba seposebno ne identifikuje. Skoro bez izuzetka, isto -rijski zapisi i rabinska tradicija označavaju šofar("ovnujski rog”), a ne srebrne trube sveštenika,kao glavni instrument koji se koristio u Bibliji.Možda je glavni razlog za odabiranje ovnuj -skog roga bio u proceduri najave Jubilarne go di -ne. Biblija opisuje šofar ("ovnujski rog”), a netru bu napravljenu od određenog metala, kao tru -bu u koju se trubilo na Dan očišćenja (3. Mojsi -jeva 25,9). Svake pedesete godine, truba šofar jeobjavljivala dolazak Jubilarne godine u kojoj surobovi bili oslobođeni, a zemlja je ostavljena dase odmara od poljoprivrednih aktivnosti. Današnjiobičaj duvanja u trubu šofar, na kraju Dana oči š -ćenja, sačuvao je ovu staru zapovest.Načini trubljenja. Nakon razorenja Hrama,nastala je velika rasprava među rabinima u pogledutrubljenja u šofar, pošto Biblija ne opisujeeksplicitno način na koji je trebalo da se trubi.Postignut je kompromis koji omogućava sve nači -ne. Tekia predstavlja dugačko, nezavijajuće trub -ljenje. Ševarim predstavlja tri kratka, isprekidanapiska. Terua zabeležen u Bibliji predstavlja devetodelnistakato zvuk koji podseća na jecanje. Sveukupno, formiran je sledeći obrazac za trubljenjeu šofar: dugi pisak (tekia ) - tri kratka piska(ševarim) - devet stakato piska (terua ) - jedandugi pisak (tekia ).Načini korišćenja. Odvojeno od ceremoniježrtvovanja, trube su imale nekoliko osnovnih ko -rišćenja u Izrailju: one su sazivale zbor pred Gos -podom (4. Mojsijeva 10,2-4) i pozivale na vojsku(4. Mojsijeva 10,9; Sudije 3,27; 7,19-22; Nemija4,18-22; Jezekilj 33,3-6). Truba šofar je takođeobjavljivala krunisanje novog cara kao što je tobio slučaj sa Solomonom (1. Carevima 1,34.39),Jujem (2. Carevima 9,13), Joasom (2. carevima11,12-14) i Avesalomom (2. Samuilova 15,10).Služba na Praznik TrubaU danima izrailjskog Hrama, srebrne trube sutrubile prilikom prinošenja žrtava paljenica i žrtavazahvalnih. To je bilo u skladu sa Mojsijevim na -ređenjem: "Trubite u trube prinoseći žrtve svojepaljenice i žrtve svoje zahvalne” (4. Mojsijev 10,10). Kada su žrtve bile uzete i prinete na oltar (e),srebrne trube su trubile od strane sveštenika, štoje potvrđeno i u Bibliji (2. Dnevnika 29,27-28) iod strane Josifa Flavija (Judejske starine, Anti qu -ities of the Jews 3.12.6).Na Praznik Truba, još jedan sveštenik je bioprisutan da trubi u trubu šofar. On je stajao u nizusveštenika sa srebrnim trubama okrenutih premaoltaru. Truba šofar je trubila dugo, zadržavajućipi sak, dok su srebrne trube trubile kratko u vezisa svagdašnjom žrtvom.Više od stotinu sveštenika služilo je na PraznikTruba, a koji su inače služili tokom jutra, večeri,mladine i prazničkih svečanosti. Kada je prazničkiprinos od vina bio izliven na oltar, levitski hor jeot pevao psalam 81, psalam Praznika Truba: "Tru -bite u trubu za vreme mladine, u vreme punogmeseca radi praznika našega. Jer je takav zakonu Izrailju, naredba od Boga Jakovljeva” (Psalam81,3-4).Buduće ispunjenjeKao i drugi praznici u Izrailju, Praznik Trubasadrži u sebi važnu proročku poruku. Međutim,ovaj sveti dan ne ukazuje na događaje iz proš -losti, već oslikava buduće događaje. Praznik Tru -ba oslikava prvi naredni događaj po biblijskomproročkom kalendaru. Četiri biblijska prolećnapraz nika (Pasha, Beskvasni hlebovi, Prvine i Sed -209mice) su se ispunila prilikom prvog dolaska Me -sije. Tri biblijska jesenja praznika (Trube, Danočiš ćenja i Senice) ispuniće se prilikom Njegovogdrugog dolaska. Stari rabini su imali sličan pog -led: "U mesecu Nisanu (na Pashu), naši preci subili otkupljeni, a u mesecu Tišriju (Praznik Truba),doći će do otkupljenja u vremenu koje dolazi”.Izrailjski tamni dan. Praznik Truba je "iz -railjski tamni dan”. On se odvija na Mladinu, kadaje glavni izvor svetla na nebu zatamnjen. Izrailjskiproroci su više puta upozoravali na dolazeći dansuda. Oni su ga nazivali "Dan Gospodnji”, i opisivalikao strašan period na kraju istorije ovogsveta, kada će Gospod izliti svoj ognjeni sud.Prorok Amos je govorio o tom mračnom da -nu: "Teško onima koji žele dan Gospodnji! Šta ćevam dan Gospodnji? Tada je mrak, a ne videlo.Kao da bi ko bežao od lava pa bi ga sreo medved;ili kao da bi ko došao u kuću i naslonio se rukomna zid, pa bi ga zmija ujela. Nije li dan Gospodnjimrak, a ne videlo, i tama bez svetlosti?” (Amos5,18-20)Jevrejski prorok Sofonija zapisao je pretećeupozorenje: "Blizu je veliki dan Gospodnji... Taj jedan, dan kada će biti gnev, dan kada će biti tugai muka, dan kada će biti pustošenje i zatiranje,dan kada će biti mrak i tama, dan kada će bitioblak i magla. Dan kada će biti trubljenje...” (So -fonija 1,14-16)Kao što zatamnjenost meseca na noćnomnebu objavljuje Praznik Truba, isto tako će nebesabiti zatamnjena od strane Boga kada dođe DanGospodnji. Prorok Joil to opisuje: "Sunce će sepretvoriti u tamu i mesec u krv pre nego što dođeveliki i strašni dan Gospodnji” (Joil 2,31; videtitakođe: Isaija 13,9.10; 34,4.8; Joil 3,15; Dela2,20).Apostol Jovan takođe opisuje kosmički poremećaji tamu koja će najaviti Dan Gospodnji: "Ivideh kad otvori šesti pečat, i gle, zatrese sezemlja vrlo, i sunce posta crno kao vreća od kos -treti, i mesec posta kao krv, i zvezde nebeske pa -doše na zemlju... Jer dođe veliki dan gneva Nje -gova, i ko može ostati?” (Otkrivenje 6,12-17).Dolazi dan kada će Gospod ugasiti prirodneizvore svetlosti na nebu. On će izliti svoj gnev sanepopustljivom silinom na ovaj zli svet, kada seMesija bude vratio da uspostavi svoje carstvo. Toće biti najtamniji izrailjski dan, njegov "Dan strahopoštovanja”,kada će ga Bog pripremiti za po -kajanje pred nastupajući Dan očišćenja.Poslednja truba. Biblija često govori o ljudimai anđelima koji trube u trube, ali samo dva pu -ta je zapisano da Bog trubi u trubu. U oba slučajato je truba šofar.Prvi put to je bilo na planini Sinaj kada se samGospod pojavio sa Neba u nameri da uspostavizavet sa svojim narodom (Stari zavet). Slava Gos -podnja se spustila u snažnoj oluji i uz zvuk trube:"A gora se Sinajska sva dimljaše, jer siđe na njuGospod u ognju... I truba sve jače trubljaše, iMojsije govoraše, a Bog mu odgovaraše glasom.I Gospod siđe na goru Sinajsku” (2. Mojsijeva 19,18-20).Poslednji put kada će Gospod trubiti u trububiće prilikom povratka Mesije. Gospod će još jednomsići sa neba u vihoru, na oblaku Njegoveognjene slave, i uz zvuk trube. Prorok Zaharija jenajavio: "I Gospod će se pokazati nad njima, istrela će Njegova izaći kao munja, i Gospod ćeza trubiti u trubu i poći će s vihorom južnim” (Za -harija 9,14).Stara jevrejska tradicija smatra da će se vas -krsenje iz smrti desiti na Praznik Truba. Prateći