Uputstvo za početak rada sa PayPal-om
Update 31.5.2022.
Rule 1: Pročitajte uputstvo i pinovane postove: Pre bilo kakvog postovanja u grupi, obavezno je pročitati ovo uputstvo. Ukoliko se odgovor na pitanje nalazi u ovom uputstvu, objava neće biti odobrena.
Teme:
-
banke, vrste računa, kartice: fizička lica i preduzetnici
-
kako otvoriti PayPal nalog
-
kako povezati karticu
-
kako da primite novac na bankovni račun
-
kako da izbegnete dodatne konverzije prilikom povlačenja novca i plaćanja
Dodatna uputstva:
Šta vam je potrebno da iz Srbije koristite PayPal za plaćanja i prijem novca?
-
Račun za fizičko lice u domaćoj banci Preporučujemo devizni račun u EUR (Evro) valuti uz Visa debitnu (nikako prepaid, ne radi za prijem novca) karticu, nevezano za valutu koju primate ili kojom plaćate putem PayPal-a. Mastercard ređe radi, uz obavezno povlačenje novca u dinarima po (lošem) PayPal kursu - detaljnije na kraju posta i ne preporučuje se. Radi dobro za plaćanja putem PayPal-a. Neke banke koje funkcionišu dobro sa Paypal-om, daju Visa kartice uz devizni račun i ne naplaćuju proviziju za prijem novca su: Banca Intesa, Credit Agricole, Komercijalna banka, Raiffeisen banka, Unicredit banka, Poštanska štedionica i druge.
-
Za pravna lica i preduzetnike je situacija slična, samo vam je potrebna Visa Business kartica, vezana za EUR račun firme. Trenutno Unicredit i Raiffeisen vezuju kartice za devizni račun i možete se sa bankom dogovoriti oko kursa za veće iznose prilikom prodaje deviza. Kod ostalih banaka, sredstva se knjiže na dinarski račun za koji je vezana poslovna kartica, po kursu banke (često nepovoljnom). OTP, Poštanska i ERSTE banka imaju relativno dobar automatski kurs prilikom povlačenja na dinarski račun. Mastercard Business ređe radi za prijem novca, uz obavezno povlačenje u dinarima po lošem PayPal kursu (detaljnije na kraju posta) i ne preporučuje se.
-
PayPal nalog. Otvorite ga posetom sajtu https://www.paypal.com/rs/. Ako ste fizičko lice, izaberite personal, a ako ste pravno lice ili fizičko lice sa registrovanom delatnosti (preduzetnik), otvorite business nalog. PayPal će vas pitati za neke osnovne informacije. "2-factor authentication", odnosno bezbednosna proveru slanjem koda na vaš mobilni telefon ili generisanje koda putem aplikacije za autentifikaciju je obavezan (preporučujemo korišćenje aplikacije poput Google ili Microsoft Authenticator). Kada otvorite nalog, mejl adresa koju ste uneli prilikom kreiranja je adresa koju dajete vašim klijentima ili poznanicima koji vam uplaćuju novac.
Kako da povežete bankovnu karticu na svoj PayPal nalog?
-
Uplatite 3-4 evra na svoj devizni račun, povezan sa Visa karticom. Pravna lica i preduzetnici moraju slati zahtev banci za uplatu sredstava na devizni ili namenski račun za karticu, ukoliko kartica nije podešena za kombinovanu potrošnju u zemlji i inostranstvu. Ako koristite dinarski račun, ovaj iznos u dinarskoj protivvrednosti će biti dovoljan. Napomena: neke banke ne dozvoljavaju korišćenje dinarskog računa za plaćanje u inostranstvu (samim tim ni PayPal) ukoliko imate devizni račun, pa se svakako potrudite da obezbedite sredstva na deviznom.
-
Ako već niste, upotrebite karticu na bankomatu ili terminalu za kartice (uz korišćenje čipa i PIN koda), kako bi se kartica aktivirala za online plaćanja. Ovo nije neophodno uraditi kod svih banaka, ali kod većine jeste, tako da uradite to za svaki slučaj.
-
Ulogujte se u svoj PayPal nalog
-
Izaberite opciju Wallet u gornjem meniju (Personal) ili Pay & Get Paid / Banks & Cards (Business nalog)
-
Kliknite na "Link a credit card / Link a new card". Opcija "Link a bank account / Link a new bank" ne radi za naše bankovne račune.
-
Unesite podatke kartice: broj kartice, datum isteka, kao i security code (3-4 broja sa poleđine kartice) i potvrdite. Ako je sve u redu sa vašom karticom i imate novca na njoj, dobićete poruku sadržine "You linked your ... debit card xxxx". Ovom prilikom će vam se sa računa skinuti 1 EUR i odmah vratiti. Ako ovde dobijete neku grešku, a sigurni ste da imate novca na računu i da vam je omogućeno online plaćanje, kontaktirajte support vaše banke (ne ekspozituru!), pa ako ne urodi plodom, kontaktirajte PayPal support putem chata: Help / Message center / New message da vam pomognu.
