Podrijetlo, datiranje, imena
Izgleda da je osim nedjelje, kao redovitog spomendana Kristove smrti i uskrsnuća, već vrlo rano postojao godišnji spomen Pashe. Premda spisi Novoga zavjeta ne svjedoče o tome, ipak Pavao u 1 Kor 5,7 i dalje ne sumnja da je u tadašnjoj svijesti židovski blagdan Pashe sadržavao za kršćane novi smisao, naime: "jer je već žrtvovana naša Pasha, Krist". Tko je s njim povezan, oslobodio se "starog kvasca" i postao je "novi beskvasni kruh": "Zato svetkujemo, ne sa starim kvascem ni sa kvascem zloće i pakosti, nego beskvasnim kruhovima čistoće i istine." Na temelju novog osmišljavanja židovskoga blagdana Pashe naslućuje se da su apostolske zajednice u danima židovskoga blagdana Pashe intenzivno slavile spomen kršćanskog pashalnog misterija, premda se oslobađanje od židovskoga slavlja, kao spomendana povijesti spasenja, samo postupno izvršavalo u židovsko-kršćanskim zajednicama.
...
Read more »