tutradiciju, jevrejski nadgrobni spomenici su čestoimali ugravirane šofar trube.Oba ova velika događaja - Božja poslednjatru ba i vaskrsenje pravednih - blisko je povezanosa izbavljenjem Crkve u Novom zavetu. Pavle ot -kri va: "Evo vam kazujem tajnu: Jer svi nećemopom reti, a svi ćemo se pretvoriti. Ujedanput, utre nutku oka, u poslednjoj trubi. Jer će zatrubiti imrtvi će ustati neraspadljivi, i mi ćemo se pret vo -riti” (1. Korinćanima 15,51-52).U drugom pismu, Pavle opisuje povratak Gos -podnji: "Jer će sam Gospod sa zapovešću, s gla -som arhanđelovim, i s trubom Božjom sići s neba,i mrtvi u Hristu vaskrsnuće najpre. A potom miživi koji smo ostali, zajedno s njima bićemo uzetiu oblake na susret Gospodu na nebo, i tako ćemosvagda s Gospodom biti” (1. Solunjanima 4,16-17).Dolazi dan kada će Gospod, koji sedi na Ne -beskom prestolu, sići u ognjenom oblaku svojesla ve. Isus to opisuje kao svoj "dolazak na obla -cima nebeskih sa silom i slavom velikom” (Matej24,30). Božja poslednja truba će zatrubiti i DanGospodnji će otpočeti. Kao i trube u starom Iz -raelu, Božja poslednja truba će imati višestrukusvrhu. Prvo, ona će okupiti ljude pred Gospodomu onome što se naziva "izbavljenje Crkve”. Pra -ved ni će biti izbavljeni od "gneva koji će doći” (1.Solunjanima 1,10), pošto će ih Gospod izostavitiod gneva (1. Solunjanima 5,9). Mrtvi pravedni ćebiti vaskrsnuti, a živi će biti prikupljeni "od četirivetra” (Matej 24,31). Drugo, poslednja truba ćebi ti zvuk Božjeg ratnog pokliča protiv Sotone iovog zlog sveta kada nastupi "veliki dan gnevaNje gova” (Otkrivenje 6,17). To će biti dan kada ćebiti prekinuta ljudska pobuna. Konačno, posled -nja truba će najaviti dolazak i krunisanje Mesije,jer će On sam "biti uzvišen u onaj dan” (Isaija 2,17).210PrimenaPotpuno pokajanje Izrailja jeste preduslov zapovratak Mesije. Pokajanje Izrailja je jedan ogglav nih ciljeva Dana Gospodnjeg. Car Izrailja seneće njemu vratiti dok se on ne pripremi da gadočeka. Stari rabini su pravilno razumeli proro -čanstva kada su kazali: "Kada bi se Izrailj iskrenopokajao samo u toku jednog dana, on bi bio ot -kup ljen, i Mesija od loze Davidove bi došao” (Ra -binska Pesma nad pesmama 5,2).Tragično je da će nepokajani Izraelci (zajednosa neznabošcima) pretrpeti silinu Božjeg gnevapre nego što budu rekli: "Blagosloven koji ide uime Gospodnje” (Psalam 118,26, Matej 23,39).Ali koncept pokajanja je daleko važniji u ra -zumevanju Božje Reči, nego njegova povezanostsa proročanstvima. Pokajanje se zahteva od svihljudi. Pokajanje je princip života i smrti u Bibliji:"Koja duša zgreši ona će umreti... Ako li bi sebezbožnik obratio od svih grehova svojih... doistaće živeti” (Jezekilj 18,20-21).Poznato kao tešuva na jevrejskom, pokajanjedoslovno znači "povratak”; to jest, povratak Bo -gu. Ono uključuje preokret u duhovnom smeru ipod razumeva dve aktivnosti.Sa jedne strane, pokajanje zahteva da se po -jedinac odvrati od greha odbacujući ga. Sve -moćni poziva: "Obratite se i prođite se svih grehasvojih, i neće vam bezakonje biti na spoticanje.Od bacite od sebe sva bezakonja koja činiste” (Je -zekilj 18,30-31).Sa druge strane, pokajanje zahteva da sepojedinac obrati Bogu prihvatanjem kompletneis tine o Njemu i Njegovom Otkupitelju, Mesiji. CarDa vid je zapisao: "Poštujte Sina, da se ne raz gne -vi, i vi