Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 1 Guests: 1 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Subota i nedelja u ranom Hrišćanstvu
|
|
|
|
Najraniji
Hrišćani bili su Jevreji u Jerusalimu koji su držali jevrejski zakon -
Toru, koji su svetkovali jevrejske praznike i držali obrede u Hramu
(Dela 2:1, 3:1, 15:5, 21:20). Naravno, oni su svetkovali i sedmičnu
subotu. Međutim, u drugom, trećem i četvrtom veku mi vidimo da su gotovo
svi Hrišćani svetkovali nedelju – nekada kao dan bogosluženja i odmora
poput subote, nekada kao radni bogoslužbeni dan, nekada kao dodatak
suboti, a nekada umesto subote.
Kako je došlo do promene
dana bogosluženja? Ovo istorijsko pitanje je od interesa za sve
Hrišćane, ali je posebno važno za one koji svetkuju subotu ili koji
svetkuju nedelju umesto subote.
Ovaj dokument istražuje pisane dokaze
koje imamo iz prvog i drugog veka. On brani ovu tezu: iako Novi Zavet ne
zapoveda neki poseban dan za hrišćansko bogosluženje, najraniji zapisi
koje imamo pokazuju da je ogromna većina hrišćanske Crkve odbacila
subotu i okupljala se nedeljom. Ispitaćemo koji su razlozi ovakvog
razvoja događaja. |
|
|
|
|
Deo 1: Uvod
Prvi vek
Da
započnemo naše istraživanje sa bogosložbenim danima Hrišćana u prvom
veku, prvo ćemo proučiti Novi Zavet. Jevanđelja pišu da je Isus nekoliko
puta došao u sukob sa jevrejskim vođama po pitanju subote. Isus je
odbacio tradicionalna ograničenja starešina. On je dozvolio svojim
učenicima da trgaju klasje, lečio je, podučavao, i rekao je čoveku da
ponese svoj odar (Matej 12:1-12; Luka 14:1-6; Jovan 5:1-18). Isus je
pomenuo da sveštenici rade subotom, da životinje mogu biti spašene ili
izvedene na vodu i da se obrezanje može obaviti subotom (Matej 12:5-6,
11; Luka 13:15; Jovan 7:22). Isus je tvrdio da ima vlast nad subotom, da
oslobodi ljude od subote i da mogu raditi subotom (Matej 12:12; Luka
13:16; Jovan 5:17).1
Ali Isus nije prekršio
subotu, pošto je rođen pod zakonom i živeo pod starozavetnim uredbama
(Galatima 4:4; Jevrejima 4:15). Njegova dela su kršila farisejska
pravila, ali ne zakon Božiji. Rani hrišćanski pisci nisu tvrdili da je
Isus prekršio subotu. 2
Prvi Isusovi sledbenici
bili su pobožni Jevreji u jevrejskoj kulturi. Oni su očigledno
svetkovali subotu po tadašnjim jevrejskim običajima. Luka nam prenosi da
su neke žene odmarale subotom poštujući zapovest (Luka 23:56), kao i da
su apostoli podučavali u hramu (Dela 3:1; 5:12,25). Pavle je imao
običaj da propoveda u sinagogama subotom (Dela 13:14; 16:13; 17:2;
18:1-11).
Takođe nam je rečeno da
su se učenici okupljali svakodnevno (Dela 2:46) i da je Pavle propovedao
svakog dana (Dela 19:9). Nema zapisa da je Pavle učio svoje obraćenike
da drže subotu. Zapravo, on je učio da su posebni dani nešto za šta
Hrišćani ne treba da budu osuđeni (Kološanima 2:16) i zatražio je od
rimskih Hrišćana da tolerišu razlike u bogoslužbenoj praksi u vezi
ishrane i dana (Rimljanima 14:3,5,6). 3
Novi Zavet daje nam
primere da su se Hrišćani okupljali prvog dana u sedmici. Vaskrsli Isus
pojavio se pred učenicima dva puta nedeljom (Jovan 20:19, 26), ali ne
pominje se da je dao zapovest za sedmično proslavljanje Vaskrsenja.
Pavlova putujuća družina je jednom ostala sedam dana u Troadi i sastala
se u prvi dan sedmice (Dela 20:7), ali to je bio posebni oproštajni
sastanak, što ne znači da je bila uobičajena praksa. Pavle je rekao
Korinćanima da odvajaju priloge prvog dana u sedmici (1.Kor 16:2), ali
to je mogao biti poseban slučaj, a ne uobičajena praksa. Jovan je imao
viziju u „dan Gospodnji" (Otk 1:10), ali neki osporavaju da je u pitanju
nedelja. Čak šta više, taj stih ne kaže da je to bio dan u koji bi
Hrišćani trebalo da se okupljaju.
Ukratko, nijedan od
upravo navedenih tekstova ne daje bilo kakvu zapovest Hrišćanima da se
sastaju, niti da izbegavaju sastanke nekog određenog dana. Nijedan od
ovih tekstova ne može se upotrebiti kao dokaz da su se Hrišćani
okupljali nekog određenog dana u sedmici.
Ipak, postoji dobar
razlog da verujemo da su neki jevrejski Hrišćani, naročito u Palestini,
nastavili da svetkuju subotu. Ovo je poznato iz tri izvora:
- Pavle je bio optužen da uči Jevreje u dijaspori da
odstupe od Mojsija (Dela 21:21), odakle sledi da palestinski
jevrejski Hrišćani nisu odstupili od Mojsija. Ako su Hrišćani učili da
Jevreji ne treba više da svetkuju subotu, jevrejske vođe bi ih
kritikovale da odvlače Jevreje od Mojsija.
- „Drugi indirektan nagoveštaj da je držanje subote
preživelo među palestinskim jevrejskim Hrišćanima je kletva protiv
Hrišćana (Birkath-ha-Minin), koju su rabinske vlasti uvele (A.D. 80-90) u
svakodnevnu molitvu" 4 Ova kletva je namerno sastavljena da otkrije
Hrišćane u sinagogama. Svako ko bi odbio da izgovori kletvu je bio
osumnjičen da je Hrišćanin. Suština je u tome da su jevrejski Hrišćani
još uvek posećivali sinagoge i moguće je da su nastavili da se drže
jevrejskih običaja poput subote.
