UDARNA SNAGA ISTINE - Da li je Isus sišao iz raja?
 
Friday
2016-12-09
7:49 AM
Welcome Guest
RSS
 
My site
Main Registration Login
Da li je Isus sišao iz raja? »
Site menu

Our poll
Rate my site
Total of answers: 33

Statistics

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Login form

Da li je Isus sišao iz raja? PDF Štampa El. pošta
Napisao Kermit Zarley   

Institucionalna crkva je oduvek tvrdila da u Bibliji stoji to da je Isus preegzistirao kao Bog u raju i da je sišao na zemlju kako bi postao čovek, što se zove ,,inkarnacija“. Nikejska vera tvrdi da je Isus ,,za nas ljude i naše spasenje sišao iz raja.“

Crkva takođe tvrdi da je inkarnacija bazirana na Bibliji. Međutim, ne postoji ništa što ukazuje na ovo u prva tri jevanđelja Novog zaveta. Nasuprot tome, crkva je citirala Jevanđelja po Jovanu kao neoboriv dokaz inkarnacije (Jovan 1:1, 14). Zaista, ovo Jevanđelje predstavlja gomilu tekstova koji naizgled tvrde da je Isus preegzistirao i da je sišao iz raja i postao čovek (1:15, 30; 3:13; 6:27-63; 8:58; 17:5, 24).

Međutim, da li ove Jovanove tekstove treba bukvalno tumačiti? U trećem veku, crkveni otac Klementije Aleksandrijski rekao je da je Jovanovo jevanđelje ,,duhovno jevanđelje“, i učenjaci su od tada sa pravom podržavali ovu etiketu. Razlog za to je upravo taj što je Jovanov Isus koristio toliko metafora. Najpoznatiji deo je trenutak kada je rekao Nikodemu da oseća potrebu da bude ,,ponovo rođen“ i on je mislio da je Isus pod tim podrazumevao fizički čin rođenja (Jovan 3:3). Pri kraju Isusovog služenja rekao je Jedanaestorici: ,,Ovo vam govorih u pričama; ali će doći vreme kad vam više neću govoriti u pričama, nego ću vam upravo javiti za Oca“ (16:25; uporedi 10:6). Objasnio je svoju misiju i učenici su odgovorili: ,,Eto sad upravo govoriš, a priče nikakve ne govoriš (16:29).“ Dakle, Jevanđelje po Jovanu pruža ultimativnu realnost – duhovno značenje koje leži iza Isusovih reči.

Četrdeset puta Jevanđelje po Jovanu kaže da je Bog ,,poslao“ Isusa  ili koristi reči koje imaju isti efekat. Takav jezik ne ukazuje da je poslat iz raja već da je poslat u proročanskoj tradiciji koja zapravo podrazumeva to da Bog šalje nekoga da obavi misiju, kao što je poslao Jovana Krstitelja (Jovan 1:6).

Većina takozvanih pasusa o preehzistenciji u Jevanđelju po Jovanu opisuju Isusa kao nekog ko je ,,sišao“ ili ,,iz raja“ ili ,,odozgo“. Tradicionalisti (oni koji veruju da je Isus Bog) ove tekstove su protumačilibukvalno. Međutim, duhovna priroda ovog jevanđelja treba da nas navede da izvršimo detaljniju analizu. Na primer, Nikodem nije na umu imao preegzistenciju kada je rekao Isusu ,,Došao si od Boga“ (Jovan 3:2).

Ovo jevanđelje dva puta svedoči o tome da je Jovan Krstitelj rekao ,,Za mnom ide čovek (Isus) koji je ispred mene, jer pre mene beše“ (Jovan 1:15, 30). Ova rečenica se često uzima kao dokaz da je Isus preegzistirao, ali on i jeste rođen najmanje šest meseci nakon Jovana (Luka 1:26, 36). Ali neke verzije Biblije prevode poslednji deo ,,jer pre mene beše“ kao da on podrazumeva rangiranje. Upravo ovo je ono što Jovan misli kada dva puta za Isusa kaže da ,,odozgo/s neba dolazi, nad svima je“ a pod tim je mislio na to da je on ,,iznad svih“.