ne izginete na putu svome, jer će se gnevNjegov brzo razgoreti. Blago svima koji se u Nje -ga uzdaju!” (Psalam 2,12)To je isti Onaj veliki Car nad celom zemljompred kojim će se "pokloniti svako koleno” i "zakli -njati se svaki jezik” (Isaija 45,23). Ne postoji dru -gi put dolaska Bogu.Dolazi dan kada će Mesija Car doći. Isus će sevratiti u Jerusalim. On će vladati nad celom zem -ljom. On će vladati zauvek, baš kao što su prorociprorekli. Ali neće svi ući u Njegovo slavno car -stvo. Kada Otkupitelj bude došao na Sion, On ćedoći "k onima koji se obraćaju od greha” (Isaija59,20) i ka onima koji se "uzdaju u Njega” (Psa -lam 2,12).Rabi Eliezer, jedan od starih Izraelskih rabina,kazao je: "Pokajte se onog dana pre nego štoumrete.” Njegovi prisutni učenici su zapitali: "Alikako ćemo znati kog dana ćemo umreti?” Rabinje odgovorio: "Zato je najbolje da se pokajete da -nas.” Ideja je, naravno, da ljudi ne znaju kada ćeumreti; zato bi čovek trebalo da se pokaje štopre. Poziv Biblije je veoma jasan. Danas je danpokajanja. Mi ne znamo broj naših dana niti dankada će se izliti Njegov gnev. Mi bismo Njega trebalitražiti danas dok su vrata pokajanja još uvekotvorena, kako je prorok naglasio:"Tražite Gospoda dok se može naći, prizivajtega dokle je blizu” (Isaija 55,6).DAN OČIŠĆENJADan koji se u Izraelu obeležava sa najvišestrahopoštovanja, poznat kao Jom kipur ili "Danočišćenja”, jeste sveprisutna tema koja se pro -vlači kroz biblijski tekst. Tri i po hiljade godina na -kon svog božanskog uspostavljanja, Dan očišće -nja još uvek ima veliki uticaj na kulturu i načinživota u Izraelu. Ali je od veće važnosti da Danočišćenja nudi potrebnu pozadinu za razumeva -nje veličine Mesijine žrtve za greh i sigurnostiBož jeg naroda danas.Biblijski stavZnačenje Dana očišćenja. "Dan očišćenja”je prevod jevrejskog termina Jom kipur. Za mno -ge, međutim, reč "očišćenje” je nejasno, i bacamalo svetla na značenje praznika. Reč kipur je odjevrejske reči kafar što znači "pokriti”. Dakle, reč"očišćenje” jednostavno znači pokrivanje.Na Dan očišćenja se vršilo očišćenje (pokriva -nje) greha iz predhodne godine. Očišćenje ili po -krivanje obavljalo se pomoću krvne žrtve nevineživotinje. Gospod je zapovedio: "Jer je duša teluu krvi, a ja sam vam je odredio za oltar da sečiste duše vaše, jer je krv što dušu očišćava” (3.Mojsijeva 17,11).Vreme Dana očišćenja. Dan očišćenja, biblijskišesti, božanski uspostavljen, sveti dan, odvijase u jesen. Prema biblijskom kalendaru, on pa -da 10. Tišrija, sedmog biblijskog meseca, kojigru bo odgovara septembru ili oktobru. On se pro -slavljao između dva druga velika biblijska praznika:Praznika truba (poznatom danas kao Roš ha -šana ), koji se odvija 1. Tišrija, i Praznika senica,koji počinje 15. Tišrija.Zapis o Danu očišćenja. Tri odvojena tekstabeleže biblijski opis Dana očišćenja. Božanskeinstrukije bile su date za prvosveštenika (3. Moj -sijeva 16. poglavlje), za narod (3. Mojsijeva 23,26-32) i za žrtve (4. Mojsijeva 29,7-11).Važnost Dana očišćenja. Dan očišćenja jenajsvečaniji dan u godini za narod Izraela. On jebio često označavan kao "Dan”. Dan očišćenja jebio određen od strane Gospoda kao dan u kojem"ćete mučiti duše svoje” (3. Mojsijeva 23,27.32).Prema definiciji, to je shvaćeno da znači "postiti”(Jezdra 8,21). To je bio dan posvećen postu