Site menu |
|
|
Our poll |
|
|
Statistics |
Total online: 2 Guests: 2 Users: 0 |
|
Login form |
|
|
|
Univerzalno
legalno opravdanje u spisima E.J. Vagonera
Woodrow Whidden, AIIAS
Znatan
broj znamenitih tumača Vagonera iz dvadesetog i dvadesetprvog veka
tvrdi da je on učio doktrinu o "univerzalnom legalnom
opravdanju”.
Ovakav stav smatra da Bog prašta grešniku pre bilo kakvog svesnog
verovanja u Hrista. U stvari, njegove pristalice tvrde da je ovo
razumevanje jedno od jedinstvenih doprinosa Vagonera hrišćanskoj
misli i vodeci predmet rasprave izmedju njih i drugih Vagonerovih
tumača. Tako je napravljena jasna razlika izmedju biti univerzalno,
legalno opravdan prilikom Hristove smrti i iskustveno opravdan u
trenutku verovanja ili svesnog prihvatanja zasluga ili opravdavajućih
blagodati Hristovog dela pomirenja.
Slučaj pre 1888.
Jednostavne
činjenice su ove: Ako je to bilo Vagonerovo razumevanje pre 1888.,
on ga nije naglašavao. Ja znam samo za jednu tvrdnju koja čak skoro
da navodi na zaključak da postoji razlika izmedju univerzalnog
legalnog opravdanja celog ljudskog roda i iskustvenog prihvatanja
zasluga Hristovih u toku iskustva obraćenja vernika koji se kaje:
"Moglo bi se reći da Bog stvarno ne prašta ljudima sve dok se oni
ne pokaju. To je istina; ali, On bi želeo da oni prime Njegovo
oproštenje i zato, što se Njega tiče, On im prašta. Jedino što
nedostaje jeste da oni prihvate oproštenje koje im On nudi; ako oni
to neće, On je cist i odgovornost za njihovu propast počiva na
njima.”
Poučno
je da je Vagoner ovde potvrdio istinu da "Bog stvarno ne prašta
ljudima sve dok se oni ne pokaju". On je eksplicitno rekao "To je
istina”. Pa ipak, pozitivno, ono što se čini da je želeo da kaže
nije bila neka verzija "univerzalnog legalnog opravdanja”, već
duboka "želja Božja” da oni prihvate njegovo oproštenje.”
Tako, u Božjem umu "On im je oprostio”. U
jednom smislu, On nam je davno oprostio, ali to nije biblijsko
razumevanje opravdanja verom. Normalno, samo čin vere koja stvarno
ima poverenje može delotvorno da prihvati (prisvoji) opravdavajuće
zasluge Hristove.
Ovo nije samo Vagonerova pozicija pristanka, nego i opšte
naglašavanje i Elen Vajt i Biblije.
Dalje,
Vagoner je bio eksplicitan da je opravdanje lična, a ne korporativna
ili kolektivna stvar. Komentarišući Galatima 3, on je jasno izjavio
da „ne može postojati nikakvo hrišćansko iskustvo, nikakva vera,
nikakvo opravdanje, nikakva pravednost koja nije individualna stvar.
Ljudi se spasavaju kao pojedinci, a ne kao nacije."
Moglu li reči biti jasnije?
Postoji
najmanje još jedna ključna tačka koju je sam Vagoner postavio o
predmetu opravdanja verom. Ono što sledi je snažno izraženi
koncept kojim je čini se Vagoner uspešno
predupredio bilo kakvu mogućnost univerzalnog legalnog opravdanja:
"Ne sme se zaboraviti da sada govorimo samo o gresima koji su
prošli.
Nemoguće je da bi se opraštanje greha
moglo odnositi na bilo šta drugo, jer ono što ne postoji ne može
biti uzeto; a opravdati čoveka za grehe koji još nisu počinjeni,
drugim rečima, dati oprost (indulgenciju) za grehe, bacilo bi prezir
(izazvalo neposlušnost) na zakon i donelo anarhiju i propast. I
nikakvi gresi se ne opraštaju osim greha onih koji veruju u Isusa.
Ako je neko Hristov, onda je Avramovo seme (Gal. 3:29), i prema tome,
sa njim njegova vera se uračunava u pravednost (Jakov 2:23).
Naprosto
se čini da, ako bismo pripisali doktrinu o "univerzalnom
legalnom opravdanju", imali bismo
Vagonera koji se bori protiv Vagonera. Tako u godinama pre 1888.
podrška za to je mala, tj. skoro nepostojeća. U stvari, mogli bismo
s pravom da klasifikujemo dokaze protiv tog navodnog učenja o
"univerzalnom legalnom opravdanju" u toku ranih godina
Vagonerovog pisanja i šireg konteksta ove protestantske teološke
pozadine (pogotovo Veslijansku tradiciju) kao potpuno odbacivanje ove
dobronamerne, ali krivo postavljene ideje.
