Zablude protestantizma
Protestantizam se u mnogim stvarima razlikuje od doktrine Katoličke i Pravoslavne Crkve.
Otvaram ovu temu kako bismo na jednom mjestu mogli vidjeti te razlike i uočiti sve zablude protestantizma.
Napisat ću katolički stav, a zatim priložiti i pravoslavni.
Mnogi protestanti imaju načelno mutnu sliku o povijesti kršćanstva,
naročito od godine 313. (Konstantinovog obraćenja) do 1517. (Luterovog
pojavka). To neznanje i protivljenje Katoličkoj Tradiciji vodi u
teološki relativizam, antikatolicizam, i stalan, nepotreban proces
ponovnog „izumljivanja kotača".
Protestantizam je od svog početka antikatolički, i određene grupe su to
ostale do danas. To je očito pogrešno i nebiblijski ako su katolici
zaista kršćani (ako nisu, tada – logično – nisu ni protestanti, koji
hrpu svoje teologije naslijeduju po katoličanstvu). Nasuprot tome
Katolička Crkva, nije antiprotestantska.
Mnogi protestanti nemaju biskupe, kršćansku službu koja je biblijska (1
Tim 3,1-2) i koja postoji od najranije kršćanske povijesti i Tradicije.
Protestantizam definitivno nema načina pomirbe doktrinalnih spornih
pitanja. Protestant može samo načelno procijeniti koliko protestantskih
učenjaka, komentatora itd. uzima takav i takav gledište na određene
doktrine, protestant jednostavno može prihvatiti autoritet
denominacijske tradicije, ispovijesti, ili vjerovanja (koje tada treba
biti opravdano nad nekom drugom s kojom se natječe), ali, nema
jedinstvene protestantske Tradicije.
Protestantizam je nastao 1517 g. i on je „Marko koji kasno na Kosovo
stiže" u povijesti kršćanstva. Nemoguća je „obnova" ili „čisto",
prvobitno kršćanstvo, pošto je ono vezano činjenicom novina i apsurdno
kasnog pojavljivanja. Kršćanstvo mora imati povijesni kontinuitet ili ono nije kršćanstvo. Protestantizam je „parazit" katolicizma: povijesno i doktrinalno govoreći.
Pojam (zajednički i čest među mnogim protestantima) „nevidljive crkve"
je također novitet u povijesti kršćanstva i stran Bibliji (Mt 5,14;
16,18), dakle neistinit.
Kada protestantski teolozi govore o učenjima ranog kršćanstva (npr. kada
pobijaju „kultove"), oni kažu „Crkva uči…" (kao što je tada bilo
jedinstveno), ali kada se to odnosi na sadašnjost instinktivno i
nedosljedno se suzdržavaju od takve terminologije, pošto univerzalni
učiteljski autoritet opstoji jedino u Katoličkoj Crkvi.
Protestantski princip privatnog suda stvorio je okružje (pogotovo u
protestantskoj Americi) za „kultove" kao Jehovini svjedoci, Mormoni,
Adventisti, Scijentologija. Ta snažna predodžba da pojedinac može
„započeti" novu, ili „istinitu" Crkvu je protestantska do srži.
Nedostatak učiteljskog autoriteta u protestantizmu čini da mnogi
protestanti individualci misle da oni imaju direktnu vezu s Bogom, bez
obzira na svu kršćansku Tradiciju i na povijest biblijske egzegeze
(mentalitet „Biblija, Duh Sveti i ja"). Takvi ljudi načelno su teološko
nedoškolovani, nepoučljivi i s manjkom poniznosti.
Evangeličke „tehnike" evangelizacije često su izmišljene i
manipulativne, nemaju direktnu vezu s biblijskim tekstom. Neke čak
nalikuju ispiranju mozga do određenog stupnja.
Nažalost, previše evangeličkih protestantskih evanđelista i pastora
prikazuje Evanđelje krnje, smeteno, individualistički i uhu-ugodne.