i po -ka janju za grehe tokom prošle godine. Dan očiš -će nja nije bio jedini post u judaizmu, ali je bio je -211dini post uspostavljen u Bibliji. Izrailjac koji bipro pustio da posveti sebe postu i pokajanju naDan očišćenja bio je "istrebljen iz naroda svojega”(3. Mojsijeva 23,29). Dan očišćenja je takođe biodan zabrane za bilo koji oblik posla. Oni koji sutakođe odbili da to poštuju bili su osuđeni na smrt(3. Mojsijeva 23,30).Dan očišćenja je takođe bio veoma svečandan za sveštenstvo u Izrailju. Jedino tog naročitogdana u godini bilo je dopušteno prvo sveš te -niku da uđe u Svetinju nad svetinjama u Hramu idođe u prisustvo Božje slave. Da bi to učinio,prvo sveštenik je trebalo da obuče sveto odeloizat kano od belog lana, umesto svog normalnoobojenog odela obloženim sa zlatnim grudnimoklopom. Svoje laneno odelo je nosio samo togda na i nikada više.Svečanost Dana očišćenja je dalje bila na -glašena povećanjem broja životinjskih žrtvi. Osimregularne, svakodnevne žrtve paljenice sa svojimprinosima od žitarica i grožđanog soka, bile supri nošene dodatne žrtve paljenice. Te dodatne žr -tve su uključivale tele, ovna i sedam jaganjaca zanarod, i ovna za sveštenstvo (4. Mojsijeva 29,7-11).Služba na Dan očišćenjaPriprema. Bilo je apsolutno presudno za na -rod da njegov prvosveštenik ne postane nepaž -njom nečist i tako bude diskvalifikovan u pripremiza službu na Dan očišćenja. Da bi se zaštitio odte opasne mogućnosti, prvosveštenik je odlaziood kuće sedam dana pre Dana očišćenja i ostajaoje u odeljenju za prvosveštenika unutar Hrama.To kom te sedmice, prvosveštenik je dva putaprosipao pepeo od crvene junice da bi izbegaomo gućnost da postane nečist usled dodirivanjamrtvog tela. To je bio normalan proces čišćenjazbog ceremonijalnog prljanja (4. Mojsijeva 19,1-10).Bila je, takođe, pripremljena zamena za prvo -sveštenika u slučaju da bi on umro ili, uprkossvim predostrožnostima, ako bi postao nečist.Ova zamena je obično bila predstavljena sledećimčovekom u liniji za prvosvešteničku službu i, kaotakvim, najuticajnijim pojedincem u Hramu nakonprvosveštenika.Prvosveštenik nije pripremao službu u Hramuna uobičajen način, već je tokom sedmice koja jeuvodila u Dan očišćenja on sam rukovao sa žrtvama.Svi aspekti njegove službe za dolazeći svetidan bili su verno ispunjeni, bilo da je to škrop -ljenje krvlju sa palcem i kažiprstom, paljenje tamjana,paljenje menore (sedmokrakog svećnjaka),ili isprobavanje svojih pokreta kroz Hram. Tu nijemoglo biti greški, ili bi rezultat bila velika katastrofai poniženje za narod - izrailjske žrtve bi bileodbačene, ostavljajući grehe naroda nepokrive -nim.Jutarnja služba. Mada biblijski dan počinjeza laskom sunca, služba u Hramu na Dan očišće -nja nije počinjala do svanuća sledećeg jutra. Pe -peo na oltaru bio je očišćen, i četiri vatre, umestonormalno tri, bile su upaljene da bi učinile ovajdan posebnim.Bilo kog drugog dana, prvosveštenik je samoprao ruke i noge sa vodom u svešteničkom lavoru(a) pre pripreme za svoju službu. Na Dan Očiš će -nja, on se potpuno uronjavao u posebnu zlatnukadu (b) blizu Odeljenja za sveštenike. To jeobav ljano iza velike lanene zavese koja je otkrivalaprisutnima samo senku njegovih pokreta. Toje bila potvrda da nije bilo promene u potrebnojproceduri.Prvosveštenik je obukao svoje pozlaćeno ode -lo