Tuesday
2024-03-19
2:53 AM
Welcome Guest
RSS
 
My site
Main Registration Login
Da li je Isus preegzistirao u raju? »
Site menu

Our poll
Rate my site
Total of answers: 59

Statistics

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Login form

Da li je Isus preegzistirao u raju? PDF Štampa El. pošta
Napisao Kermit Zarley   

Institucionalna crkva je oduvek tvrdila da je Isus preegzistirao u raju. Zaključeno je da Isusova preegzistencija ukazuje na to da je on bio i jeste Bog.

Ali u modernom dobu, ideja da je Isus preegzistirao stavljena je pred ozbiljan izazov. U jednom argumentu se iznosi mišljenje da ukoliko je Isus preegzistirao kao u potpunosti razvijena ličnost to onda ne dozvoljava njemu da se razvija kao čovek i samim tim ugrožava ideju o njegovoj ljudskoj prirodi.

Luka tvrdi da je Isus prošao kroz normalan ljudski razvoj. Kada govori o Isusovom detinjstvu on kaže: ,, A dete rastijaše i jačaše u duhu, i punjaše se premudrosti, i blagodat Božija beše na Njemu“ (Luka 2:40). Takođe primetite kako Luka takođe pravi razliku između Deteta Isusa i Boga, što takođe ukazuje na to da Isus nije Bog. Zatim Luka dodaje: ,,I Isus napredovaše u premudrosti i u rastu i u milosti kod Boga i kod ljudi.“ (Luka 2:52). Kako je Isus mogao da napreduje u milosti kod Boga ako je bio Bog? William Barclay stoga kaže: ,,Od svih ideja jedna od najtežih jeste ideja o preegzistenciji Isusa.“

Hrišćani tvrde da svoja verovanja baziraju na Bibliji. Dok prva tri Jevanđelja Novog zaveta ne sadrže informacije o tome da li je Isus preegzistirao, Jovanovo jevanđelje izgleda da sadrži nekoliko važnih pasusa koji govore upravo o tome. Takođe postoje bitni delovi teksta u pismima Apostola Pavla i knjizi o Jevrejima koji pominju Isusovu preegzistenciju, što ćemo sada razmotriti.

Pavle nigde u svojim pismima Novog zaveta eksplicitno ne kaže da je Isus preegzistirao. Samim tim, Karl-Josef Kuschel kaže ,,Nigde nema naznake da je Pavle u svojoj hristologiji istakao nedvosmislenu ili eksplicitnu izjavu u vezi sa preegzistencijom. Gerhard Kittel ističe svoju tačku gledišta: ,,Hristološke izjave o preegzistenciji predstavljaju sastavni deo čitavog Pavlinizma.“

Ali na koji način je Pavle shvatio da je Isus preegzistirao? Da li je mislio da je u pitanju lično postojanje ili samo puka personifikacija? Postoji prilična razlika.

James Dunn tvrdi: ,,Ne postoji dobar dokaz o tome da je Isus o sebe smatrao preegzistentnim bićem“ niti da je Pavle mislio da je Isus preegzistirao ili posedovao božanske karakteristike. Dunn tvrdi da je veliki deo vokabulara koji Pavle upotrebljava kako bi govorio o preegzistenciji upravo personifikovan jezik o Mudrosti, kao kada kaže ,,Hrist, Božija sila i Božija premudrost“ (1. Korinćanima 1:24), i da Pavle nikada nije nameravao da to bude shvaćeno kao bukvalna preegzistencija. Dunn se drži mišljenja da je do vremena kada je Pavle pisao Rimljanima, sredinom pedesetih godina, ,,ne postoji dokaz da je hrišćanska misao do te mere razvila ideju o inkarnaciji, niti da bi vokabular kojim se govori o preegzistenciji Hrista (1.Korinćanima 8:6) mogao biti shvaćen tako da podrazumeva njegovu ličnu preegzistenciju, niti da je priča o tome kako je on ,,poslat“ (Rimljanima 8:3) bila shvaćena kao da podrazumeva da je Isus sišao iz raja.“ Dunn donosi zaključak: ,,Pavle nije želeo da navede ljude da veruju u preegzistentno biće.“

Bez obzira na to da li je Isus preegzistirao, D.A. Carson iznosi logički zaključak: ,,Preegzistencija ne podrazumeva božanstvo“. Zaista, Judaizam Drugog hrama smatrao je određene pobožne ljude kao da su preegzistirali. Međutim, Jevreji nisu mislili da ovo ugrožava njihov monoteizam.

