Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 9 Guests: 9 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Kratko
zapažanje o logici Pavlove argumentacije
Svrha ovog članka nije da se ponovi egzegeza
koja pokazuje, direktno ili indirektno, da Pavlova teologija nije u
skladu sa osnovnim tačkama vere ULO. Njegova svrha je da pokaže da
ULO pripada široj struji Arminijanizma i da ne predstavlja treću
opciju između Arminija i Kalvina.
Drugo, ovo je pokušaj da se premosti značajan jaz u kritikama koje
se nisu bavile predmetima gramatike i artikulacije koje muče ULO.
Tačniji, mada neprikladan, naslov ovog članka bi mogao biti,
„Univerzalno legalno opravdanje: neuspela alternativa između
Kalvina i Arminija i neuspeli pokušaj poboljšanja artikulacije
Arminijanizma".
Iako verujem da je ovaj
članak pokušao do sada da ispuni ove ciljeve, posvećeni Biblicisti
nalaze da nikakva argumentacija nikada ne može da se meri sa
uverljivošću „dobrog starog Biblijskog proučavanja". Mada je
temeljito proučavanje izvan opsega ovog članka, dobro bi bilo
načiniti kratko razmatranje logike Pavlove argumentacije o
opravdanju.
Ovo razmatranje je zasnovano na konsenzusu da kada
Pavle govori u kontekstu biti „opravdan verom" (Rim 3:28; 4:5;
5:1; Gal 2:16; 3:11) on pravi kontrast u odnosu na biti opravdan
„delima zakona". Ovo zapažanje je aksiomatsko. Uzimajući
Sequeirino isticanje da opravdanje „verom" čini delotvornim
univerzalno legalno opravdanje koga čovek već poseduje, kako se ovo
uklapa sa Pavlovim sagovornicima koji su verovali da je opravdanje
bilo „delima zakona". Da li su i oni takođe verovali da je celo
čovečanstvo bilo legalno i objektivno opravdano i da su „dela
zakona" ono što čini taj status delotvornim? Snaga ovog razloga
je da kada Pavle zagovara da je neko opravdan „verom" on
pretpostavlja da postoji slaganje sa suparnicima oko definicije
„opravdanja", inače bi mešali jabuke i kruške. Predmet nije
„šta je opravdanje?" nego kako
je neko opravdan. Kakva bi korist bila za Pavla da kaze da je
opravdanje verom, ne delima, ako bi njegovi sagovornici imali
drugačiji pojam o opravdanju na umu".
Pod datom pretpostavkom da definicija opravdanja mora biti uniformna
za obe strane argumenta da bi se predmet „vere" i „dela"
pojasnio, nalazim ekstremno neverovatnim da su Pavlovi sagovornici
imali istu univerzalno/legalnu definiciju opravdanja koje Sequeira
pripisuje Pavlu.
Motivi
i očekivanja
Govoriti
o motivima drugih je uvek opasno tlo. Uz
to, spekulacije ove vrste su opasno neodbranjive pošto sve što
osoba koja je u pitanju mora da kaže jeste, „Nisi u pravu. To
nisu bili moji motivi." I diskusija je gotova. Zato, za početak,
hajde da tačno i iskreno pretpostavimo da su motivi Sequeire i
Wielanda (i drugih) u zagovaranju teologije ULO , zasnovani na
najjačem ubeđenju da je njihova teologija biblijska. Rekavši ovo,
hajde da prepoznamo teološke stavove (uključujući i moj sopstveni)
da nisu neosetljivi na brojne druge varijable pored biblije kao što
su denominacijski identitet, lični kontekst, prisutnost jeresi
(stvarne ili prepoznate), kulture, itd. Ovaj kratki odeljak želi da
pokaže da je ULO postalo tačka okupljanja denominacijskog
identiteta ze segmente Crkve Adventista sedmog dana i zbog toga ja
očekujem da se ULO neće skoro napustiti. Ova prognoza je zasnovana
na nekim fascinirajućim linijama rezonovanja u maloj izdatoj
Wielandovoj knjizi koja služi kao odbrana Jack Sequeirine knjige,
Beyond Belief.
