Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 9 Guests: 9 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Šta o ikonopoštovanju kaže crkvena istorija?
Ono
što bi mogli na samom početku da ustvrdimo kao neospornu činjenicu
jeste da u prvovekovnoj apostolskoj Crkvi nije bilo nikakvog
ikonoslikarstva, niti se pak znalo za legende o Hristovim nerukotvorenim
ikonama, kao i ikonama Bogorodice. Predanjske pripovesti koje nas
izveštavaju o tome da su ikone postojale od samoga početka crkvene ere
se nalaze u potpunoj oprečnosti sa onim što se može saznati iz pouzdanih
istorijskih izvora. Evo šta o ovoj temi govori Sergije Bulgakov u
svojoj knjizi:
„Hrišćanska Crkva je od judejstva – kao nešto što se samo po sebi razume i što ima silu zakona – nasledila zabranu religioznih izobraženja i u tom smislu ona se od početka odredila više ikonoborački."[33]
Ukoliko
prihvatimo za istinitu ovu tvrdnju poznatog ruskog bogoslova, onda se
svakako postavlja veliko pitanje kako je moguće da se prvovekovna Crkva
odredila ikonoborački (dakle bila je nastrojena protiv ikona) ako je
svima bilo poznato da je Hristos blagoslovio svoje likove na platnu i
ubrusima pred kojima se već vršilo poklonjenje? Takođe, da li je moguće
da je Luka slikao ikone (i to ne jednu već nekoliko) i to baš u vreme
kada je čitava Crkva posedovala ikonoborački duh? Odgovori na ova
pitanja su više nego jasni i očigledni.
Sa
druge strane, evo još opširnijih opisa ovog ranocrkvenog perioda, koji
će potvrditi raniju Bulgakovljevu izjavu. I sledeći navod potiče iz
knjige jednog pravoslavnog autora, ovoga puta vrsnog istoričara:
„Pri kraju prvog perijoda[34] uđoše u crkvenu upotrebu prvo simvoličke slike, a kašnje i slike, koje predstavljaju sveta lica ili radnje, ali poslednje veoma retko i uz opiranje mnogih,
što je prirodno, kad se uzme u obzir, da su mnogi od prvih Hrišćana
izišli iz krila judejstva, i kad se zna, da se i u kasnije vreme sve do u
V. stoleće pridržavalo starih običaja u ovom pogledu. Španski sinod u
Iliberisu ili Elviri (306.) dekretirao je, da na zidovima hramova ne sme biti slika, i u crkvenom istoriku Jevseviju (umro oko 340.) episkopu Kesarije Palestinske, savremeniku spomenutoga sinoda, sretamo čoveka, koji religijozne slike smatra neznabožačkim običajem. (futnota: Konstancija, sestra Konstantina Velikog, pita Jevsevija za sliku Isusovu, i on odgovara, da su religijozne slike neznabožački običaj.
U svojoj crkvenoj istoriji govori Jevsevije o nekoj statui Hristovoj u
Kesariji Filipovoj, koju je podigla tamo kao u svom rodnom gradu žena,
koju je Hristos izlečio od tečenja krvi; ali veli, da je to samo kaža
(tj. legenda; prim. I. S.) a ako je kaža osnovana, onda je ta žena bila
svakako neznaboškinja.) Ali iz rečenoga se vidi, da je taj običaj tada već počeo otimati maha, i pri kraju IV. stoleća beše već prilično raširen, iako je još uvek bilo takvih, koji su ili sasvim osuđivali upotrebu religijoznih slika, ikona, ili su držali taj običaj za opasan. Među najodlučnije protivnike religijoznih slika, ikona, spada još pri kraju IV. stoleća crkveni otac Epifanije
(umro 403.), koji je takođe iz Palestine i uz to po kasnijim vestima
rodom Judej, i koji je umro kao mitropolit u Salamisu ili Konstanciji na
Kipru. Ovaj je u svojoj apatiji prema ikonama išao tako daleko, da je
na jednom svom putu jednu ikonu na platnu, koju je našao na vratima jedne crkve, skinuo i raskidao u parčad i dao crkvenom poslužitelju, da umota u nju mrtvaca.
