Djela apostolska 15,19 Zato ja velim da se ne dira u neznabošce koji se obraćaju k Bogu;
Djela apostolska 15,20 Nego da im se zapovjedi da se čuvaju od priloga idolskijeh i od kurvarstva i od udavljenoga i od krvi, i što njima nije milo drugima da ne čine.
Djela apostolska 15,21 Jer Mojsije ima od starijeh vremena u svijem gradovima koji ga propovijedaju, i po zbornicama čita se svake subote.
Djela apostolska 15,29 Da se čuvate od priloga idolskijeh i od krvi i od udavljenoga i od kurvarstva, i što nećete da se čini vama ne činite drugima; od čega ako se čuvate, dobro ćete činiti. Budite zdravi.
Djela apostolska 21,25 A za neznabošce koji vjerovaše mi poslasmo presudivši da oni takovo ništa ne drže osim da se čuvaju od priloga idolskijeh, i od krvi, i od udavljenoga, i od kurvarstva.
Ovde imamo jednu cudnu da kazem omasku. Naime, izaslanici Juda i Sila su izostavili da potpuno prenesu odluku Jerusalimskog sabora. Rec je o ovom delu odluke ''i što njima nije milo drugima da ne čine.'' Taj deo ukazuje kakvi bi neznabosci trebali da budu u pogledu morala i to je ok. Sta mislite da li je to ucinjeno namerno ili se desilo ne paznjom? Vodje crkve kao da su time htele da malo ublaze ono sto su ranije doneli kao cvrstu odluku za neznabosce. Osim toga, nije potpuno jasno da li odredbe u vezi ne jedenja krvi i udavljenoga predstavljaju deo moralnog zakona, ceremonijalnog ili samo zdravstvenog zakona?
------------------------------
Pa ti neznabošci su već znali za Sveto pismo, tako da njima nije bilo potrebno poučavati ih tim stvarima, već upravo oslobadjati ih od onih koje su Jevreji u svom otpadništvu bili dodali i time napravili iskušenje neznabošcima. Samo su naglašene one zapovesti koje je po smislu trebalo zadržati. Ako su naveli da je greh kurvati se i obožavati paganske bogove, time je naglašeno da je moralni zakon i dalje na snazi. Ako je krv zabranjena, to znači da podela na čisto i nečisto nije ukinuta. Dakle, tu niko ne donosi odluku šta da se neznabošcima počne propovedati, jer oni su preko jevrejskih sinagoga odavno čuli za istinu, već im se samo učenje čisti od ljudskih zapovesti i ljudskih interpretacija zakona koje su imali Jevreji a koje su i za neznabošce predstavljale iskušenje kvasca farisejskog.
Dakle, na osnovu smisla samih citiranih zahteva se vidi šta je pravosnažno, a šta nije.
--------------------
Da treba utvrditi da li se radilo o ''prozelitima'', ''bogobojaznima'' ili neznaboscima u doslovnom smislu reci. Biblija navodi te tri kategorije pored judeohriscana.
--------------------
''Pa taj deo nije nigde upisan u originalu: to je neko dodao. Ni jedan ozibljan prevod ne koristi te reci.''
Da zaista je tako. Proverio sam.
---------------------------
> Da treba utvrditi da li se radilo o ''prozelitima'', ''bogobojaznima'' ili neznaboscima u doslovnom smislu reci.
Hteo sam da naglasim da su oni bili pod uticajem jevrejske tradicije (jer su Jevreji svugde imali sinagoge i van svoje zemlje), zatim pod uticajem Jovana Krstitelja i na kraju pod uticajem Isusovog jevandjelja, jer se i ta svetlost raširila kao plod njihovog troipogodišnjeg rada. Bog uvek radi sa onim što ima na raspolaganju, a sada se javila potreba da se istina očisti od raznih ljudskih primesa koje su došle od Jevreja.
Jednostavno rečeno, ti neznabošci su imali posejano seme odavno, a sada je došlo vreme za žetvu, pa se iz te same logike stvari vidi da su oni znali mnogo toga, ali je trebalo da se rasterete od krive interpretacije jevandjelja.
Zapazi ovo na tu temu sejanja i žetve šta kaže Isus:
Jovan:
4:36 I koji žnje prima platu, i sabira rod za život večni, da se raduju zajedno i koji seje i koji žnje;
4:37 Jer je u tom istinita beseda da je drugi koji seje a drugi koji žnje.
4:38 Ja vas poslah da žnjete gde se vi ne trudiste; drugi se trudiše, a vi u posao njihov uđoste.
Dakle, pre apostola je posejano seme, ali ga treba očistiti od iskušenja, isto kao kada se neko obrati na osnovu svetlosti koju ne čuo u pravoslavlju ili katoličanstvu, ali ga treba osloboditi od uticaja ljudskih nauka da ga one ne odvoje od Boga.
--------------------
Dobro ali kada smo kod zabrane jedenja krvi, meni ta odredba malo vuce i na ceremonijal i na zdravstveni propis, a tebi?
-----------------------
> Dobro ali kada smo kod zabrane jedenja krvi, meni ta odredba malo vuce i na ceremonijal i na zdravstveni propis, a tebi?
Možda je Mojsije sam pokušao da objasni zašto ta zabrana postoji, jer Bog svakako nije mogao da im govori o bakterijama i hormonima kojima bi se ljudi izlagali kada bi konzumirali krv, pa im se iznosila samo zabrana bez objašnjenja, jer bi objašnjenje bilo sablazan u to doba.
---------------------------
''Pa ti neznabošci su već znali za Sveto pismo, tako da njima nije bilo potrebno poučavati ih tim stvarima, već upravo oslobadjati ih od onih koje su Jevreji u svom otpadništvu bili dodali i time napravili iskušenje neznabošcima.''
Pa zar u Del. 15 nije bio problem u vezi obrezanja? (v. Del 15:1) Obrezanje nije u Jevrejskoj religiji dodato od strane fariseja nego je ono od Boga uvedeno i datira jos od Avrama.
-----------------------
> Pa zar u Del. 15 nije bio problem u vezi obrezanja? (v. Del 15:1) Obrezanje nije u Jevrejskoj religiji dodato od strane fariseja nego je ono od Boga uvedeno i datira jos od Avrama.
Obrezanje je imalo smisla kao izraz zaveta po krvi, ali je izgubilo smisao kada je smisao zaveta ispunjen, kada se pojavio Mesija u potomstvu Avramovom.
-------------------------
''Obrezanje je imalo smisla kao izraz zaveta po krvi, ali je izgubilo smisao kada je smisao zaveta ispunjen, kada se pojavio Mesija u potomstvu Avramovom.''
Ne sporim to, nego kazem nisu bile problem u Del.15 farisejske dopune Mojsijevog zakona, vec oslobadjanje neznabozaca od drzanja svega sto se pre dolaska Mesije ocekivalo od Jevreja.
-------------------
''Otuda dolazi da hiljade ljudi potpuno ravnodušno slušaju one istine koje su ih nekada dirale do samog srca i duboko uzbuđivale.''
Ovo je zaista istina. Secam se kada sam prvi put citao recimo Knjigu o Jovu ili onu scenu susreta Jakova sa Isavom da sam pritom i plakao, a sada kada to citam vise mi se ne desavaju takve stvari. Kao da osecajnost vremenom kod ljudi otupljuje i mi izgleda postajemo sve rigidniji i bezosecajniji, nazalost.