Pa hajde da napravimo (osnovno)skolsku analizu Dela 21:20-25
************
20. Mnogi hriscana iz jevrejstva naginju na "STARI ZAKON"
21. Mnogi hriscani iz jevrejsva su ljuti na Pavla jer uci odpadanju od "MOJSIJEVOG ZAKONA" time sto:
a) uci da se netreba obrezivati
b) uci da se ne drze obicaji otacki
22. Apostoli su zabrinuti zato sto je Pavle dosao a hriscani iz jevrejstva to znaju
23. Pocinju da skrajaju plan kako da smire situaciju.
24. Predlog je da uzme cetiri coveka i uradi ociscenje, da se ošiša i prinese zrtvu (26. stih). Na taj nacin (ociscenje, šišanje, zrtva) Pavle ce pokazati da on ipak drzi Mojsijev zakon.
25. Naglaseno je ipak, da se niko ne zabuni (pa ni mi danas), da je ovo Pavle radio samo radi hriscana iz jevrejstva da se nebi razljutili, a "za neznabosce koji verovase" ucenici su jos na Jerusalimskom saboru zakljucili "da oni takovo nista ne drze".
********
E sada, ova analiza pokazjue jasno da ono sto je Pavle tom prilikom radido u Jerusalimu, da to hriscani iz neznabostva tako nista nisu trebali da drze. Nije se on tada obrezivao, nego je izvrsavoa ociscenje koje je podrazumevalo i zrtvu. Zato i u Delima 15. glavi a i ovde u 21. glavi jasno se pominje a)obrezanje i b)MOJSIJEV ZAKON
Problem je brate, sto ti zbog svog verovanja samo uzimas u obzir a) obrezanje ali ne zelis ni da pomislis a kamoli da procitas ili protumacis b) MOJSIJEV ZAKON
Da zakljucimo na osnovu Dela 15. i Dela 21.:
1. Hriscani iz jevrejstva su jos i dalje drzali obrezanje i Mojsijev zakon (praznike, zrtve, ceremonije).
2. Hriscani iz jevrejstva su jos uvek imali problema da shvate da je to proslost i mislili su da i hriscani iz neznabostva to isto treba da rade.
3. Apostoli koji su ziveli u Jerusalimu su se drzali obrezanja i Mojsijevog zakona ali su znali da to nije vise potrebno jer su doneli zakljucak o tome na saboru u Jerusalimu (15. glava)
4. Pavle a i drugi apostoli koji su putovali po neznabozackim krajevima, se nisu striktno drzali Mojsijevog zakona.
5. Zbog hriscana iz jevrejstva Pavlu su savetovali da prilikom dolaska u Jerusalim izvrsi zahteve Mojsijevog zakona (21. glava)
6. Pavle je sve to uradio radi hriscana iz jevrejstva a ne zato sto je on smatrao da to treba raditi (21:23)
7. Bez obzira na ovo Pavlovo izvrsavanja obaveza iz Mojsijevog zakona, naglaseno je da to se svakako ne odnosi na hriscane iz neznabostva za koje ostaju vazece odluke Jerusalimskog sabora (21:25)
Ja vise nemam sta da kazem i dodam ovoj analizi. Ako neko zeli da dopuni, ili da da suprotno misljenje, bice mi drago da vidim ono sto sam mozda prevideo u ovm tekstu kao i u onom iz 15. glave.
Vidim da se pitanje Mojsijevog Zakona i odnosta prema njemu od strane Apostola, hriscana iz jevrejstva i hriscana iz neznabostva, provlace kroz mnoge diskusijie, pa mislim da je jedna tema odogovarajuca po tom pitanju.
Prvo, moram da kazem da zelim da govorim strogo o "Mojsijevom Zakonu", (sta god da to podrazumeva), a ne o Deset Zapovesti konkretno.
Pitanje se postavlja, da li su Apostoli kao i ostali hriscani jevrejskog porekla drzali i dalje Mojsijev Zakon i da li su hriscani iz neznabostva trebali da imaju drugi stav prema Mojsijevom zakonu?
Nije ovo neko pitanje sa kojim se apostolska crkva nije suocila u prvom veku. Diskusija je jasno zabelezena u Delima Apostolskim 15. glavi.
Pa da pocnemo redom:
1. Neki hriscani jevrejskog porekla koji su dosli od farisejske jeresi su bili strogi u zahtevanju da se hriscani iz neznabostva obrezuju kao i da postuju ceo ostali Mojsijev Zakon.
5. Onda ustase neki od jeresi farisejske koji bijahu verovali, i govorahu da ih valja obrezati i zapovedati da drze Zakon ("nomos") Mojsijev.
2. Nakon diskusije apostola, zakljucak je donet da ono sto su ovi hriscani poreklom iz fariseja trazili od neznabozackih hricanja, obrezanje i drzanje Zakona ("nomos") Mojsijevoga, je teret koga ne treba stavljati na hriscane iz neznabostva
10. Sad dakle sta kusate Boga, i hocete da metnete ucenicimma jaram na vrat, kojega ni ocevi nasi ni mi mogosmo nositi.
3. Ovakav zakljucak je donet zato sto su apostoli shvatali da je sustina spasenja u Isusu Hristu a ne u drzanju ceremonija propisane Mojsijevim Zakonom
11. Nego verrujemo da cemo se spasti blagodacu Gospoda Isusa Hrista kao i oni.
4. Zakljucak su apostoli preneli hriscanima iz neznabostva i rekli im da osim sto trebaju da se cuvaju od priloga idolskih, i od krvi, i od kurvarstva i udavljenoga, i sto ne zele da se cini njima da ni oni ne cine drugima. Nije dakle bilo potrebno da se obrezuju i da se drze ostalog Mojsijevog zakona sto su hriscani iz jevrejstva zahtevali.