Ali u V. i VI. stoleću upotreba ikona nalazila je sve više prijatelja i
postala je općenitom, izuzev nestorijevsku crkvu, koja je u tom htela
ostati pri starom, te i u ovoj stvari digla opoziciju. Šta više na
Istoku pri kraju drugog perijoda[35]
beše već i poštovanja ikona, jer se onim licima, koja ikone
predstavljahu, ukazivahu počasti poklonima, poljupcima, kađenjem,
paljenjem sveća i.t.d. (...) I na Istoku su ikone isprva takođe bile samo religijozni spomenici i sredstva za religijoznu pouku, i tek kašnje je putem sasvim prirodnog razvitka došlo do poštovanja ikona, odnosno lica, koja ikona predstavlja."[36]
Ono
što bih želeo da učinimo sa upravo navedenim tekstom jeste da ga
sažmemo u nekoliko glavnih tačaka. Kada to uradimo, zaključak koji će
nam se sasvim prirodno nametnuti glasiće ovako:
a)
Na samom početku hrišćanske ere, za vreme apostola i njihovih
naslednika (u prvom veku n.e.) u Crkvi nije bilo izrađivanja bilo kakvih
religioznih slika.
b)
Prve religiozne slike, koje su imale isključivo simbolički ilustrativni
značaj, počele su da se uvode tek krajem „prvog perijoda" tj.
najverovatnije u III veku posle Hrista.[37]
Služile su jedino za religioznu pouku (poput fresaka, savremenih
umetničkih dela, ilustrovanih izdanja Svetih pisama i slikovnica sa
biblijskom tematikom).
v) Uvođenje drugih slika (izobraženja „svetitelja" i sl.) nailazilo je, u početku, na veliko protivljenje mnogih crkvenih autoriteta.
g)
Neki od velikih protivnika ikonoslikarstva i ikonopoštovanja bili su i
poznati istoričar rane Crkve, episkop Kesarije palestinske Jevsevije
(Euzebije) i mitropolit Epifanije.
d)
Čak je i jedan lokalni crkveni sabor (u Elviri 306. god. posle Hrista;
dakle još za vreme Dioklecijanovog proganjanja hrišćana) doneo odluku o
zabrani unutrašnjeg oslikavanja crkvenih hramova.[38]
đ)
U V i VI veku posle Hrista ikonoslikarstvo je počelo da dobija sve više
pristalica, tako da se tek krajem „drugog perijoda" tj. krajem VI
početkom VII veka javlja i ikonopoštovanje (koje podrazumeva i
ukazivanje poštovanja na ikonama izobraženim osobama u vidu celivanja,
kađenja i paljenja sveća).
e)
Poštovanje ikona kakvo danas nalazimo u Pravoslavlju, razvilo se
postepeno tokom više vekova od nastanka prvobitnih likovnih simboličkih
slika tj. predstava u obliku vinove loze, ribe, goluba i sl. i nipošto
nije bilo deo religiozne prakse vernika iz prvih vekova hrišćanstva.
Već
smo ranije utvrdili da ikonoslikarstvo i ikonopoštovanje svoje
izvorište nalaze u grčkoj religioznoj i filozofskoj misli. To potvrđuje
Jevsevije Popović još jednim svojim tekstom, u okviru kazivanja o
spoljašnjem i unutrašnjem izgledu liturgijskih (tj. bogoslužbenih)
mesta:
„Ikona isprva nije bilo[39], jer su Judeji perhorescirali religijozne slike; ali malo po malo po gde gde obzirom na jevanđeosku slobodu dozvoliše sebi upotrebljavanje isprva samo simvoličkih slika; (...) Naposletku je neznabožačka naklonost slikama sasvim
nadvladala judejsko perhoresciranje slika, te kašnje nalazimo i
istorijskih slika; tako Isusa kao dete na materinim rukama[40] (...) Ali većina crkvenih učitelja nije odobravala religijozne slike (ikone)
ni pri kraju ovog perijoda; sinod u Iliberisu (Iliberis, Elvira) u
Španiji g. 306. zabranjuje takve slike na zidovima crkava, i neki
crkveni učitelji, među kojima crkveni istorik Jevsevije (umro oko 340.), mlađi savremenik pomenutog sinoda, nazivaju ih direktno neznabožačkim običajima, za kojim Hrišćani ne treba da se povode."[41]
Kada
sve ovo znamo, bilo bi dobro da se za kratko pozabavimo i
svetopredanjskom pripovešću o nerukotvorenoj ikoni koju je, navodno, sam
Hristos načinio i poslao obolelom edeskom caru Avgaru. Sveto predanje
kaže da je Hristos ovu ikonu načinio i za celivanje poslao još u vreme
pre svoje smrti i vaskrsenja, tj. u vreme koje opisuju sva četvorica
evanđelista. Naravno, kao što se dalo i pretpostaviti, niko od apostola
nigde u Novom zavetu nije spomenuo ovaj događaj. Šta više, njegovo
odigravanje je i posve neverovatno – a iz razloga što je prva Crkva,
upravo u skladu sa izjavom Sergija Bulgakova koju sam ranije izneo, bila
odlučno protiv sačinjavanja bilo kakvih likovnih predstava ili statua
pred kojima bi se trebalo klanjati ili koje je trebalo celivati (što su
bile uobičajene radnje u okviru mnogobožačkih idolopokloničkih kultova).
