Pogledajmo sta Sveto Pismo kaze o tome:
"Koji imamo kao tvrd i pouzdan lenger duse, KOJI ULAZI IZA NAJDALJE ZAVJESE, GDJE ISUS UDJE NAPRIJED ZA NAS, postavsi POGLAVAR SVESTENICKI...”
(Jevrejima 6:19, 20)
Veoma jasno apostol Pavle kaze da je Hristos USAO "iza zavese” (proslo vreme - aorist). A dobro znamo da poslanica Jevrejima nije pisana sredinom 19. veka vec u 1. Veku. Veoma vazna cinjenica vezana za ovaj stih je sam izraz "iza zavese.”
Citajuci Sveto Pismo moze se primetiti da se ovaj izraz uvek odnosio na zavesu koja je delila dve hramske prostorije, svetinju od svetinje nad svetinjama, a ne na "vrata” koja su delila svetinju od spoljnjeg dvorista. (gde se nalazio umivaonik, zrtvenik) U tim slucajevima jevrejski izraz za zavesu (paroket) je veoma jasan.
"I obesi zavesu (paroket) o kuke, i unesi za zaves kovceg od svedocanstva, da vam ZAVESA RASTAVLJA SVETINJU OD SVETINJE NAD SVETINJAMA”
(2. Mojsijeva 26, 33)
(takodje vidi: 2 Mojsijeva 26:31,33,35; 27:21; 30:6; 35:12; 36:35; 38:27; 39:34; 40:3, 21,22,26: 3. Mojsijeva 4:6,17; 16:2,12,15; 21:23; 24:3; 4. Mojsijeva 4:5; 18:7 itd)
U svim ovim slucajevima "zavesa” oznacava ono sto deli svetinju od svetinje nad svetinjama.
Vrata na ulasku u svetinju se nikada nisu zvala "zavesa” (paroket) vec jednostavno "VRATA OD SVETINJE” ili "VRATA OD SATORA OD SASTANKA” (vidi 3. Mojsijeva 17,4-6; 4. Mojsijeva 6:10,13)
Sledeca veoma vazna cinjenica je Novozavatena upotreba termina "zavesa” (katapetasmos):
"a Isus opet povika iza glasa i ispusti dusu, i gle ZAVES (katapetasma) CRKVENI razdrije se nadvoje od gornjega kraja do donjega”
[Matej 27:50-52]
(interesanto je da se zavesa pocepala odozgo sto ukazuje da je sam Bog to uradio a ne covek)
Ista situacija i upotreba reci ZAVESA (katapetasmos) je i u Marku 15:37,38, Luka 23:44,45. Ima li dileme o kojoj se ZAVESI ovde radi? Naravno da ne! Rec je o ZAVESI koja je delila svetinju (prvi deo) od svetinje nad svetinjama (drugi deo).
Takodje treba primetiti upotrebu tog istog izraza u samoj poslanici Jevrejima. Zavesa (katapetasmos) se osim u Jevrejima 6:19 spominje na jos dva mesta u ovoj poslanici:
"A za drugom zavesom (katapetasmos) bese skinija koja se zove svetinja nad svetinjama”
[Jevrejima 9:3]
"Imajuci dakle, braco, slobodu za ulazak u Svetinju krvlju Isusovom, putem novim i zivim, koji nam je On otvorio ZAVESOM (katapetasmos), to jest tijelom svojim”
[Jevrejima 10:19, 20]
|