Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 1 Guests: 1 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
|
|
|
"A beše
tada praznik obnovljenja u Jerusalimu, i beše zima. I hođase Isus
u crkvi po tremu Solomunovom."
[Jevanđelje po Jovanu 10:22,23]
Šta je "praznik obnovljenja"? Zašto se
slavi? Ovaj gotovo uzgredni stih, krije u sebi čitavu istoriju događaja,
koja rasvetljava druge biblijske odlomke, naročito izvesne delove
knjige proroka Danila...
|
|
|
168. pre
Hrista, Antioh Epifan je mislio da je rešio "jevrejski problem."
Njegove trupe su porušile zidove Jerusalima, i podigao je velike
tvrđave, poznate kao Akre, u oblasti Hrama koje su upotrebljavale
grčke trupe. Epifan je naumio da potpuno uništi jevrejsku religiju.
Proglasio je njene odredbe, Toru, nevažećim i beskorisnim. Zabranio
je svetkovanje njihovih religioznih običaja, posebno svetkovanje
praznika, obrezanje i zakone o ishrani. Sa druge strane, nametnuo
je prihvatanje grčke državne religije.
"A pošto je potukao Egipat,
Antioh se godine sto četrdeset i treće vrati i krene protiv Izraela.
Uziđe na Jeruzalem sa silnom vojskom. Drsko prodre u Svetište i
zaplijeni zlatni kadioni žrtvenik, svijećnjak sa svim, priborom,
stol za prinošenje hljebova, sudove za žrtve ljevanice, kaleže,
zlatne kadionice, zavjese, vijence i sav zlatni ures na pročelju
Hrama, koje ogoli. Zaplijenio je sve srebro i zlato, oteo dragocjeno
posuđe i opljačkao tajne riznice koje je mogao pronaći. Oplijenivši
sve to, vratio se u svoju zemlju, pošto je izvrsio pokolj i izgovorio
silno bogohulstvo.
...
A kralj posla u Jeruzalem, i u ostale judejske gradove, poslanice
po glasnicima da se svi imaju povesti za običajima tuđinaca koji
su u zemlji, pa da se u Hramu dokinu paljenice, klanice i ljevanice;
da se više ne svetkuju subote i blagdani; da se onečisti Svetište
i sveti narod; da se podignu oltari, sveti gajevi i idoli pa da
im se žrtvuju svinje i nečiste životinje; da se više ne obrezuju
djeca, da se onečiste svakom nečistocom i gnusobom i tako zaborave
Zakon i izmijene sve običaje. Tko se ne pokori kraljevoj naredbi,
osuđen je na smrt.
...
Petnaestoga dana mjeseca Kisleva, godine sto četrdeset i pete, sagradio
je kralj na oltaru za žrtve paljenice Grozotu pustoši. I u susjednim
judejskim gradovima podigoše žrtvenike."
[1.Makavejska 1]
Beše ovo "grozota (otpad, mrzost) pustoši"
koju je prorekao Danilo:
"Tada čuh jednog sveca gde
govoraše; i jedan svetac reče nekome koji govoraše: Dokle će trajati
ta utvara za svagdašnju žrtvu i za otpad pustošni da se gazi svetinja
i vojska? I reče mi: Do dve hiljade i tri stotine dana i noći; onda
će se svetinja očistiti" [Danilo
8:13,14]
|
|
|
Nametanje "nove" religije
Jevreji su bili prinuđeni da prinose žrtve grčkim
bogovima. Sa ciljem da ih prinudi da slede grčku religiju, Epifan
ih je primorao da prinose na žrtvu nečiste životinje, posebno svinje,
na paganskim oltarima. Grčki zvaničnici su bili razaslani širom
cele nacije da strogo nametnu "novu" religiju. Najmanje
pokazivanje otpora bilo je kažnjavano smrcu. Sinagoge su uništene,
sveti spisi Zakona oskrnavljeni, a ljudi masakrirani u hiljadama.
