O čemu zapravo govore navedeni stihovi:
"Moralni"
[1] "Ako dakle zakon carski izvršujete po pismu: Ljubi bližnjega svojega kao samoga sebe, dobro činite" [Jak 2.8]
Ovde se kao "zakon carski" citira "Ljubi bližnjega..." [3.Moj, 19:18] što nije u deset zapovesti, nego upravo u navodnom ceremonijanom zakonu. Dakle, apostol Jakov starozavetni zakon - Toru naziva "carski zakon".
[2] Bog nije izgovorio samo deset zapovesti, već se na mnogo mesta u knjigama Starog Zaveta takođe kaže "reče Gospod". U Novom Zavetu Gospod Isus Hristos nam govori mnogo više i detaljnije "licem u lice", što znači da su novozavetne odredbe iznad starozavetnih.
[3] Napisao ga je Bog na dve kamene ploce. Apostol Pavla ovo upravo navodi kao dokaz da je taj zakon inferioran u odnosu na NZ:
"7. Ako li služba smrti koja je u kamenju izrezana slovima, bi u slavi da sinovi Izrailjevi ne mogoše pogledati na lice Mojsijevo od slave lica njegova koja prestaje: 8. A kamo li ne ce mnogo vecma služba duha biti u slavi? 9. Jer kad je služba osudenja slava, mnogo vecma izobiluje služba pravde u slavi, 10. Jer i nije slavno što se proslavi s ove strane prema prevelikoj slavi. 11. Jer kad je slavno ono što prestaje, mnogo ce vecma biti u slavi ono što ostaje." (2.Kor 3)
[4] U kovceg su stavljeni i Mojsijev štap i mana. Koji je znacaj kovcega u Novom Zavetu? Da li se uopšte pominje kao nekakav autoritet za Hrišcane? Ne, naprotiv. Za Hrišcane zakon nije zapisan na "kamenim daskama", vec: "ne mastilom nego Duhom Boga živoga, ne na kamenijem daskama nego na mesanijem daskama srca." [2.Kor 3]
[5] "Zakon je Gospodnji savršen" [Psa 19:7] Ovde se misli na celokupan starozavetni zakon - Toru.
[6] Isto kao pod 5.
[7] "Jer se djelima zakona ni jedno tijelo ne ce opravdati pred njim; jer kroz zakon dolazi poznanje grijeha." [Rimljanima 3:20]
Upravo govori o tome da se zakonom niko neće opravdati. Ako se to odnosi na deset zapovesti, onda nema smisla tvrditi da je u pitanju "večni moralni zakon".
"6. A sad umrvši izbavismo se od zakona koji nas držaše, da služimo (Bogu) u obnovljenju Duha a ne u starini slova. 7. Šta cemo dakle reci? Jeli zakon grijeh? Bože sacuvaj! nego ja grijeha ne poznah osim kroz zakon; jer ne znadoh za želju da zakon ne kaza: Ne zaželi." [Rimljanima 7:6,7]
Ove Pavle opet kaže: "izbavismo se od zakona". Ukoliko se govori o deset zapovesti, onda smo "izbavljeni" od njih.
"Ceremonijalni"
[1] Ovde se govori o jednom i jedinstvenom starozavetnom zakonu. Nema nikakvog nagoveštaja podele. Osim toga, u Kološanima 2:16 govori se o tome da je starozavetna subota ukinuta na krstu.
[2] "I viknu Gospod Mojsija i rece mu...: Kaži sinovima Izrailjevim..." [3.Moj 1:1-3]
Dakle, Gospod je rekao Mojsiju šta da kaže, on je samo preneo reci Gospodnje.
[3] Mojsije je "napisao u knjigu" i deset zapovesti i to dva puta - 2.Moj 20 i 5.Moj 5.
[4] Zakon koji je "stavljen pored kovcega" su zapravo pet knjiga Mojsijevih, koje sadrže i deset zapovesti. Ako je on ukinut, da li je onda ukinuto sve što u njemu piše?
[5] "Jer zakon nije ništa savršio; a postavi bolji nad, kroz koji se približujemo k Bogu." [Jev 7:19]
Ne ni vidim ovde podelu. Jednostavno se opet tvrdi da "zakon nije ništa završio", vec je samo postavio nadu u Hristov dolazak.
[6] "Zakon zapovijesti naukama ukinuvši; da iz oboga nacini sobom jednoga novog covjeka, cineci mir" [Ef 2:15]
"I izbrisavši pismo uredbe koja bješe protiv nas, i to uzevši sa srijede prikova ga na krstu" [Kol 2:14]
Ovde se opet jednostavno kaže: "zakon" je "ukinut" i "izbrisan".
[7] Ceo starozavetni zakon je bio dat zbog greha. Vidi Galatima 3 i dalje. Posebno Gal 3:24.
|