sa velikom pažnjom. Njegova veličanstvenapur purna odora imala je na rubovima male zlatnezvončiće tako da je narod mogao čuti njegovepokrete. U gornjem delu ovog odela, on je nosiozlatni grudni oklop koji je bio opremljen sa 12odabranih kamenova - stalno podsećanje da je onpredstavnik 12 plemena Izrailja pred istinitim i ži -vim Bogom.Nakon oblačenja, prvosveštenik je oprao svo -je ruke i noge pripremajući se za regularnu dnev -nu službu. Završavajući jutarnju službu, prvo sveš -tenik se vraćao u odeljenje sa kadom (b) da bi sepresvukao u svoje belo laneno odelo za Dan očiš -ćenja. Pet puta tokom dana on se presvlačio, i petputa je ponavljao istu proceduru čišćenja. Svakiput, on je prao svoje ruke i noge, svlačio svojeodelo, potpuno uronjavao svoje telo, oblačio dru -go odelo, i prao svoje ruke i noge po drugi put.Poslepodnevna služba. Poslepodnevnasluž ba u Hramu bila je glavni deo obeležavanjaDa na očišćenja. Kroz žrtve u toj službi, činjeno jeočišćenje za grehe sveštenstva i naroda Izrailjato kom prethodne godine.Ispovedanje prvosveštenika. Prvosveš te -nik je započinjao poslepodnevnu službu odlaže -njem u Odeljenje za sveštenike gde ga je čekalomlado tele (c) između oltara i trema u Hramu.Poš to je ovo tele bilo žrtva za greh za prvo -sveštenika i sveštenstvo, ceremonija se odvijala ublizini Hrama gde su sveštenici služili. Prvo sveš -tenik je polagao svoje ruke na glavu mladog teleta(ili "junca”, u drugim prevodima) kao znakiden tifikacije sa njim kao svojom zamenom, iispo vedao je svoje grehe. Tri puta tokom ispo -vedanja, on je izgovarao zavetno ime Gospodnje(Jahve). (Prema rabinskom usmenom zakonu,ovo Božje ime je bilo zabranjeno da se izgovara ubilo kojoj drugoj prilici da ne bi bilo izgovorenouzalud (2. Mojsijeva 20,7), usled pogrešnog izgovaranjaili zloupotrebom.) Svaki put kada je ovo212ime bilo izgovarano od strane prvosveštenika, na -rod i sveštenici su se poklanjali i izgovarali: "Nekaje blagosloveno Njegovo ime, čije je slavno carstvozauvek!”Dva jarca. Prvosveštenik je zatim u pratnjidva sveštenika došao do istočne strane oltara (e).Sa njegove desne strane bio je zamenik prvo -sveš tenika (sveštenik određen da zauzme njegovomesto u slučaju da on nije bio u stanju da oba -vi svoje dužnosti). Sa njegove leve strane, bio jepraćen od glavnog sveštenika iz grupe sveštenikaodre đenih da služe te sedmice. Sveš tenstvo jebilo podeljeno u 24 reda sveštenika, od kojih jesvaki red služio tokom jednog perioda po utvr -đenom kružnom ciklusu (1. Carevima 24,1-19).Tu su bila postavljena dva jarca, jedan poreddrugog, u iščekivanju prvosveštenika. Oni su biliidentični po veličini, boji i ceni. Oni su bili okrenutiprema Hramu i gledali su u prvosveštenika injegovu pratnju kako se približavaju.Dva zlatna žreba (kocke) bila su stavljenaunu tar zlatnog suda koji je stajao u blizini kame -nog trotoara. Na jednom je pisalo "za Gospoda”,a na drugom "za Azazela ”. Prvosveštenik je protresaoovaj sud, i ne gledajući uzeo po jedan žrebu svaku ruku. Kako je on držao žrebove u rukamaokrenutim prema jarcima i tako određivao ishod,izjavio je za njih da su "žrtva za greh Gospodu”.Ova dva jarca bila su posmatrana kao jedna jedi -na žrtva.Jarac na koga je pao žreb "za Azazela ”, bio jeodmah označen tamnocrvenom trakom od vuneko ja je bila vezana za jedan od