1888
– 1892
U
ovom periodu, odmah nakon Generalne konferencije 1888., ne postoji
nikakav stvarni primetni razvoj ove ideje.
Svi su se složili da Bog obezbedjuje privremenu zaštitu od
izvršenja Njegove pravde i da se grešnicima daje vreme da razmisle
o blagodetima Božjeg velikog dela pomirenja koje je obezbedilo sve
što je potrebno za spasenje od krivice greha.
Sam
Vagoner je to veoma jasno izrazio: "Da
Hristos nije dat za čovekovo iskupljenje, smrt bi okončala sve za
Adama i za ljudski rod. Ali obećanje o Iskupitelju nosilo je sa
sobom drugu probu i tako je izvršenje presude bilo suspendovano sve
dok se ne vidi kako će ljudi iskoristiti tu probu. Bog je odredio
dan u koji će suditi svetu... i do tog vremena presuda se neće
izvršiti...Ali oni koji odbijaju Sina neće videti život nego gnev
Božji će biti nad njima.”
Svi arminijanci ili hrišćani slobodne volje su jasni po tom
pitanju. Ali stvari se malo komplikuju kada neko tvrdi da je Bog
stvarno opravdao ceo ljudski rod, a ne samo obezbedio za njih vreme
probe.
Ključna
stvar je ova: Da li Bog stvarno, legalno
daruje legalno opravdanje svima? Da li on stvarno dolazi i stavlja
ga, kao da je to tako, u naše krilo? Za Vagonera, čini se, da je u
godinama od pre 1888. i do 1892., odgovor ne! Svakako legalno
opravdanje je ponuda, ali ukoliko nema prihvatanja te ponude od srca
iskrenom, živom verom, mi je u suštini „preziremo". Sve što
može da se kaže za Vagonerove misli pre 1888., važi i za ovaj
period od 1888. do 1892.
Čak
i ako se prihvati metafora da je dar stvarno stavljen u vaše
poštansko sanduče ili ruke ili krilo, to još uvek ne podrazumeva
prihvatanje dara. Evo ključne stvari, čak i za tumače Vagonerovog
univerzalnog legalnog opravdanja: Čak iako je uspešno stavljeno u
vaše ruke ili vaše krilo, ono nije spasonosno sve dok potom ne
usledi iskustvo koje oni nazivaju"iskustvenim opravdanjem" ili
stvarnim od srca prihvatanjem univerzalno darovanog dara legalnog
opravdanja.
Na ovom stepenu Vagonerovog izražavanja u njegovim spisima – što
je do 1892. – jednostavno nema dokaza za tvrdnju da Bog stvarno
stavlja dar legalnog opravdanja u naše krilo i mi smo legalno
opravdani bilo da to želimo ili ne.
1893
– 1903
Prema zagovornicima ove teme, najsnažniji dokazi za univerzalno
legalno opravdanje u spisima Vagonera krenuli su u periodu od 1893.
do 1903. Oni tvrde da sledeće objavljene izjave predstavljaju
najsnažnije dokaze za njihovo tumačenje Vagonera.
Prva
izjava je zasnovana na izlaganju Rimljanima 5:15-18.
„Ovde nema izuzetka. Kao što je osuda došla na sve, tako i
opravdanje dolazi na sve. Hristos je okusio smrt za svakog čoveka.
On je dao Sebe za sve. Ne, On je dao Sebe za svakog čoveka.
Besplatan dar je došao na sve."
Kako se čini, slučaj izgleda sasvim ubedljivo. Osobito izrazi
"opravdanje dolazi na sve” i "svakom čoveku” kao da ciljaju
na nešto što se univerzalno stavlja u ruke ili krilo "svih”.
Ali, ovo nije cela priča; ima još toga.
Iako
"dar pravednosti i života u Hristu
dolazi na svakog čoveka na zemlji” takođe je istina da "ne
postoji ni najmanji razlog zašto svaki čovek koji je ikada živeo
ne bi mogao biti spašen za život večni, osim što ga on ne bi
hteo”.
Tako je spasenje "za život večni” uslovno i zavisi od toga da
li ga vernik stvarno ima. Tako postoji suštinski, spasonosni uslov
koji mora da se iskusi ako navodno univerzalno legalno darovanje
treba da se pokaže delotvornim za primanje „večnog života".
Ali Vagoner nije završio svoje izlaganje o uslovnoj kvalifikaciji za
spasenje i „večni život". On brzo nastavlja i kaže da „toliko
mnogo ima onih koji preziru dar ponuđen tako besplatno” i da
„besplatan dar dolazi na sve, ali svi ga neće prihvatiti i zato se
svi ne opravdavaju njime.”
