Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 9 Guests: 9 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
17.18. i 19.poglavlje
17. Poglavlje
PRVI TEMELJI KATOLIČKOG FINANCIJSKOG CARSTVA 20. STOLJEĆA
Lateranski Ugovor iz veljače 1929. potaknuo je tada
vladajućeg papu Pia XI. da oformi posebnu agenciju koja ce upravljati
novcem kojeg je fašistička Italija stavila u vatikansku blagajnu. S ovom
agencijom Katolička crkva započela je novu financijsku politiku, a to
su internacionalne investicije. To je bio korak koji je vodio opasnim
putevima inernacionalnih špekulacija i financijskih skokova, saltova i
rizika. No, Crkva se perfektno snašla i uklopila u taj milje. Godina
1930. bila je, moglo bi se reći, početak nove ere u ekonomiji Katoličke
crkve. Agencija Pia XI. nije bila sasvim nova, nego je zapravo bila
potomak "starog roditelja” koji se zvao Uprava Dobara Svete Stolice, a
osnovao ju je papa Leon XIII. 1878.
Ona je oformljena da se bavi financijskim poslovima promjenjene
papinske ekonomije nakon gubitka teritorijalnog dominiona 1870.godine.
Crkva je sada imala milijune lira na raspolaganju, pa je odmah krenula u
velike investicije u samoj Italiji. Na taj nacin vatikanski novac je
brzo pronasao put u sve tokove talijanskog financijskog svijeta
trgovine, industrije, nekretnina i dr. Proces je bio ubrzan i olaksan
zbog prijateljskih i srdacnih odnosa Vatikana s fasistickim rezimom. Ali
i drugi ne manje vazni faktori pridonjeli su uspjesnim financijskim
operacijama. Medju njima, ova tri su bila od kapitalnog znacaja: a)
Crkva je imala svoje vlastite banke, b) bila je izuzeta od oporezivanja,
c) imala je u svojoj sluzbi inteligentnu i spretnu masineriju. Crkva je
drektno ili indirektno kontrolirala nekoliko banaka, medju njima Banku
Svetog Duha i veliku i jaku Rimsku Banku. Mussolini se slozio da vecina
vatikanskih investicija bude oslobodjena poreza, a to je dodavalo nove
miijune lira onim vec primljenim. I konacno, vjesto ispletena vatikanska
mreza koju su tvorili visa hijerarhija i laici na kljucnim polozajima u
financijskom svijetu, opskrbljivali su vatikanske
ulagace s visoko povjerljivim informacijama koje nisu bile dostupne
nikome drugome. A to je Vatikanu dalo prvenstvo u vrlo unosnim poslovima
i spekulacijama. Treba obavezno spomenuti podrsku koju je Crkva imala
od strane diktatorskog rezima. Posto se ona ideoloski identificirala s
fasizmom (antikomunizam) ovaj je to i nagradio – financijski.
Papinsko-fasisticka suradnja i politika bila je vrlo uspjesna. U
narednih 10-tak godina nakon sklapanja Lateranskog
Ugovora 1929. pa do izbijanja II. svjetskog rata 1939., milijuni su bili
vrlo vjesto investirani i donijeli su ogromne profite. Rast i napredak
industrije bio je rezultat ratnicke politike glavnog vatikanskog
partnera – fasisticke Italije. Jer, Mussolini je krenuo putem agresije.
Nekoliko godina nakon Lateranskog Ugovora izvrsio je agresiju na
Etiopiju (1936) sa blagoslovom Katolicke crkve. Biskupi i svecenici
skropili su svetom vodicom trupe, oruzje i ratne planove. Bio je to
prizor koji je sokirao i cinicne nevjernike. No, osim takove podrske
Crkva je pomagala i na razne druge nacine. Vatikan je dobar dio svojih
lateranskih milijuna investirao u fasisticku ratnu industriju odlicno
procijenjujuci unosnost takovih ulaganja. Kao i svaki ulagac kojemu je
glavni cilj zarada, tako je postupao i Vatikan. Moral je pritom bio
sporedna i nevazna stvar. Nova fasis-ticka kolonija Etiopija bila je
vrlo privlacna Crkvi, i religiozno i financijski. Mussolini je pak bio
vrlo darezljiv u obecanjima doklegod je imao podrsku Crkve za svoje
avanture. Dok je agresija trajala, Vatikan se bavio raznim poslovima
narocito u samom Rimu koji je ubrzano rastao i sirio se. U samo nekoliko
godina Sveta Majka Crkva je postala vlasnik velikih stambenih blokova,
raznih nekretnina i zemljista, osobito na periferiji grada gdje se
naj-vise gradilo. Veliki gradjevinski bum donosio je 100%, a gdjekad i
1000% profita. I tako je zahvaljujuci svom financijskom umijecu,
predvidjanju i kalkulacijama, a uz pomoc fasistickog rezima i svoje
razgranate crkvene i laicke masinerije, Vatikan za samo jedno
deset-ljece izgradio svoje novo financijsko carstvo. U onoj istoj
Italiji, koja ga je pola stoljeca ranije lisila njegovog teritorijalnog
kraljevstva. No, osim u Italiji Vatikan je bio vrlo aktivan i izvan nje.
