Nisam bas razumeo ovo oko zatvorenih kapija? Kapije su bile zatvorene svakog dana kada je opsada, a ne samo subotom. Nema smisla da se naglasi subota u vreme opsade. Jevreji nisu imali nekih ratnih restrkcija u vezi subote. Kada su se vidili ratovi, nebi oni subotom stali ako ih neprijatelji napadaju. Ta Hristova izjava ima smisla samo u kontekstu subotnog mira i blagoslova.
Pa nije on njima nalozio da se bore nego da beze. A bezanje je moglo najlakse da se izvede ako su kapije otvorene, a to je radnim danima jer subotom su bile zatvorene. A kada se opsada postavi onda su svakoga dana zatvorene kao sto si rekao.Mislim da Isus tu ipak cilja na fizicku teskocu prilikom bezanja jer prethodno upotrebljava izraz ''doilje''.Dakle, subotom je bilo mnogo teze pobeci. A On im je rekao da ne cekaju opsadu nego da na vreme uteknu. Mislim na okolnosti koje otezavaju bekstvo.
Sto se tice bezanja subotom, "bezanje" znaci kada neko bezi, zar ne. Ako je kapija zatvorena subotom, onda nema "bezanja" pa ne postoji bezanje subotom. A ako ipak ima bezanja subotom, to znaci da se moze bezati, zato Isus i kaze molite se da ne dodje to toga da morate da bezite subotom. Dakle, bezanje je bilo moguce subotom u tom slucaju, ali oni su trebali da se mole da ne dodje do toga. Drugim recima, u pitanju nije nemogucnost bezanja, nego je bilo pitanje subotnog mira i blagoslova. Kada neprijatelj provali u grad, onda nastaje bezanje bilo da je subota ili nedelja ili bilo koji dan.To tumacenje je potvrdjeno i 21. stihom gde kaze "Jer ce biti nevolje kakve nije bilo...." Taj izraz "jer" znaci da ono sto sada stih kaze je zasnovano na predhodnom stihu. Drugim recima, sada Isus objasnjava ne samo progonstva u Jerusalimu 70. godine nego i buduca progonstva kraja vremena. Za sva ta progonstva stoji nalog da se molimo da ne budu u subotu.
OK, ali zasto onda kod Marka stoji:
Marko 13,18 Nego se molite Bogu da ne bude bježan vaša u zimu.
Sad odjednom subota nije vazna.
Pa zato i imamo 4 jevandjelja, zar ne? Da je Marko bio dovoljan, nebi nam trebala druga 3.
Aha, Makro je kao zaboravio da navede.
pa dovoljno je da pogledas duzinu Matejevog i Markovog jevandjelja pa da vidis da Marko nije bio bas previse opsiran. Svako od njih je pisao sa odredjenom namerom i naglasavao ono sto je mislio da je potrebno. Znas kako u Jovanovom jevandjelju kaze da nebi u ceo svet stalo da su pisali svaki detalj.
Da, znam za to. Mozda su ovi koji su sastavljali kanon bili svesni toga pa su zato i uvrstili tih cetiri jer bilo je vise evandjelja. Da su sve prihvatili ne bi valjalo a takodje ni da su samo jedno uvrstili.
Iskreno receno, apostoli su svedocili samo sa Starim zavetom jer Novoga nije ni bilo, i ljudima je to bilo dovoljno da postanu hriscani. Nama danas nije ni cela Biblija dovoljna.
Izgleda. Znam kako se to razvijalo. |