- Evioniti i Nazareni, grupe koje su tvrdile da su
naslednici jerusalimske crkve, držali su subotu u četvrtom veku, 5 a
njihovo držanje jevrejskog zakona ide unazad bar do drugog veka 6, a
verovatno i do apostolskih vremena.
Ovi dokazi pokazuju da je
vrlo malo verovatno da je kompletna promena zapovesti o suboti
prebačena na nedelju apostolskom vlašću. Rani svetkovatelji nedelje nisu
tvrdili nešto tako. 7 Najraniji jevrejski Hrišćani su držali subotu.
Međutim, taj zaključak je
ograničen sa dve strane. Prvo, ne odnosi se na neznabošce. Dela 21:21
pokazuje da je Pavle učio neznabošce da ignorišu Mojsijeve zakone,
jevrejski vernici verovatno ne bi za to marili. Dela 21:25 pokazuje da je
jerusalimska poslanica (Dela 15:29) već bila dovoljna. Da li je subota
smatrana delom Mojsijevog zakona koji nije obavezan za Hrišćane? Rabini,
barem, nisu smatrali da neznabošci treba da svetkuju subotu. 8 Iako
većina rabinskih dokaza dolazi iz četvrtog veka, oni najverovatnije
takođe odražavaju stavove iz prvog veka.
Drugo, to ne govori ništa
o mogućnosti da je postojao još jedan dan osim subote. Nakon što su
Hrišćani saslušali Zakon i Proroke u sinagogama, oni su možda želeli da
se sastanu nezavisno da bi razgovarali o hrišćanskom tumačenju pisma
koje su čuli. Oni bi takođe želeli da zajedno lome hleb, da se međusobno
ohrabre i da svetkuju Isusa Hrista. Ovi hrišćanski sastanci mogli su
biti održani u subotu veče ili nedelju. 9 Nema direktnih dokaza za bilo
koje vreme sastanka, niti je bilo koje verovatnije, jer nijedna praksa
ne bi izazvala sukob. Bilo je sasvim moguće držati oboje i subotu i
nedelju (kao što su neke crkve u četvrtom veku činile).
Bakioki kaže: „Ako je
Pavle zastupao svetkovanje nedelje, on bi pomenuo i odgovorio na prigovore
jevrejskih suparnika" 10 ali taj je zaključak preširok. Pavle je mogao
(da li je ili ne, to je drugo pitanje) da propoveda držanje nedelje kao
dodatak, a ne kao zamenu za subotu. I mogao je da propoveda držanje
nedelje među neznabošcima, a da potpuno izostavi subotu, bez prigovora
od tradicionalnih judaista. Čak šta više, Kološanima 2:16 i Galatima
4:10 su možda bili Pavlovi odgovori jevrejskim učenjima o suboti.
|
|
|
Deo 2: Rani drugi vek i Justin Mučenik
Rani drugi vek
Naši najraniji podaci iz
drugog veka dolaze iz Plinijevog pisma Trajanu koje opisuje hrišćanske
običaje: „Oni imaju običaj da se okupljaju jednog određenog dana pre
svitanja" 11 Zanimljivo je da su se Hrišćani okupljali pre svitanja
(možda da bi izbegli progone i da bi omogućili rad tokom dnevnih sati),
ali nažalost Plinije nam ne kaže u koji su se dan Hrišćani okupljali, a
ni da li je to bilo sedmično.
Obilnije podatke dao je
Ignjatije, episkop Antiohije, u pismima koja je napisao do 115. On je
upozorio Hrišćane da odbace one koji „propovedaju jevrejski zakon". 12
Isto tako „ako još uvek živimo po jevrejskom zakonu, priznajemo da nismo
primili milost... Besmisleno je ispovedati Hrista Isusa i judaizirati."
13
Određenije o suboti,
Ignjatija je pohvalio neko koji „više ne svetkuju subotu" 14 Očigledno,
Ignjatije nije svetkovao subotu. Raspravlja se o tome, ipak, koga on
pohvaljuje. U prethodnom odeljku, on govori o starozavetnim prorocima,
ali ne izgleda da njih optužuje za napuštanje subote, iako neki
svetootački pisci citiraju proročke kritike držanja subote (na primer
Isaija 1:13). Verovatnije, on pohvaljuje jevrejske Hrišćane koji su
napustili svetkovanje subote – „oni koji su živeli u starim stvarima" 15
Ovo ne znači da su svi jevrejski Hrišćani bili napustili subotu, ali
neki jesu, a Ignjatije ih pohvaljuje kod Hrišćana u Magneziji.
Nedostatak šire argumentacije pokazuje da Magnežani, kao ni Ignjatije,
nisu svetkovali subotu, ali da su postojali judejstvujući koji su se
zauzimali za svetkovanje subote.
Osim toga, Ignjatije hvali
neke ljude koji „žive po danu Gospodnjem" 16 O značenju ovoga se
raspravlja, pošto reč „dan" ne postoji u grčkom tekstu, a postoje
tekstualne varijante. Prostor ne dozvoljava detaljnu diskusiju, 17 ali
Ignjatijev stav prema suboti pokazuje da je najverovatnije on svetkovao
drugi dan, na drugi način.