Da li je moguće i zamisliti da bi Gospod Isus Hristos, večni Sin
večitog Boga Oca, koji je uvek i u svemu za vreme svoje ovozemaljske
misije bio poslušan Njegovoj svetoj volji, mogao da - načinivši ikonu –
podrži i ohrabri vršenje paganskih idolopokloničkih rituala „obučenih" u
ruho hrišćanstva? I, uopšte, ima li bilo kakvih istorijskih dokaza da
je u vreme Hristovog hodanja zemljom postojalo hrišćansko carstvo Edesa,
sa bogobojaznim carom Avgarom na njegovom čelu? U narednih nekoliko
rečenica pomenuću ono što nam o ovoj temi govori crkvena istorija.
Predanjsko
kazivanje o prvom hrišćanskom caru Avgaru i njegovom navodnom
dopisivanju sa Isusom Hristom potiče iz „Crkvene istorije" poznatog
istoričara rane Crkve, episkopa Jevsevija (Euzebija) iz Kesarije
(Cezareje), koji je živeo u IV veku posle Hrista. Međutim, iako je ovaj
crkveni istoričar možda i poverovao da su neke od legendi koje su doprle
do njega tačne, te da je bila istina da je još u vreme Isusa Hrista
postojalo carstvo kojim je upravljao prvi hrišćanski vladar u istoriji
sveta (te da je on, najverovatnije iz svoje neznabožačke navike, poslao
slikara da na platnu oslika Hristov lik), istorijske činjenice govore
drugačije. Iako je, doduše, istina da je Edesa (koja je bila glavni grad
malog nezavisnog carstva Osroena, i nalazila se u blizini gornjeg toka
reke Eufrat) zaista bila prvo hrišćansko carstvo, ono ipak nije bilo
uspostavljeno u prvoj polovini prvog veka nove ere (tj. za vreme
ovozemaljskog života Gospoda Isusa Hrista), nego tek u drugoj polovini
drugog veka. Naime, pronađeni novčići sa likom prvog hrišćanskog cara,
Avgara VIII, koji se danas čuvaju u britanskom muzeju, potiču iz perioda
između 180-192. godine posle Hrista, i sadrže na sebi znak krsta, tj.
znak koji nikako nije mogao da se koristi kao hrišćanski simbol pre
Gospodnjeg raspeća (iako to, zapravo, nije bio slučaj ni čitav vek i po
posle tog događaja). No, pošto je i u vreme Gospoda Hrista edeskim
carstvom, pretpostavlja se, vladala osoba po imenu Avgar (što je
očigledno bilo ime po kojem je bila poznata čitava dinastija, poput
Iroda – pomenutih u Novom zavetu (Iroda Velikog, potom Antipe i
Agripe)), to je kasnije bilo veoma lako osmisliti legendu i o njegovom
preobraćenju, i tako postajanje Edese prvim hrišćanskim carstvom
premestiti oko 150 godina unazad u prošlost (proglašavajući i
izjednačujući Avgara VIII sa kraja II veka sa onim koji je živeo na
početku I). Uostalom, i sama Biblija svedoči da u prvom veku nove ere
nije bilo nijednog zemaljskog vladara koji je poverovao u gospodstvo
Isusa Hrista i bio spasen kroz njegovu iskupiteljsku žrtvu. Nadahnut
Duhom sveznajućega Boga, apostol Pavle je zapisao:
„Mudrost
pak govorimo među savršenima, ali ne mudrost ovoga sveta, niti vladara
ovoga sveta koji propadaju, nego govorimo Božiju mudrost u tajni,
skrivenu mudrost, koju je Bog pre svih vekova predodredio za našu slavu, koju nijedan od vladara ovoga sveta nije upoznao; jer da su je upoznali, ne bi raspeli Gospoda slave."[42]
Ispredanja
legendi u periodu nakon smrti apostola, a pogotovo od vremena
Konstantina pa na dalje, nije bilo malo, o čemu smo se osvedočili i na
primerima iz „Crkvene istorije" Jevsevija Popovića spomenutim u nekim od
ranijih poglavlja. Uostalom, nelogičnost u navodnim događajima u čiju
nas istinitost uverava pravoslavno predanje uviđamo i u spomenutoj ideji
da se „lice Gospoda Isusa (sačuvaj Bože!) svakog trenutka menjalo"