Većina hrišćana je mislila da Pavle implicitno potvrđuje da Isusovu preegzistenciju u 2. Korinćanima 8:9. Tu stoji: ,,Jer znate blagodat Gospoda našeg Isusa Hrista da, bogat budući, vas radi osiromaši, da se vi Njegovim siromaštvom obogatite.“ Uobičajeno shvatanje ovog pasusa jeste da reč ,,bogat“ ukazuje na Isusovu ličnu preegzistenciju, a reči ,,siromašan“ i ,,siromaštvo“ označavaju istog kao nekog ko napušta ovaj blagorodan status pri svojoj inkarnaciji. Karl-Josef Kuschel iznosi svoje razmatranje: ,,Tradicionalna egzegeza je oduvek tumačila ovaj pasus u smislu hristologije o preegzistenciji i inkarnaciji, kao što to rade i današnje egzegete širom svih veroispovedačkih mesta.“

Ali Dunn iznosi svoje mišljenje u vezi sa ovim pasusom: ,,Iako je mogao da uživa u bogatstvima neometane zajednice sa Bogom, Isus je samovoljno odlučio da prigrli siromaštvo Adamove distanciranosti od Boga, tokom celokupnog svog služenja a posebno u svojoj smrti“ radi našeg spasenja. Dunn dodaje: ,,2.Korinćanima 8:9. predstavlja živopisnu aluziju na užasno veliku ličnu cenu Isusovog služenja ... samo-osiromašenja ... da Pavle verovatno nije nameravao da aludira na samo-uniženje preegzistentnog Hrista u inkarnaciji.

Sve dok Isus nije napunio 30 godina, verovatno je imao bogat i ispunjen život kao najstariji među četiri brata i nekoliko sestara (Marko 6:3). Pored toga, mora da je u Nazaretu i okolini imao dobru reputaciju kao drvodelja. Ali najdubljim i neopisivim delom samo-poricanja, on se odrekao ovog udobnog stila života, napustio svoj dom i krenuo u javnu službu, putujući finansijski siromašan pa čak je i izgubio svoj život. Jednom prilikom svojim učenicima je rekao o sebi: ,,Lisice imaju jame i ptice nebeske gnezda; a Sin čovečiji nema gde glave zakloniti“ (Matej 8:20; Luka 9:58).

Mnogi hrišćani su mislili da autor novozavetnog pisma o Jevrejima predstavlja Isusa kao nekog ko je preegzistirao. Na primer, on kaže da je ,,Bog“ kroz Isusa ,,načinio svet“ (Jevrejima 1:2). I dalje govori o Isusu ,,On je došao na ovaj svet“ time što mu je Bog dao ,,telo“ (Jevrejima 10:5). Međutim, ovaj autor takođe sa ovim povezuje to što je Isus kada je otišao u raj ,, sede s desne strane prestola veličine na visini, I toliko bolji posta od anđela koliko preslavnije ime od njihova dobi“ (Jevrejima 1:3-4). Međutim, ukoliko je Isus preegzistirao kao Bog, uvek je bio bolji od anđela i, samim tim, to nikako ne može da bude slučaj. Dunn  donosi zaključak da ,,autor Poslanice Jevrejima u svjim mislima nema mesta za preegzistenciju kao ontološki koncept.“

U ovoj Poslanici Jevrejima jedna činjenica izgleda da u potpunosti odbacuje stvarnu preegzistenciju Isusa. Kako bi bio Spasiter i Prvosveštenik, morao bi da bude poput nas u svakom pogledu osim kada su grehovi u pitanju. Kada govori o Isusu, autor Poslanice Jevrejima objašnjava ,, Zato je morao u svemu biti kao njegova braća, da bude milostiv i veran prvosveštenik pred Bogom, da očisti grehe narodne“ (Jevrejima 2:17). Ponovo, ovo podrazumeva da Isus nije bukvalno preegzistirao, pošto mi ostali ljudi nismo. Samim tim, izgleda da je Bog stvorio svet ,,kroz“ Isusa jednostavno imajući njega na umu.


Ovaj članak je od Kermit Zarleya (Servetus the Evangelical). Na njegovoj internet prezentaciji  – www.servetustheevangelical.com – možete da pročitate 50 članaka na engleskom jeziku. To su isješci iz njegove biblijsko-istraživačke knjige koja ima 600 stranica sa naslovom: The Restitution of Jesus Christ (2008)

 

Calendar
«  March 2024  »
SuMoTuWeThFrSa
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Site friends
  • Create your own site


  • Copyright MyCorp © 2024
    Free website builderuCoz