Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 5 Guests: 5 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Starozavetni ugovori i njihovi znaci
|
|
|
|
G. Dale Ratzlaff, objašnjava pojam ugovora u starozavetno
vreme i odnos Avramovog zaveta i Mojsijevog zaveta uspostavljenog
sa Izraelom na Sinaju. Otkriva interesantnu paralelu u formi ova
dva zaveta i njihovih znakova - obrezanja i subote.
|
|
|
1. Biblijski zaveti uopšte,
a posebno sinajski Ugovor, strogo prate formu drugih drevnih
ugovora sa Bliskog Istoka. |
|
Postojalo je obećanje vladara podanicima.
Postojalo je obećanje podanika vladaru.
Dokument koji sadrži ugovor zaveta imao je znak na sredini dokumenta.
Pravile su se dve identične kopije dokumenta ugovora.
Dokumenti su se držali u kući podanikovog božanstva koje se
prizivalo da svedoči zakletvu ugovora. |
|
2. U Nojevom Ugovoru |
|
Bog je obećao da nikada više ne
uništi zemlju potopom.
Noju je zapoveđeno da ne jede meso sa krvlju.
Znak zaveta je bila duga. |
|
3. U Avraamovom Ugovoru |
|
Bog je obećao da umnoži Avramove
potomke, da ga načini ocem mnogih naroda, da će od njega doći
kraljevi naroda i da će njemu i njegovom potomstvu dati Kanaansku
zemlju u večni posed.
Avram je trebalo da bude pošten i izmeni ime u Avraam kao potvrdu
vere.
Znak Avraamovog Ugovora bilo je obrezanje. |
|
4. Sinajski Ugovor nije poništio
odredbe prethodnih zaveta načinjenih sa Nojem i Avraamom. |
5. Uslovi sinajskog Ugovora
nisu bili deo zaveta koje je Bog učinio sa Nojem i Avraamom. |
6. Ima tri elementa Sinajskog
Ugovora: |
|
Deset Zapovesti su reči Sinajskog
Ugovora [2.Moj 31:18, 5.Moj 4:13, 5.Moj
9:9,15, 1.Car 8:9,21]
"Drugi zakoni" od Izlaska do Ponovljenog zakona su
proširena verzija Sinajskog Ugovora i obično se nazivaju "knjiga
zaveta" ili "knjiga zakona".
Subota je bila znak Sinajskog Ugovora i, kao takva, bila je
smeštena u centar Deset Zapovesti. |
|
7. "Knjiga zakona"
je tumačila i primenjivala "tablice zakona" na određene
situacije u životu Izraela. |
8. Formulacija ugovora o obrezanju
je gotovo identična sa formulacijom ugovora o suboti. Ono što
je rečeno za jedno, rečeno je i za drugo. |
|
|
|
Uočite paralele u jeziku ugovora između
ova dva znaka, kako su zabeleženi u 1.Mojsijevoj
17:9-14 i 2.Mojsijevoj 31:12-18, 20:1
Obrezanje |
"drži zavet moj"
1.Moj 17:9 |
Subota |
"subote moje čuvajte"
2.Moj 31:13 |
|
Obrezanje |
"Između mene i semena tvog
nakon tebe" 1.Moj 17:10 |
Subota |
"Između mene i sinova izrailjevih"
2.Moj 31:17 |
|
Obrezanje |
"Obrezivaćete se" 1.Moj
17:11 |
Subota |
"Čuvaćete subotu" 2.Moj
31:14 |
|
Obrezanje |
"Od kolena do kolena"
1.Moj 17:12 |
Subota |
"Od kolena do kolena"
2.Moj 31:13 |
|
Obrezanje |
"znak između mene i vas"
1.Moj 17:11 |
Subota |
"znak između mene i vas"
2.Moj 31:13 |
|
Obrezanje |
"zavet večan" 1.Moj
17:13 |
Subota |
"zavet večan" 2.Moj
31:16 |
|
Obrezanje |
"Ko se ne obreže ... da
se istrebi" 1.Moj 17:14
|
Subota |
"Ko radi u subotu ... da
se istrebi" 2.Moj 31:14 |
|
Obrezanje |
Sluge da se obrezuju 1.Moj
17:12 |
Subota |
Sluge da drže subotu 2.Moj
20:10 |
|
Obrezanje |
Znak obrezanja dat u vreme davanja
ugovora 1.Moj 17:1- 9 |
Subota |
Znak subote dat u vreme davanja
ugovora 2.Moj 31:18 |
|
Obrezanje |
Obrezanje pomenuto 6 puta |
Subota |
Subota pomenuta 6 puta |
|
Podudarnosti u jeziku, stilu i vremenu davanja su previše upadljive
da bi bile slučajne, a još su upadljivije na izvornom jeziku. Važno