U protestantskim zemljama poput Holandije i Njemacke vodio je svoju
politiku stjecanja izbjegavajuci bilo kakve napadne poteze, jer su
tisina, skrovitost i nenametljivost bile najbolje metode za prodor u
eventualno neprijateljske i nesklone sredine. Gdjegod je njegovo
bogatstvo i svojina bilo sigurno, Vatikan se rijetko uplitao direktno u
domace poslove doticne zemlje. To je bio slucaj s Poljskom, Madjarskom,
Austrijom, Cehoslovackom, Belgijom i drugim zemljama gdje su interesi
Crkve bili sigurni, te su imali svijetlu buducnost. Tome su doprinosile
nacionalne hijerarhije i naklonost razlicitih vladajucih garnitura. No,
gdje je takva stabilnost bila poljuljana i imovina Crkve ugrozena, tada
je Vatikan intervenirao raznim oblicima pritiska – religioznim,
politickim i diplomatdkim, a sve poradi obrane svojih interesa. I to na
prvom mjestu onih opipljivih zemaljskih interesa. Dakle. kada je u
Francuskoj sredinom tridesetih vlast preuzeo poluanarhijski komunizmom
inspiriran Narodni Front, Vatikan se prepao. Narodni Front je imao
polukomunisticki program i izgledalo je, da ce biti preteca komunisticke
Francuske. A komunisticka Francuska bila bi gora, nego Francuska
revolucija ili ateisticka Francuska Republika s pocetka stoljeca. Stoga
je Vatikan zauzeo strog stav spram vlade Narodnog Fronta. Nasuprot njemu
u prvi plan je dosla organizacija katolicke desnice modelirana po
fasizmu, a zvala se Les Croix de Feu. Osjetio se zadah moguceg
gradjanskog rata. On je i buknuo, ali u susjednoj Spanjolskoj gdje je
slicna vlada propala. Ekonomska kriza, politicki kaos i atentati postali
su svako-dnevica. Spanjolska Republika ucinila je 1931. g. ono isto,
sto su vec ucinili Francuzi i Rusi u svojim revolucijama – lisila je
Crkvu njene imovine. Jedna od prvih akcija Republike bila je oduzimanje
svega sto su posjedovali, vodecem crkvenom redu Jezuitima (Isusovci).
Jer, njihova imovina bila je raznovrsna i oni su bili najmocniji i
najbogatiji crkveni red. Inace, Crkva je u Spanjolskoj bila najveci i
najbogatiji veleposjednik, veci i od dekadentne aristokracije s kojom je
bila tako prisno povezana, da je uglavnom bilo tesko razlikovati jedne
od drugih, osim po odjeci koju su nosili. Republika je i jedne i druge
lisila njihovih dobara, tako da je dobila oko 13 milijuna akri zemljista
koje je isparcelirala i razdijelila siromasnim seljacima. Imovina
Katolicke crkve u Spanjolskoj u tom vremenu (oko 1933.) po Johnu
Guntheru bila je vrijedna oko 500 milijuna dolara, a vecinu toga
kontrolirali su upravo Jezuiti. Kad je Spanjolska Republika konfiscirala
crkvenu imovinu bilo je sluzbeno potvrdjeno, da je vrijednost iznosila
oko 6 milijardi peseta i to prije inflacije koja je uslijedila. A ta
kolosalna vrijednost je ostala i nakon sto je imovina Crkve vec bila
reducirana u proslom stoljecu u dva vala antiklerikalizma. Ne treba se
stoga cuditi, da je 1936. Katolicka crkva stala na stranu jednog gotovo
nepoznatog generala, koji se pobunio protiv Spanjolske Republike. On se
zvao general Franco i gradjanski rat je mogao zapoceti uz blagoslov
Crkve. Da li je Republika zasluzila smrt, da li je ona bila preteca
komunizma i anarhizma, da li je Franco bio u pravu u svojoj pobuni
protiv republikanaca – prosudit ce povijest. No, nepobitna je cinjenica
da je Katolicka crkva podrzavala pobunu i to maksimalno. Ona joj je
zapravo kumovala i bila jedan od glavnih kovaca planova za rusenje
Republike. Tako je Vatikan (Crkva) zaboravio po tko zna koji puta
vlastiti princip, a to je da vjernici moraju postivati uspostavljenu
vlast. Glavni motiv takovu ponasanju je onaj isti, prastari i vjecito
prisutan u dugoj povijesti Crkve, a to je – zastita i obrana njenih
interesa, ponajprije onih zemaljskih kao sto su privilegije i bogatstvo.