28-29:
"Jer nadje za dobro sveti Duh i mi da nikakvijeh tegova vise ne mecemo na vas osim ovih potrebnih: Da se cuvate od priloga idolskih i od krvi i od udavljenoga i od kurvarstva, i sto necete da se cini vama ne cinite drugome; od cega ako se cuvate, dobro cete ciniti. Budite zdravi"
Da li su se apostoli i hriscani iz jevrejstva ipak drzali svega toga i nakon toga. Ja bih rekao i da i ne. Drzanje tih zakona svakako nije bio greh, ali i u samoj deklaraciji Jerusalimskog sabora koga smo gore opisali, vidi se da su apostoli shvatili sta je Jevandjelje i prepoznali da je Mojsijev zakon bio teret.
Sa druge strane, u Galacanima 2:14, Pavle daje indikacije da on pa cak i Petar, ipak vise ne zive kao pravi jevreji nego su i oni izgleda poceli da zive kao hriscani iz neznabostva.
14. A kad ja videh da ne idu pravo i kistini jevandjelja, rekoh Petru pred svima: kad ti koji si Jevrejin, neznabozacki a ne Jevrejski zivis, zasto neznabozce nagonis da zive Jevrejski?
Iz datog konteksta jasno je da se Petar ponasao po Jevandjelju dok nisu dosli neka braca hriscani iz Jevrejstva a onda je zbog njih poceo da dvolici u odnosu na hriscane iz neznabostva.
Sta ovde mozemo da zakljucimo po pitanju Mojsijevog zakona ("nomos")? Da li smo mi hriscani duzni da ga postujemo, ili imamo jasno ucenje apostolske crkve da Mojsijev zakon nije potreban?
Drugo, sta je to "spasenje blgodacu" kojega apostoli stavljaju nasuprot Mojsijevom zakonu i obrezivanju (Dela 15:11)?
1. Hriscani iz jevrejstva su su manje vise nastavili da se drze Mojsijevog zakona ceremonija i nista nema gresno u tome
2. Neki od tih hriscana iz jevrejstva su zahtevali da i hriscani iz neznabostva se drze Mojsijevog zakona ceremonija. To je vec poceo da bude problem
3. Jerusalimski sabor je doneo zakljucak da neznabosci ne trebaju drzati Mojsijev zakon ceremonija, Dela 15. glava
4. Neki hriscani iz jevrejstva su tvrdoglavo nastavili da zahtevaju od svih da drze stari zakon Dela 21:20
5. Pa ipak, bez obzira na to, crkva je potvrdila da hriscani iz neznabostva ne trebaju drzati Mojsijev zakon, Dela 21:25
6. Pavle (pa cak i Petar kada nije bio medju jevrejima) je ziveo kao hriscani iz neznabostva. Galacanima 2:14,15
7. Pavle je one koji su judaizirali i terali hriscane iz neznabostva da se drze Mojsijevog zakona nazivao "Lazna Braca", Galacanima 2:4
8. Pavle je ohrabrivao Galacane da se drze slobode u Hristu i ne vracaju se u jaram robstva, Galacanima 5:1
9. Onima koji su zahtevali obrezanje koje podrazumeva drzanje citavog Mojsijevog zakona (Gal. 5:3) je porucivao da su izgubili Hrista, Galacanim 5:4
10. Onima koji su navaljivali da se vrate pod Mojsijev zakon je upucivao da slusaju Zakon i prepoznaju slobodu koja nam je data a ne robstvo, Galacanima 4:21-31
Ocito je dakle da je postojao veliki ZID koji je razdvajao hriscane iz neznabostva i hriscane iz jevrejstva. Taj zid je bio Mojsijev zakon ceremonija i propisa. Po tom zakonu, neznabosci nisu mogli cak niti da dodju u hram. Po tom zakonu, jevreji nisu mogli da se mesaju sa neznaboscima, nisu mogli da se druze snjima, nisu mogli da idu u njihove kuce, nisu mogli da jedu zajedno.
I sta je Isus Hristos uciono sa tim zakonom uredba i ceremonija? PRIKOVAO IH JE NA KRST I SRUSIO OGRADU RAZDVAJANJA
Eph 2:15 Zakon zapovijesti naukama ukinuvši; da iz oboga načini sobom jednoga novog čovjeka, čineći mir;
Da budemo sigurni o kom zakonu se ovde radi, Pavle naglasava "Zakon zapovesti" ili literalno "Zakon zapovesti u pravilima" grcki "ton nomon twn evntolwn en dogmasin"
Ovo je mesto koje nam tacno pokazuje koji Zakon - "nomos" je ukinut To je Zakon pravila, regulativa, propisa, koje su vezane za Mojsijev zakon.
Na ovaj nacin, Pavle kaze, Hristos je "ubio neprijateljstvo", "razvalio ogradu razdvajanja", i sve nas doveo u "jedno telo" Efescima 2:14-16
Zasto ljudi nakon 2000 godina ponovo dizu ovaj zid razdvajanja zeleci ponovo da uvedu u hriscanstvo ono sto je Isus Hristos prikovao na krst, uopste mi nije jasno, ali da ne dolazi od Boga, to je vise nego jasno iz svega onoga sto je napisano u Novom Zavetu. |