''Igre s rečima u Bibliji
Značenje "pokajanja" u Novom Zavetu
Reč koja se kroz celi Novi zavet prevodi kao 'pokajanje' na grčkom jeziku je 'metanoia', što označava preobražaj svesti. Grčki član 'meta' nalazi se u nekim rečima koje se koriste prilično uobičajeno, npr. metafora, metafizika, metamorfoza. Uzmimo metaforu; ona znači preneseno značenje. Govoriti metaforički znači govoriti mimo doslovnih reči, prelaziti preko ili iznad, i tako preneti značenje onoga što je rečeno onkraj izgovorenih reči. Metafizika se odnosi na proučavanje onoga što je izvan isključivo vidljive fizičke nauke, na primer, proučavanje prirode Bića, ili teorije znanja, ili činjenica svesti. Metamorfoza se koristi za opis transformacije oblika u životu insekata, transformaciju iz gusenice u leptira - prelaz ili transformaciju jedne strukture u potpuno novu strukturu, u nešto onostrano. Prema tome, član 'meta' ukazuje na prelaz, ili transformaciju, ili onostranost.
Drugi deo reči koja se prevodi kao pokajanje - noia - izvedena je od grčke reči 'nous', što znači um/svest. Reč metanoia u njenom suštinskom značenju označava transformaciju svesti, transcendenciju uma (potpuno isto kao učenje Bude i Patanjđalija u Joga sutrama).
(Rano gnostičko hrišćanstvo je) učilo da je radikalna, trajna transformacija moguća, a Metanoia je tehnički opis toga. Ali čovek ne može trajno dosegnuti svoju višu razinu sve dok u sebi ne izgradi poveznicu s idejama koje ga postupno mogu uzdići iznad trenutno postojeće razine. Ideja o samorazvoju Čoveka, ideja Metanoje ili transformacije svesti i ideja o Kraljevstvu Nebeskom jesu povezane i srodne ideje... Hristovo učenje je učenje o mogućoj individualnoj evoluciji u čoveku... Svako na ovoj planeti sposoban je za određeni unutarnji rast i individualni razvoj, i to je istinsko značenje i najdublji smisao Hristovog učenja, a počinje Metanojom.
(Rebecca Nottingham: Četvrti put i ezoterijsko kršćanstvo)
Međutim, u hrišćanskoj crkvi je ideja transcendencije uma, metanoie, uništena izvrtanjem u potpuno suprotno učenje o "pokajanju" koje raspaljuje ideju večite grešnosti čovekove kojom čovek u sebi raspaljuje negativne emocije. Zapravo, tom sugestijom se čovek podstiče da bude grešan.'' |