Nakon krvavog gradjanskog pokolja (1936-39) sa oko milijun mrtvih
nacionalistickoklerikalne snage su pobijedile. Crkva je pjevala Te Deum
sirom Pirinejskog poluotoka. Njezina imovina u Spanjolskoj nije vise
bila u opasnosti. Hvaljen budi Bog!
*****
18. Poglavlje
UKUPNO BLAGO CRKVE PRIJE I ZA VRIJEME II. SVJETSKOG RATA
Jedva sto je spanjolski gradjanski rat zavrsio, II. svjetski rat je izbio u rujnu 1939. Iako je
imala znatne stete, Crkva je u Spanjolskoj spasila svoje kolosalno
bogatstvo. Ali sta sada, kad je Hitler izazvao cijelu Evropu? Gdje ce
Crkva sada stati i kako ce se postaviti? Katolicka crkva, iako
uznemirena, nije se izgleda trebala puno plasiti. Hitler, usprkos
povremenim manjim svadjama s njemackom katolickom hijerarhijom, nikada
nije prijetio lisavanjem Crkve njenog blaga. Nasuprot tome, on je
osigurao vlasnistvo i sigurnost Katolicke crkve u nacistickom Rajhu
jednim svecanim konkordatom sa Papom u lipnju 1933.g. svega nekoliko
mjeseci nakon sto je postao Kancelar Njemacke u sijecnju. Ovako dobri
odnosi bili su moguci zbog cinjenice, da su se Katolicka crkva i nacizam
slozili o uzajamnoj podrsci. I dok je Hitler garantirao Crkvi njeno
vlasnistvo i razne privilegije, ona je naredjivala svom kleru da
prisegne lojalnost i odanost nacizmu. Svecenici su se morali zakuniti,
da nikako nece naskoditi, niti se suprotstaviti nacistickoj diktaturi.
Bio je to isti onakav "nesveti brak” kakav je Crkva sklopila s
fasistickom Italijom cetiri godine ranije. Sagledavajuci sve cinjenice
Crkvi se cinilo, da Hitler makako mogao biti neugodan, moze ustvari biti
koristan kao veliki protivnik Staljina i boljsevizma. On je zapravo bio
najbolji branitelj Crkve i njenih milijardi, pa bilo rata ili ga ne
bilo. Stoga je kardinal Pacelli, kasniji papa Pio XII. postao glavni
promotor politike direktne ili indirektne podrske dvama ekstremnim
anti-komunistickim pokretima tog vremena, talijanskom fasizmu i
njemackom nacizmu. I to od samih njihovih pocetaka. Crkva je vrlo
takticno pripremala i pomagala ucvrscenje nacizma i Hitlera. U toj
njenoj taktici mogu se prepoznati 4 koraka: 1.) -kada je lider njemacke
Katolicke Partije Franz von Pappen postao vice-kancelar nacisticke
Njemacke (drugi do Hitlera) u sijecnju 1933. 2.) -kada su zastupnici
Katolicke Partije u Parlamentu glasali za davanje apsolutne moci Hitleru
u ozujku 1933. 3.) –kad je Vatikan odredio njemackom Centrumu
(Katolicka partija) da bude raspusten, sto je i ucinjeno u srpnju 1933.
4.) –kad su Vatikan i Hitler potpisali konkordat u ljetu iste godine.