Naš sledeći dokaz dolazi iz
Varnavine poslanice, koja je verovatno napisana u Aleksandriji, moguće
čak rano oko 70. godine. 18 ili najkasnije do 132. 19 On piše protiv
jevrejskih žrtvi, postova, obrezanja i ostalih zakona. Ti zakoni su bili
predslike Hrista. On daje simboličko značenje zakonima o nečistoj
hrani, a onda i simboličko značenje subote: „Pazite, deco moja, na
značenje reči „završi za šest dana". To znači da će Gospod završiti sve
stvari u sest hiljada godina, jer je za njega dan hiljadu godina." 20 (Kompletan tekst Varnavine Poslanice)
Varnava citira Isaiju
1:13-14 kao kritiku subote, zaključujući: „vaše sadašnje subote nisu mi
prijatne, nego ona koju sam načinio, kada ču, dajući počinak svim
stvarima, načiniti početak osmog dana, a to je početak novog sveta." 21
On takođe pominje našu sadašnju nemogućnost da držimo bilo koji dan
svetim tako što ćemo biti „čisti u srcu", zaključujući da ćeme biti u
nemogućnosti da držimo subotu svetom sve do eshatološkog novog sveta,
nakon što budemo načinjeni potpuno sveti.
U ovom odeljku, Varnava
čini ove četiri stvari, koje će biti ponavljane od strane kasnijih
autora: 1) On tumači subotu u smislu moralne svetosti, ne odmora, 2) On
povezuje subotu sa eshatološkim dobom, 3) On povezuje novo doba sa osmim
danom – koji onda povezuje sa osmim danom sedmice: „Zato, takođe,
držimo osmi dan sa radošću, dan u koji je Isus ponovo ustao iz mrtvih."
22 4) On povezuje hrišćanski bogoslužbeni dan sa Hristovim Vaskrsenjem.
Varnava, suproteći se
jevrejskim zakonima, prebacuje zapovest o suboti potpuno u budućnost i,
pošto se buduće doba ne naziva samo sedmim, već i osmim, mogao je da
posmatra svetkovanje nedelje kao isto takvu predsliku budućnosti. Ovo
svetkovanje prvog dana samo je indirektno povezano sa svetkovanjem
subote.
Justin Mučenik
Justin
Mučenik nam daje dokaze sa još jedne lokacije: Rim godina 150. Njegovi
komentari verovatno odražavaju takođe i običaje iz drugih gradova, kao
što je Efes, gde je neko vreme živeo. 23
"Na dan koji se naziva
nedelja, svi koji žive u gradovima ili na selu se sakupljaju na jedno
mesto i čitaju se spisi apostola i proroka... A nedelja je dan u koji se
svi okupljamo, jer je to prvi dan u koji je Bog, načinivsi promenu u
tami i materiji stvorio svet; a Isus Hristos nas Spasitelj je u taj isti
dan ustao iz mrtvih.'' 24
Justin je jasan: bila je
široko rasprostranjena praksa Hrišćana da svetkuju nedelju. 25 „Možda je
bilo nekih neznabožačkih Hrišćana koji su svetkovali subotu ... ali ako
jeste, njihovi spisi nisu sačuvani." 26 Maksvel zaključuje:
Mnogi Hrišćani su već
poštovali nedelju početkom drugog veka... Dokazi su veoma jaki... da su
mnogi, ako ne svi, Hrišćani odbacili subotu već do 130. godine... Kao
što je svetkovanje nedelje postalo praksa već početkom drugog veka, tako
je među neznabožačkim Hrišćanima svetkovanje subote nestalo veoma rano u
drugom veku. 27
Ali to nije bila zamena za subotu:
Nedelja je držana samo kao
bogoslužbeni dan, ne kao subota u koju je trebalo počinuti od rada...
Nedelja u početku nije svetkovana kao „šabat".... Nije svetkovana kao
poštovanje četvrte zapovesti... Hrišćani su poštovali nedelju generalno
ne kao dan odmora ili sveti dan, već kao dan radosti. 28
Justin daje detaljno
objašnjenje njegovog shvatanja subote u svojem razgovoru sa jevrejskim
učiteljem Trifunom, koji objašnjava jevrejski način da se prihvati Bog:
Najpre primi obrezanje, a
potom, kao što je uzakonjeno, poštuj subotu i praznike i mladine Božije
i, uopšte, ispuni sve što piše u zakonu i možda ti se tada smiluje
Bog... Da držiš subotu, da se obrežeš, da držiš mladine, da se umiješ
ako dodirneš nešto zabranjeno Mojsijem ili posle polnog opštenja. 29
Trifun je kritikovao Hrišćane:
Vi stalno ističete svoju
pobožnost i tvrdite da ste bolji od drugih ljudi, međutim, ničim se od
njih ne razlikujete, niti ste životom uzvišeniji od pagana - vi, naime,
ne čuvate ni praznike, ni subote, ne obrezujete se, a svu svoju nadu
polažete na raspetog čoveka nadajući se da ćete od Boga primiti
blagoslov, mada ne ispunjavate njegove zapovesti. Zar nisi nikada
pročitao: "Duša koja se ne obreže u osmi dan biće istrebljena iz roda
svoga"? 30
A Justin je odgovario da su Hrišćani zaista bili poslušni Bogu, čak i kada je ta poslušnost bila veoma bolna:
Mi bismo takođe zadržali
vaša telesna obrezanja i subote i, uopšte, sve praznike, samo da ne
znamo razlog njihovog ustanovljavanja - upravo, zbog grehova vaših i
ogrubelosti srca vaših. Ako mi strpljivo podnosimo sve napade zlih ljudi
i demona na nas, i ako se čak i tokom najgorih muka i najtežih oblika
smrti molimo da Bog pomiluje i mučitelje naše i ako po zapovesti novog
Zakonodavca nikome ne želimo ni trunku zla, zbog čega ti, Trifone, želiš
da mi održimo ono što nam nikako ne škodi tj. plotsko obrezanje, subote
i praznike? 31
Justin objašnjava razloge zašto su Hrišćani ignorisali jevrejske zakone:
zbog toga što mi ne živimo
po vašem zakonu, što ne obrezujemo telo kao vaši preci, što ne poštujemo
subotu kao vi... Nama je darovan večni i savršeni zakon, zavet verni;
to je – Hristos... da je On, ustvari, taj novi zakon i novi zavet...