Takođe, Jovanov Isus je tvdio da ,, niko se ne pope na nebo osim onoga koji siše s neba, Sina čovečjega, koji je na nebu“ (Jovan 3:13). Većina učenjaka proizvoljno preokreću redosled penjanja i silaženja, tako da je navodno preegzistentni Isus pri inkarnaciji sišao iz raja i popeo se nakon uskrsnuća. Međutim, kontekst zahteva drugačiji redosled. Isus kaže Nikodemu da mora da bude rođen ,,odozgo“, duhovnim rođenjem (Jovan 3:3-5). Takođe, Isus kao Sin Čoveka aludira na stihove 7:13-14 Knjige o Danilu, u kojima se ova figura penje do Božijeg nebeskog trona i prima carstvo koje se sastoji od ljudskih bića a zatim silazi na zemlju (Luka 19:11-12), pa je samim tim prvo se dešava uspinjanje a zatim silaženje.

Mnogi hrišćani veruju da je u Jevanđelju po Jovanu najbitniji pasus koji govori o preegzistenciji i Isusu koji silazi iz raja u svom dugačkom razgovoru u kome sebe opisuje kao ,,hleb koji je sišao iz raja“ u stihovima 6:41, 51 i 58 Jovanovog jevanđelja. Iako je očigledno da on ne govori o pravom hlebu, skoro svi čitaoci ovog jevanđelja mislili su da on govori o pravom hlebu, čime podrazumeva ličnu preegzistenciju i inkarnaciju. Isus je takođe u ovom razgovoru rekao da ljudi moraju da jedu njegovo meso i piju njegovu krv, i da ukoliko to budu činili nikada neće osetiti glad niti žeđ i da će živeti večno (50-58). Mnogi od Isusovih učenika su se žalili da su ovo teške reči (41:60-61), i mnogi su zbog toga prestali da ga prate (stih 66). Međutim, Isus je upravo objasnio da je govorio figurativno rekavši: ,,Duh je ono što oživljava, put ništa ne pomaže. Reči koje vam ja rekoh duh su i život su“ (stih 63). Ukoliko su hleb, meso, krv, glad i žeđ metafore koje su namenjene da budu shvaćene u duhovnom a ne bukvalnom smislu, da li možemo da opravdamo tretiranje jedne jedine ideje u ovom delu teksta na drugačiji način – da je Isus sišao iz raja?

Nešto kasnije, Isus je svojim sagovornicima koji mi nisu verovali rekao: ,, Vi ste od dole, ja sam od gore. Vi ste od ovoga sveta, ja nisam od ovoga sveta“ (Jovan 8:23). On svakako pod tim nije mislio da je bukvalno preegzistirao i sišao iz raja. Da je to mislio, morao bi da bude konzistentan i da takođe misli da su njegovi protivnici došli odozdo. Dakle, u takvim Jovanovim pasusima, Isus ne ukazuje na bukvalno poreklo već na duhovnu realnost, tj želeo bi da kaže da je on je povezan sa Bogom i rajom dok su oni povezani sa đavolom i paklom (Jovan 8:44).

U Isusovoj prvosvešteničkoj molitvi koju je izgovorio neposredno pre nego što je bio uhvaćen i zarobljen, on se molio: ,, a sad proslavi ti mene, Oče, kod sebe samoga, slavom koju imadoh kod tebe pre nego svet postade... Oče!, hoću da one koje si mi dao budu sa mnom gde sam ja, da vide slavu moju, koju si mi ti dao, jer si ti mene ljubio pre postanja sveta“ (Jovan 17:5, 24). Ovo izgleda da ukazuje na to da je Isus preegzistirao u raju pre stvaranja, kada je posedovao slavu koju je navodno delio sa Bogom.

Međutim, Isus je možda mislio na Šekinu (Shekinah) slavu koja je pratila stanovnike Izraela. Možda je mislio na to da je, na Božijem umu i pre stvaranja, Bog voleo svog Sina koga je predvideo (Efescima 1:4; 1. Petrova 1:20), za koga je predodredio Šekinu. Zaista, judaizam je podučavao o tome da je Šekina slava bila predodređena za Mesiju.

Da sumiramo, izgleda da je celokupan vokabular u vezi sa Isusovom preegzistencijom i silaskom iz raja koji je korišćen u Jevanđelju po Jovanu namenjen da u ovom duhovnom jevanđelju pruži metafore.


Ovaj članak je od Kermit Zarleya (Servetus the Evangelical). Na njegovoj internet prezentaciji  – www.servetustheevangelical.com – možete da pročitate 50 članaka na engleskom jeziku. To su isješci iz njegove biblijsko-istraživačke knjige koja ima 600 stranica sa naslovom: The Restitution of Jesus Christ (2008)

Calendar
«  December 2016  »
SuMoTuWeThFrSa
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Site friends
  • Create your own site


  • Copyright MyCorp © 2016
    Free website builderuCoz