Prema clanku 30. ovog konkordata…… specijalne molitve nedeljom ce se
odrzavati…… za dobrobit Rajha nacisticke Njemacke. Jos ozbiljniji je bio
clanak 16. -…prije nego biskupi preuzmu svoje dijaceze (biskupije)
trebaju dati zakletvu odanosti predstavniku Rajha….. (Svi detalji ove
politike i odnosa Berlin-Rim po prvi puta su objavljeni u knjizi
"Vatikan u svjetskoj politici” koju je napisao autor ove knjige) Gledano
unatrag, ta Vatikansko-Hitlerovska suradnja izgleda kao ogromna greska i
pogresna prosudba Crkve. No u ono vrijeme cinila se ispravnom zbog
komunisticke opasnosti. Jer, komunizam je ne samo negirao religiju, nego
je jos vise ugrozavao bogatstvo cvrsto organiziranih religija – na
istoku Ortodoksne (pravoslavne), a na zapadu Katolicke. Stoga ova
potonja nije oklijevala, komu ce se prikloniti i koga ce podrzati. Ali
kao vjera
Katolicka crkva je trebala ostati neutralna. I dok je s jedne strane
igrao ulogu Univerzalnog Oca, papa Pio XII. je s druge strane podrzavao
Hitlerov Krizarski rat. Osim njega, to su cinile i druge katolicke
zemlje. Kada je dakle Hitler u lipnju 1941. presao ruske granice, u
Vatikanu je nastalo veliko veselje. Molitve su umnozene, a ozivljen je i
Fatimski kult koji je bio utemeljen na obecanju Djevice Marije da ce
"sveti otac njoj posvetiti Rusiju”. Da bi pripomogle ispunjenju tog
obecanja, neke katolicke zemlje su slale svoje vojne kontingente na
rusku frontu. Spanjolska je poslala svoju Plavu Diviziju, a dobrovoljci
su nagrnuli iz gotovo svih katolickih zemalja. Ne treba zaboraviti, da
je Spanjolska primjerice na celu s Francom bila zdusno uz Hitlera. Nakon
gradjanskog rata zemlja je bila polurazrusena i on se bacio na obnovu
zemlje. Najprije je crkvi vratio svu konfisciranu imovinu i to je bila
velika pobjeda za Vatikan. Katolicka crkva je intenzivno krenula u svoju
obnovu kupujuci i investirajuci narocito u nekretnine i dionice. Pisano
je – "trazi i dobit ces”. I Crkva je tako i postupala. Spanjolska
hije-rarhija je koristila sve dostupne nacine da nadoknadi izgubljeno i
poveca svoje blago. Vrlo brzo vjernici su bili iznenadjeni, kad su
saznali koliko puno njihova Crkva posjeduje u raznim kompanijama,
bankama, tvornicama, plantazama i rudnicima, i drugim neduhovnim
djelatnostima. Ma koliko to ona vjesto skrivala, uvijek se nasao neki
"ventil” na koji bi povjerljive stvari procurile van. Za vrijeme II.
svjetskog rata, Katolicka crkva u Spanjolskoj posjedovala je i
kontrolirala oko 1/3 ukupnog bogatstva zemlje. No, vjerovati da je tako
bilo samo u Spanjolskoj bilo bi pogresno. Jer ona je bila podjednako
aktivna u svojoj obnovi i umnozavanju kapitala i u drugim katolickim
zemljama – Belgiji, Italiji, Francuskoj, Poljskoj. Osim toga, dok se
oslanjao na nacionalne armije da bi sacuvao svoje blago od komunista na
domacem terenu u Evropi, Vatikan je smatrao, da bi bilo mudro i dobro
ucvrstiti svoje financijske interese i preko Oceana. Zapravo, podugo
vremena prije pocetka samog rata on je poduzeo uspjesne korake u tom
pravcu. Poceo je investirati ne samo u juzno-americke katolicke zemlje,
nego i u protestantske Sjedinjene Drzave. Iako je to bilo poznato u to
vrijeme, ono sto je bilo veliko iznenadjenje nakon rata, to je bila
velicina i opseg tih ulaganja. Velicina udjela Vatikana u velikom
biznisu izisla je na svijetlo dana, kad su neki dokumenti pali u ruke
talijanskih socijalistickih lidera. Oni su dokazivali kolosalne vatikanske
investicije sirom Sjeverne Amerike, a koje su vjesto bile skrivene iza
laickih koncerna i laickih pojedinaca. Posebna je prica vatikansko
investiranje u republike Centralne i Juzne Amerike. U nekima je
Katolicka kontrolirala gotovo sve – zemljiste i nekretnine, bankarstvo,
komercijalno poduzetnistvo, gradjevinarstvo i dr. Frapantna je
primjerice brojka od oko 4 milijarde lira koliko je u
1939. iznosila vrijednost crkvene imovine u Italiji, a sto po
vrijednosti i tecaju talijanske valute u 1969. iznosi oko 160 milijardi
lira. A onda je Hitler izgubio rat. Evropa je lezala u rusevinama, dok
je Staljinova Crvena Armija okupirala trecinu kontinenta. Vatikan,
sretan sto se crvena zastava nije zavijorila na sv. Petru, mogao je sa
sigurnoscu gledati u buducnost. Crkva je bila zahvalna Providnosti na
takvoj zastiti, ali je znala i to, da je takva zastita jos sigurnija kad
je ojacana solidnim milijardama u gotovini ili raznim drugim
vrijednostima. Kako u staroj Evropi, tako jos vise u Novom Svijetu.