Novi zakon vam zapoveda da poštujete svagdašnju subotu, a vi se
zadržavate na jednom danu i smatrate da ste zbog toga pobožni, ne
shvatajući zbog čega vam je data ta zapovest. ... Ako je neko od vas
kriv za prestupanje zakletve ili je kradljivac, neka ne greši više; ako
je neko bludnik, neka se pokaje i tek tada će on, ustvari, savršiti
poštovanje istinite i prijatne subote Božije. 32
Po Justinovom mišljenju,
zapovest o suboti bila je jedno podsećanje na moralnost, a Hrišćani,
ponašajući se moralno svakoga dana, su u stalnoj poslušnosti svrsi
subote.
Justin nekoliko puta
ponavlja da patrijarsi kao što su Avelj, Enoh Lot, Noje i Melhisedek
„ugodiše Bogu bez poštovanja subote... Ako do Avraama nije bilo potrebe
za obrezanjem, a do Mojseja u suboti, u praznicima i prinosima, onda i
sada ... takođe nema nužde u njima." 33 Justin napominje da, pošto su
subote i žrtve počele sa Mojsijem, one su se završile u Hristu, koji je
Novi Zavet. 34
Ne samo da neznabošci ne
treba da drže subotu, Justin zaključuje da „pravednici koji se rodiše od
Jakova" takođe ne trebaju. 35 Trifun je zapitao, da li Hrišćanin može
svetkovati subotu ako to želi? Justin je znao za neke jevrejske Hrišćane
koji su svetkovali subotu i odgovorio – da, sve dok ne pokušavaju da
primoraju ostale Hrićane da drže Mojsijev zakon. 36
Justin je objasnio određenu
tipologiju između starozavetnih obreda i Hrišćanskog značenja. Među
njima je povezanost obrezanja i nedelje:
Zapovest o obrezanju, koja
ih obavezuje da uvek obrezuju decu u osmi dan, bila je senka istinskog
obrezanja, kojim se mi obrezujemo od obmane i grešnosti kroz Njega koji
je ustao iz mrtvih u prvi dan nakon subote, našeg Gospoda Isusa Hrista.
Jer prvi dan nakon subote, ostajući prvi od svih dana, naziva se još i
osmi. 37
|
|
|
Deo 3: Irinej i „dan Gospodnji"
Irinej
Irinej,
lionski episkop u drugoj polovini drugog veka, takođe daje opširne
napomene o suboti, a njegovi stavovi verovatno odražavaju one u Maloj
Aziji, pošto je bio odatle poreklom. Takođe je boravio i u Rimu gde je
mogao doći pod uticaj Justina Mučenika.
Irinej, komentarišući
događaj sa trganjem klasja (Matej 12), napominje da Isus nije prekršio
subotu, ali Irinej daje objašnjenje koje se takođe odnosi na Hrišćane:
Gospod... nije učinio
nevažećim, nego ispunio zakon, ispunjavajući dužnosti prvosveštenika...
opravdavši svoje učenike rečima zakona i ukazujući da je sveštenicima po
zakonu slobodno da rade (Mt 12:5). Jer je Bog postavio Davida za
sveštenika, iako ga je Saul još uvek progonio. Jer svi pravednici imaju
svešteni čin. I svi apostoli Gospodnji su sveštenici. 38
Posledica ovoga je, pošto
su svi vernici sveštenici, a sveštenici su slobodni da rade subotom
služeći Bogu, onda su i Hrišćani slobodni da rade subotom. Bez obzira da
li se slažemo sa ovim razmišljanjem, on očigledno nije verovao da su
Hrišćani obavezni da svetkuju subotu. Kao što je obrezanje bilo
simbolično, on kaže, takođe je bila i zapovest o suboti, kao moralna i
eshatološka predslika.
Subote su nas učile da
treba da nastavimo svakodnevnu službu Bogu... služeći neprekidno svojoj
veri, i čuvajući je, i izbegavajući svaku pohlepu, i ne sakupljati i
čuvati zemaljska blaga. Osim toga, subota Božija, to je, Carstvo, bilo je
nagovešteno stvorenim stvarima; u kojem (Carstvu) će čovek koji istraje
u služenju Bogu, u stanju počinka, učestvovati u Božijoj trpezi. 39
Irinej, kao i Justin, kaže
da patrijarsi pre Mojsija nisu svetkovali subotu. 40 Međutim, takođe
kaže da su oni držali Dekalog i da Hrišćani takođe treba da ga drže! 41
Ova protivrečnost može se objasniti na dva načina. Bauckham sugeriše da
je Irinej upotrebio pojam „Dekalog" u opštem smislu, kao sinonim za
prirodni zakon, kao što sugeriše u 4.16.3. 42 Druga mogućnost, koju
preferiram, je da Irinej smatra da moralna osoba de facto drži zapovest o
suboti, kao što sugeriše u 4.16.1 i u drugom radu: „Niti će biti
zapoveđeno da ostane na miru u dan odmora, onome koji drži svakodnevnu
subotu, a to je, služi Bogu u hramu Božijem, koji je telo čovekovo, i u
svako vreme čini dela pravde." 43
Kao još jedan dokaz iz drugog veka, razmotrimo jevanđelje po Tomi:
„Ako ne postite u odnosu na
svet, nećete pronaći carstvo. Ako ne držite subotu kao pravu subotu,
nećete videti Oca." 44 O značenju ovoga se raspravlja, pošto su Gnostici
često davali rečima neobična značenja. Sve je zahtevalo „tumačenje" 45
Ovo se može videti kod Toma 27. Post „u odnosu na svet" ne znači
uobičajeni post, već izbegavanje telesnih grehova. Na isti način, nije
dovoljno reći „svetkujte subotu." Reči „kao pravu subotu" mogu
sugerisati preneseno značenje, kao što je počivanje od greha. 46
Tertulian je pisao na kraju
drugog i početkom trećeg veka. Prostor nam ne dozvoljava detaljnu ocenu
njegovih radova, niti je to neophodno, pošto se potpuno slaže sa
Ignjatijem, Varnavom, Justinom i Irinejem. On odbacuje doslovnu subotu,
47 tvrdi da je patrijarsi nisu držali, 48 tumači je u smislu moralnosti
49 i svetkovao je nedelju. 50 On daje još više dokaza da Hrišćani drugog
veka nisu svetkovali subotu, već su svetkovali nedelju kao dan
hrišćanskog bogosluženja.