Wieland počinje nudeći kratak istorijat:
„1970- tih Desmond Ford i Robert D. Brinsmead
bili su istaknuti šampioni Reformatorskog gledišta...oni su videli
Waggonera kako uči Rimski Katolicizam zato što je on tvrdio da
opravdanje verom čini vernika pravednim, ili ga čini poslušnim
zakonu Božjem. Biblijski zakonsko-sudski jezik, oni su insistirali,
zahteva da „opravdanje" ne može učiniti nekoga pravednim zbog
toga što stari jevrjeski sudija nikada nije mogao da „učini"
optuženu osobu „pravednom", nego samo da je tako „proglasi"
(5 Mojs 25:1).Oni su tvrdili da je opravdanje verom stoga samo
legalno proglašavanje.
Razlog što je Wieland nezadovoljan sa Reformatorskim stavom da je
„opravdanje verom" ograničeno na legalno proglašavanje je
pojašnjen u knjizi jednu stranicu kasnije:"Reformatorsko gledište
insistira da bilo kakva promena u srcu vernika se ne zbiva u
opravdanju verom nego u posvećenju; a pošto se posvećenje nikada
ne završava u ovom životu, vernik se nikada ne može nadati da
pobedi potpuno greh sve dok se ne zbude proslavljanje pri drugom
dolasku."
Wieland vidi da ako se probražaj ne stavi pod „opravdanje verom",
onda nada za potpunu pobedu nad grehom u ovom životu je osujećena u
manjkavostima koje su inherentne posvećenju. Popularnost
Reformatorskog/Fordovog stava kasnih 70’ i 80’ postavilo je
ozbiljnu teološku pretnju njegovom preobražavajućem čitanju
„opravdanja verom".
Kakva je dakle veza svega ovoga sa univerzalnim legalnim opravdanjem?
Zapazite kako Wieland u sledećim citatima koristi ULO da opovrgne
Reformatorsko razumevanje opravdanja (sva naglašavanja su moja).
„Ja (Wieland)...počeo sam da shvatam kako se
legalno opravdanje desilo na krstu, mnogo ranije nego što se grešnik
pokaje i veruje. I ako se zbilo na krstu, mora se objektivno
primeniti na „sve ljude". Stoga sledi da opravdanje verom mora
da bude iskustveno, i mora
da bude promena srca koja čini vernika
poslušnim svim zapovestima Božjim.
Želeći da pomognem mojoj crkvi u Chula Vista da
shvati koja su to pitanja bila, napisao sam mali traktat koji daje
biblijske činjenice da se legalno opravdanje „proglašavanja"
zbilo na krstu i tako se primenjuje objektivno na „sve ljude", i
da opravdanje verom mora da bude subjektivno iskustvo promene srca i
izmirenja sa Bogom što proizvodi potpunu poslušnost.
U osnovi, iz Wielandove perspektive, ULO je
ideoalna doktrina da se potkopa Reformatorsko gledište da je
„opravdanja verom" legalna deklaracija. Logika je jasna. Ako je
celo čovečanstvo već
legalno opravdanao (očigledno, odvojeno od vere), onda to ne dopušta
da „opravdanje verom" bude uključeno u legalno proglašavanje.
Jedina stvar koja je ostavljena za „opravdanje verom" da znači
je subjektivno preobražavajuće iskustvo. Ovaj argument je taj iz
eliminacije koji tobože rešava staru debatu da li opravdanje verom
znači „legalno proglasiti" ili „subjektivno učiniti"
pravednim.Wieland je pretpostavio da strana spasenja „legalno
proglašen" je bila primenjena na celo čovečanstvo pre
pokazivanje vere. Jedino što preostaje
je, transformacijska interpretacija. Wieland je siguran da „...ono
(univerzalno legalno opravdanje) je prizvano u postojanje da opovrgne
Reformatorsko učenje nešeg vremena, i zato ga mi koristimo."
Zbog toga što se veruje
da se ULO po proviđenju bori sa tobožnjom jeresi i da sačuva
posebnost denominacijskog identiteta vi-za-vi ostatku
„Reformatorskog" evangelizma, ja predviđam da će ULO biti sa
nama kao denominacijom duže vremena.
7.Zaključak
Sequeira i Wieland su ubeđeni da univerzalno
legalno opravdanje razbija rogove Arminijansko/Kalvinističke dileme
u vezi prirode i opsega pomirenja. Izvodi iz njihovih materijala
sigurno daju utisak da su uspeli, barem na prvi pogled.