Odsutnost podlaganja duhovnom autoritetu u protestantizmu izlila se u
civilnu arenu, gdje ideje osobne „slobode", „prava", i „izbora" sada
dominiraju do takvog opsega da su građanske dužnosti, komunitarijanizam,
i disciplina tragično zanemareni te štete zdravom društvu.
Katolicizam, kao i Pravoslavne crkve je zadržao osjećaj za onostrano,
plemenito, sveto, za duhovnost i mistiku. Ideje oltara, i „svetog
mjesta" su sačuvane. Kod protestanata crkve nisu drugo već „mjesta
okupljanja" ili vježbališta" ili su strukturirane kao „skladišta". Mnogo
protestantskih domova estetski bolje izgledaju nego njihove crkve. Isto
tako, protestanti (posebno fundamentalisti) često su „navučeni na
prosječnost" u njihovom prosuđivanju umjetnosti, glazbe, arhitekture,
drame, stvaralačkoj mašti i sl.
Previše vrsti protenstatizma naginju suprotstavljanju materije i duha,
favorizirajući potonje, i ponekad pokazuju gnostičke crte.
Mnogi protestanti naginju razdvajanju života na kategorije "duhovno» i
«tjelesno”, kao da Bog nije Gospodin čitavog našeg života. Zaboravljaju
da sva nastojanja koja nisu griješna su zapravo duhovna.
Mnoge protestantske «denominacije» uklonile su Euharistiju iz centra i
žarišta kršćanskog bogoštovlja. Neki protestanti proslavljaju je samo
mjesečno, ili čak kvartalno, to je protivno Tradiciji rane Crkve.
Većina protestanata (iznimka su Luterani i neke Anglikanske crkve)
vjeruju u puku simboličku Euharistiju, što je protivno sveopćoj
kršćanskoj Tradiciji do 1517. i Biblije (Mt 26,26-28; Iv 6,47-63; 1 Kor
10,14-22; 11,23-30), koje vjeruju u Stvarnu Prisutnost .
Protestanti skoro univerzalno negiraju sakramentalnost braka, protivno
kršćanskoj Tradiciji i Bibliji (Mt 19,4-5; 1 Kor 7,14.39; Ef 5,25-33).
Protestantizam je ukinuo svećeništvo (Mt 18,18) i sakramenat Reda,
protivno kršćanskoj Tradiciji i Bibliji ( Dj 6,6; 14,22; 1 Tim 4,14; 2
Tim 1,6).
Protestantizam je uvelike odbacio sakramenat Potvrde/Krizme(Dj 8,18; Heb 6,2-4, protivno kršćanskoj Tradiciji i Bibliji.
Manji dio protestanata je odbacio krštenje djece, protivno kršćanskoj
Tradiciji i Bibliji (Dj 2,38-39; 16,15.33; 18,8; 11,14; 1 Kor 1,16; Kol
2,11-12). Protestantizam je podijeljen u pet glavnih tabora po pitanju
krštenja.
Protestanti su odbacili sakrament bolesničkog pomazanja ( posljednja
pomast), protivno kršćanskoj Tradiciji i Bibliji (Mk 6,13; 1 kor
12,9.30; Jak 5,14-15).
Protestantizam zabacuje neraskidivost sakramenta braka i dopušta razvod,
protivno kršćanskoj Tradiciji i Bibliji (Post 2,24; Mal 2,14-16; Mt
5,32; 19,6.9; Mk 10,11-12; Lk 16,18; Rim 7,2-3; 1 Kor 7,10-14.39).
Protestantizam dopušta kontracepciju, uprkos univerzalnoj kršćanskoj Tradiciji (katoličkoj, pravoslavnoj pa i samom Lutheru).
(Post 38,8-10; 41,52; Izl 23,25-26; Lev 26,9; Pnz 7,14; Rut 4,13; Lk 1,24-25)
Protestantizam (uglavnom njegovo najliberalnije krilo, ali alarmantno i u
mnogim drugim dijelovima) prihvaća pobačaj kao moralnu opciju, protivno
sve do nedavno jedinstvenoj kršćanskoj Tradiciji (negdje iza 1930.), i
Bibliji (npr. Izl 20,13; Job 31,15; Ps 139,13-16; Iz 44,2; 49,5; Jr 1,5;
2,34; Lk 1,15.41; Rim 13,9-10).
