Wednesday
2024-12-04
6:50 PM
Welcome Guest
RSS
 
My site
Main Registration Login
Blog »
Site menu

Our poll
Rate my site
Total of answers: 59

Statistics

Total online: 39
Guests: 39
Users: 0

Login form

Main » 2013 » July » 9 » Drugo poglavlje
7:22 AM
Drugo poglavlje
Drugo poglavlje

STANOVNIK NAZARETA


Prema kršćanskim izvorima, Isus se pojavljuje, iznenada, kao putujući prorok koji ide galilejskim putovima, nakon što se udaljio od Ivana Krstitelja. Kao da prije toga nije postojao. Ljudi znaju da je odrastao u Nazaretu. Poznati su i njegovi roditelji i braća. Sin je obrtnika. Zovu ga Isus iz Nazareta. Koliko možemo saznati o Isusu kao stanovniku Nazareta?

Isusovo selo

Nazaret je bio malo naselje u planinama Donje Galileje. Veličina sela u Galileji, njihov raspored i mjesto podizanja dosta su se razlikovali. Neka su bila podignuta na zaštićenim mjestima, druga su ležala na nekoj uzvisini. Ni u jednom se ne primjećuje neki unaprijed zamišljeni plan, kao u helenskim gradovima.

O Nazaretu znamo da se nalazio na nekih 340 metara visine, na jednom obronku, daleko od velikih putova, u regiji plemena Zabulon. Jedan strmi klanac omogućavao je brzi silazak do Genezaretskog jezera. Čini se da nije bilo nikakvih pravih putova između sela. Možda onaj koji se najviše upotrebljavao jest onaj koji je vodio u Seforu, glavni grad Galileje u vrijeme kad se Isus rodio. Što se ostalog tiče, naselje se nalazilo usred lijepog krajolika okruženog brdima. Na najsunčanijim padinama, koje su se nalazile na jugu, stajala se raspršene seoske kuće i veoma blizu umjetno izgrađene terase u kojima su se uzgajali trsovi crnog grožđa; u kamenitijim dijelovima rasle su masline od kojih se dobijalo ulje. Na poljina po obroncima brda gajila se pšenica , ječam i proso. U sjenovitijim dijelovima doline bilo je nekoliko plavljenh terena koji su dozvoljavali uzgoj zelenog i mahunastog povrća; na krajnjem zapadnom dijelu nalazio se jedan dobar izvor. U ovom okolišu kretao se Isus tijekom svojih prvih godina: obronkom gore, obronkom dolje i poneki zalet do najbližih maslina ili do izvora.

Nazaret je bio malo i nepoznato selo s nekih dvije do četiri stotine stanovnika. Nikad se ne spominje u svetim knjigama židovskog naroda, čak ni u popisu sela plemena Zabulon. Neki njegovi stanovnici živjeli su u pećinama iskopanim u strmom brdu; kuće su većinom bile niske i primitivne, sa tamnim zidovima od glinene opeke ili od kamena, sa krovovima koji su se pravili od suhog granja i gline i tlom od ugažene zemlje. Mnoge su u unutrašnjem dijelu imale podzemne rupe za skladištenje vode ili čuvanje žita. Općenito, imale su samo jednu prostoriju u kojoj su stanovali i spavali cijela obitelj zajedno sa životinjama. Kuće su obično gledale na dvorište, koje je blo zajedničko trima ili četirima obitelji iz iste skupine i gdje se dobrim dijelom odvijao domaći život. Tu su imali zajednički mali mlin gdje su žene mljele žito, te peć u kojoj su pripremale kruh. Tu se također odlagao poljodjelski alat. Ovo dvorište je djeci bilo najdraže mjesto za njihove igre, ali i odraslima za odmor i ćaskanje sa susjedima u večernjim časovima.