Dan Gospodnji
Gotovo svi Hrišćani drugog
veka držali su nedelju kao bogoslužbeni dan (ne kao dan obaveznog
odmora), a ne subotu. 51 Bez obzira koji su bili izvorni razlozi za
okupljanje u prvi dan sedmice, Hrišćani su lako mogli uvideti biblijski
značaj tog dana: to je bio dan u koji se vaskrsli Gospod pojavio pred
učenicima. 52 Od svih dana u sedmici, samo su prvi i sedmi ikada bili
razmatrani, a nedelja je veoma brzo prihvaćena kao dan hrišćanskog
bogosluženja.
Iako je nekolicina Hrišćana
svetkovala subotu, nedelja je bila više karakteristična za Hrišćane.
Ona je postala dan u koji su vernici svetkovali Gospoda, a taj dan je
postao poznat u drugom veku kao „dan Gospodnji (kuriake hemera)." 53 Pojam je bio tako dobro poznat da je reč „dan" postala suvišna – ako su
Hrišćani pisali o „kuriake", čitaoci bi razumeli da se misli na nedelju.
Ovaj pojam zato dodatno dokazuje da je nedelja bila hrišćansi
bogoslužbeni dan u drugom veku. 54 Da razmotrimo dokaze o ovom pojmu.
U kasnom prvom veku, Jovan
je upotrebio „kuriake hemera" u Otkrivenju 1:10, ali o znacenju postoje
različita mišljenja. U ranom drugom veku, Ignjatije je upotrebio samo
„kuriake", ali različite verzije teksta uslovile su različita mišljenja o
značenju. 55 Jevanđelje po Petru 35 i 50 (sredina drugog veka) koristi
„kuriake" da označi dan Hristovog vaskrsenja. 56 Jevsevije svedoči da je
Dionisije Korintski (g. 170) pisao: „danas smo svetkovali sveti dan
Gospodnji (kuriake hagia hemera), u koji smo pročitali vaše pismo." 57
Dela Petrova (druga polovina drugog veka) „jasno označavaju dies
dominica (dan Gospodnji) sa „danom nakon subote", a Dela Pavlova (takođe
druga polovina drugog veka) predstavljaju apostole kako se mole „u
subotu dok se bližio dan Gospodnji (samo kuriake)" 58 – oba jasno
ukazuju na nedelju. Didahi 14, koji možda datira iz druge polovine
drugog veka, govori o „Gospodnjem (danu) od Gospoda (kuriake de kuriou)"
59
Kliment Aleksandrijski (g.
190) takođe daje jasne dokaze da je kuriake značilo osmi dan, nedelju,
60 i govori o „svetkovanju" dana Gospodnjeg. 61 On citira Gnostike
Valentinijane koji su izjednačavali kuriake sa „ogdoad", osmim nebom. 62
„Isto značenje kuriake, osmi dan, sa ogdoadom, osmim nebom, nalazimo u
antignostičkoj Epistula Apostolorum (takođe drugi vek)." 63
Da zaključimo, dokazi o
upotrebi pojma „dan Gospodnji" su jasni za drugu polovinu drugog veka,
ali su manje jasni za prvu polovinu. Kako bilo, terminologija je
sporedno pitanje. Dan koji su Hrišćani svetkovali je jasan: tokom drugog
veka, svi pisani izvori pokazuju da su Hrišćani odbacivali doslovnu
subotu i svetkovali nedelju kao dan za hrišćansko bogosluženje. 64 Čak i
u ranom drugom veku, svetkovanje nedelje je bilo oubičajeno širom
hrišćanskog sveta (izuzev jevrejskih sekti) – bez tragova sukoba niti
bilo kakvog dokaza da je ovaj običaj bio novina. Crkva koja je započela
kao grupa koja je držala subotu postala je grupa koja svetkuje nedelju i
odbacuje doslovno svetkovanje subote. Hajde da sada ispitamo kako je do
te promene moglo doći
|
|
|
Deo 4: Adventističke teorije
Bakiokijeva teorija
Savremeni
Hrišćani koji svetkuju nedelju često zaključuju da su apostoli lično
naložili ili čak zapovedili neznabošcima da se sastaju nedeljom umesto
subotom. 65 Naravno, taj zaključak mora biti odbačen od strane svakoga
ko misli da Hrišćani treba da svetkuju subotu. 66 Zato, Adventisti
Sedmog Dana predložili su načine na koje je većina Hrišćana mogla doći u
zabludu po pitanju subote. Jedna autoritativna adventistička knjiga
tvrdi da je promena sa subote na nedelju „nastala u Rimu oko sredine
drugog veka." 67
Kao obrazloženje ovog
stava, Samuelle Bacchiocchi tvrdi da je svetkovanje nedelje bilo
rimokatolička inovacija koja je postigla univerzalnost zbog autoriteta
rimske crkve. 68 Antijevrejska osećanja bila su jaka u Rimu, a
neznabošci su preovladali tamošnjom crkvom. 68 Pošto se Adrijan borio
protiv Jevreja, njegova vladavina bi mogla biti dobar kandidat za
početak svetkovanja nedelje.
Zbog nastale potrebe da se
odvoje Hrišćani od Jevreja i njihove subote, neznabožački Hrišćani su
prihvatili časni dan Sunca, pošto je predstavljao adekvatno vreme i
simboliku da se obeleže značajni božanstveni događaji koji su se
odigrali na taj dan. 69
Ipak, Bacchiocchijeva
teorija ima brojne nedostatke, kao što je primetio Strand, koji je
takođe Adventista. 70 Bacchiocchi tvrdi da je samo veoma moćna crkva
(tj. Rim) mogla efektivno izmeniti bogoslužbeni dan širom carstva.