*****
19. Poglavlje
VATIKAN ULAZE MILIJUNE U RATNU INDUSTRIJU I PREBACUJE IH U USA.
Vatikanska banka (Institutio per la Opere di
Religione) bila je osnovana s temeljnim ciljem da "upravlja kapitalom
namijenjenim vjerskim zajednicama”. Medjutim, to je bila klasicna
kamuflaza za aktivnosti koje nisu imale gotovo nikakve veze s opisom
djelatnosti. Jer, od samog osnutka njezin zadatak je bio da transferira
crkveni kapital i novac iz okupirane Evrope. Institut je 1942.g. osnovao
papa Pio XII. u jeku II. svjetskog rata, kad je Hitler nakon uspjesnog
priblizavanja Moskvi bio zaustavljen. Njegova Svetost se vrlo zabrinula.
Pio XII. jos uvijek vjerujuci u Hitlerovu pobjedu poceo je sumnjati u
konacan ishod velikog pothvata. Sjedinjene Drzave su usle u rat, a to je
promijenilo odnos snaga. Americka moc se pocela osjecati svugdje i ako
se ne dogodi cudo, Hitler bi mogao izgubiti rat. I zato, zbog promjene
situacije najbolja politika je bila poduzeti preventivne mjere u zastiti
bogatstva Crkve i tako pomoci samoj Providnosti. A sto bi bilo bolje,
nego skloniti blago na sigur-nije mjesto. I gdje bi to bilo bolje nego
unutar udaljenih sigurnih granica USA? Na kraju krajeva, Bog bi mogao
napustiti Hitlera, a Staljin i njegove boljsevicke horde razmiljeti se
po Evropi. Sta ako udju u sam Rim? Cak iako to saveznici sprijece ne
zeleci imati Ruse u zapadnoj Evropi, sta oni mogu ako talijanski
komunisti uspostave diktaturu u Italiji? Komunisticka Italija, Francuska
ili Njemacka sasma sigurno znaci ovo – razvlastenje Crkve od njenog
bogatstva u tim zemljama. Ove crne misli potakle su Pia XII. na
osnivanje ovog Instituta, koji je pametno i lukavo integriran u crkvenu
masineriju. A on nije bio nista drugo do fleksibilan instrument za
raznovrsne financijske aktivnosti. Sto je to znacilo u jeku rata? Kao
sto je to objasnio jedan autoritet, to je znacilo da je "ova banka
omogucavala Svetoj Stolici da radi transfere preko zatvorenih granica, a
sto je donosilo bogate profite kroz tu rijetku privilegiju prenosenja
stranog novca u tadasnjem podijeljenom svijetu”. Jer, podijeljeni svijet
je zaista bio podijeljen! S milijunima naoruzanih ljudi, sa zatvorenim
granicama, s bodljikavim zicama, s tenkovima i topovima…. Nitko nije
mogao slobodno prolaziti, osim jednog izuzetka – predstavnika Vatikana.