– kao da nije imao stvarno već neko imaginarno telo, kao i praksi koja
se u Novom zavetu nikako ne može da poveže sa Gospodnjom službom, a to
je slanje „nerukotvorenih ikona" nekome za isceljenje. Naime, Novi zavet
ističe da je Isus mogao da isceli bolesnike i na daljinu ali ne uz
pomoć čudotvornih ikona, već svojom silnom rečju. Primer toga nalazimo
npr. u Lk. 7:1-10, gde između ostalog čitamo i o isceljenju kapetanovog
sluge:
„A
kad već nije bio daleko od kuće, posla kapetan prijatelje poručujući
mu: Gospode, ne trudi se; jer nisam dostojan da uđeš pod moj krov. Zato
ni sebe nisam smatrao dostojnim da ti priđem. Nego reci samo jednu reč
pa će biti izlečen moj sluga. (...) Čuvši to Isus se zadivi, pa se
okrenu narodu koji je išao za njim, te reče: kažem vam, toliku veru
nisam našao ni u Izrailju. I kad su se izaslanici vratili kući, nađoše slugu zdrava." (st. 6-7, 9-10).
Uostalom,
kao što sam maločas istakao, i samo predanje o razmeni pisama između
Avgara i Gospoda Hrista, kome se dodaje i slanje ikone ovom vladaru radi
njegovog isceljenja (a iz razloga Isusove nemogućnosti da lično
otputuje u Edesu zbog svoje „prezauzetosti"), potiče iz dela jednog od
velikih crkvenih autoriteta iz IV veka, koji se izrazito protivio
sačinjavanju ikona i direktno ih proglašavao neznabožačkim običajima.
Stoga, ukoliko je episkop Jevsevije Kesarijski zaista verovao da je ovo
predanje koje je zapisao tačno, te da je Gospod Isus zaista bio prvi
ikonoslikar, onda nikako nije smeo da se stavi na stranu većine
ondašnjih crkvenih vođa koji su se snažno opirali uvođenju
ikonoslikarstva i ikonopoštovanja u praksu Hristove Crkve.[43]
Zaključak
Posle
svih ovih saznanja koje pruža rana crkvena istorija, ostaje nam da
zaključimo da svetopredanjski izvori ne pružaju pouzdane i istinite
podatke o nastanku prvih ikona. Uverili smo se i u to da npr. Jevsevije
Popović u svojoj „Opštoj crkvenoj istoriji" uopšte ni ne spominje
nerukotvorene Hristove likove i ikone koje je oslikao evanđelista Luka,
prosto iz razloga što se njihovom prvovekovnom nastanku suprotstavljaju
jasni istorijski dokumenti koji govore o ranohrišćanskom ikonoborstvu.
Kao što smo se osvedočili i iz ranijih proučavanja svetog predanja (u
poglavlju o Božiću, Uskrsu itd.), ovaj izvor na kojem pravoslavni
baziraju svoje verovanje sadrži mnogo „skaski" i legendi koje su u crkvu
uvedene vekovima nakon odigravanja određenih događaja. Sasvim je
očigledno da su priče o caru Avgaru, Veroniki i ikonoslikaru Luki
izmišljene od strane kasnijih ikonofila radi opravdanja njihovog
istorijskog postojanja, iako za njih ne postoje nikakva povesna
utemeljenja.
Smatram
da smo, iako ukratko, ipak dovoljno detaljno sagledali pravoslavno
učenje o ikonama i na argumentovan način dokazali da ono nema svoje
utemeljenje u Bogom datom otkrivenju kojeg nazivamo Svetim pismom. Stoga
proizilazi da su današnji protestantsko-evanđeoski a ne pravoslavni
hrišćani u pravu kada tvrde da se pridržavaju ranohrišćanskog
apostolskog učenja i religijske prakse koja je obeležila praskozorje
nove ere i nastanak novozavetne Crkve.
Naredno
poglavlje koje govori o postanku i organizaciji pravoslavnog
monasticizma, kao i načinu monaškog života, još jedanput će nas utvrditi
u stanovištu da istočno tradicionalno hrišćanstvo ne predstavlja Bogom
ustanovljenu novozavetnu Crkvu koja počiva na temeljima Hristovog učenja
i apostolskog propovedanja.
|
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|