Kao vrhunac ovih nesreća, jerusalimski Hram je bio
posvećen grčkom bogu Zevsu. Zevsov kip je postavljen u Hramu. Svinje
su klane na oltaru. To je bila strašna "otpad pustoši"
o kojoj je govorio Danilo. Njegove oružane trupe će se dići da oskrnave
grad hrama i ukinuće dnevno prinošenje žrtava. Onda će uspostaviti
otpad (gnusobu) pustoši. "I koji su bežbozni
prema zavetu, on će ih laskanjem otpaditi; ali narod koji poznaje
Boga svog ohrabriće se i izvršiće" [Danilo
11:31, 32] Oni koji su izbegli Antiohov gnev pobegli su na
skrivena mesta na obalama Mrtvog Mora, u divljinu Judeje i u planinske
pećine. Sa sobom su poneli kopije Tore i Danilovog proroštva. Vođe
izbeglištva u divljinu su bili poznati kao Hasidimi, "pobožni."
oni su bili spremni da polože život za svoju veru, a mnogi od njih
i jesu to učinili.
Jedan kapetan Antiohove vojske je podigao paganski
oltar u malom gradu severoistočno od Jerusalima. Narodu je zapoveđeno
da priđe i prinese na žrtvu svinju na oltaru da bi time pokazali
lojalnost Antiohu. Starom svešteniku, Matatiji, naređeno je da bude
primer i prvi prinese žrtvu. On je odbio. Onda je jedan plašljivi
Judejac, izdajnik, prišao oltaru da žrtvuje svinju. Matatije se
razbesneo. Ubio je otpalog Jevrejina i Sirijskog kapetana. On i
njegovih pet sinova, uništili su paganski oltar i pobegli u planine
u okolini Jerusalima.
|
|
|
Borba i pobeda
Vest o Matatijevoj pobuni se brzo raširila. Mnogi
koji su bili uplašeni su se ohrabrili kada su Matatije i njegovih
pet sinova podigli pobunu. "Neka svako
ko je revan zakonu i brani zavet izađe sa mnom"
[1. Makavejima 2:27].
Starac Matatije, umro je nakon godinu dana od uništavanja
paganskog oltara. Na svojoj samrtničkoj postelji postavio je svog
sina Judu, nazvanog Makavej, kao zapovednika. To je bila mudra odluka.
Juda je veličanstveno ponizio Antioha Epifana. Nakon tri godine
borbe, put za Jerusalim je bio slobodan. Sa pesmom hvale (Aliluja)
na usnama, Makavejska vojska je ušla u Jerusalim, koji je bio oskrnavljen
tri godine pre toga. Tu su vojnici bacili mačeve da bi mogli završiti
ono za šta su se borili - očišćenje Hrama.
"I Juda i njegova braća rekoše,
'Sada kada su naši neprijatelji pobeđeni, hajde da očistimo svetinju
i ponovo je posvetimo.'" [1.Mak
4:36]. Izbacili su sve ostatke paganizma i
podigli novi oltar. 25. Kisleva (obično u Decembru), tačno tri godine
nakon što je mrzost opustošenja ukaljala Hram, on je bio ponovo
posvećen. Slavili su praznik posvećenja osam dana.
"Nato, prema Zakonu, uzeše
neklesano kamenje i podigoše nov žrtvenik, po uzoru na prijašnji.
Popravili su Svetište i unutrašnjost Doma i posvetili predvorje.
Pošto su načinili novo sveto posuđe, unijeli su u Hram svijećnjak,
kadioni žrtvenik i stol. Kadili su tamjan na žrtveniku i zapalili
svjetiljke na svijećnjaku koje su rasvijetlile unutrašnjost Hrama.
Postavili su hljebove na stol i objesili zastore. Tako dovršiše
djelo koje su poduzeli. Dvadeset i petog dana devetog mjeseca, zvanog
Kislev, godine sto četrdeset i osme ustadoše u rano jutro i prinesoše
po Zakonu zrtvu na novom žrtveniku za paljenice koji bijahu podigli.
Obnovili su posvetu žrtvenika uz pjesme i zvuke citara, harfa i
cimbala u ono isto doba i u isti dan u koji su ga pogani oskvrnuli.
...
Juda je sa svojom braćom i sa svom izraelskom zajednicom odredio
da se, počevši od dvadeset i petog dana mjeseca Kisleva, svake godine
u svoje vrijeme osam dana radosno i veselo slavi dan posvete žrtvenika."
[1.Mak 4]
Jevreji do danas, obično početkom decembra, svetkuju
ovaj praznik kojim se ispunilo Danilovo proroštvo:
"Do dve hiljade i tri
stotine dana i noći; onda će se svetinja očistiti" [Danilo
8:13,14] | |
|
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|