je da razumemo odnos između obrezanja i subote i da vidimo ulogu
koju igraju u Sinajskom Ugovoru. Obrezanje je bilo znak ulaska u
zavet koji je Bog načinio sa Avraamom i njegovim potomcima. To je
bio znak inicijacije ili ulaska u zavet pomoću kojeg je neko postajao
član zajednice ugovora. Praznik Pashe je bio svetkovina samo za
zajednicu koja poštuje ugovor. U sledećem navodu obrezanje je služilo
kao znak ulaska u zajednicu zaveta i na taj način davalo nekome
pravo da učestvuje u svečanosti Pashe (ili zaveta):
"I reče
Gospod Mojsiju i Aronu: Ovo neka bude zakon za pashu: nijedan tuđin
da je ne jede; A svaki sluga vaš kupljen za novce, kad ga obrežete,
onda neka je jede. … Ako bi kod tebe sedeo tuđin i hteo bi svetkovati
pashu Gospodnju, neka mu se obrežu sve muškinje, pa onda neka pristupi
da je svetkuje, i neka bude kao rođen u zemlji; a niko neobrezan
da je ne jede." [2.Moj 12:43,44,48]
|
|
|
Isto tako, subota je bila trajni znak
ugovora koji je Izrael trebalo da "zapamti". To je bila
ceremonija svetkovana sedmično kao stalno obnavljanje zaveta. Kao
i u slučaju obrezanja, ako je stranac želeo da se pridruži društvu
zaveta, morao je da drži subotu:
"A sedmi
je dan odmor Gospodu Bogu tvom; tada nemoj raditi nijedan posao,
ni ti, ni sin tvoj, ni kći tvoja, ni sluga tvoj, ni sluškinja tvoja,
ni živinče tvoje, ni stranac koji je među vratima tvojim."
[2.Moj 20:10].
Primetimo kakav je odnos subote i zaveta
bio u vreme proroka Isaije i kako se od stranaca koji su se priružili
Izraelu očekivalo da drže subotu zaveta:
"I neka
ne govori tuđin koji pristane uz Gospoda: Gospod me je odlučio od
svog naroda; i neka ne govori uškopljenik: Gle, ja sam suvo drvo.
Jer ovako veli Gospod za uškopljenike: Koji drže subote moje i izbiraju
šta je meni ugodno, i drže zavet moj, Njima ću dati u domu svom
i među zidovima svojim mesto i ime bolje nego sinova i kćeri, ime
večno daću svakome od njih, koje se neće zatrti. A tuđine koji pristanu
uz Gospoda da Mu služe i da ljube ime Gospodnje, da Mu budu sluge,
koji god drže subotu da je ne oskvrne i drže zavet moj"
[Isa. 56:3- 6].
Obrezanje je bilo dato Izraelu kao
jednokratni znak ulaska u zajednicu ugovora. Subota je bila data
kao periodični znak Sinajskog Zaveta koje je Izrael trebalo da "pamti".
9. Strane ugovora su bile Bog i
jedino narod Izraela. Drugi narodi nisu bili uključeni u ovaj zavet.
10. Pravila Sinajskog Ugovora bila su otvorena i za druge, ali samo
ako se obrežu, drže subotu i ako su voljni da se pridržavaju svih
uslova ugovora.
11. Trajanje Sinajskog Ugovora je rečeno da će biti zauvek, večno,
trajno ili "od kolena do kolena".
12. Svrha ugovora je bila da obezbedi osnovu za zajednicu između
Boga i Izraela i da služi kao svedok u slučaju prekršaja ugovora.
13 .Prekšaj ugovora podrazumevao je prekršaj Deset Zapovesti, drugih
zakona u "knjizi zaveta" ili znakova zaveta: subote i
obrezanja.
14. Data je i uredba kojom se pravi razlika između namernog i nenamernog
greha.
15. Izraelac je bio kažnjavan smrću ili izbačen iz zajednice ugovora
za namerni greh.
16. Izraelac koji bi počinio nenameran greh je imao mogućnost da
se očisti pod uslovom da ispuni određene žrtve.
17. Sinajski Ugovor je tipični zakonski ugovor.
Sinajski Ugovor je tako detaljan kao da je pisan za nezrele ljude.
18. Sinajski Ugovor je posredni ugovor sa ključnim vođom između
Boga i sinova Izrailjevih.
|
|
|
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|