Protestantizam dopušta ženske pastore (čak i biskupe), protivno
kršćanskoj Tradiciji i Bibliji (Mt 10,1-4; 1 Tim 2,11-15; 3,1-12; Tit
1,6).
Protestantizam je, sve više i više, formalno i službeno u kompromisu sa
sadašnjim pomodnim radikalnim feminizmom, koji niječe uloge muškarca i
žene, kao što Biblija uči (Post 2,18-23; 1 Kor 11,3-10) i kao što je
očuvano u kršćanskoj Tradiciji (razlikovanje uloga, ali ne jednakosti).
Liberalni protestantizam čak prakticira zaređivanje homoseksualaca kao
pastora i blagoslivljao njihove «brakove,» ili učio da je
homoseksualnost tek nesvojevoljni, «alternativni» stil života, protivno
ranijoj univerzalnoj kršćanskoj Tradiciji, kao što biblija jasno naučava
(Post 19,4-25; Rim 1,18-27; 1 Kor 6,9).
Protestantizam je izbacio iz svog učenja mnogo kardinalnih kršćanskih
doktrina kao što su utjelovljenje, djevičansko začeće, Kristovo
uskrsnuće tijela, Trojstvo, Istočni grjeh, pakao, postojanje đavla,
čudesa, itd.
Fundamentalistički protestantizam i kalvinizam, lažno uči da je Isus umro samo za odabrane.
Pentekostalni ili karizmatički protestantizam snažno naginje staviti
preveliki naglasak na duhovno iskustvo, neprikladno balansirajući s
razumom, Biblijom i Tradicijom (uključujući autoritet Crkve u prosudbi
valjanosti «privatnih objava»).
Protestantizam ima proturječne poglede na crkvenu upravu, ili
ekleziologiju (episkopalci, prezbiterijanci, kongregacionisti, ili uopće
nemaju kolektivnog autoriteta),pa je tako disciplina, jedinstvo i red
gotovo nemoguć. Neke sekte čak tvrde da imaju «apostole» ili «proroke»
među sobom, sa svim pripadajućim zloporabama autoriteta koji iz tog
proizlaze.
Neke struje protestantizma (posebno fundamentalisti i adventisti) imaju
prekomjernu fascinaciju čak opsjednutost sa «krajem svijeta,» koja vodi u
nebiblijsko namiještanje datuma (Mt 24,30-44; 25,13; Lk 12,39-40) i
mnoge ljudske tragedije među onima koji su uvučeni u takva lažna
proroštva.
Prenaglašavanje «prijetećeg kraja» vremena (koji nalazimo u
protestantizmu) često je vodio u "kule u zraku” mentalitet, sve do
određivanja socijalnih, političkih, etničkih i ekonomskih osjetljivosti
ovdje na zemlji.
Protupovijesno gledište mnogih protestanata vodi pojedince u
razmišljanje da im govori Duh Sveti, pa prema tome nije govorio mnoštvu
kršćana kroz 1500 godina prije početka protestantizma.
Propusti u orginalnoj protestantskoj misli vodili su čak u gore pogreške
u reakcijama. Npr. vanjsko opravdanje, smišljeno da osigura prevlast
milosti, dovelo je do zabrane bilo kakvog vanjskog znaka njegove
prisutnosti («vjera protiv djela», sola fide). Kalvinizam sa svojim
pregrubim i tvrdim Bogom odbio je ljude do te mjere da su postali
Unitaristi. Mnogi utemeljitelji novijih kultova započeli su kao
kalvinisti (Jehovini svjedoci, Scientisti, Univerzalni život, itd.).
Jedna pogreška začinje drugu, još ozbiljniju pogrešku.
Evangelikanizam je nebiblijski opsjednut (po tipičnom američkom pomodarstvu) sa «zvijezdama» (TV evangelizatori).