Isus je živio u jednoj od ovih skromnih kuća i zapamtio da najsitnijih detalja svakodnevni život u njima. Zna koje je najbolje mjesto gdje će postaviti svjetiljku, tako da unutrašnjost kuće s tamnim neokrečenim zidovima bude dobro osvijetljena, da se može vidjeti. Gledao je žene kako palminim lišćem metu kamenito tlo tražeći poneki novčić što se izgubio u nekom kutku. Zna koliko je lako provaliti u neku od ovih kuća bušenjem rupe, da bi se opljačkalo ponešto od malobrojnih vrijednih stvari u njoj. Proveo je mnoge sate u dvorištu svoje kuće i dobro zna kako se živi u obitelji. Nema tajni ni za koga. Vidio je kako njegova majka i susjede izlaze na dvorište u zoru da umijese sa malo kvasca tijesto za kruh. Promatrao ih je kako krpaju odjeću i zapamtio kako se ne može na staru odjeću staviti komad krpe a da se ne pocijepa. Čuo je kako deca traže od svojih roditelja kruha ili jedno jaje, znajući da će uvijek od njih dobiti nešto dobro. Dobro zna kako se mogu napraviti usluge između susjeda. U nekim prilikama mogao je čuti kako netko ustaje noću, kada su kućna vrata već zatvorena, da odgovori na molbu nekog prijatelja.

Kad bude nešto kasnije obilazio Galileju pozivajući na novo doživljavanje Boga, Isus neće držati velike teološke govore, niti će citirati svete knjige koje se čitaju na subotnjim sastancima, na jeziku koji svi ne poznaju dobro. Da bi se razumjelo Isusa nije potrebno imati neko posebno znanje; nije potrebno čitati knjige. Isus će im govoriti iz života. Svi će moći shvatiti njegovu poruku: žene koje stavljaju kvasac u hrpu brašna i ljudi koji su upravo završili sijanje žita. Dovoljno je intenzivno proživljavati svakodnevni život i slušati jednostavna srca smjele zaključke koje Isus izvlači iz njega da bi se prihvatio Bog Otac.

Malo godina kasnije, Isus se osmjelio da šeta selom i njegovom okolicom. Kao i sva djeca, zapaža odmah životinje koje idu selom: kokoši koje skrivaju krilima svoje piliće i pse koji laju kad se približe prosjaci. Zamjećuje da mu se golubovi približavaju s povjerenjem i plaši se kad se sretne s ponekom zmijom koja gmiže tlom uz zidove njegove kuće.

Živjeti u Nazaretu znači živjeti u polju. Isus je odrastao usred prirode, očiju jako otvorenih prema svijetu koji ga je okruživao. Dovoljno je čuti kako govori. Obilje slika i zapažanja koje je preuzeo iz prirode pokazuju nam čovjeka koji zna uočiti stvaranje i iskoristiti ga. Isus je puno puta promatrao ptice koje su kružile oko njegova sela; ne siju niti skladište u žitnicama ali lete pune života, hranjene od Boga, svog Otca. Oduševile su ga crvene šumarice koje u aprilu pokrivaju brežuljke oko Nazareta; ni Salomon u svoj svojoj slavi nije se odijevao kao jedna od njih. Promatra pažljivo grane smokve: iz dana u dan pojavljuju se nježni listići najavljujući da se ljeto približava. Vidi kako iskorištavaju i sunce i kišu, i daje hvalu Bogu koji čini da sunce izlazi nad dobrima i nad zlima i šalje kišu da pada i nad pravednima i nad nepravednima. Gleda velike sive oblake koji najavljuju oluju i osjeća cijelim tijelom ljepljivi južni vjetar koji pokazuje da dolaze vrućine.