Za njih nisu postojala ogranicenja. Kao emisari religije i delegati
suverene drzave "sluzbeno neutralnog Vatikana” mogli su se kretati po
svojoj volji od jedne do druge drzave i od jednog kontinenta do drugog. S
evropskog bojista u mirnu Kanadu, USA i Juznu Ameriku. Nositelji
duhovne utjehe, ali jos vise nositelji banknota, vrijednosnih papira,
zlata i srebra. Tako je Institut za religiozne poslove prenosio sve vece
sume novca iz Vatikana u Kanadu i USA. A takodjer i razne druge
vrijednosti, ne samo iz Rima, nego iz cijele Italije, Francuske pa cak
iz hitlerovske Njemacke. Taj delikatan posao obavljale su vrlo
povjerljive osobe iz nacionalnih hijerarhija tzv. "nomini di fiducia”
kako ih nazivaju u Vatikanu. I kako je operacija transfera novca iz
Evrope u Ameriku napredovala, tako se sve vise zainteresiranih stranaka
ukljucivalo u nju. Tako su napr. americke korporacije i pojedinci s
dionicama i novcem u Njemackoj zatrazili pomoc Vatikana, da bi spasili
sto se spasiti moglo iz prijeteceg debakla. I – Vatikan je pomogao,
direktno ili indirektno. Sa politickim pritiskom na politicare. Trebamo
se prisjetiti cinjenice, da je Katolicka crkva u tom periodu bila usko
povezana s ratnim zbivanjima, ne samo zbog njene podrske fasistickoj
Evropi protiv komunizma, nego i zbog milijardi koje je ulozila u
razlicite tvornice diljem Evrope. Jer veza Crkve s ratnom masinerijom
nije bila nesto novo. Ona je pocela ubrzo nakon potpisivanja Lateranskog
Ugovora 1929. i zaprimanja stotina milijuna lira od Mussolinijeva
rezima. Dio dobivenog kapitala ona je ulozila u tvornice oruzja, koje su
radile punom parom zbog pripremanih Mussolinijevih agresija. Vatikanski
autoriteti su naravno sutjeli i prikrivali svoj udjel u tim izuzetno
unosnim poduzetnistvima. Vjerojatno je istina da Pio XII. nije osobno
sudjelovao u svemu tome. Ipak, on nije nikada strogo ukorio talijansku
Crkvu zbog njene umijesanosti u invaziju Abesinije. Financije Vatikana
nisu bile direktno u njegovim rukama, nego u rukama grupe "specijalista
za financije” koji su radili po svojoj volji. Tako su vatikanski
milijuni bili rasprseni u unosne poslove, medju ostalim u kemijsku i
ratnu industriju koje su opskrbljivale Mussolinijevu vojsku. Glavni
inzenjer vatikanske upletenosti u ratno profiterstvo
bio je legendarni financijski carobnjak Sgr. Nogara. Taj covjek je
kontrolirao i igrao se s crkvenim novcem poput madjionicara stostruko
umnazajuci njezine milijune. Njegovo glavno pravilo je bilo – iskljuciti
religiju i teologiju od financijskih stvari. A njegov motto je bio
jednostavan –"posao je posao!” Preuzeo ga je od pape Benedikta XV.
Nogara je nastavio investiranje u ratnu industriju i poslije abesinske
pustolovine. Sirio je poslove i izvan Italije, u Njemacku,
polu-fasisticku Jugo-slaviju i Albaniju.
Prema tome, prije II. svjetskog rata Vatikan je imao mnoge svoje milijune u proizvodnji ratnog materijala. Nogara je povezao vatikanske
financije s nekim velikim USA korporacijama koje su bile ukljucene u
ratnu industriju, pa je Vatikan poceo ostvarivati profit i s druge
strane Atlantika. Nogarine tajne transakcije postale su "zlatni rudnici”
za Crkvu. Kolika je bila stvarna velicina vatikanske
upletenosti i sudjelovanja u ratnoj industriji i profitersrvu Evrope i
Amerike, nije nikada bilo potpuno razotkriveno i vjerojatno nece ni
biti. To je potvrdjena realnost kojoj nazalost nedostaju detalji.
Prijatelj autora ove knjige, Dom Luigi Sturzo, imao je informacije o
vatikanskim ratnim makinacijama od Pape osobno, sto ce reci od Pia XI.
On je papa koji je potpisao Ugovor s Mussolinijem i koji je u trenutku
ushicenja nazvao Ducea "covjekom poslatim od bozanske Providnosti”. Dom
Sturzo je bio osnivac talijanske Katolicke Partije, jedine politicke
stranke koja je mogla sprijeciti da Mussolini postane diktator. Pio XI. u
skladu s tajnim politickim dogovorom s Mussolinijem naredio je, da
Sturzo raspusti stranku, sto je ovaj i ucinio te otisao u emigraciju.