Protiv njegove teze,
naravno, je činjenica da Rim nije imao takvu vlast u drugom veku.71 Iako
je Rim mogao uticati na neke oblasti u imperiji, nije bio u mogućnosti
da izmeni ustaljene običaje, posebno na Istoku, bez ikakvih vidljivih
dokaza ili sukoba, posebno ako su ti običaji bili zasnovani na
apostolskoj praksi. 72
Još jedan veliki problem sa
Bacchiocchijevom teorijom je da je svetkovanje nedelje zabeleženo pre
vladavine Adrijana i izvan Rima: Ignjatije Antiohijski nije bio
svetkovalac subote i najverovatnije je svetkovao nedelju, a Magnežani i
Filadelfijci (i verovatno ostale crkve kojima je pisao) su se verovatno
slagale sa njim u tome, a Varnava daje dokaze da se u Aleksandriji
svetkovala nedelja još početkom drugog veka. U ni u kom slučaju nemamo
dokaze da se izmena bogoslužbenog dana desila tako kasno. Za Justina,
takođe, „ima značajnih dokaza da je Justin svetkovao nedelju puno pre
godine 155. – i puno pre nego što je posetio Rim." 73 Ako je Rim drugog
veka ikada proglasio da Hrišćani treba da svetkuju nedelju (nema
istorijskih dokaza za takav proglas), to bi imalo efekta samo na mali
broj crkava koje su i ovako već svetkovale nedelju.
Niti se napuštanje subote
može objasniti jednostavno kao antijudaizam. Rana crkva je išla veoma
daleko, protiv Markiona, da zadrži knjige Starog Zaveta u svojem kanonu.
Oni nisu osećali tu slobodu da jednostavno odbace subotu. Umesto toga,
oni su je interpretirali drugačije i tvrdili da drže njenu suštinu.
Takođe, u određenim periodima istorije bila bi prednost Hrišćana da budu
predstavljeni kao grana Judaizma, jer je Judaizam bio jedna od
zvaničnih religija, a Hrišćanstvo nije. Kompleksnost hrišćanskog stava
prema Judaizmu čini vrlo malo verovatnim da je Rim mogao ubediti sve
Hrišćane u svim delovima carstva da izmene svoj bogoslužbeni dan. Mnogi
Hrišćani bi imali puno razloga da pruže otpor takvoj promeni.
Još jedan element
Bacchiocchieve teorije je da je svetkovanje Sunca, kao što je bio
Mitraizam, uticalo na Rim da odabere „dan Sunca" za novi bogoslužbeni
dan. 74 Ponovo, nema nikakvih dokaza za takav uticaj (Tertulijan ga
upravo opovrgava 75), to je istorijski neverovatno, a izbor nedelje može
biti objašnjen bez pozivanja na paganske prehodnike. 76 Čak šta više,
rana Crkva je pružala otpor paganskim običajima, Hrišćani bi radije
umrli nego da učine nešto tako jednostavno kao da na primer nazovu
imperatora „Gospode".
Ukratko, teorija o rimskom uvođenju nedelje nije istorijski verodostojna.
Druge adventističke teorije
Strand sugeriše da je
sedmično svetkovanje nedelje proizašlo iz godišnjeg svetkovanja Vaskrsa.
On daje moguću rekonstrukciju uzroka kvatrodecimanskog sukoba, tako da
su neki Hrišćani svetkovali nedelju, a drugi neki dan meseca, oba sa
korenima u jevrejskom kalendaru. 77 Onda napominje da su neki rani
Hrišćani „ne samo svetkovali Vaskrs i Pedesetnicu u nedelju, već takođe
davali čitavom periodu od sedam sedmica između ova dva praznika poseban
značaj." 78 On tvrdi da su Hrišćani počeli da se okupljaju svake nedelje
u tom periodu, a onda konačno svake nedelje svake sedmice: „širom
hrišćanskog sveta svetkovanje nedelje se jednostavno pojavilo zajedno sa
svetkovanjem subote." 79
Ova teorija, kako bilo,
osim toga što je potpuno spekulativna, ne objašnjava univerzalnost
svetkovanja nedelje. Ili moramo pretpostaviti da je taj običaj započeo
pre misije među neznabošcima, ili da je bilo toliko očigledno da su
neznabošci svuda došli do istog zaključka (a ako je bilo tako očigledno,
onda je moralo započeti pre misije među neznabošcima!). Osim toga, ova
teorija ne odgovara na pitanje kvatrodecimana, a svi dokazi pokazuju da
su i oni svetkovali nedelju. 80 Strand oseća da njegova teorija
objašnjava zašto je nedelja „praznik vaskrsenja", ali objašnjenje za to u
stvari i nije potrebno; to bi iskreno bila jedna jednostavna veza za
bilo koga ko se okuplja nedeljom, kao što je objašnjeno u delu 3,
napomena 52 i delu 4 naponema 76.
Sledeća adventistička knjiga predlaže paralelno svetkovanje koje traje vekovima:
Do sredine (drugog) veka neki Hrišćani su dobrovoljno svetkovali nedelju kao bogoslužbeni dan, a ne dan odmora.
Rimska crkva, većinom
sastavljena od neznabožačkih vernika (Rimljanima 11:13), predvodila je
trend ka nedeljnom bogosluženju. U Rimu, glavnom gradu carstva, pojavila
su se jaka antijevrejska osećanja... Reagujući na ta osećanja,
Hrišćani u tom gradu su pokušali da se odvoje od Jevreja. Oni su
odbacili neke običaje koji su im bili zajednički sa Jevrejima i započeli
trend odvajanja od poštovanja subote, napredujući ka isključivom
svetkovanju nedelje.