Isus ne samo da živi otvoren prema prirodi. Nešto kasnije pozvat će ljude da idu dalje od onoga što se u njoj vidi. Njegov pogled je pogled vjere. Divi se cvijeću u polju i pticama na nebu, ali sagledava intuitivno iza toga brižnu ljubav Boga prema svojim stvorenjima. Raduje se suncu i kiši, ali mnogo više dobroti Božjoj prema svoj svojoj djeci, bila dobra ili zla, Zna da vjetar puše gdje hoće bez da se može precizirati odakle dolazi i kamo ide, ali on percipira preko vjetra jednu dublju i tajnovitiju stvarnost: Božji Duh Sveti. Isus ne zna pričati drugačije nego iz života. Da bismo se usuglasili s njim treba ljubiti život i uroniti u njega, otvoriti se svijetu i osluškivati stvaranje.

U krilu židovske obitelji

U Nazaretu, obitelj je bila sve: mjesto rođenja, škola života i garancija rada.

Izvan obitelji, pojedinac ostaje bez zaštite i sigurnosti. Samo u obitelji pronalazi svoj pravi identitet. Ova obitelj nije bila svedena na mali dom koji su sačinjavali roditelji i djeca. Protezala se čitavi porodični klan, grupiran oko patrijarhalnog autoriteta, koji su sačinjavali svi koji su do nekog stupnja bili povezani krvnim srodstvom ili ženidbom. Unutar ove šire porodice uspostavljale su se tijesne veze društvenog ili vjerskog karaktera. Zajednički su posjedovali poljoprivredni alat ili mlinove za masline; pomagali su se uzajamno u poljskim radovima, prije svega u vrijeme jematve ili žetve; ujedinjavali su se u zaštiti svoje zemlje ili u obrani porodične časti; pregovarali o novim ženidbama osiguravajući porodična dobra i svoju reputaciju. Često su se sela formirala polazeći od ovih porodičnih skupina ujedinjenih srodstvom.

Nasuprot onome što obično zamišljamo, Isus nije živio u krilu male obiteljske ćelije zajedno sa svojim roditeljima, nego integriran u širu porodicu. Evanđelja nas obavještavaju da Isus ima četiri brata, koji se zovu Jakov, Josip, Juda i Šimun, a također i nekoliko sestara, čije se ime ne navodi, zbog male važnosti koja se pridavala ženi. Možda su ova braća i žene oženjeni i imaju svoju malu obitelj. U selu kao što je Nazaret, šira Isusova porodica mogla je činiti dobar dio stanovništva. Napustiti porodicu bila je veoma ozbiljna stvar. Značila je izgubiti povezanost sa zaštitničkom skupinom i sa selom. Pojedinac je morao tražiti drugu porodicu ili skupinu. Zbog toga je napuštanje porodice podrijetla bila čudna i riskantna odluka. Pa ipak, došao je dan kada je Isus to učinio. Kako izgleda, njegova porodica, ukljućujući i njegovu obiteljsku grupu, postale su mu male. On je tražio porodicu koja će obuhvatiti sve ljude i žene spremne da vrše volju Božju. Raskid sa porodicom obilježio je njegov život putujućeg proroka.

Postojala su najmanje dva aspekta u ovim porodicama koje će Isus jednoga dana kritizirati. U prvom redu, patrijarhalni autoritet, koji je dominirao nad svima; autoritet otca bio je apsolutan; svi su mu dugovali poslušnost lojalnost. On je razgovarao o vjenčanjima i odlučivao o sudbini kćeri. On je organizirao rad i definirao prava i dužnosti. Svi su se tome pokoravali. Isus će kasnije progovoriti o bratskijim odnosima, u kojima dominacija nad ostalima treba biti zamijenjena uzajamnim služenjem. Jedan izvor pripisuje Isusu ove riječi: Nikoga nećeš zvati svojim otcem na zemlji, jer je samo jedan tvoj Otac, onaj na nebesima.