Evangelikanizam je poludio sa krivom idejom da je velik broj članova u
kongregaciji (ili brzi rast) znak Božje prisutnosti na poseban način i
njegov jedinstveni blagoslov. Zaboravljaju da i mormonizam strelovito
raste, a Bog nas je pozvao na vjernost prije nego na «uspjeh» i laskave
statistike.
Evangelikanizam često stavlja naglasak na brojčani rast prije nego na individualni duhovni rast.
Evangelikanizam je trenutno obuzet samoispunjenjem, samopomoći, i često
otvorenom sebičnošću, više nego tradicionalnim kršćanskim naglaskom na
patnju,trpljenje, žrtvu i služenje.
Evangelikanizam ima krnje i površno gledanje na ulogu trpljenja u
kršćanskom životu. Umjesto toga «zdravlje- i – blagostanje» i «izgovori –
i – proglasi pokreti kojima protestantski pentekostalizam buja iznutra i
imaju stav prisvajanja (sticanja) i duhovnog blagostanja koje nije u
skladu sa Biblijom i kršćanskom tradicijom.
Mnogi evangelici su usvojili svjetovno razmišljanje, što je na mnogo
načina, više kapitalistički nego kršćanski. Na blagostanje i osobni
dobitak gleda se više nego na pobožnost, i to im se čini kao dokaz
Božjeg miljeništva, u puritanskoj i posvjetovnjačenoj američkoj misli,
protivno Bibliji i kršćanskim učenjima.
Evangelikanizam rapidno tolerira ljevičarske političke poglede, ali ne u skladu s kršćanskim pogledima.
Evangelikanizam rapidno tolerira teološka krivovjerja i liberalizam.
Protestantizam je zbiljski eliminirao praksu ispovijedanja pred
svećenikom (ili barem pred pastorom), protivno kršćanskoj Tradiciji i
Bibliji (Mt 16,19; 18,18; Iv 20,23).
Protestantizam je odbacio molitve za mrtve, protivno kršćanskoj
Tradiciji i Bibliji (Tob 12,12; 2 mak 12 39-45; 1 Kor 15,29; 2 Tim
1,16-18;
Protestantizam neutemeljeno odbacuje posredovanje svetih za nas poslije
smrti, i zazivanje svetaca na koje oni odgovaraju svojim učinkovitim
molitvama (Jak 5,16).
Neki protestanti ne vjeruju u u anđele čuvare, unatoč kršćanskoj
Tradiciji i Bibliji (Ps 34,7; 91,11; Mt 18,10; Dj 12,15; Heb 1,14).
Protestantizam, u svom očajanju da skrpa neki oblik povijesnog
kontinuiteta odvojeno do katoličke Crkve, ponekad pokušava utvrditi
linearnost od srednjovjekovnih sekti kao što su valdenzi, katari i
albigenzi. Kako god, ovi pokušaji su osuđeni na propast kada se bliže
prouči što su te sekte vjerovale. One su ili sadržavale mnogo onog što
je protestanti naučavaju kao katoličku anatemu ili su držale heretičke
ideje koje su protubožačke kršćanstvu (katolicima i pravoslavnima), ili
oboje, čineći time ovu protestantsku teoriju u najmanju ruku sumnjivom.
Sola Sctriptura je protestantima «Ahilova peta.» Samo zazivati
sola Scriptura nije riješenje problema autoriteta i sigurnosti tako dugo
dok mnogobrojne interpretacije postoje. Kada bi Biblija bila tako jasna
da bi se svi protestanti složili jednostavno čitajući je sa spremnošću
da prihvate i slijede njezin nauk, bila bi to jedna stvar. Ali budući da
to dugoročno nije slučaj (mnoštvo «denominacija»), sola Scriptura je u
najboljem slučaju maštarija. Od svih protestantskih ideja, «jasnoća» ili
razumljivost Biblije je sigurno je jedna od najapsurdnijih i
najočiglednije pogrešnih. |