Od drugog do petog veka,
dok je nedelja dobijala na uticaju, Hrišćani su nastavili da drže subotu
skoro svuda u okviru Rimskog Carstva. Istoričar iz petog veka Sokrat
piše: „gotovo sve crkve širom sveta svetkuju svete tajne subotom svake
sedmice, ali Hrišćani u Aleksandriji i Rimu, na osnovu nekog drevnog
predanja, su to prestali da čine." 81
Ova teorija ima brojne
nedostatke i nepreciznosti, neke od njih smo već pomenuli. Prvo,
početkom drugog veka već su neki Hrišćani svetkovali nedelju, a to je
bilo u Antiohiji u Maloj Aziji, kao i u Rimu i Aleksandriji. Rim nije
započeo taj trend, niti postoje dokazi da su ih antijevrejska osećanja
motivisala da napuste običaje koje su imali zajedničke sa Jevrejima.
Osim toga, Hrišćani drugog
veka nisu svetkovali dva dana, već samo jedan. Pisci drugog veka su
jedinstveno protiv doslovnog svetkovanja subote. Nema dokaza da je bilo
ko (osim Evionita) držao subotu u drugom veku, kao što Maxwell
zaključuje (deo 3, napomena 64). Maxwell takođe napominje u vezi
pravilnog prevoda Sokrata:
U stvari, Sokrat nije rekao
da su crkve u Rimu i Aleksandriji prestale da održavaju Večeru
Gospodnju („svete tajne") subotom, da bi napomenuo da su je one nekada
ranije svetkovale. Umesto toga, on kaže da te crkve ne svetkuju Večeru
subotom, ostavljajući čitaocu da zaključi, ako želi, da je te crkve
nikada nisu svetkovale. 82
Sokrat je zapravo rekao:
„Skoro sve crkva širom sveta svetkuju svete tajne subotom svake sedmice,
ali Hrišćani iz Aleksandrije i Rima, na osnovu nekog drevnog predanja,
to ne čine." On je komentarisao praksu u četvrtom veku, 83 bez
nagoveštavanja o tome šta se dešavalo tokom ranijih vekova. Njegov
komentar se ne može upotrebiti kao dokaz o drugom veku, posebno ako je
suprotan svim drugim dokazima koje imamo u dokumentima iz drugog veka.
Adventistička knjiga
ispravno napominje da rani pisci ne citiraju ni jednu biblijsku zapovest
za nedeljno bogosluženje. 84 Dakle, zašto su Hrišćani odabrali nedelju?
Knjiga sugeriše dva razloga: 1) vaskrsenje Hristovo i 2) „popularnost i
uticaj koji je svetkovanje Sunca rimskih pagana dodelilo nedelji
nesumnjivo je doprinelo njenom opštem prihvatanju za bogoslužbeni dan."
85 Iako je to možda igralo neku ulogu u kasnijim vekovima, naročito
nakon što je Hrišćanstvo postalo zakonito, vrlo je malo verovatno da je
igralo neku ulogu u drugom veku, iz prethodno navedenih razloga.
Maxwell objašnjava neke razloge koji su doprineli svetkovanju nedelje:
- Veliki uticaj Vaskrsenja. (ovo je najčešći razlog koji daju sami Hrišćani)
- Želja Hrišćana da proslave Hrista na poseban način.
- Insistiranje pisaca jevanđelja (uključujući i Jovana krajem prvog veka) na sedmičnom danu kada se Vaskrsenje dogodilo.
- Posledica toga što se nekoliko meseci, ili možda čak i
godina sledilo Pavlovo uputstvo da se odvaja novac za siromašne u
nedelju. 86
Maxwellov zaključak
Jednostavna činjenica da su
rani Hrišćani napustili subotu preovladava ovim dokumentom. Međutim
razlozi koje oni navode za napuštanje subote su takođe od interesa.
Maxwell (adventista) daje odličan rezime učenja pisaca drugog i trećeg
veka o suboti. Na strani 158, on izdvaja pet oblasti u kojima se crkveni
oci slažu. Parafraziraćemo ih:
- Eshatologija subote – subota je predslika doba bez greha i mira iza ovog trenutnog doba.
- Moralna tipologija – svakodnevni moralni život ispunjava svrhu zapovesti o suboti. 87
- Subota je jedna od deset zapovesti koja nije na snazi za Hrišćane.
- Subota nije deo prirodnog zakona.
- Patrijarsi pre Mojsija nisu svetkovali subotu.
Maxwell zaključuje da su
pisci drugog i ranog trećeg veka imali u osnovi isti negativni stav
prema suboti (vidi deo 3, napomena 27). On onda piše:
Ovi pisci su učili da je
Novi Zavet postavio kraj starom zakonu – i da sada novi duhovni Izrael,
sa svojim Novim Zavetom i svojim novim duhovnim Zakonom, nema potrebu za
doslovnim obrezanjem, doslovnim žrtvama i doslovnom subotom. Varnava
napominje da je Bog „obrezao srca." Justin se trijumfalno poziva na novo
duhovno obrezanje u Hristu. Irinej je učio da su obrezanje, žrtve i
subote date starima kao znak boljih stvari koje će doći; nova žrtva, na
primer, je skrušeno srce. Tertulijan, takođe, govori o novim duhovnim
žrtvama i duhovnom obrezanju. Svaki od ovih pisaca je takođe učio da je
novi duhovni smisao subote zamenio stari doslovni...
Ova zamena starog zakona
novim, doslovne subote duhovnom, je bio veoma hristocentrični koncept za
ova četiri pisca. Božiji narod je nasledio zavet samo zbog toga što ga
je Hristos kroz svoje stradanje nasledio za nas, kaže Varnava. Za
Justina novi, finalni i večni zakon koji nam je dat je „upravo Hristos"
lično. Samo zbog toga što je Hristos dao zakon, On može biti i „njegov
kraj", kaže Irinej. A upravo je Hristos ukinuo „staro" i potvrdio
„novo", po Tertulijanu. Zaista je Hristos to učinio tvrde Irinej i
Tertulijan, ne toliko ukidanjem zakona, koliko predivno ispunivši ga
tako da ga je proširio daleko iznad pisanog slova. Da zaključimo: rano
odbacivanje doslovne subote izgleda da ima korene u zajedničkom
tumačenju pisma Starog i Novog Zaveta. 88
Maxwell se ne slaže sa
piscima koje razmatra, ali mi se slažemo. Takođe sugerišemo da su oni,
iako su bili iz raznih krajeva imperije, imali „zajedničko tumačenje"
jer je isto tumačenje koriščeno u propovedanju neznabošcima još od Dela
15: propoved koja nije zahtevala od neznabožaca da drže Mojsijev zakon,
uključujući i subotu. Neverovatno je da bi crkve širom imperije, bez
sukoba, razvile istu praksu osim ako ta praksa nije bila prisutna od
početka. Takođe je neverovatno da bi ljudi širom imperije dali iste
razloge za svoju praksu osim ako ti razlozi takođe nisu bili prisutni od
početka. Njihova „zajednička tumačenja" su dodatni dokaz drevnosti, a
drevnost znači da je u pitanju apostolski autoritet.