Ali kada se jednom da sadržina punog zaokruženog razumevanja ULO,
ono se pojavljuje kao nov termin koji služi kao dodatak
Arminijanskom provizionalizmu. Sequeira i Wieland vide nedostatak u
tradicionalnom Arminijanskom metodu izražavanja univerzalnih
aspekata pomirenja
(što po Sequeirinim rečima potkopava sigurnost, neguje legalizam, i
ohrabruje ego-centrizam) i zato ih nadomeštaju sa ULO i drugim
objektivnim kategorijama. Da bi izbegli univerzalizam, široka
paradigma objektivno/subjektivnih kategorija je instalirana, ali je
ovo takođe propustilo da stvori sistematsku promenu u provizionim
dimenzijama Arminijanizma.
Kada se jednom shvati da je ULO deo šire slike
Arminijanizma, bilo je sigurno preći na pitanje da li je ULO jedno
poboljšanje tradicionalnih načina artikulisanja koncepta
opravdanja. Zaključak je bio da podela
opravdanja koja daje značajnu razliku između izraza „opravdanje"
i „opravdanje verom", nije održiva na gramatičkim i logičkim
osnovama. Wieland se mnogo oslanja na prepoziciju „ verom" da bi
osvetlio dve faze opravdanja, legalnu univerzalnu fazu i fazu
preobražaja srca. Ustanovljeno je da ovo krši normalnu funkciju
prepozicija dodeljujući im preteranu semantičku kontrolu nad reči
koju modifikuju.
Sequeira je uzeo nešto drugačiji smer i zadržao
da ista prepozicija, to jest., „ verom", čini delotvornim
legalni opravdani status koji je bio prethodno pripisan svim
pojedincima. Kao kontrast ovom pristupu, tvrđenja, kao na primer.,
„Ona je opravdana", ili „On je spasen", Arminijanci su
oprezno rezervisali kao stavku posle vere. Pretpostavljajući
da su i Sequeira i Arminijanci učinili sve da izbegnu Kalvinističku
optužbu da stavljaju zaslugu/inicijativu u ljudsko pokazivanje vere,
svaki od njih su artikulisali kako oni čine ovu važnu
kvalifikaciju.Arminijanci rezervišu proglašavanja , kao na primer,
Džon je opravdan, sve dok on ne pokaže veru, ali zatim oni
pojašnjavaju veru
da je dar od Boga koji služi kao instrumentalni uzrok (ne
zaslužnički uzrok) opravdanja. Sequeira i prijatelji proglašavaju
objektivno opravdanje za pojedince, na primer, Džon je opravdan, ali
zatim kvalifikuju proglašavanje
da nije delotvorno sve dok se vera ne pokaže.
Svaki sistem, na svoj način, se bori da izbegne optužbu
„vera-kao-legalistički-deo". U ovom članku se smatra međutim,
da standardno korišćenje proglašavanja treba rezervisati za ono
što je iskustveno ili „delotvorno" i da nema dobrog razloga
(imajući u vidu Pavlove poslanice) lišiti tvrđenje njegovog
prirodnog značenja. Ovaj princip koincidira sa prirodnim korišćenjem
jezika i podupire razlog što je Arminijansko/Adventistička
teologija definisala pomirenje da je univerzalno po opsegu,
zaslužničko po prirodi, ali tvrdi se da je provizijski samo za one
koji pokažu veru.
Na kraju, neka tvrđenja Roberta Wielanda
otkrivaju da ULO nije samo neki ezoterijski
predmet da bi teologe zabavljalo na simpozijumu. Ne samo da ULO ima
široko popularne slušaoce, među kojima su mnogi „našli
sigurnost spasenja po prvi put..."
nego je takođe prizvano kao delotvorno opovrgavanje tobože
kompromisnog upada Reformatorske teologije. Držeći u jednoj ruci
kao utešavajuću „sigurnost spasenja" i u drugoj kao oružje
protiv jeresi, univerzalno legalno opravdanje se verovatno neće
skoro napustiti...osim ukolio, naravno, svi oni ne pročitaju ovaj
članak.
|
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|