Ni situaciju žene Isus neće kasnije braniti. Žena se cijenila po svojoj plodnosti i svom radu u domaćinstvu. Na nju je padao odgoj male djece, odijevanje, pripremanje hrane i ostale domaće zadaće. Što se ostaloga tiče, jedva da je sudjelovala u društvenom životu sela. Njeno je mjesto bilo u kući. Nije imala kontakata sa muškima izvan svog rodbinskog kruga. Nije sjedala za stol kod ručkova na kojima je bilo uzvanika. Žene su se družile i uzajamno podržavale u svom vlastitom svijetu. U stvari, žena je uvijek nekome pripadala. Dok je bila mlada, prelazila je od kontrole svog oca na kontrolu svog muža. Njen ju je otac mogao prodati u roblje, da bi podmirio svoje dugove, ali ne i sina, koji je bio pozvan da osigura kontinuitet obitelji. Njen suprug ju je mogao odbaciti, prepuštajući je sudbini. Osobito je tragična bila situacija odbačenih žena i udovica, koje su ostajale bez časti, bez materijalnih dobara i bez zaštite, barem dok ne bi našle muškarca koji bi ih uzeo pod svoje. Kasnije će Isus braniti žene od diskriminacije, primat će ih među svoje učenike i usvojiti kategoričan stav prema odbacivanju žene od strane muškaraca: Onaj tko odbaci svoju ženu i oženi se drugom, čini preljub u odnosu na prvu.

Kao i sva djeca u Nazaretu, Isus je prvih sedam ili osam godina svog života proveo na brizi svoje majke i žena iz svog porodičnog kruga. U ovim selima Galileje, djeca su bila najslabiji i najosjetljiviji članovi, prvi koji će trpjeti posljedice gladi, neishranjenosti i bolesti. Smrtnost djece bila je jako velika. S druge strane, mali je broj onih koji bi odrasli do mladenačke dobi a da nisu izgubili svog oca ili majku. Djeca su, bez sumnje, bila cijenjena i voljena, a i siročad također, ali je njihov život bio osobito tvrd i težak. Sa navršenih osam godina, dječaci su uvođeni, gotovo bez ikakvih priprema, u autoritativni svijet muškaraca, gdje ih se učilo kako afirmirati svoju muškost, gajeći hrabrost, seksualnu agresivnost i oštroumnost. Godinama kasnije, Isus će prema djeci zauzeti stav koji nije bio baš osobito uobičajen u ovom tipu društva. Nije bilo normalno da častan odrastao muškarac pokazuje prema djeci ovu pažnju i prihvaćanje, koju kršćanski izvori ističu kod Isusa, u kontrastu sa drugim češćim rekcijama. Njegov je stav vjerno odražen u ovim riečima: Pustite djecu da mi se približe, nemojte ih spriječavati, jer će svi koji su kao oni priznati Boga kao svog kralja.

Među ljudima sa sela

U gradovima su stanovnike ruralnih naselja zvali am ha-arets, što je izraz koji doslovno znači ljudi sa sela, ali koji se koristio u pežorativnom smislu da bi se kvalificirali grubi i neuki ljudi. Može li iz Nazareta izaći išta dobroga? Ovo je dojam koji su imali o Isusovom selu i o njegovim stanovnicima. Život u Nazaretu je bio težak. Grad je bila realna prijetnja u vremenima jake suše ili nakon loše žetve. Obitelji su činile sve što je moguće da se prehrane proizvodima sa svoje zemlje i da ne moraju zavisiti ni od koga. Prehrana seljaka bila je oskudna. Sastojala se uglavnom od kruha, maslina i vina; jeli su grah ili leću uz nešto povrća; nije bilo loše kompletirati ovakav jelovnik smokvama, sirom ili jogurtom. U nekim prilikama jeli su slanu ribu, a meso je bilo rezervirano samo za velike svečanosti i putovanje u Jeruzalem. Očekivani životni vijek kretao se manje ili više oko trideset godina. Malobrojni su bili oni koji bi doživjeli pedeset ili šezdeset godina.

