Ellicott's Commentari for English Readers
(7) I Gospod Bog stvori čoveka od praha zemaljskog.—Doslovno, stvori čoveka (adam) prah od zemlje. U ovom delu je istaknuta ideja da nije proizvodnja iz ničega, već formiranje, odnosno oblikovanje i modeliranje. Tako u Postanku 2:19 Jehova formira životinje, a u Postanku 2:8 zasađuje vrt. Kao što je Elohim svemoguća moć, tako je Jehova mudrost i veština, a njegova dela su puna majstorija i zamisli. Što se tiče ljudskog tela, Jehova ga stvara prah od zemlje: adam, ili plodnu obradivu zemlju, tako nazvanu od Adama, za čiju upotrebu je bila posebno opremljena i koji ju je prvi obradio. Ali glavna namera ovih reči je da ukažu na čovekovu slabost. On nije napravljen od stena, niti od metalnih ruda, već od lakih, pokretnih čestica površine, koje raznosi svaki vetar. Ipak, kao što je čovekovo telo krhko, Bog –
. . . udahnuo mu je u nozdrve dah života.—Život nije došao kao rezultat čovekove telesne organizacije, niti kao evolucija izvedena od bilo koje druge životinje, već kao dar direktno od Boga. I čovek je postao živa duša.— Reč prevedena sa „duša“ ne sadrži nikakvu ideju o duhovnom postojanju. Jer u Postanku 1:20, „stvorenje koje ima život“, a u Postanku 1:24, „živo biće“ je doslovno živa duša. Zaista, reč se odnosi na prirodni život životinja i ljudi, koji se održava disanjem, ili na neki način izvlačenjem kiseonika iz atmosferskog vazduha. I kakvu god superiornost u odnosu na druge životinje mogao imati čovek, dolazi od načina na koji mu je dat ovaj živi dah, a ne od toga što je „živa duša“; jer je to zajedničko svima. Ceo ovaj drugi narativ je pretežno antropomorfan. U prethodnoj istoriji Elohim zapoveda, i to je učinjeno. Ovde On formira, i gradi, i sadi, i diše u Svoje delo, i pratilac je i prijatelj stvorenja koje je stvorio. Tako se pred nas postavlja ljubav i nežnost Jehove, koji čoveku obezbeđuje dom, oblikuje mu ženu da mu bude partnerica i pomoćnica, raduje se njegovom intelektu i dovodi niži svet k njemu da vidi kako će ih zvati , a i posle pada obezbeđuje odeću siromašnim izopštenicima. To je slika prilagođena detinjstvu čovečanstva i govoreći jezikom iskonske jednostavnosti. Ali njegova lekcija je za sva vremena. Jer ona objavljuje ljubav Božiju prema čoveku, njegovu posebnu prevagu u razmerama bića, i da je Elohim, Svemogući Stvoritelj, Jehova-Elohim, prijatelj i savetnik stvorenja koje je On obdario razumom i slobodnom voljom. |