UDARNA SNAGA ISTINE - Salo/Pretilina u Bibliji
 
Sunday
2016-12-04
2:17 PM
Welcome Guest
RSS
 
My site
Main Registration Login
Salo/Pretilina u Bibliji »
Site menu

Our poll
Rate my site
Total of answers: 33

Statistics

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Login form

Da li su po Svetom Pismu patke i guske ptice koje su dozvoljene za ljudsku ishranu ili ne? Pod ovim posebno mislim na stih u 3. Mojsijeva 11:18, u kojem se u nekim prevodima navodi labud kao necista ptica za jelo, a u nekim ne. Usled velike diskusije unutar Adventističke crkve, da li se pod ovim stihom podrazumevaju i patke i guske, iznosim pred vas ovo, jer ako se ne podrazumevaju onda adventisti grese sto jedu meso i salo navedenih životinja.

Ja o ovom pitanju nikada nisam razmisljao dok nisam jedno vreme ziveo u Francuskoj, i na svoje cudjenje, video da Adventisti u Francuskoj ne jedu patke i guske, svrstavajuci ih u porodicu labuda.

Od tada, bas nisam se mnogo bavio ovim pitanjem jer sam vegetarijanac pa mi se nije cinilo relevantnim za mene licno, ali cinjenica ostaje, da postoji dilema oko ovog pitanja.

Jednom sam pitao jednog rabina preko interneta ("ask a Rabi" ili tako nešto) i rekao je da su patke patke, guske guske, a da su labudovi labudovi... e sad - da li je to mišljenje jednog rabina ili opšte mišljenje jevreja (a kod konzervativnih jevreja znamo da do maximuma drže sve košer propise)...

Stvar je u tome što ta jevrejska reč podrazumeva dve vrste životinja, jedna od njih je labud...

Poznato je da je pre drugog svetskog rata u Vojvodini (naročito na severu) bilo mnogo Jevreja. Moja svekrva je odrasla u toj sredini i zasigurno zna da su Jevreji jeli guske i patke.

Ok. manje vise, vidim da se druzina slaze da su ovo ciste zivotinje. Tako nekako i ja mislim.

Nego, da li je zdravo jesti guske i patke. Ne mislim sada na vegetarijanizam nego specificno na meso ovih ptica ili zivotinja sta god da su. Moja mama je uvek pricala kako je guscje meso "jace", kako se ona izrazavala, nego svinjsko meso. Verovatno je mislila na to da je masnije ili teze za varenje ili sta god da je mislila.

Ne bih da ulazim u pitanje da li su ciste ili neciste zivotinje...jednostavno treba videti da li su jevreji u istoriji jeli guske i patke i da li ih danas oni jevreji sa kikicama koriste u ishrani.

Jedan podatak, interesantan, guska je izraziti vegetarijanac. Patka ume da se pocasti sa crvom, glistom i sl. ali guska JOK

Nekada su se u Vojvodini guske gajile na ekstezivan nacin, mama guska bi lezala na gnezdu 28 dana i zatim bi, ponosna, sa svojim potomstvom (citaj prelepim guscicima) jela travu i brckala se u obliznjim baricama. E sad, nevaljale lale, su smislile da je takva guska "malko posna" pa se pristupalo jednom nehumanom postupku gde su guske zatvarane na tamna mesta u vrlo skucen prostor i gde su "kljukane"( nasilno hranjenje  nabubrelim kukuruzom uz dodatak zejtina). Takve guske su se za dve do tri nedelje enormno debljale, njihovo salo je topljeno i korisceno kao delikatesan namaz na domaci hleb a velika dzigerica (masna degeneracija jetre) je i dan-danas vrhunski kulinarski specijalitet. Istopljena mast od guske je cak koriscena kao "lek" za astmu, bronhitis i sl disajne tegobe. Naravno, nista se u to vreme nije bacalo, perje od gusaka, ono fino paparjasto sa stomaka, se koristilo za punjenje jastuka i dunja. Svaka seoska majka morala je da napravi barem nekoliko belih jastuka sa vezom u miraz kad joj se ponosna cerka bude udavala. Znaci guska je nekad bila noseci stub vojvodine, trazila je tako malo a davala je tako mnogo.

