OK,
obecao sam nesto da kazem po pitanju istorije i sedmice, i da li je
moguce dokazati da pre 4. veka imamo isti redosled dana u sedmici ili je
doslo do promene u 4. veku.
Prvo, da kazemo, da u prvom veku kada se hriscanstvo razvijalo i kada je sam Hristos
ziveo, imamo zapise da se vec u to vreme u Rimskom carstvu koristila
planetarna sedmica. To je istorijski lako dokazati. Recimo rimski
istorical Dio Cassius koji je napisao "Rimsku isroriju" svedoci da 63.
godine pre Hrista, Pompej je osvojio Jerusalim isto kao i kasnije Gajus
37. godine pre Hrista "na dan koji se cak i tada zvao Saturnov dan".
Dakle, vidimo da cak i pre Hrista se subota u rimskom carstvu zvala "Dan
Saturna". Dio Casius govori o planetarnoj nedelji kao ona koja svuda
preovladava.
Dva
calendara nadjena u Centralnoj Italiji 1795 i jos jedan u juznoj
Italiji pronadjen 1956, a koja sva datiraju iz perioda od 14-37. godine
nakon Hrista, u levoj koloni sadrzi slova od A to G koji su
prepoznatljive oznake za planetarnu sedmicu koristenu u Rimskom carstvu.
Imamo
jos i drugih dokumenata i to pitanje vise nije sporno da su rimljani
koristili planetarnu nedelju od 7 dana u vreme Isusa Hrista i u prvom
veku razvoja Hriscanstva.
Ostaje
nam jos samo da vidimo da li "dan Saturna" se slaze sa jevrejskom
sedmicom i subotom, ili su to bili kompletno razliciti dani. Ako su bili
kompletno razliciti dani, onda, s obzirom da mi sledimo rimsku sedmicu,
zaista, kao sto Milos kaze, mi nemamo pravu subotu.
Istorija
ipak potvrdjuje da rimski "dan Saturna" je odgovarao jevrejskoj suboti.
Nisu Jevreji povezali sedmi dan sa paganskim bogom Saturnom. Oni su ga
zvalii "sabbath" a riljani su ga zvali "dan Saturna". Ipak, i rimljani i
Jevreji u vreme Hrista oznacavaju isti sedmi dan, jedni ga zovu
"Saturnov dan" drugi ga zovu "sabbath".
Ono
sto niko ne moze da porekne a to je da Rimljani nisu sledili meseceve
mene da bi odredjivali sedmicne dane. Prema tome, sedmice koje su
koristili Rimljani ne slede ono sto je Milos izneo u vezi lunarnih
subota i meseca. Ako dokazemo da sami rimljani povezuju njihov dan
Saturna sa jevrejskim "sabbath" onda smo dokazali da se radi o istom
danu i da su rimljani sledili isti sedmicni ciklus kao i jevreji i da mi
danas isto tako sledimo taj ciklus.
Pa
tako, imamo izvestaj rimskog vojnika Frontinus-a koji je ziveo od 40.
godine nakon Hrista do 103. godine, koji je napisao knjigu 84. godine
nase ere, o vojnoj strategiji koja se zove "Strategematicon" i u njoj
pise:
"Obozeni
August Vaspasian (Tit), napao je Jevreje na dan Saturna, dan na kome je
gresno za njih da rade bilo kakav posao". Frontinus Stratagem 2.1.17.
Original
ovog teksta koristi rec "SATURNUS" za Saturn, potvrdjujuci da su
rimljani povezivali taj dan sa Jevrejskom subotom. Njihov dan saturna je
bio u nedeljnom ciklusu od 7 dana bas kao i Jevrejski. S obzirom da je
ova knjiga pisana samo 14 godina nakon sto je Tit razorio Jerusalim, to
je veoma jak istorijski dokaz od ocevidaca iz prvog veka, koji povezuje
Saturnov dan sa jevrejskom subotom.
Vec
gore spomenuti Rimski istorical Cassius Dio, koji je ziveo u 2. veku i
pocetkom 3., u svojoj istorijskoj analizi pise o 3 bitke koje je rimsko
carstvo imalo sa jevrejima. Prva bitka je bila za vreme Hircana II i
Aristobuusa II naslednika Makabejaca koji su se sporili oko vlasti. Tu
se govori o Pompeju koji je dosao i podrzao Hircana ali se spominje
interesantan zapis o suboti. Evo sta on kaze u pogledu teskoca osvajanja
hrama a radi se o 63. godini pre Hrista:
"On
je bio na uzvisici i utvrdjen svojim zidovima, i da su oni nastavili da
ga brane svakog dana isto, on ne bi mogao da ga osvoji. Medjutim, kako
se dogodilo, Oni su iskoristili ono sto se zove DANI SATURNA i sobzirom
da nisu radili nikakav posao na te dane, dali su Rimljanima priliku u
tim periodima da sruse zid... Tako, branitelji su pohvatani na dan
Saturna, bez da su se imalo branili..." Cassius Dio Roman History
37.16.1-4
Ocito
je iz ovoga da su rimljani iskoristili cinjenicu da Jevreji nisu radili
subotom i na taj dan su ih osvojili. Vidi se da rimski istoricar jasno
povezuje dan Saturna sa jevrejskom subotom.
Druga bitka koju Cassious opisuje je bila 36. godine pre Hrista:
"Prvi
medju njima koji su uhvaceni su oni koji su se borili za njihovog boga a
ostali na dan koji se i onda zvao "Dan Saturna". I toliko su bili
eksesivni u svojoj odanosti religije, da prvi zatvorenici, oni koji su
uhvaceni kada je osvojen hram, su otisli od Sosiusa kada je Dan Saturna
opet dosao, i otisli su opet u hram i tamo izvrsili sve ceremonijalne
rituale zajedno sa ostatkom ljudi." Cassius Dio Roman History 49.22.4-6
Treci zapis Cassiusa je o bitci za Jerusalim, gde se opet dan Saturna povezuje sa subotom:
"Tako je Jerusalim bio unisten na sam dan Saturna, dan koga cak i Jevreji postuju najvise" Cassius Dio Roman History 65.7.2
Ovaj
izvestaj Cassiusa se podpuno slaze sa izvestajem Frontinusa o bitzi za
Jerusalim 70. godine i cinjenici da je Jerusalim pao u subotu koju
rimljani sa druge strane zovu dan Satruna.
Imajuci
u vidu da je Cassius ziveo sve do pocetka 3. veka (229. godina), jasno
nam je da od 63. godine pre Hrista pa do pocetka 3. veka, jevreji i
Rimljani imaju istu sedmicu gde se rimski dan Satruna sasvim slaze sa
jevrejkom Subotom.
Ima jos istorijsksih dokaza iz prvog veka, ali za sada da stanem ovde da dam priliku i drugoj strani da da odgovor na ovo.