njegovih rogova.On je onda bio okrenut prema narodu, čiji će gre -si kasnije biti prenešeni na njegovu glavu.Postoje određena neslaganja po pitanju tač -nog značenja reči Azazel. Neki smatraju da onapredstavlja Sotonu, jer je po jevrejskoj tradicijiAzazel bilo ime za palog anđela. Međutim, drugiteolozi veruju da je ova reč izvedena od jevrej skereči azel koja u sebi nosi ideju "bekstva”. Ovajpravac mišljenja učinio je da je ovaj jarac nazvan"jarac bekstva” pošto je on trenutno izbegavaosmrt i bio odvođen u pustinju.Jarac označen "za Gospoda” bio je okrenutprema velikom kamenom oltaru, mestu gde ćeuskoro biti žrtvovan kao žrtva za greh.Žrtva za greh za sveštenstvo. Prvosveš te -nik se okretao ka mladom teletu (c) po drugi puti postavljao svoje ruke na njegovu glavu. Ovogputa on je ispovedao grehe sveštenstva, dok jepre toga trebao da ispovedi samo svoje grehenad njegovom glavom.Tele je onda zaklano od strane prvosveštenikai njegova krv je bila sakupljena u zlatnu činiju.Sveštenik pored njega uzimao je ovu činiju i imaozadatak da meša ovu krv da se ne bi zgrušala.Paljenje tamjana. Dalje, prvosveštenik jeuzi mao zlatnu kadionicu (posudu sa žarom) i peose uz strmu ravan do oltara (e). On je pažljivoispunjavao zlatnu kadionicu žarom sa vatre kojaje gorela na oltaru. Onda je uzeo dve šake tamjanai stavio ih u poseban zlatni sud. Sa zlatnomkadionicom u svojoj desnoj ruci i tamjanom u le -voj, on se popeo u glavnu zgradu Hrama i ušao uSvetinju (f) gde su se nalazili sedmokraki sveć -njak (menora), sto sa hlebovima i kadioni oltar. Uzadnjem delu svetinje on je zastao, da bi se pri -pre mio za prolazak kroz zavesu (debelo platnoko je je odvajalo Svetinju od Svetinje nad Sve ti -njama). Kada je ušao u Svetinju nad Svetinjama(g), bio je potpuno sam. Jedino je nežni na ran -džasti sjaj gorenja žara osvetljavao prostoriju.Prvosveštenik je stavljao tamjan na žar i sa -čekao nekoliko trenutaka dok mirišljavi oblak di -ma nije ispunio prostoriju, nakon čega se vraćaonazad kroz debelu zavesu.U Solomonovom Hramu, Kovčeg zaveta sena lazio u Svetinji nad Svetinjama, a slava Gos -podnja je počivala iznad njega. Nakon vavilonskogropstva, Kovčeg nije nikada pronađen. Sve -tinja nad Svetinjama je ostala prazna prostorijasa samo jednim kamenom (zvanim "kamenomtemeljcem”) koji se izdizao tri prsta u visinu odpatosa (oko 6 cm).Prskanje krvlju. Prvosveštenik je onda uzimaozlatnu posudu sa krvlju teleta i vraćao se uSvetinju nad Svetinjama (g). Pažljivo je poprskaokrv ispred Kovčega zaveta. On je prskao jedanputprema gore i sedam puta prema dole, kao da jekoristio bič. Sve vreme je naglas brojao da ne binapravio grešku. On je onda izlazio iz Svetinjenad Svetinjama i ostavljao posudu na zlatni stalak.Prvosveštenik je zatim izašao iz Svetinje i do -šao u Odeljenje za sveštenike (c) da bi zaklao jar -ca koji je bio određen za Gospoda. On je sakupionjegovu krv u zlatnu posudu i ušao u Svetinju nadSvetinjama po treći put, prskajući krvlju jarca naisti način kao u slučaju teleta.Nakon toga, on je poprskao spoljni deo za ve -se sa krvlju teleta. Onda je ponavaljao ovu procedurusa krvlju jarca. Konačno, on je prosuo ovedve posude zajedno i namazao krvlju rogove (is -tak nute krajeve na svakom uglu) oltara (e) udvorištu. |
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|