Branko pozdrav,
Čitam ovih dana članke o Pesahu u njima se kaže da taj praznik može da padne u bilo koji dan u sedmici. Pri tome ne mislim na 15. nisan kada se jede Pashalna žrtva nego na 14. nisan kada se priprema. Ako recimo taj dan pripreme padne u subotu kada treba pripremiti jagnje. Znači zaklati ga, oderati, ispeći. E sad ako se to učini na šabat onda se krši 4 zapovest, jer je to dan odmora. Da li znaš kako se takva situacija rešava u Jevrejskoj religiji?
Mislim da je takva situacija bila kada je Isus razapet. Zato Ivan spominje Veliku subotu. Ona je velika zato što traje dva dana...
Oba dva dana (i Pasha i tjedni šabat) se spajaju u jedan veliki šabat).
Dan priprave nije petak, već dan prije šabata (kada god on padne).
Da, moguće je. Mada neki kažu da je te godine Praznik beskvasnih hlebova se poklopio sa Šabatom pa je zato nazvana velikom subotom. Misli se na prvi dan praznika 15. Nisan.
Ja ne mogu nikako objasniti 'tri dana i tri noći' osim na način da su dva šabata se stopila u jedan veliki...
Pa da. Znam za to tumačenje.
Možda jevreji imaju neki kalendarski sistem koji onemogućava da 14 Nisan padne na Sabat. Jer koji se onda praznik proslavlja, postavlja se pitanje?
Nemaju...
Ako se to desi verovatno smatraju opravdanim što rade, jel to?
Ne mogu pomaknuti tjedni dan. To bi bila teška glupost. I to se ne radi...
---
Mjesec je nestabilan sat i svaki mjesec ima drugo trajanje (razlika je i do 12 sati, od mjeseca do mjeseca).
Mjesec se sinhronizira sa Suncem tek nakon 8 i 19 godina. Nakon 8 godina je djelomično sinhroniziran, a nakon 19 je dovoljno točno. Još veća preciznost se događa nakon 160 godina.
Da.
Ne možeš tjedne dane mjenjati zato što je Mjesec ovisan o brzini kretanja Zemlje oko Sunca.
Imam tu neki Jevrejski kalendar gde stoji da Pesah ne može pasti u ponedeljak, sredu i petak.
Rabin Natan Bušvik, 96 strana.
Imaš recimo tumačenje koje kaže da je neka subota velika jer je u pitanju godišnja subota, i neki od Jevreja kažu da imaju 7 takvih subota. Ali imaš i ovo što si ti rekao da je velika jer se poklopila sa sedmičnom subotom.
Pasha je praznik koji traje 7 dana. Slavi se prvi (početak) i posljednji (kraj). Pasha pada onda kada Mjesec je pun, a to može biti bilo koji tjedni dan.
U intervalu od 19 godina, dodaje se 7 prestupnih mjeseci, tako da imamo 7 godina koje imaju 13 mjeseci.
Da, to mi je poznato. Nego, ovo u vezi velike subote je interesantno. Jer ako je velika samo kada se preklopi da li to znači da su one druge male?
Velika može biti zato što su dva praznika u jednom danu, ili zato što je dugačka po trajanju (dva dana za redom).
Pomalo je i čudno da nakon što 100 litara mirisa potrošiš za ukop, odlaziš kupiti još nakon samo jednog dana.
''Ja ne mogu nikako objasniti 'tri dana i tri noći' osim na način da su dva šabata se stopila u jedan veliki...''
Ovo Herbert W. Amstrong u svojoj brošuri '' Isus nije vaskrsao u nedelju'', objašnjava ovako:
''U jevrejskom kalendaru se jasno vidi da je Isus razapnut na krst u dan Pashe - 14. Aviv, a da je Pasha te godine pala u sredu. Dan kasnije, na godišnju subotu, bio je ČETVRTAK. U sredu popodne, dan pripreme na koji su ubili Isusa, Josif iz Arimateje je žurio da Ga sahrani pre zalaska sunca. Po Bibliji, novi dan počinje zalaskom sunca, pa je tada počinjala godišnja subota - praznik kada se ništa ne radi. Dve različite subote - prva godišnja, druga sedmična - pale su u intervalu između Isusove smrti i Njegovog vaskrsenja.''
Evo još malo citata od istog autora:
''Posle Isusove sahrane nastupio je "veliki dan subota", početak biblijskog Praznika beskvasnih hlebova. Jevreji smatraju taj neradni dan godišnjomsubotom. Te godine Praznik beskvasnih hlebova je počinjao u četvrtak, pa su žene tek u PETAK mogle da kupe i pripreme mirise i miro. Nakon toga su se odmorile u sedmičnu subotu (šabat), u skladu sa Božijom zapovešću datoj u Drugoj knjizi Mojsijevoj 20:8-11! Upoređivanjem tekstova iz Jevanđelja po Marku i Luci dobijamo DOKAZ da su nakon Isusove smrti usledile DVE subote koje razdvaja jedan (radni) dan! U protivnom, ta dva teksta protivreče jedan drugome.''
Mislim da ako je razmak između dvije subote, da bi Isus bio u grobu više od 3 dana i 3 noći. Nisam brojao...
Za Isusov pogreb je potrošeno 100 litara mirisa. Znate li koliko je 100 litara?
Meni jedino sve odgovara, ako nije bilo razmaka...