No, i nadalje je bio dobro informiran o najvaznijim vatikanskim
aktivnostima zahvaljujuci svojim vezama u Rimu. Godinu-dvije prije
izbijanja rata Pio XI. je realizirao, da je napravio politicku gresku u
podrzavanju fasizma. Pokusao je nesto i popraviti, ali uzalud. Trazio je
susret s Dom Sturzom. Medju ostalim, informirao je bivseg vodju
Katolicke Partije o svojoj "dubokoj tuzi” sto je tako puno vatikanskog
novca investirano u ratnu industriju Italije, ali da on nije mogao nista
uciniti oko toga otkad su financijski poslovi bili u rukama "izvjesnih
laika” koji su radili sto su htjeli. Papa je takodjer rekao, da se
talijanske tvornice pripremaju za rat. Poslije rata Sturzo se vratio u
Italiju i obnovio Katolicku Partiju, koja je nazvana Krscanska
Demokratska Stranka. Dom Sturzo je bio covjek odredjen da razotkrije
povezanost Vatikana s fasizmom. Kad je to saznao Pio XI. zabranio mu je
da se "paca u stvari proslosti i ometa Crkvu u "njenoj obnovi nove
Evrope”. Ali najneobicniji dokaz o umijesanosti Vatikana u ratne
industrije dosao je iz jednog vrlo neobicnog izvora – ovaj puta iz
Jugoslavije, od generala B. Mirkovica. U proljece 1941. Jugoslavija je
potpisala Pakt s Hitlerom. 27. ozujka general Mirkovic je destabilizirao
Vladu, raskinuo Pakt i stavio Jugoslaviju na stranu saveznika. Vaznost
tog preokreta bila je ogromna, jer je utjecala na tok II. svjetskog
rata. To je potvrdjeno i na Nurnbeskom procesu. Hitlerov ratni plan bio
je skroz poremecen. On je odmah reagirao i sazvao generale i komandante
svojih satelitskih saveznika i obavijestio ih o odgodi operacije
Barbarosa za 4 tjedna (Barbarosa je bila sifra za napad na Rusiju). Po
Karlu Ritteru visokom oficiru u nacistickoj komandi, odgadjanje od 4
tjedna bilo je presudno za cijeli rat. Ono je rezultiralo "zimskom
bitkom” pod Moskvom i tu je zapravo Hitler izgubio rat.(citirano iz
memoara Antony Edena) Autor ovo naglasava, jer ono sto je otkrio general
Mirkovic nije bilo neozbiljno blebetanje bez dokaza, a ticalo se
glavnog predmeta ovog poglavlja – vatikanskog financijskog sudjelovanja u
ratnoj industriji. Iz nekih financijskih i diplomatskih dokumenata
otkrio je povezanost talijanskih financijskih interesa, nacisticke ratne
masinerije i jugoslavenske manufakture oruzja, a sve to usko povezano s
Vatikanom, odnosno njegovim carobnjakom Nogarom. Sve je bilo tako
isprepleteno i pomijesano da su tri partnera – Italija, Njemacka i
Jugoslavija cinila jedan pravi "nesveti trio”. U Hrvatskoj su katolicki
Ustase osnovali tzv. Nezavisnu Drzavu Hrvatsku koju su zdusno pomagali
Vatikan i Mussolini i koja je postala Hitlerov saveznik. General
Mirkovic je bio ogorcen i planirao je prikupiti sve inkrimirajuce
dokumente o upletenosti Katolicke crkve u rat. Na um mu je cak dosla i
jedna nevjerojatna misao, a ta je bila da nekoliko eskadrona posalje na
Vatikan i bombardira ga! Jedan eskadron je i pripremljen, ali u noci
planiranog napada doslo je do pogorsanja vremenskih prilika sto je
onemogucilo polijetanje. Ekspedicija je morala biti odgodjena za koji
dan. Cini se da je ovo odgadjanje spasilo Vatikanski grad, jer su
jugoslavenske zracne snage ubrzo bile onesposobljene od nacistickih
bombardera. Tako se cinilo, da Katolicka crkva duguje spas svog sjedista
Adolfu Hitleru i – losem vremenu! Unistenje Vatikanskog grada sa svim
njegovim religijskim, umjetnickim i povijesnim riznicama bilo bi
nepopravljiva steta po zapadnu civilizaciju. Ali, jedan covjek je bio
toliko ogorcen na ulogu Vatikana u tom strasnom ratu, da je bio spreman
na jedan cin ne
razmisljajuci o svim mogucim negativnim posljedicama takvog cina.
Osvrnuli smo se na ovu pomalo bizarnu epizodu jer je ona sire nepoznata.