-
Potvrdite vlasništvo nad karticom. Idite na opciju Wallet u gornjem meniju i (ako imate više kartica na nalogu) kliknite na karticu koju želite da potvrdite sa leve strane ekrana. Kliknite na opciju "Confirm your card", a potom "Get a code". Sada će se sa vaše kartice skinuti iznos od 1,50 EUR. Ako imate aktiviran SMS servis za obaveštenja o transakcijama sa kartice, dobićete poruku sa opisom transakcije sadržine: "1,50 EUR PP *XXXXCODE". Ako nemate SMS servis, ovu transakciju možete naći u transakcijama na čekanju (rezervisano/pending) vašeg e/mbanking softvera ili ako pozovete call centar vaše banke da vam izdiktiraju opis transakcije. Neke banke (primer - ERSTE) nekoliko dana ne daju opis transakcije u ebankingu. Ovo "xxxx" će biti 4 broja koja treba da unesete u polje koje ćete dobiti klikom na "Enter the code to confirm your card" u vašem Walletu (gornji meni), pa pod karticom koju verifikujete. Kliknite na "Confirm" nakon što ste uneli ova 4 broja i vaša kartica je potvrđena. Vaših 1,50 EUR će se vratiti u narednih nekoliko dana na vaš devizni račun.
-
Sada možete vaš nalog koristiti za plaćanja putem sajtova, kao i za prijem novca. Ne možete dodavati novac na PayPal nalog, već ćete plaćanja vršiti putem kartice ili koristeći sredstva koja vam je na nalog uplatilo treće lice.
Kako da povučete novac na svoju karticu/bankovni račun?
Nakon što primite neki novac na vaš nalog, isti možete koristiti za plaćanja na sajtovima i prodajnim mestima (u inostranstvu) koja primaju PayPal, ili ga povući na karticu kako biste ga koristili u "stvarnom" svetu - podigli iz banke/sa bankomata, kupovali u prodavnici...
-
Ulogujte se u PayPal nalog
-
Trebalo bi odmah da vam bude prikazano stanje vašeg naloga. Ako nije, znači da je transakcija koja je došla do vas na čekanju - u ovom slučaju imate više opcija, a možete ih videti u postavljenim pitanjima u ovoj grupi. Najčešće je potrebno da osoba koja vam je novac poslala potvrdi da ste izvršili usluge ili poslali proizvod kroz svoj PayPal nalog.
-
Kliknite na dugme "Transfer funds" ispod vašeg stanja. Unesite iznos koji želite da prebacite, izaberite karticu i potvrdite. Izaberite da li želite "instant" ili "standard" transakciju. Neke banke i kartice ne podržavaju instant uplate, a neke, iako podržavaju, novac knjiže po nekoliko dana (najčešće dva radna dana). Provizija za prenos novca na karticu je 1% (a najviše 10 EUR). Ove dve opcije su generalno slične u Srbiji i donekle je svejedno koja se koristi.
-
Novac će biti na vašem računu u narednih nekoliko dana, osim ako banka podržava instant knjiženje (OTP/SoGe, Erste, Kombank, Raiffeisen - ne prikazuju stanje u app do narednog dana, ali novac je na kartici odmah, i još neke). Kod nekih banaka (primer: Unicredit) normalno je da se stanje prikaže istog sekunda u aplikaciji banke, pa da nestane nakon nekog vremena - ovo znači da je novac legao na karticu, ali ga banka knjiži "ručno" i trebaće im dan-dva za to.
Kako da izbegnete dodatne gubitke i konverzije?
Ovo je razlog iz kog vam savetujemo da koristite EUR račun i debitnu karticu uz njega: valuta plaćanja za gotovo sve banke u Srbiji za transakcije sa inostranstvom je EUR, tako da koju god valutu šaljete na vašu karticu, biće konvertovana u EUR. Nebitno je da li na vaš PayPal primate EUR, USD, GBP ili neku četvrtu valutu, uvek koristite EUR račun, kako biste izbegli dodatne konverzije i provizije.
Ako, npr. koristite karticu vezanu za USD račun, novac će do banke stići u EUR, banka će ga konvertovati u RSD i nakon toga ponovo u USD! Ne radite to.
Konverzije od PayPal-a ka vašem bankovnom računu u slučaju valute koja nije EUR radi Visa, po odličnom kursu i bolje je iskoristiti tu mogućnost, nego izuzetno loš PayPal kurs. Takođe, PayPal naplaćuje i proviziju za konverziju valuta dodatno na loš kurs. Izbegnite to:
Ako u poslednjem koraku pred samo povlačenje novca vidite iznos (ne i naplaćenu proviziju, nego glavnicu) u dinarima ili nekoj valuti koja nije valuta koju pokušavate da povučete i koju imate na računu, potrebno je da promenite klasifikaciju valute za vašu karticu kod PayPal-a. U opciji Wallet, a nakon klika na karticu, postoji opcija promene valute i u ponudi su, najčešće, EUR i RSD. Ukoliko najčešće na PayPal nalog primate neku drugu valutu (USD, CAD, CHF...), a ta valuta nije ponuđena u opcijama kartice, potrebno je da kontaktirate PayPal podršku i da zatražite promenu valute za karticu u tu željenu valutu.
Neke Mastercard kartice takođe mogu biti korišćene za prijem novca, ali isključivo u dinarima po PayPal kursu + provizija za konverziju. Takođe, ukoliko uradite promenu valute za Mastercard, povlačenje novca više neće raditi.
|