Dvije su velike preokupacije koje su imali ovi seljaci: održavanje života i časti. Prva je bila ostati u životu nakon što su plaćeni svi porezi i nameti a da se ne upadne u spiralu dugova i ucjena. Pravi je problem bio zadržati nešto čime se prehraniti obitelj i stoka i, u isto vrijeme, sačuvati sjeme za sljedeću sjetvu. U Nazaretu novac gotovo da i nije bio u optjecaju. Bilo je bolje razmjenjivati proizvode ili plaćati privremenim ispomaganjem na polju, posuđivanjem životinja za obradu zemlje ili nekim drugim sličnim uslugama. Ako izuzmemo ponekog obrtnika za gradnju i ponekog grnčara ili kožara, svi su se stanovnici ovih sela u Galileji posvećivali polju, slijedeći ritam godišnjih doba. Prema Mišni, među Židovima je rad bio podijeljen i organiziran: žena je radila u kući, pripremajući jelo i čisteći ili popravljajući odjeću; muškarac je radio izvan doma, na raznim poljodjelskim poslovima. Vjerojatno u ovim malim selima nije bilo tako. U vrijeme žetve, na primjer, cijela je obitelj radila na skupljanju plodova, ukljućujući žene i djecu. S druge strane, žene su izlazile da donesu vodu ili drva, a nije bilo rijetko ni vidjeti muškarce da sudjeluju u tkanju ili popravljaju obuću.

Isus dobro poznaje ovaj seljački svijet. Zna za pozornost koju treba imati da bi se oralo u ravnoj liniji ne gledajući unazad. Poznaje rad sijača, ponekad ne baš plodonosan. Zamjetio je da žito mora ostati dobro pokriveno zemljom da bi moglo proklijati, promatra kako niču klasovi dok radnik u polju ne zna kako se to dešava. Zna kako je teško odvojiti pšenicu od korova, budući da rastu zajedno, te strpljivost koju treba imati sa smokvama da bi se uspjelo da jednog dana donesu plod. Sve će mu to poslužiti kasnije da objavi svoju poruku jednostavnim i jasnim riječima.

Osim preživljavanja, preokupacija je i čast obitelji. Reputacija je sve. Ideal je očuvati čast i položaj porodične grupe, ne uzurpirajući ništa drugima i ne dopuštajući drugima da joj naškode. Cijeli klan stalno pazi kako ništa ne bi moglo dovesti u pitanje porodičnu čast. Pazilo se nadasve na žene, jer su mogle ugroziti dobro ime porodice. I to iz raznih razloga: zato što ne daju porodičnoj skupini mušku djecu; zato što mogu stupiti u seksualnu vezu s nekim bez suglasnosti porodične zajednice; zato što mogu otkriti tajne familije ili se ponašati na sraman način za sve. Ženama se utuvljivala u glavu čednost, šutnja i poslušnost. Ovu su vjerojatno bile glavne vrline žene u Nazaretu.

Isus je doveo u opasnost čast familije kad ju je napustio. Njegov život skitnice, daleko od doma, bez stalnog mjesta rada, istjerivanje demona i čudna izliječenja, objavljivanje, bez ikakva dopuštenja, jedne uznemirujuće poruke, sve je to bila sramota za njegovu familiju. Njihova reakcija je razumljiva: kad su njegovi roditelji saznali za sve to, htjeli su da preuzmu odgovornost za njega, govoreći da je van sebe. Isus se, sa svoje strane, iako dijete te iste kulture, požalio svojim susjedima u Nazaretu da ga ne cijene i ne primaju kako dolikuje proroku: nijedan prorok nije bez časti osim u svojoj zemlji, među svojim rođacima i u svojoj vlastitoj kući.


Views: 802 | Added by: bibleboy | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]
Calendar
«  July 2013  »
SuMoTuWeThFrSa
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Entries archive

Site friends
  • Create your own site


  • Copyright MyCorp © 2024
    Free website builderuCoz