Ranije smo spomenuli, da sva velicina i opseg vatikanske
ukljucenosti u profitabilan ratni biznis vjerojatno nikada nece biti u
potpunosti rasvijetljeni i razotkriveni. Ali, tko zna….? Rezultat ratne
politike Katolicke crkve, ili bolje receno, vjesti potezi koje je ona
poduzela kad je nacisticki uspjeh postao poraz, bio je ovaj: kad se
Hitler konacno ubio pred invazijom Crvene Armije, Pio XII. u totalnom
kolapsu Hitlerovske katolicke Evrope imao je bar zadovoljstinu u
spasavanju milijuna dolara transferiranih u USA. Katolicke investicije
nisu prestale s prekidom neprijateljstava, nego su nesmanjeno
nastavljene u narednim godinama. Crvena Armija je zaustavljena, a
Sjedinjene Drzave su postale protektor Evrope. I buduci da su komunisti u
Francuskoj i napose Italiji prijetili uspostavom svojih Vlada u Rimu i
Parizu, Katolicka crkva je zapocela uspjesno politicko-ideolosko
partnerstvo s USA. Tomu je pogodovala stalno prisutna komunisticka
opasnost u Evropi koja je silno uznemirivala Vatikan. Pio XII. je
nastojao smanjiti tu opasnost, pa je intervenirao na razne nacine. U
samoj Italiji tako, sto je naredio glasanje za Katolicku stranku. Svatko
tko bi glasao za komuniste ili cak socijaliste, bio bi ekskomuniciran
iz Crkve. Dok je obuzdavao komunisticku prijetnju, Vatikan se
istovremeno poceo obazirati po cijeloj Evropi, da bi pronasao gdje ce
moci najbolje investirati svoje milijune. Zapravo, gdje bi oni mogli
donijeti najvecu zaradu! Evropa je dozivjela pravi ekonomski "bum” i
procvat, a ekonomska cuda su zaredala. Crkveni financijski eksperti su
se dali na posao. I opet se pokazala vrlo uspjesnom vjestina i intuicija
Crkve u pronalazenju i izboru najboljih i najunosnijih ulaganja. To su
bile prosperitetne industrije, kompanije i sve veci i mocniji koncerni,
privatni i drzavni, manji i veci. I to ne samo u Italiji, nego takodjer i
u Francuskoj, Njemackoj, Svicarskoj i cak u Engleskoj. Vatikan je bez
ikakove zadrske ili stida ulagao crkveni novac u hotele i kasina na
Rivijeri, a napose u gradjevinarstvo preko Societa Generale Immobiliare.
Ovaj koncern je jedan od najjacih u Italiji i u njemu je Vatikan veliki
dionicar. Tu su jos i grupa Italcementi, financijski koncern Bastoggi,
Italgaz, Ceramica Pozzi, velika osiguravajuca kompanija Assicurazioni
Generali, Pantanella koncern…… i mnoga druga poduzetnistva i djelatnosti
koja s religijom nemaju nikakve veze. Ne smije se zaboraviti da Vatikan
nije placao nikakve poreze, kako u Italiji, tako i u mnogim drugim
zemljama, pa je na taj nacin bio u nepostenoj prednosti pred ostalima.
Zbog svog privilegiranog polozaja, Vatikan je dobivao sve, a davao –
nista! On je samo uzimao, a davao nije zauzvrat nista. On je uzimao od
novca poreznih obveznika (kroz drzavni aparat), a sam nije placao
nikakve poreze. To je izazvalo negativne reakcije u javnosti. Razlicite
grupe i pokreti su trazili da Katolicka crkva takodjer placa poreze, ali
njihovi napori su bili bezuspjesni zbog dominacije Katolicke stranke u
Vladi. Konacno 1968. postigli su neki uspjeh – Vatikan se naime
"podvrgao” djelomicnom oporezivanju svojih glavnica, a to je drzavi
donjelo milijarde lira. Nino Lo Bello
ekonomsko-financijski korespondent "New York Herald Tribune”-a detaljno
je prikazao velicinu vatikanskih investicija i ekonomske moci u knjizi
"The Vatican Empire” (Vatikansko Carstvo). Sudjelovanje i ukljucenost
Vatikana u ekonomiji, industriji i financijama Italije bio je jedan od
glavnih faktora u razvitku i prosperitetu talijanskog poluotoka. Koliki
je tamo bio "portfelj” (portfolio) Katolicke crkve 25 godina nakon II.
svjetskog rata? Odgovor na ovo pitanje je vrlo tezak, jer je Vatikan
jedina drzava koja uporno odbija otkriti svoj budzet i prihode vanjskom
svijetu. Nesluzbene procjene talijanskih Vlada u raznim periodima a na
temelju oskudnih informacija do kojih se moglo doci, bile su blizu
nejasnim i maglovitim nagovjestajima koji bi kapnuli iz Vatikana. Radi
se o nekih 15-20% vatikanskog vlasnistva svih dionica na talijanskoj
Burzi. A vatikanske investicije u Italiji predstavljaju tek izmedju 1/10 i 1/20 njegovih svjetskih investicija.
***** |
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|