Čitalac
bi trebalo pažljivo da primeti izraz "preziru
dar ponuđen tako besplatno”. „Svakom čoveku” i dolaženje "na
sve” znači primiti "ponudu” koja može biti "prezrena”.
Ovo veoma definitivno kvalifikuje, kako se čini, bezuslovnu silu
reči koja izgleda navodi na zaključak da je „besplatan dar"
stavljen „na sve" ili dat „svakom čoveku". Postoji značajna
razlika između "ponude” koja može biti "prezrena” i nečega
što se stvarno i legalno daruje u ruke ili krilo (kao da je to tako)
"svakome čoveku na zemlji”. Tako slučaj nije ni približno
očigledan kako ga tumači Vagonerovog univerzalnog legalnog
opravdanja predstavljaju.
Još
jednom, 1895., Vagoner piše na način sasvim sličan prethodnom
članku iz 1894.: "Isus je svetlost
sveta; tako je On pravo videlo ‘koje obasjava svakoga čoveka koji
dolazi na svet’. Ili, kako neki to kažu, dolaskom na svet, On
obasjava svakog čoveka. Poenta je u tome što svi imaju videlo...Što
je životodavno videlo obasjavalo sve i još uvek obasjava.” I onda
se još jednom citira ključni tekst iz Rimljanima: "’Tako i
pravdom jednoga dođe na sve ljude opravdanje života’. Rim. 5:18.
Božja ljubav grli sav svet i svakog čoveka u njemu. Svima je On dao
‘svoj neizrecivi dar’. Kakvo će tužno buđenje biti na kraju
kada ljudi shvate šta im je bilo nadohvat ruke i šta su
propustili.”
Iako
ovo izlaganje ima malo više snage u sebi u prilog argumenta tumača
Vagonerovog univerzalnog opravdanja, ono
takođe nije primoravajuće. Jedna je stvar imati videlo koje
obasjava grešnike i da oni osećaju da Božja ljubav grli sav svet,
ali je sasvim druga biti stvarno opravdan. Dalje, izraz "što im je
bilo nadohvat ruke” ne znači neminovno imati nešto stvarno
zasigurno; to može takođe značiti biti u poziciji da si stvarno u
stanju da primiš ono što je videlo obasjalo. Drugim rečima,
tragedija je "propustiti” ono što je bilo u jasnom domenu
mogućnosti. Odbaciti videlo znači "propustiti” ponudu života.
Tako se čini prirodnije posmatrati Pavlovo "opravdanje života”
kao ponudu spasenja koja je bila osvetljena kao nešto što je
„nadohvat ruke" vernika koji zaista odgovara, ali je i prilika
koja može biti "propuštena” ili zanemarena.
Ali,
postoji li još neki drugi dokaz za pojam
univerzalnog legalnog opravdanja? A odgovor je da, u stvari, postoje
neki prilično ubedljivi dokazi. Ali, čini se da se oni pojavljuju u
nekim iznenađujućim i neprijatnim kontekstima.
Pogledajmo
sledeće: Na Generalnoj konferenciji 1897. Vagoner je imao niz
predavanja o poslanici Jevrejima. Sledeće ideje dosta otkrivaju:
"Reč je blizu tebe, čak u tvojim ustima
i u tvom srcu – u tvom telu; priznaj tu činjenicu i ’bićeš
spasen’. Ovo uči prisustvo Hrista u svakoj duši gde čeka
prepoznavanje da bi mogao da spasi. ‘Onda ne bi pravio nikakvu
razliku između grešnika i hrišćanina?’ – O, da, zaista; svu
razliku na svetu, ili, bolje reći, svu razliku između sveta i neba.
Hristos je došao u telu, - to jest u svem čovečanstvu, jer je
čovek telo (Gen vii. 3), - ali dok u grešniku boravi bez
prepoznavanja i držan je u nepravdi (Rim. i 15), u hrišćaninu On
boravi ‘verom’. Ef. iii 19.”
Veoma jasno postoji „prisustvo Hrista u svakoj duši". On ne samo
da stoji i da ga nudi, on je stvarno u duši.
Ali
ova ideja će postajati još eksplicitnija u godinama posle 1897.
Pažljivo razmislite o sledećem: "Razlika,
onda, između grešnika i hrišćanina je ova: da, iako je Hristos
razapet i vaskrsao u svakom čoveku, u grešniku je On neprepoznat i
ignorisan, dok u hrišćaninu On boravi verom. Hristos je razapet u
grešniku, jer gdegod postoji greh i kletva, postoji Hristos koji to
nosi...Vera u večnu moć i Božanstvo Boga, to se vidi u svim
stvarima koje je On stvorio,
osposobiće bilo koga da shvati tu tajnu.”