Ali, da li mozete da zamislite neki banatski sor bez gusaka...to bi bilo kao saka bez prstiju ili lice bez ociju...nekompletno.

Uzgred, meso gusaka i pataka jeste "jaca" hrana upravo zbog velikog sadrzaja intermuskularne masnoce tako da oni koji pate od visokog sadrzaja holesterola i triglicerida treba da se oproste sa ovim specijalitetom.

Pitanje o cistoci gusaka i pataka je po meni preuranjeno sve dok se ne odgovori na neko drugo pitanje. Zasto Bog svom narodu daje neka pravila o cistim i necistim zivotinjama. Odmah iza toga je pitanje, dali je moguce taj zakon odrzati na cijeloj nasoj zemaljskoj kugli. Npr. Eskimi na Grenlandu moci ce se hraniti jedino tuljanima koji nisu u popisu "cistih" zivotinja. Dali to znaci da ako bi se kojim slucajem obratio Bogu nekakav eskim koji osim tuljana nema sto drugo jesti, morao preseliti u Dansku samo zato da bi se "ispravno" hranio, jer u protivnom bi mu bilo uskraceno spasenje, nastavi li s konzumiranjem tuljanovog mesa. 

Sto se tice mesa gusaka i pataka, ja ih jedino posmatram iz povjesnog konteksta. Zivio sam nekada u Slavoniji na istoku Hrvatske i nas jelovnik, posebno zimi sadrzavao je meso tih ptica. Danas razumijem zasto je to tako bilo. Kao sto vec spomenuste u Vojvodini, kao i u Slavoniji, prehranbena navika ljudi na selu je uzgoj svinja, te klanje i prerada mesa u zimskim danima. Kada bi nekakav slavonac ili vojvodanin postao adventista, morao se ostaviti te tako jake i mocne navike, uzgajanja svinja i konzumiranja svinjskog mesa. Ukoliko si nebi nasao zamjenu, bila bi to strahovito velika promjena, koja bi ga mozda i fizicki unistila, posebno u vrijeme kada je od povrca bilo jedino krumpira, luka, i kiselog kupusa. Koliko god nacin uzgajanja te peradi bio los, jos je uvjek bio manje stetan nego konzumiranje svinjetine. Osobno mislim da je to bio prelazni period, i da je nacin prehrane u to vrijeme bio adekvatan njihovim socijalnim i ekonomskim mogucnostima.

Moje pitanje jos ostaje: Zasto se adventisti tako striktno drze tog zakon o cistim i necistim zivotinjama. Nije li to postao kult jedenja ili ne jedenja odredenog vrsta mesa?

Ovo mi se cini dobro pitanje. Covek treba da se zapita o ovome.

Ja bih samo postavio jedno pitanje. Moze li covek da bude striktan u postovanju ciste hrane a da to ne bude neki "kult"?

Ako moze, onda moramo da pronadjemo taj uravnotezen stav. Ako nemoze, onda mi ovde imamo problema sa tim ucenjem.

Drugo pitanje sada koje mi pade na pamet. Zar nije moguce da od bilo koje doktrine koju imamo, covek napravi neku vrstu "kulta"?

Ja mislim da moze, ali najbolje je naci taj uravnotezen stav.

PS. Sto se tice eskima i drugih hipotetickih situacija, ja mislim da covek mora uvek da ima ravnotezu. Mi adventisti naglasavamo da svi nasi moralni principi moraju da se zasnivaju na Bibliji i samo na Bibliji. Dakle, ne dopustamo da nam se principi zasnivaju na spekulacijama, hipotetickim situacijama i td. Biblija i tacka.

Medjutim, tacno je da postoje neke situcije, kao sto je ovaj primer eskima, ili mozda neki drugi primeri, gde se takva situacija resava izmedju coveka u toj specificnoj situaciji i Boga. Ali crkva ne moze da pripisuje takva resenja kao neku dogmu, niti zbog toga moze da menja svoje principe koji su zasnovani na jasnom ucenju Svetog Pisma.

Calendar
«  December 2016  »
SuMoTuWeThFrSa
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Site friends
  • Create your own site


  • Copyright MyCorp © 2016
    Free website builderuCoz