|
|
|
Naša rekonstrukcija događaja
Slažemo
se sa razlozima koje navodi Maxwell, ali bi dodali i naglasili još
jedan: jevrejski Hrišćani su imali praktičnu potrebu za sastanke koji se
nisu podudarali sa svetkovinama u sinagogi, kao što je napomenuto
ranije.
Pisci iz drugog veka
pokazuju da se većina Hrišćana sastajala nedeljom i nije svetkovala
subotu. Oni ne daju indicije koje bi sugerisale da je nedelja nedavna
inovacija. To sugeriše da je svetkovanje nedelje započelo još u prvom
veku. Široka rasprostranjenost svetkovanja nedelje takođe pokazuje njenu
drevnost. Crkva drugog veka nije imala organizaciju ili komunikaciju
koje bi im omogućile da proglase određeni dan za bogosluženje, a da ne
prouzrokuju suprotstavljanje i sukobe. Zato je najverovatnije da je
svetkovanje nedelje započelo pre ili tokom ranih faza misije među
neznabošcima. 89
Moguće je da je svetkovanje
nedelje započelo u Jerusalimu. Hiljade Jevreja koji su držali zakon
došlo je u Crkvu. Oni su posećivali svetkovine u sinagogama i hramu, ali
su takođe želeli da imaju privatne sastanke samo za vernike. Oni su
želeli da razgovaraju o Pismu, dele obroke, mole se i pevaju hrišćanske
himne. U početku, oni su se sastajali svakodnevno (Dela 2:46). Subotnje
zabrane, ipak, mogle su im činiti poteškoće da pripreme obroke i okupe
velike grupe u subotu veče. Nedelja im je dala šansu za veća hrišćanska
okupljanja. Mogli su razgovarati o Pismima koja su se čitala prethodnog
dana, posebno ako su imala mesijansko značenje. Ovi razgovori bi bili
posebno zanimljivi. Propovedalo se, Hrišćani su slavili svoju veru u
Isusa Mesiju. Kako se Hrišćanstvo širilo na jevrejske zajednice u
Antiohiji, Aleksandriji i Rimu, ista situacija bi potaknula razvoj
hrišćanskih sastanaka nakon subote.
Kada su Crkvi počeli da
prilaze i neznabošci, to su bili pobožni neznabošci koji su posećivali
poduke u sinagogama i kojima je takođe bilo potrebno vreme za hrišćansko
bogosluženje nakon subote. Konačno i neznabošci iz paganstva su počeli
da pristupaju Crkvi, na primer u Aleksandriji, Efesu i Rimu. Ovi
obraćenici nisu imali naviku da posećuju sinagoge, ali su se u svakom
slučaju okupljali sa ostalima nakon subote. Tako je bilo dve grupe
Hrišćana: oni koji su držali subotu i sastajali se nakon subote, i oni
koji su ignorisali subotu i sastajali se samo nakon subote. Ovaj
dvostruki razvoj bio je opšti u celom carstvu, pošto su Jevreji živeli u
mnogim gradovima, a jevanđelisti su propovedali prvo Jevrejima. Ali
potreba za dvostrukim bogoslužbenim sastancima je prestala u mnogim
gradovima kada su neznabošci postali velika većina. Antijevrejska
osećanja su ubrzala ovaj razvoj.
Običaj okupljanja nakon
subote raširili su putujući jevanđelisti, a običaj je održan i u
oblastima gde nije bilo subotnjeg okupljanja. Čak i u oblastima sa
sinagogama, sastanci subotom su postali manje važni, pošto su čitanja u
sinagogama morala biti tumačena, a tumačenja su davana na okupljanjima
nakon subote. Želja za posećivanjem sinagoge je još više smanjena kada
su Hrišćani dobili svoje primerke Pisma.
Sabor u Delima 15 je već
doneo zaključak da obraćenici iz neznaboštva nisu obavezni da drže
Mojsijev zakon i, sudeći po rabinskim spisima, od neobrezanih
neznaboćaca nije se očekivalo da svetkuju subotu. Pavle, pišući crkvi
koja se sastojala od Jevreja i neznabožaca, obezvređuje značaj dana
(Rimljanima 14:5). On objašnjava da je subota (kao i žrtve) imala
značenje predslike i nije značajno pitanje za Hrišćane (Kol 2:16). On je
kritikovao bilo kakvo svetkovanje dana koji su bili deo zakonskih
obaveza (Gal 4:10). Pisac poslanice Jevrejima objašnjava da je subota
bila predslika eshatološkog počinka, a da Hrišćani treba da se trude da
uđu u taj drugi počinak (Jev 4:1-10). Ovi odeljci Novog zaveta ukazuju
da pitanja u vezi bogoslužbenih dana nisu postavljana u prvom veku i da
su rešena u ranim fazama istorije crkve.
Ova pretpostavljana
rekonstrukcija objašnjava kako je jevrejska grupa koja je držala subotu
mogla postati grupa koja svetkuje nedelju u okviru jedne generacije i
objašnjava kako se to moglo desiti istovremeno širom carstva sa
beznačajnim nesuglasicama: nedelja je bila deo Hrišćanstva od samog
početka. 90 |
|
|
|
|
|
Calendar |
« November 2024 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
|
|