U
narednom članku iz iste serije, Vagoner elaborira predmet o tome ko
spada u Božju decu: "Kakav blagoslov je
što Bog broji čak i bezbožne, one koji su u ropstvu greha, kao
svoju decu! Zabludeli, izgubljeni sinovi, ali još uvek deca. Bog je
učinio sve ljude ‘prihvaćenim u Ljubaznome.’ Ovaj život probe
je nama dat sa svrhom da nam da priliku da Ga priznamo kao Oca i da
postanemo sinovi zaista.”
U ovim trima izjavama nalazi se nepogrešivi dokaz da je Vagoner
definitivno učio da je Hristos bio "razapet i vaskrsao u svakom
čoveku” i da On „nosi" njihov "greh" i da se čak i
"bezbožni” broje kao "Njegova deca” i da su „prihvaćeni
u Ljubaznome". Ovo je mnogo dalje od "ponude”
njima ili mogućnosti da je „prezru". I mada to nije isti status
kao oni koji "Ga priznaju kao Oca i …postaju sinovi zaista”,
oni su ipak „Njegova deca" i „prihvaćeni su u Ljubaznome"
(opravdani). I tako se onda postavlja pitanje, ćemu promena?
Odgovor
je zapravo vrlo jednostavan. Počevši od 1894. a onda nadirajući
kao plima mutne vode 1897., Vagoner je jasno pružao dokaze za
panteističke tendencije.
U ovom naoko veoma živom pogledu na svet, "večna sila i Božanstvo
Božje” "vide se u svim stvarima koje je O nstvorio”. Takav
pogled na svet, međutim, sadržao je suptilnu tamu koja će na kraju
odvesti Vagonera u moćvare mračne i smrtonosne prevare. Ali u
odnosu na naš predmet, osnovni razlozi za takvo objašnjenje su
sasvim jednostavni: Ako su "večna sila i Božanstvo Boga” u
„svim stvarima koje je On stvorio", onda ostaje jedan, logičan
korak da se zaključi da On boravi u „bezbožnima" i da se na
njih gleda kao na „prihvaćene u Ljubaznome".
Postoji
li doktrina o univerzalnom legalnom opravdanju za bezbožne kod
Vagonera? Da, jasno da postoji i čini se da je ona izdanak paganske
filozofije o panteizmu. Šta onda mi da radimo sa ovim učenjem? Da
se predpanteistički Vagoner možda može tumačiti da uči
univerzalno legalno opravdanje (pogotovo posle 1892.), dokazi nisu
tako snažni. Ali, osim svojih jasnih uronjavanja u Vagonerova
kasnija panteistička iskrivljavanja, ova doktrina ima jednu drugu
zanimljivu negativnu stranu. Tumači Vagonera koji nameću ovu
doktrinu kao neko najdivnije otkriće u istoriji doktrine o spasenju
verom, nehotice koriste ovo navodno slavno otkriće da uspešno daju
legitimitet Vagonerovim brojnim drugim teološkim pravcima. Efekat
mreže je da mnogi ne shvataju dubine problema pogrešnih pravaca
prema kojima se Vagonerova opšta teologija kretala nakon 1889. a
pogotovo nakon 1893. Znam da to nije bila namera njegovih tumača,
ali to je nehotični efekat mreže. Ja bih naprosto sugerisao da
celokupna sila reakcije bilo kakvog stvarnog učenja o univerzalnom
legalnom opravdanju u učenjima Vagonera u biti zavisi od velikog
broja pogrešnih teoloških principa, a pogotovo od njegovog
panteizma.
Dakle,
šta je suma ovog predmeta? Univerzalno legalno opravdanje je
naprosto doktrina bez koje možemo. Pozitivna sila reakcije u pogledu
davanja privremenog opravdanja u isteresu pravljenja prostora za
vreme probe u kome grešnici koji priznaju greh mogu da odvagaju
svoje opcije uprkos Božjem pozivu i osvedočavajućoj blagodati već
je bila ispitivana od strane ogromne većine arminijanskih hrišćana,
uključujući Džona Vesleja i Elen Vajt pre 1888. I, mada je Vagoner
dao neke stvarno značajne doprinose teološkoj jasnoći, one su u
suštini bile na svom mestu do1888., a ne posle. U stvari, ono što
dolazi posle je, nakon razmišljanja o svim različitim činjenicama
ili mišljenjima, telo teologije koja silazi u teološku zbrku i
zabludu naprosto o svakom glavnom predmetu koji on želi da pojasni.
A navodno univerzalno legalno opravdanje samo se jasno ističe, pošto
je zaodenuto u izmaglice panteizma.
|
|
Calendar |
« January 2025 » | Su | Mo | Tu | We | Th | Fr | Sa | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
|