Tendeciozne redakcije, pogrešni prepisi i uz to često skraćeni, čitaoce novozavetnih evandjeljskih tekstova dovode u nedoumici, i navode ga, ukoliko bi njih ozbiljno uzeo, da posumnja i u same Isusove ukaze. Naime, Isus s jedne strane ukazuje za Jovana Preteču da je najveći prorok rodjen od žene, a s druge strane Jovan Krstitelj navodno tvrdi da uopšte nije prorok. Tako 'Evandjelje po Jovanu' prenosi sledeći dijalog izmedju Krstitelja i jerusalimskih sveštenika i levita poslatih k njemu s pobudom da utvrde ko on uistinu jeste: "I prizna i ne poreče, te ispovedi: 'Ja nisam Hristos', - Rada ga zapitaše: 'Šta dakle? Jesi li ti Ilija'? - On reče: 'Nisam'. - 'Jesi li prorok'? - I odgovori: 'Ne'." (1:20-21) - U Q-tekstu jasno saznajemo šta su jerusalimski sveštenici Preteču pitali: "Jesi li ti Prorok o kome Mojsije govoraše?" (8:5) - Upravo je Mojsije Izraelu najavio da će Gospod u njemu podignuti jednog velikog Proroka koga treba da poslušaju ('Ponovljeni Zakon', 18:15.18). Pri Preobraženju Mojsije ukazuje pred Apostolima da je Isus Hrist taj Veliki Prorok koga je on najavio ('Dvanaestorica', 46:3) - Interesantno je zapaziti da i Jovan Zlatousti tekstualno redukovan redak iz četvrtog kanonskog evandjelja tumači saglasno ukazu iz Proroevanjelja, pa tako kaže za sveštenike odaslane iz Jerusalima: "Оni su оčеkivаli dа ćе dоći nеki izаbrаni prоrоk, pоštо је Mојsije gоvоriо: 'Prоrоkа ćе ti Gоspоd Bоg tvој pоdignuti izmеdju brаćе tvоје kао štо sаm ја, njеgа pоslušајtе'.Tо је biо Hristоs. Zbоg tоgа оni nе gоvоrе uоpštеnо: Јеsi li ti prоrоk, nеgо uz dоdаtаk člаnа /grč.: о prоphētēs/, štо znаči: 'Dа li si ti оnај prоrоk о kојеm је prеdskаzivао Mојsije?' Zbоg tоgа sе оn i оdrеkао nе tоgа dа је prоrоk, nеgо dа је uprаvо tај, prеdskаzаni prоrоk." (Beseda XVI) |